/  / Mercedes Citan – kangur z gwiazdą

TEST | Mercedes Citan – kangur z gwiazdą

Mercedes Citan 2015
© IBRM Samar
Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015Mercedes Citan 2015

Każdy szanujący się producent, aby zintensyfikować sprzedaż oraz zyski, stara się oferować modele we wszystkich segmentach. Do podobnego wniosku doszedł kilka lat temu Mercedes, w którego ofercie brakowało najmniejszego auta dostawczego – kombivana.

Mercedes zamiast tracić czas na opracowywanie nowego modelu w klasie, w której wcześniej nie był reprezentowany, zdecydował się na wykorzystanie sprawdzonej konstrukcji – Renault Kangoo, co było możliwe dzięki nawiązaniu współpracy z francuskim koncernem. Konstruktorzy Mercedesa nie byliby jednak sobą, gdyby zostawili bryłę samochodu bez zmian. Przeprojektowali przede wszystkim cały przód auta, uzyskując nadwozie nie przypominające pierwowzoru, ale posiadające wielką, dobrze widoczną, trójramienną gwiazdę na wlocie do chłodnicy. Przejście pomiędzy starą a nową częścią zostało dobrze skomponowane, w efekcie czego osoba nie znająca niuansów branży motoryzacyjnej ujrzy bryłę o znajomych kształtach, ale niekoniecznie powiąże ją z produktem Renault. W ten sposób powstał Mercedes Citan - najmniejszy dostawczy model  w gamie koncernu ze Stuttgartu.
 
Testowaliśmy odmianę towarowo – osobową o nazwie MIXTO. Wersja ta oparta jest na nadwoziu z największym rozstawem osi, wynoszącym 3 081 mm oraz długości 4 705mm. Citan w innych wersjach dostępny jest także z krótszymi rozstawami osi, które wynoszą 2 313 mm lub 2 697 mm. Cechą wyróżniającą wersję Mixto, oprócz znacznej długości, jest brak przeszklenia z boku w tylnej części nadwozia. Samochód ma składaną 3-osobową kanapę w drugim rzędzie, przez co może służyć do przewozu 5 lub 2 osób, przy powiększonej objętości ładunkowej. Dostęp do drugiego rzędu siedzeń odbywa się poprzez drzwi przesuwne, zarówno po lewej, jak i po prawej stronie.
  

Do napędu Mixto został wykorzystany dobrze znany silnik diesla o pojemności 1,5 l i mocy 110 KM produkcji Renault, przenoszący napęd na koła przednie poprzez 6-biegową skrzynie mechaniczną.  Silnik ten jest wystarczająco dynamiczny, aby służyć do napędu tak dużego auta. Wymaga on jednak częstej zmiany biegów, aby pracował w najbardziej ekonomicznym zakresie pracy turbosprężarki. O konieczności zmiany biegów przypomina rozbłyskająca kontrolka na zestawie wskaźników.
 
Silnik w Citanie jest w miarę ekonomiczny. Przy spokojnej jeździe zadowoli się konsumpcją niewiele powyżej 5 litrów oleju napędowego. Jednakże bardziej dynamiczna jazda w ruchu miejskim, na krótkich dystansach, z częstym  wykorzystaniem klimatyzacji do schłodzenia nagrzanego letnim słońcem wnętrza skutkować będzie wzrostem średniego spalania do ok. 8 l/100 km. W sprzedaży jest też wersja 109 Mixto, z  takim samym silnikiem, ale wyregulowanym na moc 90 KM. Słabszy silnik współpracuje z 5-biegową skrzynią biegów.

 
Ciekawą opcją dodatkową (dopłata 3 984 PLN) dostępną w Citanie jest połączenie tylnej kanapy z siatkową przegrodą stalową. Przegroda składa się z dwóch części złączonych zawiasami. Z jednej strony zamocowana jest pod sufitem na wysokości słupków B, z drugiej strony wahadłowo do góry oparcia tylnej kanapy. W sytuacji, gdy tylna kanapa jest rozłożona, przednia cześć kraty wisi poziomo pod sufitem, zaś tylna stanowi przegrodę oddzielającą część pasażerską od osobowej. Składając tylną kanapę jednocześnie zmieniamy pozycję przegrody. W momencie, gdy kanapa jest złożona, obie części kraty zajmują pozycję pionową za przednimi siedzeniami. Obsługa mechanizmu jest prosta i nie wymaga wysiłku, przez co umożliwia szybkie powiększenie przestrzeni ładunkowej. Ale nie ma nic za darmo. Za wygodę łatwej zmiany przestrzeni bagażowej płacimy rezygnacją z dzielonej, składanej tylnej kanapy. W zależności od położenia przegrody, pojemność przestrzeni ładunkowej wynosi odpowiednio 2,4 lub 3,7 m3.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Mercedes Citan
Renault Kangoo Express
Ford Transit Connect
Wersja   111 CDI Mixto Maxi Pack Clim Combi (5-os) 230 L2 Trend DCIV
Cena bazowej wersji [PLN] 88 068 88 314 91 143
Budowa silnika/paliwo Diesel, 4-cyl., rzędowy, 16-zaworowy, turbodoładowany Diesel, 4-cyl., rzędowy, 16-zaworowy, turbodoładowany Diesel, 4-cyl., rzędowy, 16-zaworowy, turbodoładowany
Pojemność silnika [cm3] 1 461 1 461 1 596
Moc maksymalna [kW(KM)/obr./min] 81 (110) / 4 000 81 (110) / 4 000 70 (95) / 6 000
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 240 / 1 750 - 2 750 240 / 1 750 - 2 750 230 / 1 750 - 4 000
Skrzynia biegów 6-biegowa skrzynia manualna 5-biegowa skrzynia manualna 5-biegowa skrzynia manualna
Koła napędzane przednie przednie przednie
Przyspieszenie 0-100 km/h [s.] b.d. 12,3 b.d.
Prędkość maksymalna [km/h] b.d. 170 b.d.
Spalanie miasto [l/100km] 5,2 5,2 5,5
Spalanie trasa [l/100km] 4,5 4,5 4,5
Spalanie średnie [l/100km] 4,7 4,7 4,9
Emisja CO2 [g/km] 123 123 128
Norma emisji spalin Euro 5 Euro 5 Euro 5

Mixto stanowi pewien kompromis pomiędzy wersją pasażerską a typowym furgonem. Przednie siedzenia nie różnią się od tych montowanych w wersji osobowej. Inaczej jest z tylną kanapą. Konieczność zapewnienia w miarę płaskiej podłogi przy złożonym siedzeniu oraz połączenie z przegrodą spowodowały, że oparcie jest płaskie i dość sztywne, przez co jazda na dłuższe dystanse na tylnej kanapie nie należy do zbyt wygodnych. Nie poprawiają tego także tylne zagłówki zamocowane na stałe bezpośrednio do kraty przegrody. Brak możliwości opuszczenia zagłówków powoduje, że kierowca ma słabą widoczność do tyłu w lusterku wewnętrznym. Warto zauważyć, że ze względu na wąskie lusterko wewnętrzne kierowca nawet, gdyby w polu widzenia nie było tylnych zagłówków,  i tak niewiele by widział. Zdecydowanie patrzenie do tyłu trzeba oprzeć na bocznych lusterkach zewnętrznych.
 
Najtańszy Citan w wersji ciężarowej 108 CDI kosztuje 64 698 PLN, zaś wersja osobowa 77 613 PLN. Testowana przez nas towarowo - osobowa wersja Mixto 111 CDI w wersji podstawowej kosztuje 88 068 PLN brutto. Niby cena bliźniaczego Renault Kangoo w 5-osobowej wersji Pack Clim jest podobna (88 314 PLN), jednakże „francuz” w porównaniu do samochodu spod znaku trójramiennej gwiazdy posiada w standardzie klimatyzację manualną, radioodtwarzacz CD z USB oraz elektrycznie sterowane szyby drzwi przednich w standardzie, za które przy zakupie Citana trzeba słono dopłacić. Co prawda Citan ma lewe drzwi przesuwne, które w Kangoo dostępne są za dodatkową opłatą, ale nawet uwzględniając ich koszt, nie zrównoważy to różnicy w cenie tych samochodów.
 

Lista wyposażenia dodatkowego dostępnego dla Citana jest dosyć długa. Oglądając nasz testowy samochód stwierdziliśmy doposażenie go m.in. w: pakiet elementów lakierowanych - 1 450 PLN, pakiet wnętrza Chrom – 928 PLN, przednie światła przeciwmgielne – 832 PLN, klimatyzację półautomatyczną Tempmatic – 6 469 PLN, poduszkę powietrzną pasażera 832 PLN, poduszki boczne dla pasażerów przednich siedzeń – 1 590 PLN, elektrycznie sterowane szyby przednie – 883 PLN, czy opisaną już wcześniej rozkładaną tylną kanapę połączoną ze stalową przegrodą siatkową. Przy czym należy zauważyć, że nabywca musi zapłacić  zwykle więcej za takie same elementy, niż u  francuskiego brata.  Doliczenie wyposażenia dodatkowego do ceny podstawowej Mixto, winduje koszt zakupu do kwoty ponad 112 tys. PLN. Nie jest to mało,  jak za samochód tej klasy.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Mercedes Citan
Renault Kangoo Express
Ford Transit Connect
Wersja   111 CDI Mixto Maxi Pack Clim Combi (5-os) 230 L2 Trend DCIV
Długość [mm] 4 705 4 666 4 818
Szerokość [mm] 1 829 1 829 1 835
Wysokość [mm] 1 823 1 829 1 839
Rozstaw osi [mm] 3 081 3 081 3 062
Bagażnik min/max [litry] 2 400 / 3 700 2 400 / 3 600 1 600 / 2 810
Masa własna/ dopuszczalna masa całkowita [kg] 1 445 / 2 200 1 438 / 2 193 1 554 / 2 270
Maksymalna masa przyczepy niehamowanej / hamowanej [kg] 745 / 1 050 715 / 1 050 750 / 1 200
Prześwit [mm] 153 b.d. 165
 
Kto więc decyduje się na kupno Mercedesa Citana, jeżeli za porównywalny samochód konkurencji można zapłacić mniej. Na pewno zarządcy flot użytkujący inne modele Mercedesa, a jednocześnie chcący zachować jednorodność marki. Niesie to za sobą możliwość korzystania z preferencyjnego zakupu, czy serwisu. Ale także osoby, których może nie stać na zakup większego Vito, czy Sprintera, a niekoniecznie chcący jeździć pospolitym Renault, a nobilitującym ich Mercedesem. Przy czym nie wszyscy muszą wiedzieć, że charakteryzuje się on francuskim rodowodem. Po sprawdzeniu danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów widać, że w sumie nie jest takich osób mało, skoro w przeciągu 3 kwartałów bieżącego roku  zostało zarejestrowanych 327 szt. nowych Citanów, zarówno w wersji osobowej, jak i ciężarowej.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane