/  / Mercedes-AMG GT S – esencja ducha sportu

FASCYNACJE | Mercedes-AMG GT S – esencja ducha sportu

Mercedes AMG GT S - 2015
© IBRM Samar
Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015Mercedes AMG GT S - 2015

Oznaczenie AMG na usportowionych Mercedesach to nazwa firmy, która przez lata zajmowała się tuningiem aut giganta ze Stuttgartu, a obecnie stanowi jego własność. GT jest zaś wynikiem projektu stworzonego w tej fabryce od podstaw. W odróżnieniu od aut Mercedesa, które tylko „nasiąkają” duchem AMG, model GT stanowi jego esencję.

Ten pojazd niczego nie udaje. Niska, płaska sylwetka, przesunięta niemal nad tylną oś niewielka kabina pasażerska i długa maska, która sugeruje, iż znajdziemy pod nią coś więcej niż cztery turbodoładowane cylindry. To cechy od lat kojarzone z samochodami stworzonymi do dawania radości z jazdy. Aby auto jeszcze bardziej rzucało się w oczy, karoserię pomalowano charakterystycznym, złotym lakierem o nazwie AMG Solarbeam, wymagającym dopłaty ponad 40 tysięcy złotych. Przy tej kwocie kosztujące ponad 16 tysięcy czarne felgi wydają się okazją życia.

Aluminiowe nadwozie kryje pod maską ze stopu magnezu aluminiowy silnik V8 o pojemności czterech litrów, ważący bez płynów 209 kg. Powietrze pompują do niego dwie turbosprężarki, umieszczone pomiędzy cylindrami. Jednostka produkuje 510 KM, czyli koń mechaniczny, na każde 3.2 kg  ważącego 1 645 kg pojazdu. To tak, jakby do malucha wsadzić silnik o mocy ponad 200 KM. Każdy silnik wykonywany jest ręcznie, przez jednego mechanika. Masa pojazdu rozłożona jest w proporcjach 47:53 na oś przednią i tylną. Wrażenie robi też moment obrotowy, równy 650Nm, a dostępny już od 1750 obr/min. Moc i moment przenosi na koła dwusprzęgłowa, siedmiobiegowa skrzynia automatyczna, umieszczona nad tylną osią.


Projektanci wnętrza zadbali o to, by nie odbiegało stylistycznie od wyglądu nadwozia. Fotele obite skórą i alcantarą sugerują, iż w zakręty można wchodzić szybciej niż „normalnie”, a gruba i dobrze wyprofilowana kierownica zachęca do trzymania jej mocno oburącz. Jednak zdecydowanie największe wrażenie robi potężny tunel środkowy, wykończony elementami chromowanymi, oraz cztery pierścienie otworów wentylacyjnych. W całej kabinie nie uświadczymy ani kawałeczka materiału wykończeniowego złej jakości. Metal, skóra, alcantara, karbon, to wszystko czego w nim użyto. Spasowanie poszczególnych elementów jest tak precyzyjne, iż ma się wrażenie, że auto wyrzeźbiono w granicie.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Mercedes AMG GT S  
Jaguar F-Type  
BMW M6
Cena bazowa wersji [PLN] 642 500 584 400   618 100
Długość [mm] 4 546 4 470 4 898
Szerokość [mm] 1 939 1 923 1 899
Wysokość [mm] 1 288 1 321 1 374
Rozstaw osi [mm] 2 630 2 622 2 851
Bagażnik min/max [litry] 285/350 315/407 460/-
Masa własna/DMC [kg] 1 570/1 890 1 650/2 050 1 850/2 350
Rozmiar kół/opon Przód:255/35 R19; Tył:295/30 R19 Przód:255/35 R20; Tył:295/30 R20 Przód:265/40 R19; Tył:295/35 R19
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/tarczowe wentylowane tarczowe wentylowane/tarczowe wentylowane tarczowe wentylowane/tarczowe wentylowane

Po wciśnięciu guzika zapłonu uszu dobiega bulgot czterolitrowego V8. Niski, basowy dźwięk, który przywodzi na myśl mruczącego lwa. Po dodaniu gazu mruk przeradza się w ryk, tak jak ryczy rozdrażniona bestia. Siedząc za kierownicą tego niezwykłego pojazdu łatwo przyzwyczaić się do alegorii rodem ze świata zwierząt, bowiem jeśli jego królem jest lew, to w świecie motoryzacji funkcję tę pełnić może AMG GT S. Jadąc ulicą nie trzeba wcale pędzić z dużą prędkością, aby odczuwać satysfakcję z prowadzenia. Wystarczy czuć pracę sprężystego zawieszenia, słuchać pracy silnika i cieszyć się świadomością, że w razie potrzeby żaden zwierz z miejskiej dżungli nie jest w stanie zagrozić będącemu w naszym władaniu królowi.

W zależności od potrzeb określić możemy charakterystykę prowadzenia. Sportowy układ jezdny AMG RIDE CONTROL z adaptacyjnym systemem amortyzacji oferuje trzy różne ustawienia. Naciśnięciem przycisku lub wybierając program jazdy kierowca może zdecydować się na ustawienie Comfort, Sport lub Sport+ i w ten sposób możliwie najlepiej dopasować charakterystykę amortyzacji do sytuacji jezdnej – od bardzo komfortowego podróżowania po sportowy i twardy styl jazdy, np. podczas szybkiego pokonywania zakrętów.


GT S przyspiesza do setki w 3.8 s, jego prędkość maksymalna wynosi 310 km/h, potrzebuje więc adekwatnych do tych możliwości hamulców. Jeśli ktoś uzna, że seryjne tarcze mu nie wystarczą, zamówić może ceramiczne, kosztujące niecałe 40 tysięcy złotych, czyli taniej niż lakier. Nic, tylko brać! Poprawie trakcji służy wysuwany automatycznie powyżej 120 km/h, lub za naciśnięciem guzika poniżej tej prędkości, tylny spojler. Dzięki elektronicznie blokowanemu mechanizmowi różnicowemu, kierowca ma pełną kontrolę nad autem w zakrętach.

Jak można opisać wrażenia z jazdy Mercedesem AMG GT S? Wyobraźcie sobie, że rozpędzacie się kompaktowym autem, z silnikiem o mocy 100 KM do 50km/h. W tym czasie AMG osiąga setkę. Gdy zaś kompaktem dobijecie do 100, GT ma już na liczniku 220. Dodajmy to tego hamulce, które hamują koła równie łatwo, jak człowiek zatrzymuje ręką kręcący się globus. Już te dwa elementy powodują, że nie jest trudno pomylić dowolną dwupasmową drogę w mieście, z niemiecką autostradą. A przecież każdemu przyspieszeniu towarzyszy ten elektryzujący ryk V-ósemki, spojrzenia gapiów i wciskające w fotel przeciążenie. Naprawdę trudno się oprzeć mocy tych przyjemności. Trudno też dojechać w miejsce przeznaczenia. Nie dlatego jednak, że AMG trudno się prowadzi. Po prostu nie chce się z niego wysiadać.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Mercedes AMG GT S
Jaguar F-Type
BMW M6
Cena bazowa wersji [PLN] 642 500 584 400 618 100
Budowa silnika/paliwo Bi-Turbo, benzynowy, V8 32V Kompresor, benzynowy, V8 32V Twin-Turbo, benzynowy, V8 32V
Pojemność silnika [cm3] 3 982 4 395 5 000
Moc [KM/obr./min] 510/6250 550/6500 560/6000
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 650/1750-4750 680/3500 680/1500-5750
Skrzynia biegów 7-stopniowa, dwusprzęgłowa skrzynia automatyczna 8-stopniowa skrzynia automatyczna 7-stopniowa, dwusprzęgłowa skrzynia automatyczna
Napęd tylny tylny tylny
Prędkość maksymalna [km/h] 310 300 250
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 3,8 4,2 4,2
Spalanie miasto [l/100km] 12,2 15,3 13,9
Spalanie trasa [l/100km] 7,8 8,0 7,6
Spalanie średnie [l/100km] 9,4 10,7 9,9

Mercedes AMG GT S kosztuje 642 tysiące złotych. To cena podstawowa. Wybierając kolejne elementy wyposażenia łatwo podbić ją do miliona. To dużo, z pewnością, jednak jak kogoś stać, to wyda tyle i nie będą to pieniądze stracone. Nie powinno się bowiem do tego rodzaju dzieł sztuki użytkowej przykładać miary, która właściwa jest przy zakupie „zwykłych” środków lokomocji. Pasjonatom motoryzacji, którzy nie mają do wydania miliona złotych, pozostaje docenić fakt, iż istnieją osoby, które stać na pokrycie kosztów zakupu i utraty wartości pojazdów pokroju AMG GT S. To także dzięki nim powstają kolejne super – samochody.

Autor: Mikołaj Jakimowicz
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane