/  / Mazda2 1.5 SkyPassion - Warta grzechu

TEST | Mazda2 1.5 SkyPassion - Warta grzechu

null
nullnullnullnullnullnullnullnull

Ten najmniejszy model Mazdy, pod względem designu, jakości wykonania czy wyposażenia nie różni się znacząco od większych i droższych modeli firmy. I dlatego nie jest tani.

Auto doceniono w Japonii,  gdzie otrzymało tytuł samochodu roku 2014/2015, także w Europie przyznając tytuł najmniej usterkowego auta w kategorii aut małych w rankingu TUV 2015. Mazda 2 to najmniejszy model japońskiego producenta, zaprojektowany według zasad designu Kodo (dusza ruchu). Stylizacja Mazdy przebiła wielu konkurentów, jest całkiem inna, świeża i przydomek sportowy tak chętnie wykorzystywany przez innych producentów w jej przypadku jest trafiony.

Najmniejszy nie oznacza, iż jest to samochód wyłącznie miejski, długość nadwozia przekracza 4 metry, a wnętrze wcale nie jest małe ani niewygodne. Gdy zasiądziemy za kierownicą auta okazuje się, iż miejsca nad głową czy na łokcie jest zaskakująco dużo. Oczywiście, gdy osoby dorosłe ustawią przednie fotele w pozycji komfortowej, z tyłu pozostaje go niewiele, ale i tak nieco więcej niż w poprzedniej generacji samochodu.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Mazda 2  
DS DS3  
Opel Corsa  
Wersja   1.5 SkyPassion 1.2 Be Chic 1.0 Turbo Enjoy
Cena bazowa wersji [PLN] 68900 73900   56150
Długość [mm] 4060 3948 4021
Szerokość z lusterkami [mm] 1983 1994 1944
Wysokość [mm] 1495 1483 1479
Rozstaw osi [mm] 2570 2464 2510
Bagażnik min/max [litry] 280 / 950 285 / 980 265 / 1090
Masa własna/DMC [kg] 980 / 1510 1050 / 1496 1088 / 1635
Rozmiar kół/opon 185 / 60 R16 195 / 55 R16 195 / 55 R16

Wygodne fotele, dobrze leżąca w dłoniach kierownica, na właściwym miejscu drążek zmiany biegów (w ilu to innych autach przesunięty za daleko do przodu i przy każdej zmianie biegów odrywać trzeba plecy od fotela?). Na wprost kierowcy umieszczono duży obrotomierz, natomiast prędkościomierz zredukowano do niewielkiego wyświetlacza cyfrowego. Jeśli komuś to nie pasuje, może zamówić head up display, na którym obok aktualnej prędkości wyświetlana jest informacja o innych systemach wspomagających kierowcę np. ostrzeganie przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu (działa wyśmienicie). Centralnie na desce rozdzielczej umieszczono 7-calowy wyświetlacz ze sterowaniem dotykowym lub za pomocą wielofunkcyjnego pokrętła na konsoli centralnej. Instrukcji nie trzeba czytać, wszystko jest intuicyjne, a dostęp do radia, nawigacji czy telefonu szybki i prosty.  


Deska rozdzielcza, podobnie  jak w innych autach segmentu B, wykonana jest z twardego plastiku, ale w najdroższej odmianie wzbogacono ją w poziomą, miękką wstawkę ze sztucznej skóry, przeszytą czerwoną nitką. Drobiazg, ale jak bardzo poprawił estetykę wnętrza. Podobny zamysł przyświecał zapewne designerom przy projektowaniu tapicerki. Pionowa, czerwona tasiemka przebiegająca przez środek fotela nawiązuje do takiej samej na dywanikach - to dobry pomysł, wykonanie jednak tandetne. Słabej jakości materiał obiciowy wyciąga się szybko i siedzisko fotela sprawia wrażenie, jakby auto miało za sobą przejechanych kilkadziesiąt tysięcy km.  

Bagażnik ma 280 litrów pojemności, to średnia w segmencie B. Ale jest ustawny i trudno się do czegoś przyczepić. Pod maską naszej Mazdy pracował czterocylindrowy, 1.5-litrowy silnik benzynowy o mocy 115 KM. A więc zaskoczenie. Japończycy nie poszli za modą jak większość światowych koncernów. Zamiast małej pojemności i doładowania proponują silniki atmosferyczne o „normalnej” pojemności. Co z tego ma klient? Po pierwsze nie musi martwić się o wysokie koszty, gdy turbina wymagać będzie naprawy. Po drugie,  silnik Mazdy wcale nie zużywa więcej paliwa niż jego odchudzeni bracia. Jeżdżąc dynamicznie, stojąc w warszawskich korkach w godzinach szczytu auto spaliło 7,1 litra benzyny na 100 km czyli o 10 procent więcej niż podaje producent. To świetny wynik nawet jak na samochód miejski. Tym bardziej godny pochwały, gdyż nie używałem systemu start-stop. Generalnie nie lubię tego urządzenia i nikomu nie polecam. W przypadku Mazdy 2 każdorazowe uruchomienie silnika  wiązało się z nieprzyjemnymi dla ucha drganiami.  

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Mazda 2
DS DS3
Opel Corsa
Wersja   1.5 SkyPassion 1.2 Be Chic 1.0 Turbo Enjoy
Cena bazowa wersji [PLN] 68900 73900 56150
Budowa silnika/paliwo Benzynowy, wtrysk bezpośredni, R4 16V Benzynowy, R3 12V Benzynowy, R3 12V
Pojemność silnika [cm3] 1496 1199 999
Moc [KM/obr./min] 115 / 6000 110 / 5500 115 / 6000
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 148 / 4000 205 / 1500 170 / 1800-4500
Skrzynia biegów 6-stopniowa, manualna 5-stopniowa, manualna 6-stopniowa, manualna
Napęd przedni przedni przedni
Prędkość maksymalna [km/h] 200 190 195
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 8,7 9,6 10,3
Spalanie miasto [l/100km] 6,4 5,3 6,0
Spalanie trasa [l/100km] 4,1 3,8 4,3
Spalanie średnie [l/100km] 4,9 4,3 4,9

A tak w kabinie panowała cisza. Nawet wówczas, gdy na chwilę udało się wjechać na obwodnicę miasta, przy 120 km/h też było cicho. Ważące 980 kg auto świetnie przyspiesza, osiągnięcie setki zajmuje 8,7 sekundy. Zmiana biegów w 6-stopniowej przekładni  to prawdziwa przyjemność, załączają się precyzyjnie i zachęcają do szybszej jazdy. Maksymalna prędkość auta to 200 km/h.

Mazda 2 to auto oryginalnie zaprojektowane, dobrze wykonane, napędzane silnikiem wykonanym według starej, dobrej szkoły, do jazdy nie tylko po mieście, ale i na dalsze trasy. Najdroższa wersja SkyPassion to wydatek minimum 68,9 tys. zł. Sporo jak na samochód segmentu B, ale ta japońska marka wypracowała sobie dobrą opinię na polskim rynku i pewnie wielu klientów zaakceptuje tę cenę biorąc pod uwagę liczne zalety samochodu.

Janusz Steinbarth
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane