/  / Mazda CX-3 - wybór serca

TEST | Mazda CX-3 - wybór serca

Mazda CX-3 - 2015
© IBRM Samar
Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015

Kolejne numerki w palecie modelowej Mazdy zdają się zachwycać coraz szersze rzesze konsumentów. Po bardzo dobrze przyjętych Maździe CX-5, 6, 3 oraz 2 przyszła kolej na crossovera segmentu b, czyli model CX-3.

Obserwując crossovery w segmencie b trudno uwierzyć, że jeszcze kilka lat temu praktycznie nie było w nim tego typu pojazdów. Obecnie, prawie każda szanująca się marka ma tam swojego reprezentanta, czyli pojazd łączący w sobie cechy auta miejskiego z niektórymi atrybutami terenówki. Mało kto udaje, że samochody te nadają się do przedzierania zimą przez Syberię. Mają nieco większe prześwity, koła, czasem nadwozia. Do wyglądu prawdziwych offroaderów nawiązują także kształtem. I to by było na tyle.

Równie trudno, co nieistnienie crossoverów segmentu b, jest wyobrazić sobie dzisiaj, że Mazda to producent stylistycznie nudnych aut (z wyjątkiem jednego roadstera i coupe z silnikiem wankla), zlewających się z widokiem ulic niczym krawężniki. Tak było jeszcze do niedawna, do czasu debiutu 3 lata temu Mazdy CX-5. Po niej pojawiały się kolejno szóstka, trójka, dwójka oraz CX-3. Wszystkie reprezentujące język stylistyki nazwany przez Japończyków „Kodo - dusza ruchu”. Charakterystyczne miękkie linie i bardzo wyraźne przetłoczenia, w połączeniu z czerwonym lakierem metalizowanym Soul Red szybko zwróciły uwagę na stosunkowo mało dotychczas kojarzone przez przeciętnego Kowalskiego Mazdy.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Mazda CX-3
Fiat 500X
Suzuki Vitara
Wersja   SkyPASSION CROSS PLUS S
Bazowa cena wersji [PLN] 99 400 102 100 102 900
Długość [mm] 4275 4273 4175
Szerokość [mm] 1765 1796 1775
Wysokość [mm] 1535 1620 1610
Rozstaw osi [mm] 2570 2570 2500
Bagażnik min/max [litry] 350/1260 350/1000 375/1120
Masa własna/DMC [kg] 1265/1785 1430/2100 1235/1730
Zawieszenie przód MacPherson MacPherson MacPherson
Zawieszenie tył belka skrętna belka skrętna belka skrętna
Rozmiar kół/opon 215/50 R18 215/55 R17 215/55 R17
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe

Złapane na lep wyglądu ofiary dostają kolejne dawki informacji mające przekonać do nowych Mazd potencjalnych klientów. Podkreśla się przede wszystkim odpowiedź Mazdy na wszechobecny downsizing. Są nią silniki o większych niż u konkurencji pojemnościach, za to mocniej sprężone i bez turbo, o żywotność którego obawiają się zwłaszcza miłośnicy „używek”.  Wabikiem dla mas  są  także obiecywane przez producenta z kraju kwitnącej wiśni sztywne i lekkie nadwozia oraz doskonałe skrzynie biegów. Wszystko pod tajemniczą nazwą: technologia SkyActive. Powyższe reprezentuje też Mazda CX-3, której premiera odbyła się w bieżącym roku. Do naszej redakcji trafiła najmocniejsza, 150-konna odmiana silnikowa w najbogatszej wersji wyposażenia, z napędem na wszystkie koła i automatyczną skrzynią biegów.

Pomalowana lakierem w kolorze Soul Red, CX-3 nie pozwala przejść obok swych wdzięków obojętnie. Falująca linia okien, załamania powierzchni metalowych, szerokie nadkola podkreślone dodatkowo przez obwódki z tworzywa sztucznego w kolorze czarnym, wąskie lampy tylne, groźne spojrzenie przednich reflektorów i imponujących rozmiarów chromowany „grill”. Wszystkie te elementy wyglądają dokładnie jak na zdjęciach pokazywanych ciekawskim przed oficjalną premierą modelu. I robią świetne wrażenie. Pojazd wygląda świeżo i nietuzinkowo, ma swój niepowtarzalny styl (jeśli nie liczyć innych modeli marki, jednak trudno uznać to za wadę).


SkyPassion to nazwa najwyższego poziomu wyposażenia wszystkich Mazd. W przypadku CX-3 można go rozpoznać choćby patrząc głęboko w „oczy” auta. W trzech pozostałych wersjach, czyli podstawowej SkyGO  oraz w kolejności SkyMOTION i SkyENERGY znajdziemy konwencjonalne reflektory halogenowe: świateł mijania, drogowych i dziennych. W topowej odmianie żarówki zastąpiono diodami LED (także w światłach przeciwmgielnych). Jest to rozwiązanie poprawiające nie tylko bezpieczeństwo czynne ale także wygląd pojazdu. Innymi elementami zewnętrznymi zarezerwowanymi w standardzie dla najbogatszej wersji są chromowane listwy ochronne nadwozia i 18-calowe alufelgi.

Długość Mazdy CX-3 wynosi 4275mm i jest to średnia segmentu. Jeśli zaś chodzi o szerokość i wysokość, jest ona jednym z węższych i niższych aut, mierząc odpowiednio 1765 i 1535 mm. Podawane przez producenta 350 litrów pojemności bagażnika to niezły wynik. Problem tylko w tym, że po podniesieniu klapy nijak nie możemy się jej dopatrzyć. Być może za taki stan rzeczy odpowiadał umieszczony w bagażniku naszej testówki subwoofer, element 7-głośnikowego systemu audio Bose, a może pojemność bagażnika obliczano bardzo skrupulatnie odnotowując każdy wolny, najmniejszy nawet fragment przestrzeni.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Mazda CX-3
Fiat 500X
Suzuki Vitara
Wersja   SkyPASSION CROSS PLUS S
Bazowa cena wersji [PLN] 99 400 102 100 102 900
Budowa silnika/paliwo Benzynowy wolnossący z bezpośrednim wtryskiem, R4 16V Benzynowy turbo z bezpośrednim wtryskiem, R4 16V Benzynowy turbo z bezpośrednim wtryskiem, R4 16V
Pojemność silnika [cm3] 1998 1368 1373
Moc [KM/obr./min] 150/6000 170/5500 140/5500
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 204/2800 250/2500 220/1500-4400
Skrzynia biegów 6-stopniowa skrzynia automatyczna 9-stopniowa skrzynia automatyczna 6-stopniowa skrzynia automatyczna
Napęd 4x4 4x4 4x4
Prędkość maksymalna [km/h] 195 200 200
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 9,6 8,6 10,2
Spalanie miasto [l/100km] 7,8 8,5 6,1
Spalanie trasa [l/100km] 5,5 5,7 4,7
Spalanie średnie [l/100km] 6,3 6,7 5,2

Widok wnętrza małego crossovera Mazdy podtrzymuje wrażenie, jakie robi nadwozie. Co prawda przeniesiono je żywcem z Mazdy2 ale także w tym wypadku wygląda ono ciekawie. Pierwsze w oczy rzucają się asymetryczne nawiewy centralne: okrągły kierowcy oraz podłużny, zlewający się z linią deski rozdzielczej i ozdobną listwą nawiew pasażera. Innymi przyciągającymi wzrok elementami wyposażenia wnętrza są obszyta skórą w kolorze białym deska rozdzielcza oraz zestaw wskaźników z umieszczonym centralnie obrotomierzem. Niestety oba te elementy dostępne są dopiero wraz z najbogatszą wersją wyposażenia. Opisując wnętrze nie można pominąć 7-calowego wyświetlacza LCD umieszczonego na szczycie konsoli centralnej. Materiały użyte do wykończenia, nie licząc elementów skórzanych, pasują idealnie do segmentu b. Plastiki nie są miękkie ale też ich widok ani dotyk nie powoduje grymasu na twarzy.

Zdecydowanie piętą achillesową wnętrza CX-3 jest brak wolnej przestrzeni. Mimo dość pokaźnych rozmiarów zewnętrznych, w środku wygodnie podróżować mogą jedynie dwie, siedzące z przodu osoby. Pasażerowie drugiego rzędu, jeśli nie są jadącymi w fotelikach bobasami, nie mogą liczyć na komfortowe warunki. O ile jeszcze mocno otaczające kierowcę i pasażera z przodu wnętrze zwalić można na barki sportowego image auta, to usprawiedliwienie dla ciasnoty w drugim rzędzie trudniej znaleźć. Być może należy uznać małego crossovera za pojazd dla singla lub pary, wtedy temat drugiego rzędu staje się mniej istotny.

Testowana Mazda wyposażona była w najmocniejszy dostępny w tym modelu silnik benzynowy. Wolnossący, dwulitrowy motor generował 150KM, co pozwalało spodziewać się świetnych osiągów. Wciskamy przycisk startera, mała, wielofunkcyjna, obszyta skórą kierownica świetnie leży w dłoniach. Pora zatem ruszać. Przestawiamy dźwignię automatycznej skrzyni biegów w pozycję „D” i jedziemy. Pierwszym co rzuca się w oczy, a w zasadzie w uszy to dźwięk silnika. Bardzo wyraźnie słyszalna praca jednostki sugeruje, iż mamy do czynienia z pojazdem sportowym. Po chwili jednak przychodzi rozczarowanie. Auto ryczy, lecz za dźwiękami docierającymi do kabiny nie nadąża przyspieszenie. Co prawda przesadą było by mówienie, że 150 konna Mazda jest wolna, jednak, delikatnie mówiąc, jej dynamika nie powala na kolana. Rzut oka w dane techniczne. Okazuje się, że na rozpędzenie się do setki potrzeba w tym wypadku 9.6 s. Nie jest to może dużo, ale od auta gabarytów CX-3 wyposażonego w tak dużą jednostkę wymagać można by jednak czegoś więcej, a w zasadzie... mniej. Jakieś półtorej sekundy mniej! Raz jeszcze spoglądamy w kartę z danymi osiągów. Okazuje się, iż ze skrzynią manualną i takim samym silnikiem, CX-3 osiąga setkę niemal o sekundę szybciej! Wychodzi więc na to, że gorsze przyspieszenie jest „zasługą” automatu stworzonego w tajemniczej „technologii SkyActive”.


Niestety do kabiny nie docierają jedynie dźwięki jednostki. Do słabo wyciszonego wnętrza przenika także hałas opływającego nadwozie powietrza i szum opon. Jadąc z prędkością autostradową zmuszeni jesteśmy wyraźnie podnosić głos, jeśli chcemy sprawnie się komunikować z towarzyszami podróży. Dłuższa jazda w takich warunkach męczy.

Gdy już przyzwyczaimy się do efektów dźwiękowych jakie zapewnia nasz crossover możemy skoncentrować się na jeździe. Mała Mazda prowadzi się dość pewnie. Co prawda powiększony prześwit i dość wysokie nadwozie powodują, iż w ciasnych, szybko pokonywanych zakrętach auto wychyla się nieco na boki, jednak prowadzenie pozostaje neutralne. Na śliskiej nawierzchni pomaga napęd na 4 koła. Pamiętać należy o zapewniającym bezpieczeństwo systemie automatycznego hamowania. Znany z wielu innych, dostępnych na rynku aut system potrafi zaskoczyć kierowcę w najmniej spodziewanym momencie, aktywując z pełną siłą hamulce np. w trakcie gdy zbliżamy się z dużą prędkością do jadącego przed nami pojazdu, przygotowując się do wyprzedzania.

Mazda CX-3 świetnie wygląda i dobrze się prowadzi. Czy jednak te zalety wystarczą aby podbiła serca klientów na konkurencyjnym rynku małych crossoverów? Z pewnością auto jest ciekawą propozycją dla singli, lub par, które nie szukają pojazdu oferującego przestronne wnętrze czy duże możliwości przewozowe. Ten mały crossover stanowić ma przede wszystkim ozdobę i przyciągać spojrzenia, a z tej roli wywiązuje się bezbłędnie. Fakt faktem- w testowanej wersji CX-3 kosztuje ponad sto tysięcy złotych co sprawia, że pośród jej rywali pojawia się wiele świetnych modeli konkurencyjnych marek. Należy jednak zadać sobie pytanie, co decyduje o zakupie tego typu auta: serce, czy rozum? Jeśli uważacie, że serce i dysponujecie kwotą ponad stu tysięcy złotych (cena testowanej wersji) to możecie obrać kurs na salon Mazdy. Rozum zawsze wybierze.... Passata, symbol rozsądku.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane