/  / Mazda CX-3 - można "lajkować"

PREZENTACJA | Mazda CX-3 - można "lajkować"

Mazda CX-3 - 2015
© IBRM Samar
Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015Mazda CX-3 - 2015

W połowie czerwca w polskich salonach zadebiutuje kompaktowy crossover Mazda CX-3. Sukces jej większej siostry, Mazdy CX-5, zdaje się wróżyć dobre przyjęcie nad Wisłą także nowej "japonki".

Linia modelowa CX to coraz większa rodzina aut terenowo-rekreacyjnych Mazdy produkowanych od ubiegłej dekady. Od 2007 roku w fabryce w Hiroszimie powstaje potężny SUV CX-9 zbudowany na wspólnej z Fordem płycie podłogowej DS3. Auto przeszło szereg zmian stylizacyjnych, w tym ostatnią trzy lata temu. Od 2006 japoński koncern produkował także nieco mniejszego SUV-a o oznaczeniu CX-7. Po wprowadzeniu w 2012 roku na rynek modelu CX-5, popyt na jego nieco większego brata spadł na tyle, że Japończycy  zdecydowali się wycofać "siódemkę" z produkcji. Następcy dla niego nie przewidziano. Teraz przyszedł natomiast czas na debiut Mazdy CX-3, także produkowanej w zakładzie w Hiroszimie.

Najmniejszy SUV Mazdy ma 4 275 mm długości oraz 2 049 mm szerokości (wraz z lusterkami). Wysokość całkowita (wraz z anteną) wynosi 1 535 mm. Rozstaw osi to 2 570 mm. Jak przekonuje producent, CX-3 "oferuje wyższy prześwit typowy dla klasy SUV". Wyższy, czyli jaki? W specyfikacji widnieje 160 mm. To co prawda o 17 mm więcej niż w małej Maździe 2, ale zarazem o 5 mm mniej (!) niż w… modelu 6 czyli sedanie klasy średniej.  Z bezpośredniej konkurencji większym prześwitem dysponuje np. Suzuki Vitara (185 mm); mniejszy od CX-3 prześwit ma Opel Mokka (158 mm).  

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Mazda CX-3
Suzuki Vitara
Fiat 500X
Wersja   SkyGo Comfort Pop
Cena bazowej wersji [PLN]* 66 900 61 900 59 900

Długość [mm] 4257 4175 4248
Szerokość [mm] 1765 1775 1796
Wysokość [mm] 1535 1610 1600
Rozstaw osi [mm] 2570 2500 2700
Bagażnik min/max [litry] 350/1260 375/1120 350/1000
Masa własna/DMC [kg] 1155/1690 1075/1730 1350/b.d.
Zawieszenie przód MacPherson MacPherson MacPherson
Zawieszenie tył belka skrętna belka skrętna belka skrętna
Rozmiar kół/opon 215/60 R16 215/60 R16 215/60 R16
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/tarczowe
tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe
* podane ceny nie zawierają aktualnie obowiązujących rabatów

Już na pierwszy rzut oka, Mazda CX-3 przykuwa uwagę, charakterystycznym dla nowej gamy aut japońskiego producenta, wysoko umieszczonym grillem, złożonym z siedmiu poziomych listew oraz chromowanej obwódki łączącej go z przednimi reflektorami. Nadaje to autu prestiżowy wygląd, stosowny dla marki aspirującej do segmentu premium. Z tyłu auta dominuje wyrazisty kształt pokrywy bagażnika z wprowadzoną poniżej wnęką na tablicę rejestracyjną, która w wybranych wersjach modelu umożliwia ukrycie kamery cofania. Wąskie klosze tylnych lamp, stanowiące stylistyczne nawiązanie do przednich reflektorów, przechodzą z błotników i wtapiają się w pokrywę bagażnika. W tylnej części pojazdu nie do przeoczenia jest podwójny wydech. Bardzo wyraziste są też masywne felgi oraz osłony nadkoli. Nowa Mazda oferowana jest w dziewięciu kolorach nadwozia. Ciekawostką jest lakier zwany przez Mazdę "Ceramic Mettalic". Zmienia on odcień w zależności od stopnia nasłonecznienia. W normalnych warunkach oświetleniowych barwa ta jest chłodniejsza, a przy większym nasłonecznieniu - staje się bardziej lśniąca i głęboka.

Stylistycznie, wnętrze samochodu przypomina najnowszą Mazdę 2, co zresztą nie dziwi. W końcu oba auta powstają na wspólnej platformie podłogowej. Podobieństwa widać wyraźnie na przykładzie rozmieszczenia przycisków, nawiewów klimatyzacji, kształtu kierownicy, drążka zmiany biegów czy miejsca umieszczenia ekranu nawigacji pokładowej. Są one niemal identyczne jak w "dwójce", co bynajmniej nie jest zarzutem. Elementy sterowania autem są ergonomiczne, umożliwiają niemal intuicyjne korzystanie z nich. Dodatkowy plus za fakt, że panel przedni nie jest nazbyt przeładowany.

Dobre wrażenie robi szeroki zakres regulacji przednich foteli, co pozwala wygodnie zasiąść za kierownicą niezależnie od wzrostu czy postury kierowcy. Regulacja umożliwia cofnięcie fotelu kierowcy maksymalnie o 260 mm. Ponadto regulować można również wysokość siedziska w zakresie 40 mm. Producent przekonuje ponadto, że CX-3 ma największą w swojej klasie przestrzeń na nogi oraz na wysokości ramion. Zwraca też uwagę wysoka pozycja za kierownicą i dobra widoczność do tyłu.

Pojemność bagażnika (350 litrów) jest typowa dla tej klasy aut. Nieco tylko większy bagażnik mają: Citroen C4 Cactus (358 litrów) oraz Suzuki Vitara (385 l.). Dzięki systemowi składania oparć tylnych foteli (w proporcjach 60: 40) bagażnik "japonki" można zwiększyć do 1 260 litrów. Dla porównania, Opel Mokka umożliwia powiększenie bagażnika do 1 372 litrów, ale dla odmiany z Fiata 500X Pop można "wycisnąć" tylko tysiąc litrów. W wybranych wersjach (oraz w zależności od rynku) dostępny jest w Maździe CX-3 dwustopniowy system regulacji wysokości podłogi. Załadunek i rozładunek bagażu ułatwia fakt, że pokrywa bagażnika unosi się bardzo wysoko, a próg załadunku umieszczony jest stosunkowo nisko nad ziemią.


Jak przystało na współczesny samochód, Mazda CX-3 naszpikowana jest nowoczesną elektroniką. Powyżej konsoli środkowej, w wybranych wersjach modelu, umieszczony został 7-calowy ekran dotykowy, który umożliwiać ma łatwy i bezpieczny wgląd we wskazania systemów informacyjno-rozrywkowych i komunikacyjnych. Z kolei obrotowy kontroler HMI (rodzaj pokrętła, joysticka) wkomponowany w konsolę środkową pozwala obsługiwać systemy pokładowe bez odrywania wzroku od drogi. Przydaje się szczególnie przy korzystaniu podczas jazdy z nawigacji, ale także do regulowania urządzeń audio czy oświetlenia samochodu. Z kolei wyświetlacz Head-up (znowu wybrane wersje i rynki), to zdaniem Mazdy, jedno z pierwszych tego typu rozwiązań w tym segmencie. Przekazuje on kierowcy, w polu jego widzenia, aktualne dane dotyczące jazdy, takie jak prędkość przejazdu, wskazówki nawigacyjne lub ostrzeżenia systemów bezpieczeństwa aktywnego. Kolejność tych informacji uzależniona jest od ich znaczenia. Z kolei multimedialny system rozrywki i łączności MZD Connect ma umożliwiać łatwe połączenie ze smartfonem przy wykorzystaniu technologii Bluetooth lub gniazda USB. Dzięki temu użytkownicy samochodu mogą podczas jazdy korzystać z Internetu, logować się na portale społecznościowe oraz odbierać i wysyłać wiadomości e-mail, głosowe lub tekstowe. Nie dość tego, dzięki systemowi MZD Connect mają m.in. dostęp do serwisów społecznościowych Twitter i Facebook.
 
Mazda to jednak nie gadżet, ale w pełni funkcjonalny samochód o niezłych osiągach. Możemy wybierać spośród trzech dostępnych jednostek napędowych - dwóch wersji silnika benzynowego 2.0 l. lub jednego diesla o pojemności 1,5 l. Moc może być przekazywana na koła przedniej lub obu osi za pomocą sześciostopniowej przekładni automatycznej albo ręcznej. Zarówno silniki benzynowe, jak i jednostka wysokoprężna standardowo współpracują z systemem i-stop, który automatycznie wyłącza silnik na postoju.  

Silnik benzynowy 2.0 z układem bezpośredniego wtrysku paliwa oferowany jest w dwóch wersjach mocy – 120 KM dla wersji z napędem na przednią oś oraz 150 KM w odmianach z napędem na cztery koła. W obu przypadkach moc maksymalna osiągana jest przy 6000 obr/min, natomiast maksymalna wartość momentu obrotowego (204 Nm) przy 2800 obr./min. Silnik o większej mocy umożliwia osiągnięcie 195 - 200 km/h (w zależności od skrzyni biegów). W przypadku wersji o słabszej mocy CX-3 może się rozpędzić do 187-192 km/h. W cyklu mieszanym silniki benzynowe zużywają od 5,8 do 6,3 litra na 100 km (w zależności od napędu na jedną oś lub na cztery koła oraz rodzaju skrzyni biegów - dane producenta).

Diesel 1,5 l to z kolei silnik, który zadebiutował w nowej Mazdzie 2. Generuje on 105 KM mocy oraz 270 Nm momentu obrotowego, co stanowi zauważalny wzrost osiągów w porównaniu z Mazdą 2. Według producenta spalanie w cyklu mieszanym mieści się między 4,0 a 5,2 litra na 100 km. Prędkość maksymalna to 172 lub 173 km na godzinę.   
 
Zmodyfikowana konstrukcja kolumn McPhersona i tylnej belki skrętnej ma sprawiać, że auto nawet przy dużych prędkościach zachowuje się przewidywalnie i stabilnie. Mazda CX-3 wyposażona została ponadto w lekki układ kierowniczy ze wspomaganiem elektrycznym. "Japonka" posiada ponadto wentylowane tarcze hamulcowe z przodu oraz pełne z tyłu pojazdu. Ma to zagwarantować skuteczność i precyzję hamowania. Auto wyposażone zostało w cały szereg systemów zapewniających bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. Składają się nań m.in.: adaptacyjny system utrzymywania stałej prędkości, system analizujący odległość od poprzedzającego samochodu czy system ostrzegania o przeszkodach przed pojazdem. Nie dość tego, auto  pozwala na monitorowanie tzw. martwego pola. Pojazd ostrzega kierowcę, przy pomocy dźwięku i wskaźnika w lusterku, o samochodach znajdujących się na sąsiadujących pasach ruchu. System aktywuje się na przykład, gdy kierowca kierunkowskazem zasygnalizuje zamiar zmiany pasa ruchu. Do tego mamy także ostrzeganie przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu. Przy pomocy kamery samochód rozpoznaje oznakowanie poziome na jezdni i ostrzega kierowcę o sytuacji grożącej niezamierzonym opuszczeniem pasa ruchu.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Mazda CX-3
Suzuki Vitara
Fiat 500X
Wersja   SkyGo Comfort Pop
Cena bazowej wersji [PLN]* 66 900 61 900 59 900

Budowa silnika/paliwo Benz. R4 16V Benz. R4 16V Benz. R4 16V
Pojemność silnika [cm3] 1998 1586 1598
Moc [KM/obr./min] 120/6000 120/6000 110/5500
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 204/2800 156/4400 152/4500
Skrzynia biegów 6-biegowa manualna 5-biegowa manualna 5-biegowa manualna
Napęd przód przód przód
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 9,0 11,5 11,5
Prędkość maksymalna [km/h] 192 180 180
Spalanie miasto [l/100km] 7,4 6,3
8,7
Spalanie trasa [l/100km] 4,9
4,8 5,0
Spalanie średnie [l/100km] 5,9 5,3
6,4
* podane ceny nie zawierają aktualnie obowiązujących rabatów

Pasy bezpieczeństwa czterech foteli standardowo wyposażone są w system napinaczy i ograniczników siły napięcia. Przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne dostępne są w standardzie. W przypadku najechania na Mazdę CX-3 przez innym pojazd, głowę i kark osób podróżujących na przednich fotelach chroni system zapobiegający urazom szyjnego odcinka kręgosłupa. Samochód wyposażony jest w elementy pozwalające zminimalizować urazy najechanego przez niego pieszego. Jeśli potrącony uderzy głową w przednia szybę, skutki takiego zdarzenia ma zmniejszyć specjalnie wyprofilowana w kształcie litery „S” konstrukcja podszybia i górnej części maski. Ochronie pieszego służy także specjalna warstwa energochłonnej pianki.

Mazda CX-3 pojawi się w krajowych salonach już w połowie czerwca. Musi się jednak liczyć z silną konkurencją. Do bezpośrednich rywali można zaliczyć takie auta jak: Suzuki Vitara, Nissan Juke, KIA Soul, Skoda Yeti, Opel Mokka, Renault Captur, Jeep Renegade, Fiat 500X czy – też debiutujący niedługo w polskich salonach - Ssangyong Tivoli.

Mazda z roku na rok bije rekordy sprzedaży nad Wisłą. Spory udział w tym sukcesie ma starsza siostra "trójki", czyli Mazda CX-5. W ubiegłym roku sprzedano w Polsce 1 647 sztuk tego modelu, co stanowiło blisko 22 proc. całej sprzedaży japońskiego producenta. W tym roku wszystko wskazuje na to, że sprzedaż modelu znowu wzrośnie. I to przy cenach zaczynających się od 87 400 złotych. CX-3 można mieć już od 66 900. To oczywiście najtańsza, pierwsza na liście wersja – SkyGo 4x2 z wolnossącym silnikiem benzynowym 2.0 o mocy maksymalnie 120 KM oraz z ręczną skrzynią biegów. W wyposażeniu standardowym znajdziemy tu m.in. przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, komputer pokładowy, klimatyzację manualną, gniazdo AUX i port USB, elektrycznie sterowane lusterka boczne czy system wspomagania ruszania na wzniesieniu i monitorowania ciśnienia w oponach.

Nowej Mazdzie można wróżyć spory sukces rynkowy. Tym bardziej, że wspierają go osiągnięcia - dobrze ocenianych przez klientów - innych modeli Mazdy: wspomnianej CX-5 czy Mazdy 6 i Mazdy 3.

Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane