/  / Mazda 3 - made in Japan

PREZENTACJA | Mazda 3 - made in Japan

Mazda 3 - 2014
© IBRM Samar
Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014Mazda 3 - 2014

Mazda 3 to bez wątpienia jeden z najładniejszych kompaktów na rynku. Atrakcyjna stylistyka to jednak nie jedyna jej zaleta. Samochód świetnie się prowadzi i ma bardzo dynamiczny silnik, który zaskakuje niskim spalaniem. Napis "made in Japan" na tabliczce znamionowej jest gwarantem niezawodności.

Mazda 3 była jedną z gwiazd ubiegłorocznego salonu samochodowego we Frankfurcie. Przykuła uwagę nie tylko zwiedzających, ale również stylistów tworzących jury konkursu Red Dot, którzy przyznali jej główną nagrodę w kategorii "wzornictwo". Nowy kompakt japońskiego producenta może śmiało konkurować z najładniejszymi autami w segmencie, takimi jak choćby Alfa Romeo Giulietta, czy SEAT Leon. Modele z Japonii (Auris, Civic) pod względem stylistyki są w drugiej lidze. W testowym egzemplarzu nie pasowały jedynie koła z oponami o rozmiarze 205/60R16. Producent oferuje alternatywnie 18'tki z oponami 215/45/R18, które znacznie lepiej się prezentują.

Już poprzednia generacja Mazdy 3 w wersji hatchback wyróżniała się długim nadwoziem i szerokim rozstawem osi. Obecny model ma długość 4 465 mm, co sprawia że jest jednym z najdłuższych hatchbacków w segmencie. Rozstaw osi (2 700 mm) to najwyższa wartość wśród kompaktów. Identyczną mają tylko niszowe pojazdy eko - Toyota Prius i Nissan Leaf.Niestety, standardowa pojemność bagażnika wynosi zaledwie 364 litry, co jest jedną z najniższych wartości w segmencie, zwłaszcza w porównaniu z konkurencyjnym Civic'iem. Po złożeniu kanapy pojemność rośnie do 1 250 litrów. Alternatywą pozostaje wersja sedan z 419-litrowym bagażnikiem (pojemności przy złożonej kanapie producent nie podaje). Warto podkreślić, że po złożeniu asymetrycznie dzielonej kanapy powstaje płaska podłoga. W przestrzeni bagażowej brakuje natomiast funkcjonalnych uchwytów czy praktycznej siatki. Wnętrze auta prezentuje się równie atrakcyjnie jak karoseria. Poza trudnym do opanowania systemem multimedialnym, który nota bene oferuje bardzo dobrą jakość obrazu, użytkowanie auta nie sprawia problemu. Centralny prędkościomierz jest czytelny. Denerwujący jest trochę brak wskaźnika temperatury silnika i niezbyt ciekawy obrotomierz, ale oczywiście jest to kwestia przyzwyczajenia. Trójramienna kierownica świetnie leży w dłoniach i doskonale pasuje do charakteru auta. Pomiędzy fotelami znalazła się normalna dźwignia hamulca ręcznego.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Mazda 3
Honda Civic
Volkswagen Golf
Wersja   SkyEnergy i-Eloop Comfort Highline
Cena bazowej wersji [PLN] 79 900 76 700 81 290
Długość [mm] 4465 4315 4255
Szerokość [mm] 1795 1770 1799
Wysokość [mm] 1450 1470 1452
Rozstaw osi [mm] 2700 2595 2637
Bagażnik min/max [litry] 364/1250 zestaw naprawczy 477/1378 zestaw naprawczy 380/1270 pełnowymiarowe koło
Masa własna/DMC [kg] 1293/1815 1206/1720 1195/1780
Zawieszenie przód McPherson McPherson McPherson
Zawieszenie tył wielowahaczowe belka skrętna wielowahaczowe
Rozmiar kół/opon 205/60/R16 205/55/R16 205/55/R16
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe

14:1…
… to najwyższy stopień sprężania dostępny w seryjnie produkowanym aucie z silnikiem benzynowym i taki właśnie motor znalazł się pod maską testowanego modelu. System nosi nazwę SkyActiv, ale to bez znaczenia, gdyż w Maździe każdy system, czy nawet wersja wyposażenia, ma dopisek Sky. Mazda, podobnie jak inni japońscy producenci, nadal opiera się modzie na downsizing, a jej konstruktorzy postanowili udowodnić, że wysoki stopień sprężania nie musi być domeną tylko silników wysokoprężnych. Co to oznacza? W dużym skrócie: większą moc i niższe zużycie paliwa przy zachowaniu dużej pojemności. Testowy egzemplarz wyposażony był w silnik 2-litrowy o mocy 165 KM, osiągający maksymalny moment obrotowy o wartości 210 Nm. Przy stosunkowo niskiej masie własnej (z kierowcą 1 293 kg), samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 8,2 sekundy i rozpędza się maksymalnie do 210 km/h. To osiągi porównywalne z tymi, jakimi dysponuje Golf z jednostką 1.4 TSI o mocy 140 KM. Jako ciekawostka, to jedyny wolnossący silnik o takiej pojemności montowany w samochodach kompaktowych oferowanych na polskim rynku.

Według informacji producenta, pojazd powinien spalać średnio 5,8 l/100 km, a w mieście 7,5 l/100 km, co jak na pojemność 2-litrów jest bardzo dobrym wynikiem. W rzeczywistości, bez oszczędzania auta, w mieście spalanie dochodziło do 10 l/100 km (dokładnie 9,9 l/100 km), ale podczas spokojnej jazdy chwilowe zużycie paliwa było bliskie danym fabrycznym. Gratulacje dla konstruktorów.

W prezentowanej wersji hatchback zamontowany został system i-Eloop, odpowiedzialny, wg. Mazdy, nawet za 10-procentowe niższe zużycie paliwa. Pod tą nazwą kryje się coraz częściej montowany w samochodach system odzyskiwania energii z hamowania. Mazda nie byłaby jednak Mazdą, gdyby nie wprowadziła swojej wersji tego systemu. W "trójce" do przechowywania energii służy kondensator zamiast akumulatora. Główną zaletą takiego rozwiązania ma być trwałość i pozostaje nam wierzyć w zapewnienia producenta. Dodatkowo w każdej wersji montowany jest system Start&Stop. W jego przypadku, Mazda zapewnia, że to jedyny na rynku system, w którym wykorzystano energię spalania do ponownego rozruchu. W skrócie, system wyczekuje na najlepszy moment do wyłączenia silnika, a następnie zapewnia bardzo szybki powtórny rozruch w czasie 0,35 s, ponoć najszybciej w dostępnych silnikach benzynowych.

Warto podkreślić, że klienci mają jeszcze do wyboru wersję 2-litrowego silnika o mocy 120 KM dysponującą identycznym momentem obrotowym 210 Nm. W takiej konfiguracji pojazd ma nieznacznie gorsze osiągi (8,9 sekundy do 100 km/h, prędkość maksymalna 195 km/h), ale zużywa średnio tylko 5,1 l/100 km, a w mieście 6,5 l/100 km. Choć nie jest w niej montowany system i-Eloop, to biorąc pod uwagę różnicę w cenie wynoszącą 4 500 PLN, warto rozważyć jej zakup. Za zaoszczędzone w ten sposób pieniądze można dokupić np. reflektory ksenonowe (2 400 PLN) i nawigację satelitarną (2 100 PLN).

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Mazda 3
Honda Civic
Volkswagen Golf
Wersja   SkyEnergy i-Eloop Comfort Highline
Cena bazowej wersji [PLN] 79 900 76 700 81 290
Budowa silnika/paliwo Benz R4 16V Benz R4 16V Benz R4 16V Turbo
Pojemność silnika [cm3] 1998 1798 1395
Moc [KM/obr./min] 165/6000 142/6500 140/4500
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 210/4000 174/4300 250/1500-3500
Skrzynia biegów 6-biegowa manualna 6-biegowa manualna 6-biegowa manualna
Napęd przód przód przód
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 8,2 9,1 8,4
Prędkość maksymalna [km/h] 210 215 212
Spalanie miasto [l/100km] 7,5 7,3 6,4
Spalanie trasa [l/100km] 4,8 4,9 4,5
Spalanie średnie [l/100km] 5,8 5,8 5,2

Trzeba przyznać że zawieszenie auta zostało dobrze zestrojone z parametrami silnika. W połączeniu z czułym układem kierowniczym i genialnie pracującą skrzynią biegów, prowokuje kierowcę do szybszej jazdy na zakrętach. Komfort podróży jest wystarczający, za co odpowiadają też opony o wspomnianym już  nietypowym profilu 60. Na ciasnych zakrętach przydałaby się jednak niskoprofilowa opona. Pozytywny odbiór auta i przyjemności z prowadzenia zakłóciło sprzęgło, które wymagało dużego zaangażowania kierowcy i sporego wyczucia. Kangurek podczas ruszania był częstym elementem podczas jazdy w mieście. Kilku kierowców potwierdziło tę przypadłość. Być może to wina naszego egzemplarza, albo po prostu "ten typ tak ma".

Testowany przez nas model w specyfikacji SkyEnergy wyceniony został na 79 900 PLN. Dodatkowo, samochód doposażony został w nawigację satelitarną (2 100 PLN) oraz droższy lakier metalik Soul Red (2 600 PLN), w wyniku czego cena pojazdu podniosła się niemal do 85 000 PLN. Nie ukrywajmy, to naprawdę dużo jak za kompakt. Co oferuje  w tej cenie? Niestety niewiele. Standardowe systemy bezpieczeństwa, pełną elektrykę, automatyczną klimatyzację dwustrefową i zestaw multimedialny z 7-calowym wyświetlaczem. To standard w tym segmencie i w tej cenie. Wszystkie ciekawe elektroniczne gadżety podnoszące bezpieczeństwo wymagają albo dopłaty, albo wybrania wersji SkyPassion droższej o 10 500 PLN (cena 90 400 PLN!!!). Niestety, brakuje w Maździe coraz powszechniej stosowanych rozwiązań, takich jak system automatycznego parkowania czy choćby kamery cofania. Konkurencja, szczególnie europejska, jest wyraźnie lepsza na tym polu.

Mazda 3 to ciekawy samochód dla osób chcących wyróżnić się na ulicy. Bardzo przyjemnie się prowadzi, ma bardzo dobrze pracującą skrzynię biegów, odpowiednie osiągi i niespotykany w dzisiejszych czasach 2-litrowy silnik wolnossący zaskakujący niskim spalaniem. Mazda "made in Japan" od zawsze była gwarantem niezawodności. Poprzednik zajął 2 miejsce w kategorii do trzech lat w rankingu TUV 2014. Jeżeli technologia wysokiego sprężania okaże się równie niezawodna, pojazd ten z pewnością będzie cieszył się dużym popytem na rynku wtórnym. Dla przeciwników downsizingu to samochód idealny.

Zalety:
- atrakcyjna stylizacja,
- bardzo dobre właściwości jezdne,
- dynamiczny i oszczędny silnik,
- świetna skrzynia biegów,
- przewidywana duża niezawodność samochodu…
- i niska utrata wartości.

Wady:
- skokowa regulacja oparć przednich foteli,
- kiepska widoczność do tyłu, szerokie słupki A i C,
- mało intuicyjny system multimedialny,
- trudne do wyczucia sprzęgło w testowym egzemplarzu,
- bagażnik mniejszy od konkurencji,
- brak Diesla w ofercie,
- wysoka cena.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane