/  / Mazda 3 2.0 SkyPassion - Trójeczka Mazdy na piątkę

TEST | Mazda 3 2.0 SkyPassion - Trójeczka Mazdy na piątkę

null
nullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull

Z pewnością nie jest tania. Oferuje jednak wysoką jakość wykończenia i design, który cieszy oko. Ma również „prawdziwy”, wolnossący silnik o znacznej pojemności, co dziś jest rzadkością u konkurencji.

Obecna, trzeciej już generacji Mazda 3 debiutowała latem 2013 roku, pod koniec ubiegłego roku przedstawiono model rocznikowy 2017, w którym wprowadzono kilka technicznych zmian. Na rodzimym rynku wersja hatchback konkuruje głównie z Hondą Civic i Toyotą Auris, w Europie walczy o klienta przede wszystkim z Fordem Focusem, Seatem Leonem oraz liderem segmentu C - Volkswagenem Golfem.

Design „trójki” utrzymany jest w duchu „Kodo”. Model 2017 nie wnosi żadnych nowości  stylizacyjnych, usprawnienia dotyczą głównie rozwiązań technicznych. Poprawianie wyglądu nadwozia nie było chyba potrzebne, gdyż japoński kompakt nadal prezentuje się ciekawie. Kilka lat temu Mazda zatrudniła u siebie znakomitych designerów ( m.in. Koichi Tabata), którzy kolejnym modelom tej marki nadają wiele sportowej dynamiki i oryginalności.


Testowany pięciodrzwiowy hatchback mierzy 4,46 m długości i ma spory 2,7-metrowy rozstaw osi. W efekcie, w kabinie jest całkiem dużo miejsca, szczególnie na przednich fotelach, z tyłu miejsca nie jest już tak wygodnie. Fotele są dość wygodne, choć mogłyby być nieco obszerniejsze jak w samochodach europejskich.

Jeśli chodzi o design wnętrza to Mazda 3 jest absolutnym faworytem spośród wszystkich azjatyckich aut tej klasy. Estetycznie zaprojektowana deska rozdzielcza, dobrej jakości tworzywa oraz solidny montaż są tego najlepszym przykładem. Krótka dźwignia zmiany biegów jest zawsze „pod ręką”, a sportowe koło kierownicy o małej średnicy i z grubym wieńcem świetnie leży w dłoniach. Kierownica jest jedną z najładniejszych, jakie obecnie montuje się w kompaktach.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Mazda 3
Honda Civic
Seat Leon
Wersja   2.0 SkyPassion 1.8 i-VTEC Executive 1.4 TSI Xcellence
Cena bazowej wersji [PLN] 92 400 93 100 89 300
Długość [mm] 4465 4300 4370
Szerokość [mm] 1795 1770 1816
Wysokość [mm] 1450 1470 1459
Rozstaw osi [mm] 2700 2595 2636
Bagażnik min/max [litry] 364/1250 477/1378 380/1210
Masa własna/DMC [kg] 1225/1815 1209/1720 1166/1770
Rozmiar kół/opon 215/45 R18 225/45 R17 225/45 R17

Pod maską Mazdy 3 znajdziemy dwulitrowy, wolnossący silnik benzynowy o mocy 165 KM. Tego typu jednostki to obecnie rzadkość, szczególnie w samochodach europejskich. W ostatnich latach producenci sięgali do koncepcji downsizingu oferując mniejsze silniki (nie tylko o mniejszej pojemności, ale także zaledwie 3- cylindrowe) wspomagane doładowaniem. Jak się później okazało, takie podejście nie sprawdziło się do końca i koncerny motoryzacyjne zapowiadają powrót do sprawdzonej koncepcji silnikowej. Mazda - jako jeden z niewielu producentów - wciąż oferuje „prawdziwe” silniki wykonane wg starej, dobrej szkoły.

Jak spisuje się jednostka napędowa w „trójce”?  Trzeba uczciwie powiedzieć, że w kwestii osiągów (szczególnie elastyczności) silniki turbodoładowane wypadają  korzystniej. Jeśli chodzi jednak o kulturę pracy czy poziom zużycia paliwa, to  wolnossący silnik sprawdza się więcej niż dobrze. Nie bez znaczenia jest również fakt, iż turbosprężarki kończą swój żywot znacznie wcześniej niż inne kluczowe elementy jednostki napędowej. Tak więc właściciele aut z silnikami wolnossącymi nie są narażeni na tak duże koszty, gdy przychodzi czas remontu silnika. Może to mieć też spore znaczenie w przyszłości przy odsprzedaży auta.


Przyspieszenie do setki zabiera Maździe 3 (wg producenta) 8,2 sekundy, co jest dobrym wynikiem. W kwestii elastyczności, tak jak wcześniej pisaliśmy, czuć pewien niedosyt. Lepiej wypada konsumpcja paliwa, podczas testu Mazda spalała w mieście ok. 8.4 litra benzyny na 100 km, poza miastem 5-6. Co ważne, bardziej dynamiczna jazda nie pociągała za sobą dużego wzrostu zużycia benzyny jak ma to miejsce w autach z silnikami doładowanymi. Manualna, 6-biegowa skrzynia działa dość precyzyjnie, z niewielkim oporem.

Najnowsza  Mazda 3 to przede wszystkim zmiany techniczne, szczególnie te służące poprawie bezpieczeństwa. Nowością w modelu 2017 jest układ G-Vectoring Control zmieniający nieznacznie wartość momentu obrotowego w celu poprawy dociążenia poszczególnych kół. Zdaniem konstruktorów, zwiększyć ma to precyzję prowadzenia samochodu. Trudno ocenić działanie tego układu, ale jedno jest pewne – Mazda 3 należy do czołówki najlepiej prowadzących się kompaktów z Azji. Przy wyższych prędkościach pewnie pokonuje ciasne zakręty a precyzyjny układ kierowniczy zachęca do dynamicznej jazdy.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Mazda3
Honda Civic
SEAT Leon
Wersja   2.0 SkyPassion 1.8 i-VTEC Executive 1.4 TSI Xcellence
Cena bazowej wersji [PLN] 92 400 93 100 89 300
Budowa silnika/paliwo Benzynowy, wtrysk bezpośredni, R4 16V Benzynowy, R4 16V Benzynowy turbo, wtrysk bezpośredni, R4 16V
Pojemność silnika [cm3] 1998 1798 1395
Moc [KM/obr./min] 165/6000 142/6500 150/5000
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 210/4000 174/4300 250/1500-3500
Skrzynia biegów Manualna, 6-biegowa Manualna, 6-biegowa Manualna, 6-biegowa
Napęd przedni przedni przedni
Prędkość maksymalna [km/h] 210 190 215
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 8,2 8,7 8,0
Spalanie miasto [l/100km] 7,5 7,3 5,8
Spalanie trasa [l/100km] 4,8 4,9 4,2
Spalanie średnie [l/100km] 5,8 5,8 4,7

Ciekawym elementem wyposażenia, ograniczającym skutki ewentualnej kolizji jest współpracujący z układem hamulcowym system zapobiegający kolizjom przy małej prędkości ( Advanced SCBS). Korzystając z kamery, system wykrywa inne pojazdy a także rozpoznaje obecność pieszych na jezdni. Prezentowana Mazda 3 nie jest tania na tle rywali. W przypadku wersji 2.0 SkyPassion – jednej z najdroższych - trzeba przygotować się na wydatek 92.400 zł,  za podobne pieniądze można wyjechać z salonu Mazdą 6. Oczywiste jest więc, że w Polsce większość klientów zdecyduje się na jeden z tańszych jej wariantów (cena modelu bazowego 1.5 SkyGo startuje od 68.900 zł).

Autor: Janusz Steinbarth
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane