/  / Mazda 2 wychodzi z cienia

TEST | Mazda 2 wychodzi z cienia

IBRM Samar|
Mazda Mazda 2 - 2015
© IBRM Samar
Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015Mazda Mazda 2 - 2015

Tak naprawdę mało kto pamiętał o jej istnieniu. Mazda 2, traktowana trochę po macoszemu doczekała się swoich „5 minut” za sprawą czwartej generacji, która zadebiutowała pod koniec zeszłego roku. Auto powstało zgodnie z obowiązującymi trendami marki, dzięki czemu upodobniło się do swojego bardziej wyrośniętego rodzeństwa.

Ostatnimi czasy japoński producent dość systematycznie odświeża gamę modelową zgodnie z filozofią projektową KODO (Dusza ruchu). Inspiracją był sposób w jaki poruszają się drapieżne zwierzęta. Faktycznie, już na pierwszy rzut oka widać złowrogie spojrzenie przednich reflektorów oraz charakterystyczną paszczę w miejscu przedniego grilla, a agresywnie poprowadzona boczna linia nadwozia nadaje dynamizmu całej sylwetce.

Wnętrze
We wnętrzu widoczne są liczne zapożyczenia z pozostałych modeli japońskiego producenta. Jest tu trochę kompaktowej Mazdy 3, trochę Mazdy 6, tylko w mniejszej skali. Atutem niewątpliwie jest jakość użytych materiałów wykończeniowych oraz precyzja wykonania.

Otoczenie kierowcy sprawia pozytywne wrażenie. Fotele są wygodne, a gruba, skórzana kierownica dobrze leży w dłoniach. Miejsca z przodu jest pod dostatkiem, z tyłu już trochę gorzej. Pasażerowie na tylnej kanapie mogą narzekać na ilość miejsca na nogi. Hyundai i20 pod tym względem wypada lepiej, mimo identycznego rozstawu osi (2570 mm). Pojemność bagażnika (280 l) również odbiega od tego co oferuje Hyundai (326 l).

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Mazda2
Długość [mm] 4060
Szerokość bez lusterek/z lusterkami [mm] 1695/1983
Wysokość [mm] 1495
Rozstaw osi [mm] 2570
Zwis przód/tył [mm] 815/675
Prześwit [mm] 143
Bagażnik min/max [litry] 280/950
Zawieszenie przód kolumny MacPhersona
Zawieszenie tył belka skrętna
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/bębnowe

Dość ciekawym i niespotykanym rozwiązaniem w tej klasie aut jest obsługa systemu multimedialnego w postaci pokrętła znajdującego się pomiędzy przednimi fotelami. Kolorowy ekran, na którym widoczne są wszelkie ustawienia nawigacji czy audio znajduje się natomiast w górnej części deski rozdzielczej, by jak najrzadziej odrywać wzrok od drogi. Dzięki temu na konsoli przedniej nie ma gąszczu przycisków do obsługi tych wszystkich urządzeń, pozostały jedynie te do obsługi klimatyzacji.

Osiągi i prowadzenie
Testowany egzemplarz wyposażony był w wolnossącą jednostkę benzynową 1.5 (90 KM) z bezpośrednim wtryskiem paliwa oraz 6-stopniową skrzynię automatyczną. Połączenie to, jak na auto z silnikiem bez doładowania, zapewniało całkiem niezłą dynamikę. Szczególnie po uruchomieniu trybu „Sport”, który powodował zdecydowanie szybszą reakcję silnika na wciśnięcie pedału gazu. Skrzynia również przyspieszyła, sprawniej radząc sobie z wybieraniem poszczególnych przełożeń. Po tych doświadczeniach powrót do „normalnego” trybu przychodził dość opornie, a jedynym argumentem, który przekonywał do zmiany było zwiększone zużycie paliwa. Według danych producenta tak skonfigurowane auto powinno spalić średnio 4,8 l benzyny, nam udało się osiągnąć wynik 6,3 l przy dynamicznej jeździe.

Właściwości jezdne również sprawiają dobre wrażenie. Auto pewnie trzyma się drogi, układ kierowniczy i zawieszenie dobrze ze sobą współgrają, co zdecydowanie wpływa na komfort podróżowania.

Ceny i wyposażenie
Nowa Mazda 2 nie jest tania. Ceny modelu zaczynają się od 53 400 PLN. W podstawowej wersji wyposażenia SkyGO standardowo otrzymamy sześć poduszek powietrznych, elektryczne lusterka boczne (niepodgrzewane), elektrycznie sterowane szyby z przodu i z tyłu, klimatyzację manualną, radioodtwarzacz MP3 (bez CD) oraz 15” felgi stalowe. Trochę więcej elementów wyposażenia pojawia się w droższej o co najmniej 2 000 PLN wersji SkyMOTION. W zamian dostajemy skórzaną kierownicę, podgrzewane lusterka boczne czy tempomat. Jednak za auto z wszystkimi dobrodziejstwami, które znajdowały się w testowym egzemplarzu (wersja SkyENERGY) należy zapłacić minimum 64 400 PLN. Ceny topowej wersji SkyPASSION zaczynają się od 67 900 PLN.

CENY [PLN]
SILNIKI BENZYNOWE
SkyGO
SkyMOTION
SkyENERGY
SkyPASSION
SKY-G 75 KM 5MT   53 400 55 400 - -
SKY-G 90 KM 5MT - 56 900 61 400 -
SKY-G 90 KM 6AT   - 59 900 64 400 68 900
SKY-G 115 KM 6MT i-ELOOP - - - 67 900
DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI
Silnik 1.5 SKY-G 75 KM 5MT 1.5 SKY-G 90 KM 5MT 1.5 SKY-G 90 KM 6AT 1.5 SKY-G 115 KM 6MT i-ELOOP
Typ Rozrządu Łańcuchowy
Budowa silnika/paliwo Benzyna, R4 16V, wtrysk bezpośredni, bez doładowania
Pojemność silnika [cm3] 1496
Moc [KM (kW)/obr./min] 75 (55)/6000 90 (66)/6000 90 (66)/6000 115 (85)/6000
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 135/3800 148/4000 148/4000 148/4000
Skrzynia biegów 5-stopniowa skrzynia manualna 5-stopniowa skrzynia manualna 6-stopniowa skrzynia automatyczna 6-stopniowa skrzynia manualna
Napęd przód przód przód przód
Prędkość maksymalna [km/h] 171 183 177 200
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 12,1 9,4 12,0 8,7
Spalanie miasto [l/100km] 4,7 4,5 4,8 4,9
Spalanie trasa [l/100km] 3,9 3,7 4,1 4,1
Spalanie średnie [l/100km] 4,7 4,5 4,8 4,9

Podsumowanie
Od stycznia do końca lipca 2015 roku zarejestrowano 294 Mazdy 2, co plasuje ją na 19 miejscu aut z segmentu B. W porównaniu z analogicznym okresem z 2014 r., w którym walczyła jeszcze poprzednia generacja (107 szt.), model zanotował spory wzrost, bo aż o 175%. To na pewno duży sukces producenta. Jednak nie ma się co dziwić, bo nowa „dwójka” zmieniła się nie do poznania prezentując zupełnie nowy poziom i jakość.

 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane