/  / MAN prezentuje technologię redukcji spalin Euro 6

MAN prezentuje technologię redukcji spalin Euro 6

MAN|

Podczas wystawy IAA 2012 w Hanowerze firma MAN zaprezentuje technologię Euro 6 dla pojazdów ciężarowych i autokarów. Premiera nowej generacji pojazdów z serii TG oznacza także rynkowy debiut normy Euro 6.

We wszystkich pojazdach wyposażonych w silniki Diesla, spełniające normę Euro 6, firma MAN konsekwentnie stawia na wydajną koncepcję opartą na regulowanej stosownie do potrzeb cyrkulacji spalin oraz ich oczyszczaniu za pomocą systemu SCRT.

Podczas IAA 2012 swoją premierę mieć będzie również technologia Euro 6 przeznaczona dla autobusów CNG (zasilanych gazem ziemnym i biogazem).

Dopracowane komponenty, nowa architektura
W pracach nad rozwojem nowego standardu emisji spalin firma MAN połączyła i optymalnie dostosowała zaawansowane technologie. Kluczowe technologie AGR (system recyrkulacji spalin), filtr cząstek stałych i SCR (selektywna redukcja katalityczna), niezbędne do spełnienia wymagań Euro 6, MAN z powodzeniem stosuje już od wielu lat w pojazdach użytkowych (na przykład technika SCR jest stosowana seryjnie w samochodach ciężarowych od 2005 roku).

Technologia filtrów cząstek stałych MAN CRTec, podobnie jak AGR, stosowana jest seryjnie już od roku 2002.

Dalsza redukcja zużycia paliwa była dla konstruktorów celem pierwszoplanowym. Pojazdy klasy Euro 6 to szczególnie efektywne i niezawodne środki transportu, zupełnie jak znane już klientom MAN i cenione przez nich za oszczędną pracę autobusy i ciężarówki spełniające standard EEV. Wyraża to hasło przygotowane dla nowej generacji ciężarówek: "Euro 6 nadchodzi, efektywność zostaje".

Dobrze znana dynamika silnika charakteryzuje również silniki zgodne z Euro 6: moc i moment obrotowy są takie same jak w silnikach EEV.

Efektywna interpretacja technologii silników i emisji spalin
Najważniejszym czynnikiem decydującym o sukcesie prac rozwojowych nad Euro 6 było zatem przezwyciężenie zasadniczego konfliktu fizycznego między redukcją NOx a zmniejszeniem zużycia paliwa, a tym samym emisji CO2.

W ubiegłych latach firma MAN stale zmniejszała zużycie paliwa w swoich silnikach, jednocześnie dostosowując się do rosnących wymagań w zakresie redukcji emisji tlenków azotu. W celu dokonania przejścia z Euro 5/EEV na Euro 6 konstruktorzy MAN zoptymalizowali system wtryskiwania i spalania w taki sposób, że przebiega on optymalnie pod względem zużycia paliwa i emisji cząstek stałych.

W ramach testów seryjnych i terenowych uzyskiwane były i są dokładne dane o zużyciu paliwa. Pod względem wykorzystania paliwa ciężarówki i autokary spełniające wymogi Euro 6 będą tak samo wydajnie jak generacja pojazdów z silnikami EEV.

Wprowadzenie technologii Euro 6 w autobusach miejskich, oprócz wyraźnego zmniejszenia emisji, pozwoliło zredukować zużycie paliwa o przeciętnie 3–5% we wszystkich wariantach silnika.

Od 01.01.2014 wszystkie nowo rejestrowane w Europie pojazdy będą musiały spełniać wymogi normy czystości spalin Euro 6. W porównaniu z normą Euro 5 norma Euro 6 wymaga redukcji emisji NOx o 80 procent: z 2 g/kWh według Euro 5 do 0,4 g/kWh według Euro 6.

Firma MAN Truck & Bus spełnia już te wymogi dzięki połączeniu regulowanej recyrkulacji schłodzonych spalin z katalizatorem SCR do oczyszczania spalin. Podział zadań pomiędzy systemy AGR + SCR jest optymalnym rozwiązaniem, jeśli chodzi o redukcję zużycia paliwa i AdBlue. Regulowana recyrkulacja spalin umożliwia mniejszą emisję niefiltrowanych związków NOx. Oznacza to niskie zużycie AdBlue i redukcję zużycia NOx w systemie SCR.

MAN stawia więc na niskie zużycie paliwa i AdBlue oraz wysoką niezawodność pracy.

Masa cząstek stałych musi zostać zredukowana o 66 procent w porównaniu z Euro 5. Oprócz tego dla Euro 6 po raz pierwszy trzeba zachować wartość graniczną liczby cząstek. Tę wartość graniczną można osiągnąć wyłącznie poprzez zastosowanie zamkniętych filtrów cząstek stałych, a prowadzi ona do realnej redukcji masy cząstek o 90 procent w porównaniu z Euro 5. MAN łączy zatem katalizator SCR z zamkniętym filtrem cząstek stałych, katalizatorem utleniającym oraz odpowiednimi czujnikami w jeden kompaktowy system SCRT, który mieści się w tłumiku układu wydechowego.

Sama redukcja emisji tlenków azotu wymagana w Euro 6 odpowiada mniej więcej rzędowi wielkości wszystkich pięciu poprzednich wersji Euro razem wziętych. Dla Euro 6 systemy po raz pierwszy muszą monitorować podczas pracy na bieżąco zachowanie granicznych wartości (In-Use-Compliance).

Rozszerzone wymagania co do kontrolowania NOx podczas pracy wymagają nowych, bardziej skomplikowanych układów elektronicznych i sensorycznych w pojazdach.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane