/  / Mały wielki Rapid

Mały wielki Rapid

IBRM Samar|
Skoda Rapid 2012
© IBRM Samar
Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012

Skoda Rapid, którą czeski producent pokazał szerokiej publiczności we Frankfurcie 2011 r. pod roboczą nazwą MissionL, trafiła do polskich sieci sprzedaży na początku listopada 2012 roku. Na razie samochód dostępny jest w nadwoziu liftback znanym z Octavii, jednak pod koniec przyszłego roku oferta wzbogaci się jeszcze o wersję kombi – Spaceback.

Model Rapid, jako pierwsze auto Skody, wprowadza całkowicie nowy design marki, głównie ze względu na  kształt grilla, reflektorów, a także logo marki.
Samochód oparty na przedłużonej płycie podłogowej znanej z obecnej generacji VW Polo jest uzupełnieniem gamy modelowej czeskiego producenta, wpasowując się pomiędzy Fabię (segment B) oraz Octavię (segment C). Mimo tego, iż  wymyka się poza ramy segmentów, producent klasyfikuje go wśród kompaktów budżetowych zastępując nim obecną Octavię Tour. Nie można się nie zgodzić z tą decyzją.

Przestrzeni jaką wewnątrz oferuje to auto mógłby pozazdrościć niejeden kompakt. Kierowca i pasażerowie na pewno nie będą narzekać na brak miejsca. Pomimo kompaktowych wymiarów zewnętrznych (4.48 m długości, 1.71 m szerokości, 1.46 m wysokości), wygodnie i komfortowo podróżować tu może  pięć osób.
W Rapidzie znalazło się kilka praktycznych nowych rozwiązań, do których zaliczyć można m.in. uchwyt na kamizelkę odblaskową pod przednim siedzeniem, czy schowek w klapce wlewu paliwa przeznaczony do wygodnego przewożenia skrobaczki do szyb.

Skoda Rapid to auto rodzinne. Producent przyłożył  dużą wagę do aktywnego i biernego bezpieczeństwa, stosując standardowo oprócz systemów ABS i ESP takie układy jak elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego (EDS) oraz hydrauliczny system wspomagania awaryjnego hamowania (HBA). Za dodatkową opłatą w wysokości 500 PLN można wyposażyć auto w dodatkowe systemy wspierające kontrolę ciśnienia powietrza w oponach (TPM) i system wspomagający pokonywanie podjazdów (HHC – Hill Hold Control). Dostępne są także halogeny przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów „Corner”, które wyceniono na 1200 PLN dla wersji bazowej Active oraz 450 PLN dla wersji Ambition i Elegance.
W przypadku kolizji są aktywowane poduszki powietrzne przednie i boczne, kurtyny powietrzne dla pasażerów pierwszego i drugiego rzędu siedzeń oraz regulowane, trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z napinaczami.

Samochód dostępny jest w trzech wersjach wyposażenia: Active, Ambition i Elegance.
W bazowej wersji Active znajdziemy m.in. centralny zamek, elektryczne szyby z przodu, fotel kierowcy regulowany na wysokość, system pokolizyjny (ACS), uchwyty ISOFIX na zewnętrznych miejscach tylnej kanapy, przednie reflektory z funkcją świateł do jazdy dziennej, felgi stalowe 6Jx15” z osłonami DAKARA z oponami 185/60 R15, przyciemnione szyby oraz zderzaki w kolorze nadwozia. Opcjonalnie za 4000 PLN dostępny jest pakiet Komfort, w skład którego wchodzi klimatyzacja manualna Climatic oraz radioodtwarzacz CD/MP3.
Decydując się na bogatszą wersję Ambition w standardzie otrzymamy dodatkowo centralny zamek ze zdalnym sterowaniem, radioodtwarzacz CD/MP3, gniazdo Aux-IN, klimatyzację manualną Climatic, komputer pokładowy, podłokietnik z przodu ze schowkiem, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne oraz reflektory przeciwmgielne.
W przypadku najbogatszej wersji Elegance możemy liczyć na dodatkowe 2 głośniki z tyłu, tempomat, czujnik parkowania z tyłu, kierownicę wielofunkcyjną (sterowanie radiem) z małym pakietem skórzanym, elektrycznie sterowane szyby z przodu i z tyłu, a także fotel pasażera regulowany na wysokość.

Klient ma do wyboru również szeroką gamę kolorów nadwozia, składającą się aż z trzynastu barw (4-niemetalizowanych, 8-metalizowanych i 1-perłowy).

Rapid oferowany jest obecnie w pięciu wersjach silnikowych: czterech benzynowych (1.2 MPI/ 75 KM, 1.2 TSI/ 85 KM, 1.2 TSI/ 105 KM oraz 1.4 TSI/ 122 KM z 7-biegową skrzynią DSG) i jednej wysokoprężnej (1.6 TDI CR DPF/ 105 KM). W późniejszym terminie do oferty ma również trafić kolejna odmiana z silnikiem diesla 1.6 TDI, tym razem o mocy 90 KM, który opcjonalnie będzie można wyposażyć w 7-biegową skrzynię DSG.

Do konkurentów Skody Rapid należą: Chevrolet Cruze, Opel Astra Classic, Hyundai Elantra. Za chwilę na rynku pojawi bezpośredni konkurent Rapida - Peugeot 301. Założenia przyjęte przy jego konstruowaniu były bardzo podobne. Który z modeli zyska większą przychylność klienta? Odpowiedź na to pytanie przyniosą najbliższe miesiące.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane