/  / Luty 2016 - drugi najwyższy wynik w historii

IMPORT | Luty 2016 - drugi najwyższy wynik w historii

CEPiK|
null
nullnullnullnullnullnullnull

W lutym sprowadzono do Polski i zarejestrowano 69 941 używanych samochodów osobowych, czyli aż o 24,8% więcej niż w roku ubiegłym i o 8,4% więcej niż w styczniu. Wynik skumulowany to już 134 482 auta, tj. o 20,8% więcej w porównaniu do 2015 roku. Do tej pory wyższe wyniki notowaliśmy tylko w 2008 roku, kiedy import jedyny raz w historii przekroczył barierę 1 mln sztuk.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
Import rozkręcił się na dobre i to pomimo  wysokiego kursu euro, jaki notowany był w pierwszych dwóch miesiącach tego roku. Jednym z czynników, który sprawił że import aut stał się jeszcze bardziej opłacalny, była likwidacja 500-złotowej opłaty recyclingowej, szczególnie dotkliwej w przypadku importu najstarszych i najtańszych aut. A takie (niestety) głównie ściągamy z zagranicy. Średni wiek auta w tym roku wynosi 11 lat i 3 miesiące*, podczas gdy w ubiegłym roku było to 10 lat i 6 miesięcy, co oznacza średni wzrost o 9 miesięcy. Udział aut w wieku 10+ wzrósł w tym czasie o 35,2%... Poniżej przedstawiamy najważniejsze statystyki za pierwsze dwa miesiące bieżącego roku.

Ranking TOP20 najczęściej rejestrowanych marek używanych samochodów osobowych sprowadzonych w 2016 roku:
1. Volkswagen – 17 873 szt., +12,8%,
2. Opel – 15 518 szt., +22,3%,
3. Audi – 12 276 szt., +22,0%,
4. Ford – 9 843 szt., +22,3%,
5. Renault – 9 321 szt., +16,7%,
6. BMW – 8 275 szt., +21,1%,
7. Peugeot – 6 135 szt., +22,2%,
8. Citroen – 5 930 szt., +26,3%,
9. Toyota – 5 164 szt., +16,5%,
10. Mercedes – 4 831 szt., +21,0%,
11. SEAT – 4 550 szt., +10,9%,
12. Mazda – 4 075 szt., +16,2%,
13. Fiat – 3 410 szt., +22,0%,
14. Skoda – 3 243 szt., +16,0%,
15. Honda – 2 994 szt., +33,1%,
16. Hyundai – 2 798 szt., +42,3%,
17. Volvo – 2 622 szt., +26,1%,
18. Nissan – 2 595 szt., +30,4%,
19. Kia – 2 236 szt., +37,1%,
20. Suzuki – 1 895 szt., +18,2%.

Ranking TOP20 najczęściej rejestrowanych modeli używanych samochodów osobowych sprowadzonych w 2016 roku:
1. Audi A4 – 5 539 szt., +19,7%,
2. Volkswagen Golf – 5 293 szt., +11,4%,
3. Volkswagen Passat – 5 082 szt., +9,9%,
4. Opel Astra – 4 689 szt., +24,9%,
5. BMW 3 – 3 892 szt., +23,0%,
6. Renault Scenic – 2 761 szt., +12,1%,
7. Audi A3 – 2 736 szt., +29,3%,
8. Ford Focus – 2 677 szt., +21,4%,
9. Audi A6 – 2 640 szt., +20,3%,
10. Opel Corsa – 2 562 szt., +28,4%,
11. Opel Zafira – 2 557 szt., +19,8%,
12. BMW 5 – 2 536 szt., +22,0%,
13. Volkswagen Polo – 2 502 szt., +21,3%,
14. Opel Vectra – 2 107 szt., +14,9%,
15. Ford Mondeo – 2 030 szt., +10,8%,
16. Renault Megane – 1 850 szt., +20,5%,
17. Ford Fiesta – 1 804 szt., +31,5%,
18. Opel Meriva – 1 712 szt., +23,6%,
19. Skoda Octavia – 1 568 szt., +9,4%,
20. Renault Clio – 1 522 szt., +26,9%.

Ranking TOP15 krajów pochodzenia marek** najczęściej rejestrowanych używanych samochodów osobowych sprowadzonych w 2016 roku:
1. Niemcy – 59 187 szt., +18,9%,
2. Francja – 21 386 szt., +20,8%,
3. Japonia – 19 374 szt., +22,1%,
4. USA – 12 021 szt., +25,3%,
5. Korea Południowa – 5 239 szt., +38,7%,
6. Włochy – 4 705 szt., +19,2%,
7. Hiszpania – 4 551 szt., +10,9%,
8. Czechy – 3 243 szt., +16,0%,
9. Szwecja – 3 123 szt., +26,8%,
10. Wielka Brytania – 1 061 szt., +16,8%,
11. Rumunia - 449 szt., +32,8%,
12. Polska - 95 szt., +33,8%,
13. Rosja - 31 szt., +106,6%,
14. Chiny - 9 szt., +12,5%,
15. Indie - 2 szt., 0%.

Ranking województw, w których najczęściej rejestrowano używane samochody osobowe sprowadzone do Polski w 2016 roku:
1. Wielkopolskie – 17 908 szt., +21,8%,
2. Mazowieckie – 15 722 szt., +20,5%,
3. Śląskie – 13 165 szt., +24,8%,
4. Dolnośląskie – 10 959 szt., +20,7%,
5. Małopolskie – 10 936 szt., +17,6%,
6. Łódzkie – 8 425 szt., +22,2%,
7. Lubelskie – 7 944 szt., +22,4%,
8. Podkarpackie – 7 617 szt., +20,7%,
9. Kujawsko-pomorskie – 7 428 szt., +15,6%,
10. Pomorskie – 7 165 szt., +21,6%,
11. Zachodniopomorskie – 5 661 szt., +19,6%,
12. Lubuskie – 5 232 szt., +21,5%,
13. Świętokrzyskie – 5 084 szt., +21,9%,
14. Warmińsko-mazurskie – 4 351 szt., +21,9%,
15. Podlaskie – 3 781 szt., +18,1%,
16. Opolskie – 3 104 szt., +13,9%.

Ranking TOP20 najczęściej rejestrowanych roczników używanych samochodów osobowych sprowadzonych do Polski w 2016 roku:
1. 2005 – 12 454 szt.,
2. 2004 – 11 736 szt.,
3. 2006 – 11 706 szt.,
4. 2003 – 10 634 szt.,
5. 2007 – 10 398 szt.,
6. 2002 – 9 740 szt.,
7. 2008 – 8 768 szt.,
8. 2001 – 7 902 szt.,
9. 2000 – 7 115 szt.,
10. 2009 – 6 520 szt.,
11. 1999 – 6 019 szt.,
12. 2011 – 5 652 szt.,
13. 2010 – 5 312 szt.,
14. 1998 – 4 624 szt.,
15. 2012 – 4 622 szt.,
16. 2013 – 2 407 szt.,
17. 1997 – 2 121 szt.,
18. 2014 – 1 954 szt.,
19. 1996 – 1 296 szt.,
20. 2015 – 1 227 szt.

Diesel w odwrocie
Tutaj mamy historyczny rekord. W lutym udział Diesla w imporcie samochodów osobowych wyniósł zaledwie 41,9%, wynik jakiego nie notowaliśmy nigdy do tej pory. To najniższy udział co najmniej od 2000 roku, czyli od momentu, od którego MSWiA udostępnia dane rejestracyjne. Dla porównania: 6 lat wcześniej, w lutym 2010 roku, udział Diesla wynosił 63,6%, co oznacza, że w tym czasie spadł o 21,7 punktu procentowego.

Prognozy
Nasza pierwsza prognoza roczna po odczycie danych za styczeń ustalona została na poziomie 830 000 aut osobowych. Wyniki za luty tylko potwierdziły, że wynik w tym roku powinien być wyraźnie większy niż w roku ubiegłym, w którym sprowadziliśmy do Polski 783 256 aut. Pytanie, czy może być jeszcze większy. Dane z ostatnich 11 lat pokazują, że import za drugie półrocze stanowi średnio 52% sumy całkowitej, co również w tym roku nie powinno być problemem. Prognozowany spadek bezrobocia, a także rządowy program 500 plus z pewnością będą miały duży wpływ na utrzymanie się takiego trendu.

* wiek liczony w oparciu o rok produkcji, nieuwzględniający miesiąca produkcji i daty pierwszej rejestracji
** pod uwagę wzięty został kraj pochodzenia marki, bez względu na to, kto jest jej obecnym właścicielem.
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane