/  / Listopad 2016 | Projektowana akcyza nakręca import

IMPORT | Listopad 2016 | Projektowana akcyza nakręca import

CEPiK| Ministerstwo Finansów|
IBRM Samar
IBRM SamarIBRM SamarIBRM SamarIBRM SamarIBRM SamarIBRM SamarIBRM SamarIBRM SamarIBRM SamarIBRM SamarIBRM Samar

Zapowiedzi wprowadzenia zmian w sposobie obliczania podatku akcyzowego od samochodów z importu zadziałały na prywatnych importerów jak płachta na byka. Tak dużo i tak starych pojazdów nie sprowadzono od 2004 roku, czyli w momencie największego boomu jaki nastąpił zaraz po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej.

W listopadzie odnotowano największy tegoroczny wzrost rejestracji samochodów osobowych pochodzących importu. Wynik 81 012 sztuk jest o 36,3% większy niż w listopadzie 2015 roku (różnica wyniosła 21 577 sztuk). Rezultat po 11 miesiącach to 850 986 sztuk, tj. o 16,6% więcej niż przed rokiem. Trend 12-miesięczny przekroczył pułap 904 tys., co oznacza, że prognoza IBRM SAMAR 915 tys. sztuk sprowadzonych aut zostanie przekroczona.

Wyniki tegorocznego importu wyróżniają się na tle pozostałych, ponieważ zachwiana została sezonowość (slajd numer 1). W tym roku amplituda pomiędzy najsłabszym a najlepszym miesiącem jest najniższa od 2003 roku i wynosi 17 385 sztuk. W latach 2004-2015 wahała się od 20 037 sztuk w 2014 roku do 45 183 sztuk w 2006 roku. W 2004 roku wyniosła aż 117 673 szt., ale wynikała z przystąpienia Polski do Unii Europejskiej.

Czy tegoroczny wynik jest efektem programu 500+? Bez wątpienia zapowiedzi wprowadzenia zmian w sposobie obliczania podatku akcyzowego mają bezpośredni wpływ na zwiększenie importu w dwóch ostatnich miesiącach tego roku. Listopad okazał się niemal najlepszy w historii. Do rekordowego (w 2004 roku), zabrakło zaledwie 94 samochodów.

Niestety, zapowiadane przepisy zwiększyły import starych aut. Na koniec listopada średni wiek* sprowadzonego auta w 2016 roku sięgnął 11 lat i 11 miesięcy, podczas gdy w ubiegłym roku wyniósł 11 lat i 1 miesiąc. Samochody w wieku 10+ (537 078 sztuk, +31,5%) mają w tym roku już 63,0% udziału. Auta wyprodukowane do 2004 roku, czyli grupa pojazdów, która po wejściu zapowiadanych przepisów najbardziej odczułaby wzrost podatku akcyzowego, stanowi w tym roku 44,7% rejestracji (380 592 sztuki, +40,3%). Slajd numer 3 wyraźnie pokazuje, że tak starych aut nie ściągano od 2004 roku. Najpopularniejszym rocznikiem jest 2005-ty (79 948 sztuk).

Po tym jak we wrześniu import samochodów z silnikiem Diesla osiągnął najniższy w historii udział 40,0%, od dwóch miesięcy minimalnie rośnie - w październiku było to 40,5% , a w listopadzie 40,7%. Nie zmienia to faktu, że trend 12-miesięczny wykazuje najniższy w historii udział 41,4%. Spadek zainteresowania silnikami wysokoprężnymi to trwały trend, widoczny także w statystykach samochodów nowych. Rosnące koszty użytkowania oraz różnego rodzaju zapowiedzi zmiany przepisów uderzające bezpośrednio we właścicieli takich aut, zniechęcają potencjalnych nabywców do ich kupna.

Według najświeższych danych z Ministerstwa Finansów, średnia deklarowana wartość pojazdu sprowadzanego z krajów należących do Unii Europejskiej wynosi w tym roku 29 705 zł. W grupie 30-tu najpopularniejszych marek stanowiących ponad 98% importu, zaledwie 5 z nich ma wyższą średnią deklarowaną cenę od średniej rynkowej. Są to Volkswagen, Audi, Opel, BMW i Jeep (slajd numer 9).

Najpopularniejszą marką jest ciągle Volkswagen (109 986 sztuk), choć jego przewaga nad Oplem (99 696 sztuk) wynosi tylko nieco ponad 10 tys. sztuk. W rankingu modeli, tytuł króla importu należy do Audi A4 (34 183 sztuki), które z powodzeniem odpiera ataki Volkswagena Golfa (32 829 sztuk). Ostatnim modelem z wynikiem 30k+ jest Opel Astra (30 495 sztuk).

Zagłębiem importu jest woj. wielkopolskie (108 763 sztuki), które obok woj. mazowieckiego (102 383 sztuki) jest jedynym, w którym liczba rejestracji aut osobowych z importu przekroczyła pułap 100 tys. sztuk.

* wiek liczony w oparciu o rok produkcji, nie uwzględniający miesiąca produkcji i daty pierwszej rejestracji.
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane