/  / Lipiec 2015 – to już 9 mln aut od wejścia do UE, 2 208 dziennie

IMPORT | Lipiec 2015 – to już 9 mln aut od wejścia do UE, 2 208 dziennie

CEPiK|
null
© IBRM Samar
nullnullnullnullnullnull

Na koniec lipca, import aut osobowych, liczony od momentu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej, przekroczył barierę 9 mln sztuk. W ostatnim miesiącu zarejestrowano w Polsce 79 781 samochodów osobowych pochodzących z importu, o 11,99% więcej niż rok wcześniej. To siódmy w tym roku miesiąc wzrostu. Łącznie w tym roku zarejestrowano 465 085 sprowadzonych aut, o 8,03% więcej w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego.

9 mln aut robi wrażenie, szczególnie na importerach nowych aut. Jak policzyliśmy, okres od wejścia Polski do Unii Europejskiej do końca lipca, liczył sobie 4 108 dni, co przy imporcie 9 072 980 aut, daje liczbę 2 208 rejestracji dziennie. Liczba ta dotyczy wszystkich dni w kalendarzu, więc gdyby policzyć tylko dni robocze, w których pracują urzędy komunikacyjne, wychodzi aż 3 050 rejestracji dziennie. Biorąc pod uwagę, że w Polsce czynnych zawodowo jest ok. 17,5 mln osób, wychodzi na to że średnio co drugi Polak w wieku produkcyjnym zarejestrował samochód z importu w analizowanym okresie.

Wiele wskazuje na to, że w tym roku importujemy do Polski około 800 000 aut, co będzie czwartym najwyższym wynikiem w historii i najlepszym rezultatem od 2008 roku, w którym Polacy importowali do kraju rekordowe 1 062 609 aut. Zmiana przepisów, zezwalających na jazdę autami z kierownicą po prawej stronie, z pewnością stanie się dodatkowym motorem napędowym importu w kolejnych miesiącach.

Ranking TOP20 najczęściej rejestrowanych marek używanych samochodów osobowych sprowadzonych w 2015 roku:
1. Volkswagen – 64 403 szt., +3,5%,
2. Opel – 54 763 szt., +11,4%,
3. Audi – 42 348 szt., +10,0%,
4. Ford – 33 725 szt., +3,4%,
5. Renault – 32 345 szt., -1,1%,
6. BMW – 29 449 szt., +20,2%,
7. Peugeot – 21 339 szt., +7,3%,
8. Citroen – 19 951 szt., +7,2%,
9. Toyota – 19 031 szt., +10,2%,
10. Mercedes – 17 043 szt., +13,4%,
11. SEAT – 16 958 szt., +0,5%,
12. Mazda – 14 218 szt., -3,0%,
13. Skoda – 11 939 szt., +8,4%,
14. Fiat – 11 263 szt., +3,7%,
15. Honda – 9 723 szt., +15,3%,
16. Volvo – 8 710 szt., +6,9%,
17. Nissan – 8 579 szt., +14,0%,
18. Hyundai – 8 217 szt., +28,2%,
19. Kia – 6 789 szt., +27,1%,
20. Suzuki – 6 034 szt., +8,4%,
W porównaniu do zestawienia po sześciu miesiącach, w rankingu TOP20 marek nie zaszła żadna zmiana. Warto zwrócić uwagę, że tylko 2 marki odnotowały niewielkie spadki - Renault i Mazda. Coraz większą popularnością cieszą się natomiast marki koreańskie - Hyundai i Kia, do których należą najwyższe, ponad 25-procentowe wzrosty w powyższym zestawieniu.

Ranking TOP20 najczęściej rejestrowanych modeli używanych samochodów osobowych sprowadzonych w 2015 roku:
1. Audi A4 – 19 367 szt., +6,8%,
2. Volkswagen Golf – 19 223 szt., +2,3%,
3. Volkswagen Passat – 18 793 szt., +2,5%,
4. Opel Astra – 16 656 szt., +13,5%,
5. BMW 3 – 13 739 szt., +16,4%,
6. Renault Scenic – 9 968 szt., -6,1%,
7. Ford Focus – 9 460 szt., -0,9%,
8. Opel Zafira – 9 441 szt., +12,0%,
9. Audi A3 – 9 023 szt., +9,2%,
10. Audi A6 – 9 022 szt., +13,6%,
11. BMW 5 – 8 711 szt., +23,6%,
12. Opel Corsa – 8 363 szt., +8,6%,
13. Volkswagen Polo – 8 254 szt., +0,0%,
14. Opel Vectra – 7 605 szt., +0,8%,
15. Ford Mondeo – 7 318 szt., -5,1%,
16. Renault Megane – 6 576 szt., +0,8%,
17. Skoda Octavia – 6 092 szt., +5,0%,
18. Opel Meriva – 5 985 szt., +20,9%,
19. Ford Fiesta – 5 595 szt., +11,0%,
20. Volkswagen Touran – 5 364 szt., +5,7%,
W zestawieniu TOP20 modeli, do których należy aż 44% rynku, zaszły cztery zmiany, przy czym na pozycji lidera utrzymało się Audi A4. Ford Focus zamienił się pozycjami z Oplem Zafirą (odpowiednio 7 i 8 miejsce), a Audi A3 z Audi A6 (9 i 10 miejsce). W czołowej 20-tce nie ma żadnego modelu japońskiego. Co ciekawe, największe wzrosty należą do modeli BMW - "piątki" i "trójki".

Ranking TOP15 krajów pochodzenia marek* najczęściej rejestrowanych używanych samochodów osobowych sprowadzonych w 2015 roku:
1. Niemcy – 209 409 szt., +9,7%,
2. Francja – 73 641 szt., +3,4%,
3. Japonia – 65 782 szt., +8,4%,
4. USA – 40 093 szt., +5,9%,
5. Hiszpania – 16 964 szt., +0,5%,
6. Włochy – 15 844 szt., +2,6%,
7. Korea Południowa – 15 640 szt., +26,9%,
8. Czechy – 11 940 szt., +8,3%,
9. Szwecja – 10 336 szt., +7,0%,
10. Wielka Brytania – 3 706 szt., +1,8%,
11. Rumunia – 1 291 szt., +62,7%,
12. Polska - 262 szt., +56,8%,
13. Rosja - 79 szt., +17,9%,
14. Chiny - 26 szt., +116,6%,
15. Indie - 10 szt., +25,0%,
Marki niemieckie stanowią aż 45% importu.

Ranking województw, w których najczęściej rejestrowano używane samochody osobowe sprowadzone do Polski w 2015 roku:
1. Wielkopolskie – 59 872 szt., +6,4%,
2. Mazowieckie – 54 397 szt., +11,3%,
3. Śląskie – 46 520 szt., +6,4%,
4. Małopolskie – 39 529 szt., +10,7%,
5. Dolnośląskie – 37 290 szt., +8,3%,
6. Łódzkie – 29 294 szt., +10,6%,
7. Lubelskie – 26 335 szt., +7,6%,
8. Podkarpackie – 26 136 szt., +10,2%,
9. Kujawsko-pomorskie – 25 838 szt., +8,0%,
10. Pomorskie – 25 219 szt., +4,8%,
11. Zachodniopomorskie – 19 531 szt., +6,3%,
12. Świętokrzyskie – 17 465 szt., +6,2%,
13. Lubuskie – 17 423 szt., +6,9%,
14. Warmińsko-mazurskie – 15 697 szt., +6,4%,
15. Podlaskie – 13 507 szt., +9,1%,
16. Opolskie – 11 032 szt., +1,8%.
W przeciwieństwie do rynku pierwotnego, najwięcej rejestracji aut z importu odnotowano w województwie Wielkopolskim. W każdym województwie tegoroczny wynik jest lepszy niż w roku ubiegłym.

Ranking TOP20 najczęściej rejestrowanych roczników używanych samochodów osobowych sprowadzonych do Polski w 2015 roku:
1. 2005 – 44 043 szt.,
2. 2004 – 42 724 szt.,
3. 2006 – 42 030 szt.,
4. 2003 – 37 557 szt.,
5. 2007 – 36 580 szt.,
6. 2002 – 33 528 szt.,
7. 2008 – 30 747 szt.,
8. 2001 – 27 089 szt.,
9. 2009 – 24 064 szt.,
10. 2000 – 23 836 szt.,
11. 2011 – 22 491 szt.,
12. 2010 – 21 487 szt.,
13. 1999 – 20 283 szt.,
14. 1998 – 13 512 szt.,
15. 2012 – 13 045 szt.,
16. 2013 – 7 568 szt.,
17. 1997 – 6 719 szt.,
18. 2014 – 6 309 szt.,
19. 1996 – 3 598 szt.,
20. 1995 – 2 325 szt.
Jeżeli chodzi o roczniki produkcji, to w powyższym zestawieniu nie zaszła żadna zmiana w porównaniu do danych sprzed miesiąca. Statystycznie, średni rok produkcji dla samochodu z importu wynosi 11 lat.

O jeden punkt procentowy wzrósł udział silników benzynowych, które po 7-ciu miesiącach stanowią 54% importu. Silniki benzynowe przeważają w grupie starszych aut - średni rok produkcji 2003, dla wysokoprężnych średni rok produkcji to 2006.

W czerwcu tego roku średnia wartość importowanego samochodu osobowego wyniosła 15 388 zł, natomiast średnia wartość po sześciu miesiącach wynosi 15 234 zł. Wysokość średniej zapłaconej w szóstym miesiącu roku akcyzy wyniosła 824 zł, natomiast średnia wartość akcyzy w I półroczu to 806 zł. Dane za lipiec są jeszcze niedostępne.

* pod uwagę wzięty został kraj pochodzenia marki, bez względu na to kto jest jej właścicielem.
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane