/  / Lexus RX – tradycyjnie nowoczesny

PIERWSZA JAZDA | Lexus RX – tradycyjnie nowoczesny

Lexus RX 2015
© IBRM Samar
Lexus RX 2015Lexus RX 2015Lexus RX 2015Lexus RX 2015Lexus RX 2015Lexus RX 2015Lexus RX 2015Lexus RX 2015Lexus RX 2015Lexus RX 2015Lexus RX 2015Lexus RX 2015Lexus RX 2015Lexus RX 2015Lexus RX 2015Lexus RX 2015Lexus RX 2015Lexus RX 2015Lexus RX 2015Lexus RX 2015Lexus RX 2015Lexus RX 2015Lexus RX 2015Lexus RX 2015Lexus RX 2015Lexus RX 2015Lexus RX 2015Lexus RX 2015Lexus RX 2015Lexus RX 2015Lexus RX 2015Lexus RX 2015Lexus RX 2015Lexus RX 2015Lexus RX 2015Lexus RX 2015Lexus RX 2015Lexus RX 2015Lexus RX 2015Lexus RX 2015

Lexus RX to crossover nietypowy. Od początku produkcji łączy w sobie cechy nie tylko limuzyny i SUV-a, ale także wizję samochodu przyszłości, z każdą, kolejną generacją wyprzedzając swoją epokę.

Pierwszy w Europie SUV o napędzie hybrydowym i kształtach, które znacząco odbiegały od klasycznego wzorca terenówki. Mimo, iż obecnie RX sprzed niemal dwóch dekad nikogo już nie szokuje, to na początku lat dwutysięcznych był dla wielu konserwatystów futurologiczną ciekawostką. A jak RX wygląda dzisiaj?

Stylistyka modelu RX kontynuuje to, co zaczęło się wraz z premierą IS-a, a rozwinęło w NX-ie i RC. Charakterystyczny „grill” w kształcie wrzeciona, światła do jazdy dziennej jak błyskawice, potrójne reflektory w technologii LED, a powyżej maska z przetłoczeniami tak głębokimi, że wygląda jak rzeźba z lodu – to musi być Lexus. Wszystkie powyższe cechy są bowiem w ostatnich latach znakami rozpoznawczymi produktów japońskiej marki. W Sylwetce RX-a łączą się z elementami z przeszłości, charakterystycznymi tylko dla niego. Jednym z nich jest nie do pomylenia z żadnym innym crossoverem, opadająca za drugim rzędem siedzeń linia dachu.


Oprócz walorów estetycznych, przy projektowaniu nadwozia duży nacisk położono na zapewnienie jak najmniejszego oporu powietrza. Dzięki zastosowaniu takich elementów jak dolny przedni spojler, kierujący powietrze pod pojazd, specjalnie wyrzeźbione słupki A, czy dyfuzor w odmianie hybrydowej, samochód ma współczynnik oporu powietrza zredukowany do wartości 0.33. Wpływa to korzystnie nie tylko na zmniejszenie zużycia paliwa, lecz również na stabilność prowadzenia oraz hałas w kabinie.

Wnętrze jest bardziej stonowane niż nadwozie. Choć nie brakuje w nim nowoczesnej elektroniki, a konsolę centralną zdobi ekran systemu multimedialnego, to stwierdzić można, że emanuje spokojem i ponadczasową elegancją. Wzorem innych modeli marki, tunel centralny jest masywny. Zmieszczono na nim joystick do obsługi systemu multimedialnego, uchwyty na kubki, pokrętło wyboru trybu jazdy i drążek skrzyni biegów. Nawiązaniem do tradycji jest umieszczony między prostokątnymi kratkami nawiewu, analogowy zegar. Po stronie pasażera miejsce znalazły horyzontalna listwa ozdobna i spłaszczony nawiew powietrza.

Lexus RX 200t Prestige - DANE TECHNICZNE I WYPOSAŻENIE

W porównaniu do poprzednika, wygospodarowano więcej miejsca nad głową, a podłoga znalazła się niżej w stosunku do siedzisk. Dzięki temu zabiegowi nie ma się wrażenia trzymania „nóg pod brodą”, tak charakterystycznego dla wielu pojazdów o wysokich nadwoziach. Zwiększył się także rozstaw osi, co korzystnie wpłynęło na ilość miejsca na nogi w drugim rzędzie siedzeń. Producent zapewnia, iż nowym RX-em może wygodnie podróżować pięć osób.

Pojemność bagażnika jest zbliżona do tej w poprzedniej generacji, jednak ułatwiono do niej dostęp. Aby otworzyć klapę wystarczy zbliżyć dłoń do umieszczonego na pokrywie logo, a klapa sama powędruje do góry. Takie rozwiązanie pozwala na uniknięcie ubrudzenia dłoni.

Lexus RX 450h Prestige - DANE TECHNICZNE I WYPOSAŻENIE

We wnętrzu królują wysokiej jakości materiały wykończeniowe, co w przypadku Lexusa nikogo dziwić nie powinno. Szlachetny metal, skóra i drewno są na swoich miejscach, dając poczucie iż pojazd, którym jedziemy pozwala odciąć się od otaczającego nas zgiełku.

Do napędu nowy RX wykorzystywać może turbodoładowaną, rzędową, czterocylindrową jednostkę benzynową o pojemności dwóch litrów, lub układ hybrydowy z 3.5 litrowym, sześciocylindrowym silnikiem widlastym. Mniejszy benzyniak zapewnia sprint do setki w 9.5 s., hybryda przyspiesza o niemal 2 sekundy szybciej. W obu wypadkach prędkość maksymalna wynosi 200 km/h.

Lexus RX konkuruje między innymi z Audi Q7, Mercedesem GLE, BMW X5, czy VW Touaregiem. Nie są to łatwi rywale, jednak RX dysponuje odpowiednimi środkami, aby stawić im czoła.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane