/  / Lexus RX 450h - nowoczesny, choć stary

Lexus RX 450h - nowoczesny, choć stary

Lexus RX 450h - 2014
© IBRM Samar
Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014Lexus RX 450h - 2014

Produkowana od 2008 roku trzecia generacja RX 450h - topowego SUV-a Lexusa - powoli odchodzi na zasłużoną emeryturę. Sprawdzamy, czy u schyłku kariery rynkowej, hybryda z trzema silnikami na pokładzie, wciąż jest atrakcyjna?

Lexus od wielu lat przekonuje klientów do wyboru modeli z napędem hybrydowym. W ubiegłym roku czterech na pięciu klientów firmy w Polsce, decydowało się właśnie na ten ekologiczny rodzaj napędu. Obecnie w ofercie japońskiego producenta znajduje się siedem modeli, a RX, obok LS'a, jest najstarszy w gamie. Jednak w przypadku Lexusa, słowo stary, wcale nie oznacza, że samochód nie jest nowoczesny, czego najlepszym przykładem jest testowany egzemplarz 450h.

"h" czyli układ hybrydowy
Do napędu RX 450h zastosowano szeregowo-równoległy napęd hybrydowy, składający się z widlastego, sześciocylindrowego silnika benzynowego i dwóch, pracujących w układzie równoległym, silników elektrycznych. Głównym źródłem napędu jest pochodząca z Lexusa RX 350 jednostka o pojemności 3,5 litra i mocy 249 KM. Za napęd ekologiczny odpowiadają dwa motory elektryczne. Silnik umieszczony z przodu dysponuje mocą 167 KM, natomiast tylny, odpowiadający za napędzanie kół tylnej osi, 68 KM. Cały system pracuje bardzo płynnie i w zasadzie tylko dzięki symulacji na monitorze kierowca ma świadomość tego, w jakim trybie układ hybrydowy pracuje w danej chwili. Całkowita moc zespołu napędowego wynosi 299 KM. Pozwala ona uzyskać prędkość maksymalną 200 km/h. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje ciężkiemu RX-owi (masa własna wynosi około 2,2t) zaledwie 7,8 sekundy.


O nowoczesności konstrukcji świadczy też fakt, że w silniku spalinowym zastosowano trzy elementy, które Lexus wprowadził jako pierwszy - cykl Atkinsona, układ recyrkulacji schładzanych gazów spalinowych (EGR) i układ odzyskiwania ciepła z układu wydechowego (EHR). Nowe technologie wpływają na obniżenie zużycia paliwa. Kierowca może też wybrać jeden z trzech trybów pracy napędu hybrydowego - ECO, EV i SNOW. Tryb pracy EV pozwala na poruszanie się tylko z wykorzystaniem silników elektrycznych na dystansie 3 kilometrów, przy czym żeby uzyskać taki zasięg, nie należy przekraczać 40 km/h. Oczywiście, wszystko zależy od stopnia naładowania akumulatorów. Według danych fabrycznych w cyklu mieszanym wynosi zaledwie 6,3 l/100km, a poziom emisji CO2 to tylko 148 g/km. Rzeczywiste wyniki jednak rozczarowują. O ile w mieście (producent podaje 6,5 /100 km) można spokojnie doliczyć 1,5 - 2 litry, o tyle w trasie przy prędkościach autostradowych rośnie niemal dwukrotnie, z fabrycznych 6-ciu do realnych 12-tu litrów.

Udana stylistyka
Nadwozie RX-a jest na tyle oryginalne, że pomimo długiego stażu rynkowego, nie pojawił się na rynku żaden samochód, z którym można by pomylić Lexusa. W 2012 roku debiutowała testowana przez nas wersja F Sport, która ma bardziej agresywną stylistykę zderzaków. Wersję F Sport można też rozpoznać po specjalnych, 19-calowych tarczach kół z lekkiego stopu o cieniowanym wykończeniu powierzchni oraz po znaczku na przednim błotniku. Wnętrze cechuje wysoka jakość wykonania i oryginalny wygląd. Wykończenie kabiny F Sport wyróżnia się charakterystycznym wyłącznie dla tej wersji połączeniem czerni i jasnej szarości. Tapicerka wykonana jest z czarnej, gładkiej skóry z jasnoszarymi perforacjami i kontrastowymi przeszyciami.

Projekt deski rozdzielczej z wysoko umieszczonym lewarkiem zmiany biegów jest jedyny w swoim rodzaju, ale obsługa wszystkich elementów, w tym rozbudowanego komputera pokładowego z touch padem, wymaga przyzwyczajenia. Kabina jest jednak świetnie wyciszona. Hałas wzmaga się tylko gdy kierowca wciśnie pedał gazu do oporu. Na uwagę zasługuje też genialny system nagłośnienia Mark Levinson z 15 głośnikami (w wersji Sport dopłata 5 400 PLN). Jazda tak wyciszonym i komfortowo zawieszonym autem, z perfekcyjnym nagłośnieniem to prawdziwa przyjemność. Wnętrze zapewnia komfortowe warunki podróżowania dla pięciu osób, które mają do dyspozycji bagażnik o poj. blisko 500 litrów. Przesuwana tylna kanapa i płaska podłoga przestrzeni bagażowej ułatwiają dostosowanie wnętrza do potrzeb użytkowników.


Dla bogatych
Technologia ma swoje wymagania cenowe i wersja 450h jest droga w zakupie. Podstawowa odmiana Elite z napędem na przednią oś, kosztuje 277 800 PLN, tj. o ok. 20 000 PLN więcej, niż topowa hybrydowa wersja Prestige w modelu NX. Wersję F Sport wyceniono na 363 900 PLN, a topową odmianę Prestige aż na 375 300 PLN. Warto zaznaczyć że są to ceny bazowe wersji, więc przekroczenie pułapu 400 000 PLN nie jest wyczynem. Jak widać po cenach, zakup znacznie droższego RX-a, z 7-letnim stażem rynkowym, nie ma uzasadnienia. NX jest świeższy, znacznie tańszy i lepiej wygląda. Chyba, ze ktoś chce dopłacić za dodatkowe 14 cm samochodu około 100 000 PLN.

Lexus RX to produkt globalny, który wysoką sprzedaż zawdzięcza dużej popularności w Stanach Zjednoczonych. Jeżeli chodzi o polski rynek, to powoli traci klientów na rzecz mniejszego modelu NX. Jeszcze w 2010 roku był najpopularniejszym modelem marki, z udziałem 56%, ale dziś jego udział w sprzedaży Lexusa stanowi nieco ponad 5%. Debiut nowej generacji pojazdu niewiele tu zmieni, ponieważ klienci chętniej decydują się raczej na zakup SUV-ów klasy średniej, niż znacznie droższych odpowiedników klasy wyższej, jakim bez wątpienia jest Lexus RX. Z pewnością jednak, odmiana hybrydowa znowu stanie się niedoścignionym wzorem technologicznym dla pozostałych producentów, a w Stanach Zjednoczonych, gdzie trafia połowa Lexusów RX, nadal będzie cieszył się ogromną popularnością.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane