/  / Lexus RX 200t Prestige – W znakomitej formie

TEST | Lexus RX 200t Prestige – W znakomitej formie

Lexus RX 200t - 2016
© IBRM Samar
Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016Lexus RX 200t - 2016nullnullnullnullnullnullnullnullnull

Lexus RX czwartej generacji otrzymał przestronne, świetnie wykończone wnętrze. Oryginalne nadwozie, wysoki komfort podróżowania i wyjątkowa cisza w kabinie to kolejne jego atuty. Czy wystarczą, by przebić się w grupie najlepszych SUV-ów na rynku?

Lexus – luksusowa marka koncernu Toyota – dokonał w ostatnich latach mocnego ataku na SUV-y konkurencji. W 2014 roku do sprzedaży trafił mniejszy NX, rok później prezentowany tutaj RX. Oba modele poprawiły wyniki sprzedaży japońskiej firmy. W ostatnim czasie odnosi ona spore sukcesy w Europie, także w naszym kraju, gdzie wzrost sprzedaży w I półroczu sięgnął 70% w stosunku do analogicznego okresu 2015 roku.

Co sprawia, że SUV-y Lexusa ściągają do salonów nowych klientów? Na przykładzie RX-a można pokusić się o stwierdzenie, że magnesem przyciągającym nabywców jest nietuzinkowy i odważny design, który podoba się szczególnie młodszej klienteli. Auta tej japońskiej marki nie mają już tak powściągliwej stylizacji, jak jeszcze przed kilkoma laty. Nie wszystkim musi się podobać nowa linia designerska, to normalne, ale nikt nie powie, że RX czy NX są nudne. Choć opisywany Lexus RX nie jest może aż  tak odważnie zaprojektowany jak mniejszy NX, to i tak prezentuje się niebanalnie.


Topowy w Europie SUV Lexusa jest dużym samochodem, na długość mierzy prawie 4,9 metra! Samochód „optycznie” wydaje się mniejszy niż jest w rzeczywistości. Linia boczna nawiązuje nieco do BMW X6, choć tylna część dachu nie opada aż tak szybko jak w aucie niemieckim. Auto toczy się na 20-calowych kołach, które mimo dużej średnicy jakby „giną” w nadwoziu. Z przodu pojazd jest nie do pomylenia z żadnym innym modelem konkurencji. Przedni pas z atrapą w kształcicie odwróconej  klepsydry oraz liczne ostre kształty to od kilku lat wizytówka Japończyków.

Niemniej ciekawie prezentuje się kabina pasażerska, która niemal w niczym nie przypomina wnętrz innych japońskich aut. Jest obszerna, komfortowa i co trzeba szczególnie podkreślić – wykończona wysokiej jakości materiałami. W estetycznie urządzonej kabinie znajdziemy drewniane inkrustacje, nie pożałowano też skóry i wysokiej jakości tworzyw sztucznych. Całość robi więcej niż dobre wrażenie i właściwie trudno jest się do czegoś przyczepić. Fotele, z szerokimi możliwościami elektrycznej regulacji są bardzo wygodne, pokryto je jasną, przyjemną w dotyku skórą. Z tyłu jest dużo miejsca i na tylnej kanapie mogą podróżować trzy dorosłe osoby, co nie jest regułą nawet w tej wielkości pojazdach terenowo-rekreacyjnych.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Lexus RX
Mercedes GLE
Volvo XC90
Wersja   200t Prestige 400 T5 Inscription
Cena bazowa wersji [PLN] 336 900 299 000   315 100
Długość [mm] 4890 4819 4950
Szerokość [mm] 1895 1935 2008
Wysokość [mm] 1690 1796 1775
Rozstaw osi [mm] 2790 2915 2984
Bagażnik min/max [litry] 553 / 1626 690 / 2010 721 / 1886
Masa własna/DMC [kg] 1960 / 2575 2055 / 2950 1940 / 2630
Rozmiar kół/opon 235 / 55 R20 255 / 55 R18 275 / 45 R20
Hamulce przód / tył tarczowe wentylowane / tarczowe tarczowe wentylowane / tarczowe wentylowane tarczowe wentylowane / tarczowe wentylowane

Deska rozdzielcza z szeroką konsolą również się podoba – tak ze względu na design, jak i na jakość montażu. Większość przycisków jest „pod ręką”, a  dostęp do często używanych systemów pokładowych (klimatyzacja, podgrzewanie i wentylacja foteli, system audio, itp.) „wyciągnięto” na zewnątrz w postaci kilku przycisków i pokręteł. Obsługa pozostałych układów i asystentów odbywa się za pomocą joysticka, którego użycie wymaga trochę wprawy. Z grubsza biorąc nie sprawia ona większych problemów, aczkolwiek do niektórych rzeczy trzeba się po prostu przyzwyczaić. Widok z kamer, komputera pokładowego i sprzętu audio wyświetlany jest na panoramicznym ekranie ustawionym w centralnym miejscu deski rozdzielczej. Jest to wyjątkowo szeroki wyświetlacz, na którym znajdują się wszelkie informacje i komunikaty pochodzące z urządzeń pokładowych.

Testowanego Lexusa RX napędzał dwulitrowy, turbodoładowany benzynowiec o mocy 238 KM. Silnik „na papierze” wygląda przeciętnie, ale w praktyce jego osiągi nie są złe. Do 100-120 km/h dynamika jest przyzwoita. Może 9,5 sekundy do setki dzisiaj nie jest wynikiem rewelacyjnym, ale wystarczającym. Jedynie przy wyższych prędkościach przypomina o sobie relatywnie nieduży moment obrotowy (350 Nm) i duża masa auta (blisko dwie tony), co wpływa niekorzystnie na elastyczność i trochę utrudnia wyprzedzanie. Jednak kto szuka dynamiki, ten wybierze raczej  hybrydowego RX 450h z silnikiem 3.5 V6 wspomaganym przez silniki elektryczne (łączna moc systemowa ponad 300 KM).


W mieście RX 200t zużywa około 13 litrów benzyny na 100 km, na trasie można zejść poniżej 8 litrów. Silnik nie należy do głośnych, co w połączeniu z dobrze wyciszoną kabiną sprawia, że komfort akustyczny jest wysoki i nawet przy dużych prędkościach można swobodnie rozmawiać. RX jest „połykaczem kilometrów” - dzięki wysokiemu komfortowi, łatwemu prowadzeniu i wspomnianej doskonale wyciszonej kabinie, nawet długie podróże nie są męczące dla kierowcy i pasażerów.

Dobrze wypada wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa (m.in. dziesięć poduszek powietrznych, system awaryjnego hamowania z wykrywaniem pieszych, aktywne światła drogowe, asystenta pasa ruchu, system ostrzegający o aucie znajdującym się w „martwym polu”). Hamulce są skuteczne, można na nich polegać. Jeśli chodzi o trzymanie się drogi to jest całkiem nieźle, choć zawieszenie zestrojono bardziej w celu uzyskania wysokiego komfortu, aniżeli dynamicznej jazdy.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Lexus RX
Mercedes GLE  
Volvo XC90
Wersja   200t Prestige 400 T5 Inscription
Cena bazowa wersji [PLN] 336 900 299 000 315 100
Budowa silnika/paliwo Benzynowy, turbo z bezośrednim wtryskiem, R4, 16V Benzynowy, turbo z bezośrednim wtryskiem, V6, 24V Benzynowy, turbo z bezośrednim wtryskiem, R4, 16V
Pojemność silnika [cm3] 1998 2996 1969
Moc [KM/obr./min] 238 / 4800 333 / 5250 254 / 5500
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 350 / 1650-4000 480 / 1600-4000 340 / 1500
Skrzynia biegów 6-stopniowa, automatyczna 7-stopniowa, automatyczna 8-stopniowa, automatyczna
Napęd 4x4 4x4 4x4
Prędkość maksymalna [km/h] 200 247 215
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 9,5 6,1 8,2
Spalanie miasto [l/100km] 9,9 11,0 9,5
Spalanie trasa [l/100km] 6,7 7,8 6,5
Spalanie średnie [l/100km] 7,9 9,2 7,6

W segmencie premium jest dziś wiele bardzo dobrych SUV-ów, by sprostać silnej konkurencji ze strony BMW, Mercedesa czy Volvo trzeba mieć naprawdę mocne argumenty. Lexus RX 200t w wielu aspektach trzyma wysoki poziom i stanowi interesującą propozycję dla zamożnych nabywców samochodów z „wysokiej półki”.

Chyba można nawet stwierdzić, iż RX nigdy nie prezentował tak wysokiej formy, a jego czwarta generacja jest nadzwyczaj dobrze dopracowana. Przyjemność jazdy Lexusem RX 200t Prestige wyceniono na 336.900 zł, podstawowa odmiana Elite z tym samym silnikiem to wydatek 249.600 zł. Kupując auta takich marek jak Lexus o pieniądzach mówi się ciszej, bez nadmiernych emocji. W końcu płacimy za wysoką jakość, nieprzeciętny komfort, bezpieczeństwo i prestiż marki.

Autor: Janusz Steinbarth

Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane