/  / Lexus RC - łagodny sportowiec

PREZENTACJA | Lexus RC - łagodny sportowiec

Lexus RC 2016
© IBRM Samar
Lexus RC 2016Lexus RC 2016Lexus RC 2016Lexus RC 2016Lexus RC 2016Lexus RC 2016Lexus RC 2016Lexus RC 2016Lexus RC 2016Lexus RC 2016Lexus RC 2016Lexus RC 2016Lexus RC 2016Lexus RC 2016Lexus RC 2016Lexus RC 2016Lexus RC 2016Lexus RC 2016Lexus RC 2016Lexus RC 2016Lexus RC 2016Lexus RC 2016Lexus RC 2016Lexus RC 2016Lexus RC 2016Lexus RC 2016Lexus RC 2016Lexus RC 2016Lexus RC 2016Lexus RC 2016Lexus RC 2016

Lexus jest marką od lat przeciwstawiającą się koalicji niemieckich producentów na europejskim rynku samochodów premium. Do stale poszerzającej się gamy japońskich pojazdów dołączył nowy zawodnik – model RC.

Chociaż ma już dwa lata, jest więc całkiem dojrzałym autem, to polska prezentacja modelu RC odbywa się właśnie teraz, na początku 2016 roku. Wcześniej do salonów wjechała jego mocniejsza odmiana: RC F. Pozornie obie wersje różnią się od siebie tylko jedną literką w nazwie, jednak dzielące je różnice są w rzeczywistości dużo bardziej istotne. O ile RC F jest drapieżnym pojazdem sportowym, oferującym olbrzymią moc i solidny zastrzyk adrenaliny, to RC F bez „F” uznać można za jego kuzyna, który sport uprawia jedynie rekreacyjnie.

Wymiary i masy

Lexus RC 200t/300h
BMW 4 Coupe
Audi A5 Coupe
Długość [mm] 4695 4638 4626
Szerokość [mm] 1840 1825 1854
Wysokość [mm] 1395 1377 1372
Rozstaw osi [mm] 2730 2810 2751
Bagażnik [litry] 340/374 445 455
Masa własna [kg] 1675/1736 1465 1475

RC to coupe pełną gębą. Mierzy prawie 4.7 m. długości, ma długą maskę, dwoje słusznych rozmiarów drzwi i dach opadający łagodnie od przednich foteli, aż po tylny spojler. Agresji wyglądowi Lexusa dodają wyraźnie zarysowane nadkola i ostre krawędzie przetłoczeń tu i ówdzie. Światła przednie i tylne nawiązują kształtem do innych Lexusów obecnej ery, podobnie jak wrzecionowata atrapa chłodnicy.


Wnętrze RC niemal żywcem przeniesiono z sedana IS, z którym jest mocno spokrewniony. Każdy element deski rozdzielczej jest wyraźnie zarysowany. Jej kształty łączą w sobie cechy charakterystyczne dla japońskiej tradycji motoryzacyjnej, z nowoczesnością. Elementem kontrastującym ze współczesnymi rozwiązaniami z zakresu elektroniki i obsługi systemów informacyjnych auta jak ekran LCD, czy touchpad, jest umieszczony centralnie zegar analogowy. Na tablicy zegarów wersji hybrydowej, zamiast obrotomierza znalazł się wskaźnik pokazujący w jaki sposób pracuje napęd elektryczny. Świetnie wykonane wnętrze mocno otacza pasażerów pierwszego rzędu foteli. Przestrzeń na tylnej kanapie jest symboliczna. Gdy jedziemy Lexusem RC towarzyszy nam cisza, znak szczególny pojazdów tej marki.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Lexus RC
BMW 4
Audi A5
Wersja   Elegance 200t 428i 2.0 TFSI
Cena bazowa wersji [PLN] 189 900 187 977 182 070
Budowa silnika/paliwo Benzynowy turbo, R4 16V Benzynowy turbo, R4 16V Benzynowy turbo, R4 16V
Pojemność silnika [cm3] 1998 1997 1984
Moc [KM/obr./min] 245/5800 245/5000 230/4700
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 350/1650-4400 350/1250-4800 350/1500-4500
Skrzynia biegów 8-stopniowa skrzynia automatyczna 8-stopniowa skrzynia automatyczna Skrzynia automatyczna bezstopniowa
Napęd Tylny Tylny Przedni
Prędkość maksymalna [km/h] 230 250 243
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 7,5 5,8 6,9
Spalanie miasto [l/100km] 9,5 8,1 7,4
Spalanie trasa [l/100km] 5,8 5,2 5,0
Spalanie średnie [l/100km] 7,2 6,3 5,9

Do napędu RC służyć może na polskim rynku jeden z dwóch układów napędowych. Mocniejszy opiera się na turbodoładowanym benzyniaku. Jednostka generuje 245 KM i moment obrotowy 350 Nm dostępny od 1650 do 4400 obr/min. Tak „uzbrojone” coupe przyspiesza do setki w 7,5 s. Prędkość maksymalna wynosi 230 km/h. Moc przenoszona jest za pomocą 8-stopniowej skrzyni automatycznej. Drugim wariantem RC, powiedzieć można „ekologicznym” , jest hybryda. W tym wypadku silnik bez turbodoładowania ma o pół litra większą pojemność, ale produkuje „tylko” 181 KM. Wspomaga go silnik elektryczny, a łączna moc takiego „dueciku” to 223 KM. Hybryda rozpędza się do 100 km/h w 8,6 s., jej prędkość maksymalna to dość skromne 190 km/h. W obu przypadkach moc na koła przenoszona jest za pomocą skrzyni automatycznej. Z tą różnicą, że w 200t znalazła się skrzynia ośmiobiegowa, a w hybrydzie 300h bezstopniowa. Według producenta auto z silnikiem elektrycznym potrzebuje na przejechanie 100 km średnio 4,9 l. Wersja turbo spalać ma nieco ponad 7 litrów.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Lexus RC
BMW 4
Audi A5
Wersja   Elegance 300h 425d 3.0 TDI
Cena bazowa wersji [PLN] 202 900 201 977 239 270
Budowa silnika/paliwo Benzynowy, R4 16V + silnik elektryczny Turbodiesel Common Rail, R4 16V Turbodiesel Common Rail, V6 24V
Pojemność silnika [cm3] 2494 1997 2967
Moc [KM/obr./min] silnik benz. 181/6000; silnik elektr. 143/b.d.; łączna moc układu hybrydowego 223 218/4000 218/3250
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] Silnik benz. 221/4200-5400; silnik elektr. 300/b.d. 450/1500-2500 500/1400-3000
Skrzynia biegów 8-stopniowa skrzynia automatyczna 8-stopniowa skrzynia automatyczna 7-stopniowa, dwusprzęgłowa skrzynia automatyczna
Napęd Tylny Tylny 4x4
Prędkość maksymalna [km/h] 190 247 243
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 8,6 6,5 6,2
Spalanie miasto [l/100km] 4,9 5,7 7,3
Spalanie trasa [l/100km] 4,9 4,1 5,4
Spalanie średnie [l/100km] 4,9 4,7 6,1

Na naszym rynku oba auta występować mogą w jednej z trzech wersji wyposażenia: najtańszej Elegance, prezentującej sportowy sznyt F Sport, oraz topowej Prestige.  Lexus RC w podstawej specyfikacji, z silnikiem turbo kosztuje 189.900 złotych. Obiektywnie patrząc nie jest to kwota mała, jednak w zestawieniu z konkurencją niemiecką nie wydaje się wcale wygórowana. Wspomnieć należy, iż otrzymujemy za nią pojazd nie tylko dobrze wyposażony ale też świetnie wykonany. Spełniać może ponadto rolę auta reprezentacyjnego oraz sportowej maszyny na niedzielne przejażdżki, a do tego świetnie wygląda na podjeździe przed domem.



Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane