/  / Lexus RC F - moc jest z nami

TEST | Lexus RC F - moc jest z nami

null
© IBRM Samar
nullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull

Pojemny silnik V8, potężna siła wieluset koni mechanicznych, napęd na tylne koła i nadwozie coupe. Co to za auto?

Oczywiście amerykański muscle car z zamierzchłej przeszłości. Wydawało się, że w dobie wszechwładnego kultu „eco-drivingu” tego rodzaju sportowe auta należą do gatunku dawno wymarłych dinozaurów. A jednak, najnowszy Lexus RC F udowadnia, że tak nie jest. Co więcej, model tchnie nowe życie w klasyczną koncepcję dwudrzwiowych aut przeznaczonych dla fascynatów szybkiej jazdy i świetnych osiągów.

Historia serii modelowej Lexusa określonej literami RC nie jest długa. Pojazd zadebiutował podczas targów motoryzacyjnych w Tokio w listopadzie 2013 roku i jest wersją coupé modelu IS. Niedługo później, podczas targów motoryzacyjnych w Detroit, w styczniu 2014 roku koncern zaprezentował bardziej sportową wersję - RC F. Litera „F” w nazwie modelu pochodzi od toru Fuji Speedway. To na nim, w cieniu słynnego wulkanu Fudżi, testowany był pierwszy sportowy model Lexusa – IS F. Lexus RC F ma 4705 mm długości, 1390 mm wysokości i 1845 mm szerokości (2070 mm z lusterkami). W porównaniu ze „zwykłym” RC jest o 5 mm szerszy, dzięki bardziej wypukłym, lutowanym laserowo nadkolom, 10 mm dłuższy, dzięki wyposażeniu tylnej części w elementy aerodynamiczne i o 5 mm niższy. Oba modele mają taki sam rozstaw osi wynoszący 2730 mm.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Lexus RC-F
BMW 4 Coupe
Mercedes C Coupe
Wersja   Elegance M4 63 AMG
Cena bazowej wersji [PLN]* 383 400 361 076 356 700

Długość [mm] 4705 4671 4590
Szerokość [mm] 1845 1870 1770
Wysokość [mm] 1390 1383 1406
Rozstaw osi [mm] 2730 2812 2760
Bagażnik min/max [litry] 365/b.d. 370/b.d. 450/b.d.
Masa własna/DMC [kg] 1765/2250 1535/2040 1655/2160
Zawieszenie przód wielowahaczowe wielowahaczowe wielowahaczowe
Zawieszenie tył wielowahaczowe wielowahaczowe wielowahaczowe
Rozmiar kół/opon 255/35 R19 - 275/35 R19 255/40 R18 - 270/40 R18 235/40 R18 - 255/35 R18
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane
tarczowe wentylowane tarczowe wentylowane
* podane ceny nie zawierają aktualnie obowiązujących rabatów

Nadwozie auta wyróżnia się oryginalną, agresywną stylistyką. Jak utrzymuje producent, każdy element został zaprojektowany w sposób zapewniający nie tylko najlepsze własności aerodynamiczne, ale również najbardziej efektywne chłodzenie. Charakterystyczna, pokaźna osłona chłodnicy o zmiennej gęstości siatki i klepsydrowo wciętym zarysie ma nie tylko walor stylistyczny, ale umożliwia również wydajne chłodzenie 5-litrowego silnika V8 oraz – poprzez otwory w dolnych zewnętrznych narożach – chłodzenie przednich hamulców.

W tylnej części przedniego błotnika, duży wylot w kształcie litery L podkreśla linię nadwozia, a jednocześnie pełni ważną rolę z punktu widzenia chłodzenia i aerodynamiki. Narożniki tylnego zderzaka zostały maksymalnie powiększone, aby poprawić przepływ powietrza, co poprawia działanie aktywnego tylnego spojlera skrzydłowego - rozwiązania zapożyczonego z modelu LFA. Spojler wysuwany jest automatycznie z bagażnika za pomocą mechanizmu pantografowego przy prędkości powyżej 80 km/h, natomiast składa się, gdy prędkość jazdy spadnie poniżej 40 km/h. Jeśli wybierzemy tryb jazdy ECO spojler pozostanie w stanie spoczynku aż do prędkości 130 km/h.

Wszystko dla kierowcy
W kabinie od razu widać, kto jest najważniejszą osobą w tym aucie. Zresztą koncern przyznaje, że środek RC F zaprojektowano ściśle pod kątem potrzeb kierowcy, tak aby wszystkie elementy wyposażenia zapewniały mu komfort, bezpieczeństwo i ergonomię. Po raz pierwszy w Lexusie zastosowano 3-ramienne koło kierownicy o eliptycznym przekroju i grubym uchwycie, które ma zapewniać skuteczniejszą kontrolę nad pojazdem podczas wyczynowej jazdy. Także kształt oraz sposób działania wychylnych przełączników zmiany biegów w kierownicy usprawniono pod kątem szybkiej zmiany biegów. Model wyposażony został w nowy zestaw wskaźników. Spory, centralnie umieszczony obrotomierz zmienia się w zależności od wybranego trybu jazdy. Towarzyszy mu cyfrowy i analogowy prędkościomierz, wskaźniki stanu operacyjnego mechanizmu różnicowego, temperatury oleju i płynu chłodzenia oraz licznik przebiegu, a nawet… stoper.

Jeśli projektantom wnętrza można coś zarzucić to pójście na skróty przy tworzeniu panelu centralnego, który nadzwyczaj przypomina ten z modelu IS. Co nie razi w sedanie, niekoniecznie musi podobać się w aucie o sportowych ambicjach. Banalna stylistyka tej części kokpitu sprawia wrażenie jakby konstruktorzy nagle przypomnieli sobie o potrzebie oszczędności. Chyba całkiem zbędnie, gdyż zaprojektowanie ciekawszego, oryginalnego panelu raczej nie podniosłoby ceny modelu zbyt dramatycznie.

Za to fotele są zaprojektowane od nowa. Ich inspiracją – jak zapewnia producent – była „dopasowana do ciała odzież sportowa”. Może dla kierowców o bardziej obfitych kształtach nie jest to najlepsza rekomendacja, ale trzeba przyznać, że fotele są bardzo wygodne i oferują mocne podparcie tułowia i nóg, szczególnie, gdy kierowca (i pasażer) najbardziej tego potrzebują - podczas gwałtownego przyspieszania, hamowania, czy dynamicznego pokonywania zakrętów.


Klasyka i nowoczesność
RC F napędzany jest przez najpotężniejszy silnik Lexusa V8, który ma o 12% więcej mocy niż jednostka z modelu IS F, na której był wzorowany. Nowa głowica i lżejsze elementy ruchome pozwoliły zwiększyć moc maksymalną 5-litrowego silnika z 32 zaworami o 54 KM (40 kW) do 477 KM (351 kW) a maksymalną prędkość obrotową z 6800 do 7300 obr/min. Aby zwiększyć moment obrotowy w całym zakresie prędkości obrotowych silnika stopień sprężania został zwiększony do 12,3:1. Ulepszony został układ chłodzenia silnika i skrzyni biegów.

Silnik współpracuje z 8-przełożeniową skrzynią SPDS (Sports Direct Shift). Do setki auto przyspiesza w 4,5 sekundy, a maksymalna prędkość wynosi 270 km/h. Na przyspieszenie od 80 do 120 km/h Lexusowi potrzeba jedynie 3,7 sekundy. Jeżeli chodzi o przyspieszenie, to główny konkurent, czyli BMW M4, przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 4,1 sekundy. Mercedes i Audi, dla swoich modeli C63 AMG i RS5, podają taką samą wartość jak Lexus, czyli 4,5 sekundy. Przewaga japońskiego coupe dotyczy prędkości maksymalnej. Niemieckie trio wyposażone jest seryjnie w elektroniczną blokadę ustawioną na 250 km/h, podczas gdy RC-F może jechać z maksymalną prędkością 270 km/h. Na niemieckich autostradach ma więc niewątpliwą przewagę.

Unikalną cechą nowego silnika jest to, że w zakresie średnich prędkości obrotowych pracuje według obiegu Atkinsona, co powoduje obniżenie zużycia paliwa, natomiast przy wyższych prędkościach obrotowych przełącza się w tryb pracy w cyklu Otto (w którym pracuje większość samochodowych silników spalinowych), co umożliwia uzyskanie maksymalnych osiągów. Wykorzystanie cyklu Atkinsona sprawia, że silnik spełnia wymagania normy Euro 6.

Kierowca może wybrać jeden z sześciu trybów jazdy: Eco, Normal, Sport S, Sport S+, Snow oraz tryb M (który umożliwia kierowcy ręczną, sekwencyjną zmianę biegów za pomocą dźwigni, bądź dźwigienek przy kierownicy). Według danych producenta Lexus RC F spala w mieście 16,1 l/100 km. Poza miastem poziom zużycia powinien zejść do 7,8 l/100 km, natomiast średnie spalanie to 10,8 l/100 km. W praktyce, przy dość spokojnej jeździe testowej w różnych warunkach drogowych, ze średnią prędkością ok. 120 km/h udało nam się uzyskać rezultat ok. 10 l/100 km. Jeżeli chodzi o spalenie konkurencyjnych modeli, to najlepsze w tym zestawieniu jest BMW M4 ze średnim zużyciem na poziomie 8,3 l/100 km. Mniejsza pojemność robi swoje. 10,3 l/100 km podaje Audi, natomiast rekordzistą jest Mercedes C63 AMG, ze średnim spalaniem na poziomie 12 l/100 km.

Elektronicznie sterowany układ napędowy bazujący na układzie VDIM pozwala amatorom na zbliżenie się do granicy, która wcześniej była dostępna tylko dla specjalnie wyszkolonych kierowców. Standardowe wyposażenie Lexusa RC F stanowi również mechanizm różnicowy Torsen ze zwiększonym tarciem wewnętrznym (LSD). Podczas jazdy na wprost steruje on różnicą prędkości prawego i lewego koła, aby zapewnić stateczność pojazdu. Podczas wchodzenia w zakręt i hamowania silnikiem większa część momentu obrotowego powstającego na kołach jest doprowadzana do koła zewnętrznego w celu zachowania stateczności. W środku i na wyjściu z zakrętu mechanizm Torsen LSD rozdziela moment napędowy odpowiednio do obciążenia każdego z tylnych kół, aby zapewnić dużą przyczepność i zwrotność. Lexus RC F może być opcjonalnie wyposażony w mechanizm różnicowy typu Torque Vectoring (TVD). To pierwszy na świecie układ przekazywania i sterowania rozdziałem momentu napędowego przeznaczony dla samochodu z silnikiem z przodu i napędzającym koła tylne.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Lexuc RC-F
BMW 4 Coupe
Mercedes C Coupe
Wersja   Elegance M4 63 AMG
Cena bazowej wersji [PLN]* 383 400 361 076 356 700

Budowa silnika/paliwo Benz. V8 32V Benz. R6 24V Turbo Benz. V8 32V
Pojemność silnika [cm3] 4969 2979 6208
Moc [KM/obr./min] 477/7100 431/5500 457/6800
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 530/4800-5600 550/1850-5500 600/5000
Skrzynia biegów 8-biegowa automatyczna 7-biegowa automatyczna 7-biegowa automatyczna
Napęd tył tył tył
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 4,5 4,1 4,5
Prędkość maksymalna [km/h] 270 250 250
Spalanie miasto [l/100km] 16,1 11,1
18,1
Spalanie trasa [l/100km] 7,8
6,7 8,5
Spalanie średnie [l/100km] 10,8 8,3
12,0
* podane ceny nie zawierają aktualnie obowiązujących rabatów

Na tor i do pracy
Wydawałoby się, że silnik V8 sam z siebie brzmi tak wspaniale, że żadne wspomaganie dźwiękowe nie jest mu potrzebne. A jednak, japońskim inżynierom - zapewne wyczulonym na punkcie odgłosów, które powinny opanować kabinę auta - to nie wystarczyło. W modelu RC F zastosowali więc układ aktywnego sterowania dźwiękiem (ASC), który podkreśla pracę układu wydechowego i dolotowego oraz mechanizmów silnika. Zasada działania układu polega na wytwarzaniu dźwięków, których brzmienie zmienia się razem z prędkością obrotową silnika. Przy prędkościach obrotowych poniżej 3000 obr/min wytwarzany jest ciągły, niski i głęboki dźwięk. Kiedy prędkość obrotowa wzrasta, zmienia się on na wyższy, który miesza się z odgłosami pracy mechanizmów silnika, tworząc wrażenie ciągłego narastania, aż do kulminacji, która ma miejsce powyżej 6000 obr/min, gdy dźwięk narasta w sposób naturalny. Moduł elektroniczny (ECU) zamontowany pod deską rozdzielczą rejestruje dźwięk silnika oraz prędkość obrotową, prędkość i położenie przepustnicy a następnie wytwarza dodatkowe dźwięki. Proporcja dźwięków pochodzących z układu ASC i bezpośrednio z układów wydechowego, dolotowego i z silnika wynosi 50:50. Układ ASC włącza się tylko w trybie jazdy Sport S+.

Konstruktorzy Lexusa nie tylko ożywili klasyczną koncepcję sportowego coupé, ale udała się im jeszcze jedna sztuka: w sposób więcej niż zadowalający połączyli w modelu RC F dwa światy. Z jednej strony, RC F to wyzwalające górę emocji auto sportowe, z drugiej – pojazd, który równie dobrze nadaje się do codziennej jazdy. Co zaskakuje, to fakt, iż w przeciwieństwie do wielu samochodów sportowych, prowadzenie Lexusa nie wymaga od kierowcy specjalnych umiejętności rodem z torów wyścigowych. Początkowo nawet można mieć obiekcje, iż model, nawet po ustawieniu sportowego trybu Sport+, nadal zachowuje się zbyt miękko, co wzbudza obawy o jego trzymanie się drogi podczas dynamicznego „połykania” kolejnych zakrętów. Nic bardziej błędnego. Na łukach RC F zachowywał się wzorowo, nie ujmując jednocześnie niczego z komfortu jazdy.

Taka przyjemność oczywiście kosztuje. Ile? To zależy od wersji wyposażenia. Do wyboru są trzy: Elegance, Prestige oraz Carbon. Za wersję podstawową Elegance nabywca zapłaci nieco ponad 383 tys. zł, za Prestige – 425 tys. zł, a za Carbon – 451,7 tys. zł. Konkurentami Lexusa RC F są takie pojazdy jak BMW M4, Audi RS5 czy Mercedes C63 AMG. Zanim model pojawił się w polskich salonach Lexusa, znalazł już kilkunastu klientów.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane