/  / Lexus NX 300h - nowy, ekologiczny SUV

PREZENTACJA | Lexus NX 300h - nowy, ekologiczny SUV

Lexus NX 2014
© IBRM Samar
Lexus NX 2014Lexus NX 2014Lexus NX 2014Lexus NX 2014Lexus NX 2014Lexus NX 2014Lexus NX 2014Lexus NX 2014Lexus NX 2014Lexus NX 2014Lexus NX 2014Lexus NX 2014Lexus NX 2014Lexus NX 2014Lexus NX 2014Lexus NX 2014Lexus NX 2014Lexus NX 2014Lexus NX 2014Lexus NX 2014Lexus NX 2014Lexus NX 2014Lexus NX 2014Lexus NX 2014Lexus NX 2014Lexus NX 2014Lexus NX 2014Lexus NX 2014Lexus NX 2014Lexus NX 2014Lexus NX 2014Lexus NX 2014Lexus NX 2014Lexus NX 2014Lexus NX 2014Lexus NX 2014Lexus NX 2014Lexus NX 2014Lexus NX 2014Lexus NX 2014Lexus NX 2014Lexus NX 2014Lexus NX 2014Lexus NX 2014Lexus NX 2014Lexus NX 2014Lexus NX 2014Lexus NX 2014Lexus NX 2014Lexus NX 2014Lexus NX 2014Lexus NX 2014Lexus NX 2014Lexus NX 2014Lexus NX 2014Lexus NX 2014Lexus NX 2014Lexus NX 2014Lexus NX 2014Lexus NX 2014Lexus NX 2014

Wprowadzając na rynek model Lexus NX 300h, japońska marka luksusowych samochodów osobowych, należąca do koncernu Toyota, zadebiutowała w segmencie średnich pojazdów SUV klasy premium. Czy niecodzienna stylistyka oraz relatywnie niskie spalanie, wynikające z zastosowania hybrydowego układu napędowego zapewnią Lexusowi NX 300h sukces rynkowy?

Nowym modelem Lexus debiutuje w niezwykle konkurencyjnym rynku średniej wielkości aut typu SUV. To jeden z najszybciej rosnących segmentów w przemyśle samochodowym. Zapotrzebowanie na tego rodzaju pojazdy wzrosło na świecie siedmiokrotnie w ciągu ostatnich siedmiu lat, a oczekuje się, że w 2015 roku osiągnie liczbę 1 mln sztuk rocznie.

Producent deklaruje, że NX został stworzony w ramach rozwoju koncepcji "Premium Urban Sports Gear", w oparciu o podobne założenia, jakie stosuje się w produkcji wysokiej jakości sportowych zegarków, rowerów lub modnej odzieży – zapewniające "awangardową i nasyconą emocjami stylistykę, przemawiającą do nowych klientów, ceniących aktywny, miejski styl życia."

Cel: młodzi kierowcy
Stylistyka auta inspirowana jest koncepcyjnym pojazdem LF-NX zaprezentowanym w 2013 roku podczas salonów samochodowych we Frankfurcie i w Tokio. Zewnętrzna bryła nadwozia wyróżnia się oryginalną osłoną chłodnicy oraz sylwetką typu "cab-forward". Producent przyznaje, że "agresywny" wygląd modelu ma przyciągnąć do marki nową generację młodych klientów. Zapewne z tego powodu NX ma najbardziej indywidualny i wyrazisty przód spośród gamy modeli Lexusa; charakterystyczną wciętą osłonę chłodnicy podkreślono przez zastosowanie nowych reflektorów diodowych oraz świateł diodowych do jazdy dziennej. Boczny profil zaznacza opadająca ku tyłowi linia dachu. Głęboko wyprofilowane łuki nadkoli, kryjące 17 lub 18-calowe koła, mają dodać sylwetce muskularności.

Tego typu sylwetka auta może nie przypaść do gustu starszym klientom, o konserwatywnych upodobaniach motoryzacyjnych, jako nazbyt awangardowa. Jednak "agresywny" wygląd NX-a nie odbiega bardzo od typowej, współczesnej stylistyki pojazdów SUV i kupujący raczej nie muszą obawiać się, że auto opatrzy się, a jego sylwetka szybko się zestarzeje.

Oryginalnie została rozwiązana kwestia klamek w drzwiach, które nie mają widocznego otworu zamka. Jeśli zajdzie taka potrzeba, kluczyk można włożyć poza klamką, wykorzystując specjalną konstrukcję zamka. Pojedyncza listwa diodowa podświetla "na powitanie" górną krawędź klamki, a jednocześnie oświetla nawierzchnię poniżej drzwi.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Lexus NX
Audi Q5
Wersja 300h Prestige 2.0 TSI Hybrid
Cena bazowa wersji [PLN] 258 900 240 000

Długość [mm] 4630 4629
Szerokość [mm] 1845 1898
Wysokość [mm] 1645 1625
Rozstaw osi [mm] 2660 2812
Prześwit [mm] 185 175
Bagażnik min/max [litry] 475/1520 540/1560
Masa własna/DMC [kg] 1905/2395 1910/2490
Zawieszenie przód/tył wielowahaczowe wielowahaczowe
Rozmiar kół/opon 225/60 R18 235/55 R19
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe wentylowane

Kompaktowy kształt Lexusa NX stanowił wyzwanie dla projektantów podczas prac nad aerodynamiką pojazdu. Kluczowe okazało się zastosowanie tylnego spoilera. Testy w tunelu aerodynamicznym wykazały, że najlepszym rozwiązaniem jest lekkie odchylenie tylnej krawędzi spoilera ku górze. Ta korekta zapewniła najmniejszą wartość współczynnika Cx – wynoszącą zaledwie 0,32.

Po raz pierwszy w Lexusie zastosowano światła diodowe o niskim zużyciu energii. NX wyposażony jest łącznie w 90 diod LED. Każdy reflektor zespolony składa się z 6 diod o dużej jasności, z uwzględnieniem trzech świateł mijania w kształcie litery L. 23 diody zastosowano w światłach do jazdy dziennej, a dodatkowe 16 w kierunkowskazach. NX wyposażony jest również w adaptacyjne reflektory diodowe doświetlające stronę, w którą auto skręca. W momencie włączenia kierunkowskazu reflektory automatycznie doświetlają zakręt przed samochodem.

Fortepian marki Lexus
Wnętrze Lexusa NX odzwierciedla śmiałą stylistykę jego nadwozia. Srebrzyste obramowanie konsoli środkowej zostało głęboko osadzone w desce rozdzielczej. Boki konsoli są wyłożone tapicerką z miękkiej skóry, stanowiąc mocny kontrast dla metalicznego obramowania; pełnią one rolę oparcia dla kierowcy i pasażera. W modelu zastosowano elementy z drewna poddanego specjalnemu procesowi polerowania, w celu uzyskania unikalnego, "stalowego" wykończenia, inspirowanego topowym modelem fortepianu koncertowego Yamaha. Drewno o takim wykończeniu, nazywane Shimamoku, zapobiega odbijaniu się od instrumentu światła docierającego ze sceny, co mogłoby rozpraszać pianistę lub dyrygenta.

Jedynym elementem, którego nieznane przeznaczenie zastanawia, a obecność przyciąga spojrzenie kierowcy, jest tajemnicza skórzana nakładka na wierzchu deski rozdzielczej, ulokowana za kierownicą, a przed wyświetlaczem projektora HUD, dokładnie na wysokości wzroku prowadzącego. Być  może jej zadaniem jest zasłonięcie jakiegoś otworu montażowego, jednak w tej klasie aut można spodziewać się większej finezji w stosowaniu elementów maskujących.

Wersje z hybrydowym układem napędowym wyposażone są we wskaźnik parametrów układu hybrydowego, pokazujący moc układu i wydajność odzyskiwania energii w czasie rzeczywistym. Wskaźnik trybu jazdy ECO ułatwia jazdę przyjazną środowisku, pokazując zakres dopuszczalnego przyspieszenia oraz wartość przyspieszenia w danej chwili. Tarcza zegarowa w hybrydowej wersji auta zamienia się w obrotomierz z chwilą, gdy w pojeździe włączony zostaje tryb jazdy SPORT.

4,2-calowy, kolorowy wielofunkcyjny wyświetlacz LCD, wykonany w technologii TFT, umieszczony jest na środku deski rozdzielczej. Nie jest to zbyt duży wyświetlacz, konkurencja oferuje większe, jednak na plus urządzenia trzeba zaliczyć, że jest bardzo czytelne. Podświetlenie otoczenia wyświetlacza zależy od położenia przełącznika wyboru trybu jazdy, zmieniając kolor w zależności od wybranego trybu. Po raz pierwszy w Lexusie zastosowano przełączniki dotykowe w podsufitce obsługujące przednią lampkę oświetlenia wnętrza oraz lampki punktowe.

Sporo miejsca dla ludzi i bagażu
Producent zapewnia, że NX zapewnia przestrzeń wszystkim pasażerom, oferując najlepsze w segmencie rozwiązania w miejscach, które są zwykle newralgiczne. Odległość między przednimi i tylnymi fotelami wynosi 962 mm, co jest bardzo dobrym wynikiem w tej klasie pojazdów, a wysoko poprowadzona linia dachu sprawia, że prześwit między dachem a głowami pasażerów jest duży. Pasażerowie tylnych siedzeń mają nawet więcej miejsca na nogi, niż w niektórych większych pojazdach typu SUV. NX oferuje klientom pierwszą w segmencie i pierwszą w aucie tej marki elektrycznie składaną kanapę, dzieloną w proporcji 40:60, dostępną jako opcja. Kanapę można złożyć zarówno z miejsca kierowcy, za pomocą przycisku na desce wskaźników, jak i z miejsca pasażera podróżującego na tylnym fotelu.

Przestrzeń bagażowa jest również pojemna. Maksymalna szerokość bagażnika wynosi 1347 mm. Pod jego podłogą dostępna jest dodatkowa przestrzeń ładunkowa. Dzięki temu całkowita pojemność bagażnika wynosi do 555 litrów w wersjach z hybrydowym układem napędowym i do 580 litrów w wersjach benzynowych.


Naszpikowany elektroniką
W modelu zastosowano szereg innowacyjnych rozwiązań technicznych (w zależności od opcji) dostępnych z pozycji kierowcy. To pierwszy Lexus wyposażony w panoramiczny system wizyjny 360°, opracowany w celu zapewnienia kierowcy poczucia pełnego bezpieczeństwa podczas jazdy w warunkach ograniczonej przestrzeni, z prędkościami do 20 km/h. System pozwala kierowcy dostrzec przeszkody, które przy wykorzystaniu konwencjonalnych kamer znajdowałyby się w martwych polach widoczności. System współpracuje z układami wspomagania parkowania (Lexus Park Assist) oraz ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu (RCTA), co pozwala na wykrywanie podczas cofania przemieszczających się poprzecznie obiektów znajdujących się w martwych polach widoczności.

Wyświetlacz czołowy HUD (Head-Up Display) wyświetla szereg informacji na dolnej strefie szyby czołowej, m.in. prędkość pojazdu, prędkość obrotową silnika, informacje drogowe z systemu nawigacji oraz ustawienia audio. Nowy sterownik dotykowy z touchpadem stanowi zaś integralną część strefy operacyjnej konsoli środkowej. Ergonomiczna konstrukcja sterownika pomaga zlokalizować za pomocą dłoni ikony wyświetlane na ekranie.

Zawieszenie na każdą okazję
W zawieszeniu przednim Lexusa NX zastosowano kolumny MacPhersona z bardzo sztywnymi mocowaniami górnymi i łożyskami o obniżonym współczynniku tarcia, z tyłu zaś - nowo opracowane zawieszenie z podwójnie rozwidlonymi wahaczami wleczonymi, zapewniające optymalizację zwrotności, stateczności i komfortu jazdy. Oddzielne umiejscowienie sprężyn śrubowych i amortyzatorów ograniczyło ingerencję zawieszenia w podłogę przestrzeni bagażowej, dzięki czemu uzyskano jak najniżej położoną płaszczyznę załadunku.

Dostępny układ wyboru trybu jazdy zapewnia integralne sterowanie systemami mającymi na celu poprawę dynamiki jazdy. Układ oferuje cztery tryby jazdy - NORMAL, ECO, SPORT oraz SPORT+, wybierane za pomocą obrotowego przełącznika zamontowanego w konsoli środkowej. Wersje z hybrydowym układem napędowym wyposażone są w przycisk znajdujący się przy obrotowym przełączniku, umożliwiający wybór dodatkowego trybu EV. W każdym trybie jazdy układ steruje położeniem przepustnicy w sposób zależny od tego, czy preferowana jest dynamika, czy oszczędność zużycia paliwa. Układ jednocześnie wpływa na modyfikację charakterystyki siły wspomagania i umożliwia wybór jednego z dwóch poziomów siły tłumienia w zawieszeniu.

Elektroniczne adaptacyjne zawieszenie o zmiennej sztywności z zaworami elektromagnetycznymi w połączeniu z układem wyboru trybu jazdy automatycznie dostosowuje siłę tłumienia do zmiennych warunków drogowych, tak aby zapewnić jak największy komfort jazdy na wprost i maksymalną stateczność przy dużych prędkościach, a jednocześnie ograniczyć przechyły nadwozia oraz zapewnić optymalną zwrotność pojazdu podczas pokonywania zakrętów.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Lexus NX
Audi Q5
Wersja 300h Prestige 2.0 TSI Hybrid
Cena bazowa wersji [PLN] 258 900 240 000

Budowa silnika/paliwo Benz., R4 16V + silnik elektryczny z przodu + silnik elektryczny z tyłu Benz., turbodoładowany, R4 16V + silnik elektryczny
Pojemność silnika [cm3] 2494 1984
Moc układu hybrydowego [KM/obr./min] 197 245
Silnik benzynowy, moc[KM/obr./min] 155/5700 211/4300
Silnik benzynowy, moment obrotowy [Nm/obr./min] 210/4200-4400 350/1500-4200
Silnik elektryczny, moc i moment obrotowy [KM/Nm] przód: 143/270
tył: 68/139
54/210
Skrzynia biegów Bezstopniowa CVT 8-biegowa automatyczna
Napęd 4x4 4x4
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 9,3 7,1
Prędkość maksymalna [km/h] 180 225
Spalanie miasto [l/100km] 5,1 6,6
Spalanie trasa [l/100km] 5,0 7,1
Spalanie średnie [l/100km] 5,1 6,9

Hybryda na cztery łapy
NX 300h jest pierwszym średniej wielkości SUV-em, w którym wykorzystano układ Lexus Hybrid Drive. W układzie tym zastosowano 2,5-litrowy silnik pracujący w cyklu Atkinsona (silnik pracujący w tym cyklu ma lepszą sprawność w zakresie średnich obrotów. Zawory są wciąż otwarte kiedy zaczyna się suw sprężania. Zamykają się z pewnym opóźnieniem, dlatego suw sprężania zostaje wyraźnie skrócony. Taki zabieg jest stosowany, gdy priorytetem jest obniżenie zużycia paliwa oraz większa sprawność podzespołu), generator, silnik elektryczny i akumulator wraz z modułem sterującym, opracowanym specjalnie dla NX. Układ napędowy dysponuje mocą całkowitą 145 kW (197 KM), zużycie paliwa wynosi według producenta jedynie 5,0 l/100 km, a emisja CO2 - 116 g/km. W czasie jazd testowych wynik spalania w mieście odbiegał od danych producenta i oscylował na poziomie 6-7 litrów.

Zastosowany w Lexusie NX 300h z napędem na wszystkie koła (AWD) układ E-Four wykorzystuje dodatkowy silnik elektryczny do napędu tylnej osi, podczas gdy oś przednia napędzana jest silnikiem benzynowym lub elektrycznym, bądź ich kombinacją. E-Four różnicuje rozdział momentu napędowego na tylne koła w zależności od dynamiki jazdy i warunków drogowych, zapewniając stateczność podczas ruszania i przyspieszenie na śliskiej nawierzchni właściwe dla pojazdów z napędem na wszystkie koła. Przyczynia się również do oszczędności energii i paliwa, ponieważ napęd na wszystkie koła jest uruchamiany tylko w razie konieczności. Gdy układ wykryje utratę przyczepności przednich kół, ogranicza dopływ energii do elektrycznego silnika trakcyjnego układu napędowego, zwiększając jej dopływ do silnika napędzającego tylną oś.

Debiutujący w październiku na polskim rynku Lexus NX 300h dostępny jest zarówno z napędem na oś przednią, jak i na cztery koła (AWD). Nabywca ma do wyboru cztery poziomy wyposażenia: Elite, Elegance, Comfort, F Sport i Prestige. Cena najtańszej wersji Elite z napędem na przednie koła wynosi  171 600 zł. Za najdroższy Prestige z napędem AWD trzeba zapłacić co najmniej 258 900 zł.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane