/  / Lexus NX 300h F Sport - Nieszablonowa hybryda

TEST | Lexus NX 300h F Sport - Nieszablonowa hybryda

null
nullnullnullnullnullnullnullnullnull

Już oglądany z zewnątrz zapowiada wiele. Wyjątkowo dynamiczne i futurystyczne nadwozie obiecuje sportowe osiągi i radość z jazdy. Czy tak jest w rzeczywistości?

Lexus, luksusowa marka koncernu Toyota powstała w 1989 roku, by konkurować z najbardziej prestiżowymi producentami aut z Europy i USA. Z modelem NX firma ruszyła na podbój klientów zainteresowanych dotąd takimi terenowo-rekreacyjnymi pojazdami jak Audi Q5, BMW X3 czy – lider segmentu premium w Polsce - Volvo XC60. Do budowy Lexusa NX debiutującego jesienią 2014 roku wykorzystano Toyotę RAV4, ale zaledwie 10% elementów jest z nią wspólnych.

Lexus w ostatnich latach nieco szokuje swoimi designerskimi pomysłami. Samochody tej firmy przez długie lata miały dość powściągliwy styl, jednak szefostwo firmy postanowiło zerwać z nudą. Dobrym tego przykładem są modele IS, RC, nieprodukowany już LF-A czy liczne modele studyjne. Również opisywany tutaj NX wyłamuje się z designerskiej monotonii i jest jednym z najbardziej oryginalnych SUV-ów na rynku.


Trzeba przyznać, że śmiałe i nieszablonowe wzornictwo jest jednym z najmocniejszych punktów tego pojazdu. W nadwoziu rzucają się w oczy liczne ostre poziome linie i agresywnie skrojone detale. O przynależności do marki informuje widoczna z daleka atrapa chłodnicy w kształcie klepsydry. W testowanej wersji dynamikę auta podkreślają dodatki z pakietu F Sport: masywny spoiler pod przednim zderzakiem, wypełnienie atrapy chłodnicy oraz LED-owe reflektory w kształcie litery L. Pakiet F Sport to oczywiście odpowiedź na zestawy stylizacyjne w Audi (S Line), BMW (pakiety M) czy Mercedesie (linia AMG).

Zasiadając w kabinie również tu widoczny jest nowy nurt wzorniczy japońskiego producenta. Wysoko wyciągnięty tunel środkowy to już cecha wspólna nowych Lexusów. W oczy rzuca się  rozbudowana, nawiązująca nieco do nadwozia deska rozdzielcza. Design wnętrza z pewnością może się podobać. Nam przypadła do gustu gruba, dobrze leżąca w dłoniach kierownica, przemyślana ergonomia i estetycznie „dopieszczone” detale w kabinie. Pochwalić trzeba jakość wykonania, która trzyma poziom konkurencyjnych marek. Rekordowo duży w tej klasie jest bagażnik, 555 litrów pozwoli zabrać spory bagaż na weekendowy wypad za miasto. Sporo jest miejsca z tyłu, szczególnie na kolana osób siedzących na tylnej kanapie.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Lexus NX  
Mercedes GLC  
Volvo XC60  
Wersja   300h F Sport 250 4Matic 9G-Tronic T5 AWD 8-Geartronic Kinetic
Cena bazowa wersji [PLN] 244 700 177 000   179 700
Długość [mm] 4630 4656 4627
Szerokość z lusterkami [mm] 2130 2096 2120
Wysokość [mm] 1452 1469 1485
Rozstaw osi [mm] 2637 2648 2774
Bagażnik min/max [litry] 475 / 1520 505 / 1600 495 / 1455
Masa własna/DMC [kg] 1905 / 2395 1660 / 2400 1755 / 2270
Rozmiar kół/opon 235 / 55 R18 235 / 65 R17 235 / 65 R17

Mało wygodne okazały się jednak fotele przednie. Wyglądają dobrze, mają szerokie możliwości elektrycznej regulacji, niezłe trzymanie boczne, ale gdy usiądą w nich osoby o słusznym wzroście zbyt wąskie siedziska psują komfort jazdy.  
W kokpicie zwraca uwagę duża liczba przycisków. Podczas gdy w ostatnich latach mamy do czynienia z tendencją do minimalizacji i obsługę systemów pokładowych producenci przenoszą zwykle do jednego manipulatora (joysticka, pada czy podobnego rozwiązania), to w Lexusie obsługę najczęściej używanych urządzeń mamy „wyciągniętą na zewnątrz”. Nie można zaprzeczyć, że jest to wygodne i bezpieczne rozwiązanie, nie trzeba bowiem odrywać wzroku od drogi, a najważniejsze przyciski są „pod ręką”. Oprócz starej, klasycznej obsługi zastosowano touchpad (jak w komputerach mobilnych), za pomocą którego można dotrzeć do niemal wszystkich ustawień i funkcji samochodu.

Co pod maską? Lexus w NX 300h serwuje swoją specjalność czyli napęd hybrydowy. Japońska marka kilka lat temu stwierdziła, że nie chce głośnych i smrodliwych diesli zastępując je silnikami benzynowymi wspomaganymi elektrycznymi. Takie rozwiązanie ma kilka niezaprzeczalnych zalet. Wyższa kultura pracy napędu, niższe zużycie paliwa, mniejszy negatywny wpływ na środowisko to argumenty, obok których nie można przejść obojętnie. Ponadto Lexus wśród marek segmentu premium jest liderem w stosowaniu tego napędu, niedawno fabryki opuściła milionowa hybryda.


Jak sprawował się napęd hybrydowy w NX 300h? Hybryda Lexusa zachwyca przede wszystkim cichą pracą, w kabinie panuje cisza, także przy prędkościach autostradowych. Ponadto system hybrydowy łączy ze sobą przeciętne osiągi z ponadprzeciętnie niskim apetytem na benzynę w ruchu miejskim. SUV średniej klasy napędzają trzy silniki. Duży, elektryczny o mocy 143 KM przenosi moment na przednią oś i służy głównie do startu. Przynajmniej w teorii pozwala samodzielnie rozpędzić samochód do 65 km/h, w praktyce jednak benzynowy, 2,5-litrowy silnik o mocy 155 KM włącza się do pracy znacznie wcześniej. Gdy chcemy „wycisnąć” z hybrydy maksimum osiągów, to te dwa silniki wspomaga jeszcze trzeci, elektryczny o mocy 68 KM napędzający koła tylne. Część energii powstałej podczas hamowania czy wytracania prędkości jest magazynowana w akumulatorach. Całkowita moc systemowa to 197 KM.

Japoński SUV, mimo blisko 200 koni rozpędzał się poniżej oczekiwań. Oznaczenie 300h sugeruje, że można się spodziewać osiągów zbliżonych do aut z silnikami trzylitrowymi – nic bardziej mylnego. Nawet w trybie jazdy „Sport” auto nabiera prędkości dość opornie, przyspieszenie do setki w okolicach dziewięciu sekund jest dziś wynikiem przeciętnym. Dla osób oczekujących lepszych osiągów dobrym rozwiązaniem jest wariant NX 200t z turbodoładowanym silnikiem dwulitrowym,  ...oczywiście benzynowym! No tak, ale hybrydy mają głównie oszczędzać paliwo, w tym aspekcie NX 300h pokazuje się od najlepszej strony. W mieście, spokojnie operując pedałem gazu można zejść do poziomu 6,5-7 litrów na 100 km. To doskonały wynik przy gabarytach i wadze auta równej blisko 1,8 tony. Na trasie, jadąc z dużą prędkością nie uzyskamy tak dużych oszczędności, choć także tu spalanie jest nieco niższe. To jednak typowe dla hybryd, które po prostu najlepiej „czują się” w mieście. Samochód  skutecznie „połyka” zakręty, jednak wychylenia nadwozia na szybko pokonywanym łuku są zauważalne. Droga hamowania ze 100 km/h do 0 to około 40 metrów, wartość przeciętna. Układ stabilizujący tor jazdy (ESP) działa w tym aucie skutecznie.  

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Lexus NX
Mercedes GLC
Volvo XC60
Wersja   300h F Sport 250 4Matic 9G-Tronic T5 AWD A8-Geartronic Kinetic
Cena bazowa wersji [PLN] 244700 177000 179700
Budowa silnika/paliwo Hybrydowy (Benzynowy, bezpośredni wtrysk paliwa, R4 16V oraz Elektryczny) Benzynowy, turbodoładowany, bezpośredni wtrysk paliwa, R4 16V Benzynowy, turbodoładowany, bezpośredni wtrysk paliwa, R4 16V
Pojemność silnika [cm3] 2494 1991 1969
Moc [KM/obr./min] 197 / 5700 211 / 5500 245 / 5500
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 210 / 4200-4400 350 / 1200-4000 350 / 1500-4800
Skrzynia biegów Bezstopniowa, automatyczna z trybem manualnej zmiany biegów 9-stopniowa, automatyczna 8-stopniowa, automatyczna z trybem manualnej zmiany biegów
Napęd 4x4 4x4 4x4
Prędkość maksymalna [km/h] 180 222 210
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 9,3 7,3 7,2
Spalanie miasto [l/100km] 5,1 8,1 8,8
Spalanie trasa [l/100km] 5,0 5,6 5,5
Spalanie średnie [l/100km] 5,1 6,5 6,7

Lexus NX 300h jest wygodnym SUV-em z dobrze wykonaną i wyciszoną kabiną oraz obszernym bagażnikiem. Nadwozie i wnętrze doprawdy cieszą oko. Osiągi hybrydy budzą pewien niedosyt, ale gdy jeździmy spokojnie w mieście auto odwdzięcza się niskim spalaniem. Do jakości wykonania czy poziomu wyposażenia nie można mieć żadnych zastrzeżeń. System hybrydowy Lexusa jest już dojrzały i sprawdzony przez milion użytkowników na świecie. Okazuje się, że ta nowoczesna technika jest niezawodna i bezproblemowa w eksploatacji.

Za podstawową hybrydę 300h Elite zapłacimy 175 tys. zł, opisywana wersja F Sport to wydatek  244 tys. zł.

Janusz Steinbarth
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane