/  / Lexus NX 200t - turbo samuraj | PIERWSZA JAZDA

PREZENTACJA | Lexus NX 200t - turbo samuraj | PIERWSZA JAZDA

Lexus NX 200T - 2015
© IBRM Samar
Lexus NX 200T - 2015Lexus NX 200T - 2015Lexus NX 200T - 2015Lexus NX 200T - 2015Lexus NX 200T - 2015Lexus NX 200T - 2015Lexus NX 200T - 2015Lexus NX 200T - 2015Lexus NX 200T - 2015Lexus NX 200T - 2015Lexus NX 200T - 2015Lexus NX 200T - 2015Lexus NX 200T - 2015Lexus NX 200T - 2015Lexus NX 200T - 2015Lexus NX 200T - 2015Lexus NX 200T - 2015Lexus NX 200T - 2015Lexus NX 200T - 2015Lexus NX 200T - 2015Lexus NX 200T - 2015Lexus NX 200T - 2015Lexus NX 200T - 2015Lexus NX 200T - 2015Lexus NX 200T - 2015Lexus NX 200T - 2015Lexus NX 200T - 2015Lexus NX 200T - 2015Lexus NX 200T - 2015Lexus NX 200T - 2015Lexus NX 200T - 2015Lexus NX 200T - 2015Lexus NX 200T - 2015Lexus NX 200T - 2015Lexus NX 200T - 2015Lexus NX 200T - 2015Lexus NX 200T - 2015Lexus NX 200T - 2015Lexus NX 200T - 2015Lexus NX 200T - 2015Lexus NX 200T - 2015Lexus NX 200T - 2015Lexus NX 200T - 2015Lexus NX 200T - 2015Lexus NX 200T - 2015Lexus NX 200T - 2015Lexus NX 200T - 2015Lexus NX 200T - 2015Lexus NX 200T - 2015Lexus NX 200T - 2015Lexus NX 200T - 2015Lexus NX 200T - 2015Lexus NX 200T - 2015Lexus NX 200T - 2015Lexus NX 200T - 2015Lexus NX 200T - 2015Lexus NX 200T - 2015Lexus NX 200T - 2015Lexus NX 200T - 2015Lexus NX 200T - 2015Lexus NX 200T - 2015

Lexus NX 200t stanowi świeży powiew w cieszącym się niesłabnącym zainteresowaniem segmencie średniej wielkości crossoverów. Rozpoczyna również nową erę w historii marki, będąc pierwszym Lexusem z turbodoładowanym silnikiem benzynowym.

Choć Lexus długo bronił się przed zastosowaniem tego typu jednostki, to zaostrzające się normy emisji spalin zmusiły japońską markę do złamania długoletniej tradycji wyposażania swoich aut w jednostki wolnossące. Choć niektórzy będą kręcić z tego powodu nosem, obawiając się o pogorszenie poziomu niezawodności silników Lexusa, to zapewne równie wielu ucieszy się z takiego rozwiązania. Niemieccy rywale Japończyków, jak choćby BMW, czy Audi od lat montują w swoich autach turbodoładowane silniki benzynowe. Mimo niewielkich pojemności, zapewniają one dynamiczne przemieszczanie się bez konieczności wchodzenia na czerwone pole obrotomierza. Co prawda miłośnicy jazdy na wysokich obrotach i w tym wypadku podniosą larum, jednak zdecydowana większość użytkowników doceni takie rozwiązania w codziennej eksploatacji pojazdu.

Jednostka Lexusa generuje 238KM z pojemności dwóch litrów. Maksymalna moc osiągana jest w zakresie 4800-5600 obr/min, jednak maksymalny moment obrotowy dostępny jest już od 1650 obr/min. Jego wartość, wynosząca 350Nm pozostaje do dyspozycji kierowcy aż do 4000 obr/min. Taka charakterystyka momentu pozwala na bardzo płynną, a jednocześnie dynamiczną jazdę NX 200t. Na przyspieszenie do setki potrzebuje on 7,3 s w wersji napędzanej na przednią oś,  autu z napędem na 4 koła zajmuje to o 0,2 s mniej. Prędkość maksymalna w obu wypadkach jest taka sama: 200km/h. Za minimalnie lepsze osiągi, czteronapędówka oczekuje jednak minimalnie więcej „pożywienia”. Na pokonanie 100 km w mieście NX 200t z napędem na jedną oś potrzebuje 10,3 l, na trasie 6,2 l, a średnio 7,7 l benzyny. Wersja z napędem na obie osie pali wg producenta średnio o 0,2 l/100 km więcej. Sześciobiegowa skrzynia automatyczna, mimo, iż taka liczba biegów w dzisiejszych czasach wydaje się za mała, sprawnie wywiązuje się ze swojego zadania. Ograniczenie prędkości maksymalnej do 200 km/h producent kwituje pytaniem: a czy w dzisiejszych warunkach, przy tej liczbie ograniczeń i fotoradarów jeździmy szybciej?

Wygląd nadwozia, mimo iż gust jest kwestią indywidualną, może być uznany za jeden z największych atutów Lexusa. Futurystyczne kształty stanowią rozwinięcie tego co marka zapoczątkowała tworząc model IS. Charakterystyczny grill w kształcie klepsydry, długa „szpiczasta” maska, wąskie reflektory i wyraźnie odcinające się od bryły nadwozia nadkola to elementy rzucające się w oczy najbardziej. Charakterystyczny jest również stosunkowo niewielki rozstaw osi, wynoszący 2660 mm przy długości auta równej 4630 mm. Z szerokością nadwozia, która po uwzględnieniu złożonych lusterek wynosi 1870 mm, NX 200t jest również nieco węższy od swoich niemieckich rywali, choć wspomniane wyżej, „napompowane” nadkola powodują iż patrząc na to auto odnosimy przeciwne wrażenie.

Oglądając nadwozie można dojść do wniosku, że projektanci dostali wolną rękę w tworzeniu nowego image marki, zaś zerkając do środka auta odnosi się wrażenie, iż projektując je starano się połączyć nowoczesność z tradycją. Styl wnętrza NX-a określić można jako „japoński”. Konsola centralna, upstrzona wieloma guzikami i pokrętłami nawiązuje do kształtu grilla, co podkreślone jest przez okalającą, srebrną listwę. Ostre linie deski rozdzielczej tonowane są nieco za pomocą tradycyjnych rozwiązań, znanych z innych modeli, jak okrągłe tarcze zegarów, klasyczna kierownica, czy analogowy zegar, umieszczony centralnie, poniżej kratek nawiewu. To co spodoba się każdej osobie podróżującej NX 200t to panująca we wnętrzu cisza. Siedzenia zapewniają bardzo dobre trzymanie boczne, są dobrze wyprofilowane i wygodne, także nie odczuwa się dyskomfortu nawet na dłuższych trasach.

Lexus NX w wersji hybrydowej został przyjęty na rynku bardzo dobrze. Aby zostać jego właścicielem trzeba wykazać się sporą cierpliwością, bowiem czas oczekiwania na odbiór zamówionego auta wynosi kilka miesięcy. Czy to za sprawą napędu elektryczno-spalinowego? Raczej nie, bowiem zachęty ze strony państwa do zakupu takiego auta są wciąż dość mizerne. Bardziej prawdopodobne, iż nowy crossover Lexusa urzeka klientów swym nietuzinkowym wyglądem, tak różnym od klasycznych, czy jak kto woli, zachowawczych aut niemieckiej konkurencji. Niewątpliwy udział w sukcesie rynkowym NX-a ma także legendarna już niezawodność japońskiej marki. Czy zatem nowa, turbodoładowana jednostka podtrzyma tę opinię? Czas i przejechane tysiące kilometrów pokażą. Należy się jednak spodziewać, iż „turbo” w silnikach benzynowych „japończyków” przestanie być opcją, a stanie się codziennością, podobnie jak kolejne egzemplarze NX-a spotykane na drogach.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane