/  / Lexus IS czyli historia różnorodności

Lexus IS czyli historia różnorodności

null
© Lexus
null

Najnowszy face-lifting "japończyka" to dobra sposobność do tego, by podsumować dotychczasową historię Lexusa IS. Ten kompaktowy sedan wyróżnia się spośród innych modeli marki wyjątkową różnorodnością produkowanych wariantów, zawierających rozwiązania niespotykane w innych Lexusach.

W połowie lat 90-tych Lexus postanowił zaatakować segment kompaktowych, zwinnych sedanów. Segment zdominowany przez niemieckich producentów aut klasy premium. Głównym projektantem został Nobuaki Katayama. To były kierowca wyścigowy, który wcześniej pracował nad tylnonapędową Corollą AE85/86, a potem działał w zespole zajmującym się samochodami startującymi w wyścigach Le Mans.

Lexus IS pierwszej generacji trafił na rynek japoński w 1998 roku jako Toyota Altezza (do połowy 2005 r. wszystkie Lexusy oferowano na tamtejszym rynku pod marką macierzystego koncernu firmy). Sprzedaż samochodu oznaczonego jako IS 200 – wyposażonego w sześciocylindrowy, rzędowy silnik benzynowy – rozpoczęto na Starym Kontynencie w roku 1999.

Dwulitrowy silnik o mocy 155 KM rozpędzał auto do setki w 9,3 s i zapewniał prędkość maksymalną rzędu 216 km/h. Napęd przekazywany był na tylną oś za pośrednictwem 4- lub 5-biegowej przekładni automatycznej lub "manuala" o 5 lub 6 przełożeniach. IS był jedynym modelem Lexusa wyposażanym w skrzynie mechaniczne, a 6 biegów było wówczas ewenementem w samochodach kompaktowych.



IS spotkał się z dobrym przyjęciem i pochlebnymi opiniami prasy. Chwalono jego własności jezdne i osiągi, określając kompaktowego Lexusa jako "samochód kierowcy". Doświadczenie Katayamy zrobiło swoje. Dwa lata później ofertę wzbogacono o wersję IS 300 z 215-konną, trzylitrową, rzędową szóstką. A także o wariant z nadwoziem kombi, nazwany SportCross (to jedyne kombi w historii Lexusa).

IS po raz drugi
W marcu 2005 na genewskim salonie samochodowym zaprezentowano drugą generację Lexusa IS. Auto o nadwoziu zaprojektowanym według filozofii L-Finesse było dłuższe i szersze od poprzednika, a w jego konstrukcji zastosowano elementy aluminiowe.

Prawdziwa rewolucja dokonała się pod maską – w wersjach IS 250 oraz IS 350 rzędowe szóstki zastąpiono silnikami V6 o pojemnościach odpowiednio 2,5 i 3,5 litra, współpracujące z sześciobiegową przekładnią automatyczną. Zgodnie z panującym trendem, europejskim kierowcom zaoferowano jedyny w ofercie Lexusa model z silnikiem wysokoprężnym – IS 220d z czterocylindrową jednostką z Avensisa oraz manualną skrzynią biegów.

Sportowiec
W styczniu 2006 podczas salonu NAIAS w Detroit przedstawiono Lexusa IS F – pierwszy z oznaczonej charakterystycznym logo w kształcie stylizowanej litery "F" rodziny samochodów wyczynowych marki. Auto, będące fabryczną modyfikacją wersji podstawowej, wyposażono w pięciolitrowy, wolnossący silnik V8 o mocy 477 KM. Zapewniał on przyspieszenie do setki w 4,6 sekundy oraz prędkość maksymalną na poziomie 270 km/h (elektronicznie ograniczona).

Z otwieranym dachem
W 2008 roku dokonano face-liftingu karoserii, ulepszono zawieszenie i układ kierowniczy. Na paryskim salonie samochodowym miała miejsce premiera Lexusa IS 250 C. Czyli dwudrzwiowego coupe-kabrioletu ze składanym dachem, inspirowanego koncepcyjnym modelem LF-C z roku 2004. Auto było również dostępne w mocniejszych wersjach IS 300 C oraz IS 350 C.

Przy okazji drugiego liftingu w 2010 r. wersję IS 220d zastąpiono oszczędniejszym, lecz mniej dynamicznym wariantem IS 200d. Jednocześnie ofertę wzbogacono o będący efektem fabrycznego tuningu samochód IS F Sport.

Modele IS 250 oraz IS 350 były dostępne również z napędem wszystkich kół – AWD.

Odsłona trzecia
Trzecia generacja Lexusa IS, w której wykorzystano pomysły z koncepcyjnych modeli LF-LC i LFCC, zadebiutowała w roku 2013. Oprócz modeli IS 250, IS 250 AWD oraz IS 350 klientom zaoferowano napędzaną hybrydową jednostką o mocy 223 KM odmianę Lexus IS 300h. W 2015 roku samochód IS 250 zastąpiono wersją IS 200t – wyposażoną w turbodoładowany, dwulitrowy silnik czterocylindrowy o zmiennym cyklu pracy, rozwijający moc 245 KM.

Na tegorocznej motowystawie w Pekinie przedstawiono Lexusa IS model 2017 o odświeżonej stylistyce – to zapewne ostatni lifting przed wprowadzeniem kolejnej, czwartej generacji.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane