/  / Lexus IS 300h F Sport - sposób na diesla

TEST | Lexus IS 300h F Sport - sposób na diesla

Lexus IS 300h F Sport 2014
© IBRM Samar
Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014Lexus IS 300h F Sport 2014

Czy w erze super oszczędnych diesli, układ hybrydowy z silnikiem benzynowym ma rację bytu? Lexus stara się udowodnić, że tak. Od lat stawia na tego rodzaju rozwiązanie i zyskuje cenne doświadczenie, dzięki któremu jego konstrukcje stają się z roku na rok coraz bardziej efektywne. Sprawdzamy jak układ hybrydowy sprawdza się w modelu Lexus IS 300h.

Pierwszy Lexus IS zaprezentowany został w Genewie w 1998 roku. Do historii sztuki użytkowej przeszły jego charakterystyczne, białe tylne lampy, które dały początek nowej erze tuningu określanej mianem "Lexus look". Z tym modelem Lexus debiutował w segmencie premium klasy średniej. Kolejna, kompletnie nowa konstrukcja, pojawiła się w Paryżu w 2005 roku. W jej przypadku nowościami były: wersja kabriolet z modnym, twardym dachem, pierwszy montowany w Lexusie silnik Diesla oraz topowa odmiana IS-F, mająca stawić czoła BMW M3 oraz Mercedesowi klasy C AMG. Krok po kroku, Lexus zbliżał się do najlepszych w klasie i na salonie Detroit w 2013 roku pokazał 3-cią generację pojazdu, która również jest na swój sposób przełomowa: definitywnie wypadł z niej silnik Diesla.

W ciągu 15 lat Lexus IS dał się poznać jako wyjątkowo niezawodny samochód, a jakość wykonania, nawet najstarszych egzemplarzy, jest godna naśladowania. Skoro w tej kwestii japoński producent dogonił już niemiecką konkurencję, postanowił wyjść przed szereg w dość kontrowersyjny sposób. Diesla zastąpił napędem hybrydowym. W przeciwieństwie do konkurencji, nie jest on tylko dodatkiem w celu uatrakcyjnienia oferty, ale najchętniej wybieraną wersją.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Lexus IS
Infiniti Q50
Mercedes klasy C
Wersja   300h F-Sport Hybrid 300 Hybrid
Cena bazowa wersji [PLN] 228 200 216 000 219 500

Długość [mm] 4665 4800 4684
Szerokość [mm] 1810 1820 1810
Wysokość [mm] 1430 1430 1442
Rozstaw osi [mm] 2800 2850 2840
Bagażnik min/max [litry] 450 400 435
Masa własna/DMC [kg] 1680/2130 1825/b.d. 1640/2195
Zawieszenie przód/tył wielowahaczowe wielowahaczowe wielowahaczowe
Rozmiar kół/opon 205/55 R16 245/40 R19 205/60 R16
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane tarczowe wentylowane tarczowe wentylowane

W momencie debiutu nowy IS był jednym z najodważniej zaprojektowanych modeli, a emocje wzbudza do dzisiaj. Jego stylistyka nie daje żadnych powodów do narzekań. Ostre przetłoczenia, wielki grill czy uwypuklone nadkola, to elementy które mogą się podobać, szczególnie w wersji F Sport. Całość prezentuje się niesamowicie, najlepiej w białym lub niebieskim kolorze. Projekt wnętrza również nie pozwala pomylić go z żadnym innym pojazdem. Z jednej strony, cechują go prostota i mało wyszukane kształty, z drugiej zaś - świetna ergonomia, o wysokiej jakości montażu nie wspominając. Wisienką na torcie jest przesuwany zegar, który po raz pierwszy znalazł zastosowanie w topowym, super sportowym Lexusie LF-A. Po przełączeniu trybu pracy z ECO na Sport, wskazania ładowania zmieniają się na obrotomierz, a jego obwódka na kolor biało-czerwony. Po przesunięciu zegara na prawo, robi się miejsce na wyświetlenie kolejnych funkcji komputera pokładowego. To prawdziwy majstersztyk, który dodaje smaczku ciekawie zaprojektowanemu wnętrzu. Interesującym elementem wyposażenia jest zestaw multimedialny, obsługiwany przełącznikiem, w podobny sposób jak myszka komputerowa. Nowością jest dotykowa obsługa klimatyzacji, ale wymaga odrobinę przyzwyczajenia.


Model w wersji hybrydowej może jeździć w pięciu trybach. Początkowo zawsze uruchamia się w trybie elektrycznym (EV), natomiast kierowca ma możliwość ustawienia trybu ekonomicznego (opóźniona reakcja na gaz, niższe spalanie), normalnego, Sport S i Sport S+. Ten ostatni, oferowany tylko w połączeniu z zawieszeniem o zmiennej charakterystyce, sprawia, że samochód jest wyraźnie sztywniejszy. W tym trybie samochód prowadzi się najlepiej, ale niestety nie brzmi równie dobrze. Przekładnia bezstopniowa wydaje z siebie charakterystyczny jednostajny dźwięk, który nie przystoi wersji F Sport jadącej w dodatku w trybie Sport S+. Japońcy inżynierowie wpadli na pomysł, by z głośników wydobywał się sztuczny dźwięk V8-ki, do czego służy przycisk AAC wraz z pokrętłem głośności. Fajny patent w Renault Clio, czy Peugeot 308, ale nie w limuzynie klasy premium. Najlepiej po prostu go nie używać albo kupić podstawową wersję IS 250 z silnikiem V6.

Wyposażenie standardowe prezentowanej wersji F Sport jest bardzo bogate, choć topowe elementy z zakresu komfortu i bezpieczeństwa wymagają dopłaty: system korekcji sztywności zawieszenia (5 480 PLN), 15-głośnikowy zestaw audio MarkLevinson (7 500 PLN), system ochrony przedzderzeniowej z aktywnym tempomatem (6 890 PLN), czy pakiet obejmujący adaptacyjne światła długie i system sygnalizacji opuszczenia pasa ruchu (3 550 PLN). Dopłata do szyberdachu wynosi 5 200 PLN, a obowiązkowy w tym segmencie lakier metalik kosztuje 4 100 PLN.

Najcenniejsze wyposażenie znajduje się jednak pod maską. To układ hybrydowy zbudowany z silnika benzynowego o poj. 2.5 litra i mocy 181 KM oraz jednostki elektrycznej o mocy 143 KM. Łączna moc jednostki hybrydowej wynosi 223 KM, a maksymalny moment obrotowy 221 Nm w zakresie 4200-5400 obr/min. Za przeniesienie napędu na tylne koła odpowiada przekładnia planetarna.



Bez wątpienia niskie zużycie paliwa jest największym atutem układu hybrydowego montowanego w IS 300h. Fabryczne liczby robią wrażenie - spalanie w mieście 4,4 l/100 km, poza miastem 4,5 l/100, średnio 4,3 l/100 km. To nie błąd, samochód spala więcej na trasie niż miejskich korkach, gdzie może poruszać się tylko na silniku elektrycznym, choć nasze liczby znacznie odbiegają od rzeczywistości. Na dystansie 780 km, pojazd spalił średnio 6,3 l/100 km (2 litry więcej niż podaje producent), a realne zużycie paliwa na autostradzie z prędkościami 130-140 km/h oscylowało w granicach 7,2 l/100 km. Trzeba wyraźnie zaznaczyć, że to nadal świetne rezultaty, nieosiągalne dla innych silników benzynowych, ale… osiągi Lexusa są tylko wystarczające i to wszystko co można o nich powiedzieć.

Lexus zyskał niedawno innego rywala. Na rynku pojawiło się Infiniti Q50 Hybrid, a na jego tle, osiągi IS-a wyglądają bardzo mizernie, żeby nie powiedzieć, że są o kilka poziomów gorsze. 300h przyspiesza do setki w 8,3 sekundy, natomiast Infiniti w 5,1 sekundy. To tak jakby porównywać 140-konną Skodę Octavię z 325-konnym Porsche Caymanem. Nie trzeba nikomu tłumaczyć, że różnica 3,2 sekundy w przyspieszeniu to przepaść. Jeżeli więc potencjalny nabywca, lubi czasem pojechać szybciej niż najpopularniejszy model na polskim rynku, powinien zapomnieć o IS 300h, ponieważ jest znacznie wolniejszy, niż to obiecuje dynamiczna stylistyka nadwozia. Podobnie przedstawia się różnica w prędkościach maksymalnych - 200 km/h Lexusa w stosunku do zablokowanych elektronicznie 250 km/h Infiniti to nokaut. Nawet wspomniana Octavia rozpędza się do 215 km/h, więc na niemieckich autostradach japoński wojownik musi schować miecz i trzymać się barierki, przepuszczając większość przedstawicieli handlowych. Chyba nie po to wydaje się na samochód blisko ćwierć miliona złotych, żeby cieszyć się tylko z niższego spalania, choć i tak wyższego, niż prezentują współczesne diesle? Na to pytanie musi sobie odpowiedzieć już sam kupujący.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Lexus IS
Infiniti Q50
Mercedes klasy C
Wersja   300h F-Sport Hybrid 300 Hybrid
Cena bazowa wersji [PLN] 228 200 216 000 219 500

Budowa silnika/paliwo Benz. R4 16V + silnik elektryczny Benz. V6 24V + silnik elektryczny Diesel R4 16V + silnik elektryczny
Pojemność silnika [cm3] 2494 3495 2143
Moc układu hybrydowego [KM/obr./min] 223 364 231
Silnik benzynowy, moc[KM/obr./min] 181/6000 306/6800 204/3800
Silnik benzynowy, moment obrotowy [Nm/obr./min] 221/4200-5400 350/5000 500/1600-1800
Silnik elektryczny, moc i moment obrotowy [KM/Nm] 143/300 68/270 27/250
Skrzynia biegów Bezstopniowa CVT 7-biegowa automatyczna 7-biegowa automatyczna
Napęd tył tył tył
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 8,3 5,1 6,4
Prędkość maksymalna [km/h] 200 250 244
Spalanie miasto [l/100km] 4,3 8,2 3,9
Spalanie trasa [l/100km] 4,4 5,1 3,4
Spalanie średnie [l/100km] 4,5 6,2 3,6

Podsumowanie
Lexus IS 300h to bardzo komfortowy samochód, w którym długie podróże są czystą przyjemnością. Jest bardzo dobrze wyciszony, ma bardzo wygodne fotele i bardzo dobry zestaw audio uznanej marki MarkLevinson. W prezentowanym egzemplarzu dodatkowym atutem był niebieski lakier, który wyglądał nad wyraz atrakcyjnie. Tak naprawdę trudno wskazać na jakieś istotne wady pojazdu - to świetnie zaprojektowany, precyzyjnie wykonany i bardzo dobrze prowadzący się samochód klasy premium, gwarantujący niezawodność na najwyższym poziomie. Szkoda tylko, że osiągi hybrydy - poza niskim spalaniem w mieście -  pozostawiają pewien niedosyt. Największym problemem jest jednak cena. Prezentowana wersja F Sport kosztuje 228 200 PLN (plus klika dodatków, podnoszących cenę do blisko ćwierć miliona złotych), czyli więcej niż znacznie szybszy Infiniti Q50 Hybrid wyceniany na 216 000 PLN, czy nawet nowy Mercedes klasy C Hybrid wykorzystujący diesla, kosztujący 219 500 PLN. Jeżeli więc komuś zależy na hybrydzie i sportowych osiągach nie tylko z nazwy, może sobie darować Lexusa w tej wersji. Dla osób, które mimo wszystko chcą jeździć autem ze znaczkiem "L" na masce, cieszyć się perspektywą niższych wydatków na paliwo oraz byciem "eko", polecam wnikliwe spojrzenie w cennik i poszukanie tańszych wersji tego modelu. Bazowy Elite można kupić za 160 500 PLN i - co nikogo nie dziwi - to właśnie on stanowi 1/3 sprzedaży modelu IS. W tym przedziale cenowym po prostu jest bezkonkurencyjny. Ciekawostką jest fakt, że dopłacając 11 100 PLN w zasięgu pojawia się również hybrydowy, ale kompletnie nowy i znacznie bardziej wszechstronny SUV Lexusa -  NX. To w tej chwili największy konkurent hybrydowego IS-a i importer doskonale zdaje sobie z tego sprawę. Właśnie obniżył cenę bazowej odmiany Elite o 18 000 PLN!!! 142 500 PLN za IS 300h to już prawdziwa okazja.

Zalety:
- wygląd sugeruje lepsze osiągi,
- bardzo dobrze wyciszone wnętrze,
- świetny zestaw audio,
- niskie zużycie paliwa w mieście,
- prawdopodobnie wysoka niezawodność układu hybrydowego i całego auta.

Wady:
- wyjątkowo słabe osiągi w porównaniu do konkurencji,
- brak możliwości dokupienia wersji 4x4,
- na trasie pali więcej niż diesel.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane