/  / Lexus GS 300h

PREZENTACJA | Lexus GS 300h

IBRM Samar|
Lexus GS 300h - 2013
© IBRM Samar
Lexus GS 300h - 2013Lexus GS 300h - 2013Lexus GS 300h - 2013Lexus GS 300h - 2013Lexus GS 300h - 2013Lexus GS 300h - 2013Lexus GS 300h - 2013Lexus GS 300h - 2013Lexus GS 300h - 2013Lexus GS 300h - 2013Lexus GS 300h - 2013Lexus GS 300h - 2013Lexus GS 300h - 2013Lexus GS 300h - 2013Lexus GS 300h - 2013Lexus GS 300h - 2013Lexus GS 300h - 2013Lexus GS 300h - 2013Lexus GS 300h - 2013Lexus GS 300h - 2013Lexus GS 300h - 2013Lexus GS 300h - 2013Lexus GS 300h - 2013Lexus GS 300h - 2013Lexus GS 300h - 2013Lexus GS 300h - 2013Lexus GS 300h - 2013Lexus GS 300h - 2013Lexus GS 300h - 2013Lexus GS 300h - 2013Lexus GS 300h - 2013Lexus GS 300h - 2013Lexus GS 300h - 2013Lexus GS 300h - 2013Lexus GS 300h - 2013Lexus GS 300h - 2013Lexus GS 300h - 2013Lexus GS 300h - 2013Lexus GS 300h - 2013Lexus GS 300h - 2013Lexus GS 300h - 2013Lexus GS 300h - 2013Lexus GS 300h - 2013Lexus GS 300h - 2013Lexus GS 300h - 2013

Nowy Lexus GS 300h to podręcznikowy przykład korzyści płynących z połączenia silnika benzynowego z elektrycznym. Zdaniem producenta Lexus GS 300h to najbardziej oszczędne wcielenie tego modelu, a jednocześnie auto, które oferuje wyjątkowe korzyści dla kierowcy, takie jak: podwójna moc hybrydy, a co za tym idzie większa dynamika auta; niezawodność wynikająca z faktu, że pojazdy o napędzie hybrydowym mają znacznie niższą awaryjność niż te o tradycyjnym napędzie; oszczędność związana z niskim spalaniem; cicha praca, ponieważ samochód porusza się w trybie EV niemal bezgłośnie; przywileje dla kierowców, gdyż posiadacz samochodu hybrydowego może parkować w wybranych miastach Polski za darmo lub za symboliczną opłatą. Czy wymienione zalety znajdują potwierdzenie w faktach? Przyjrzyjmy się Lexusowi GS 300h z bliska.

Podstawowe informacje
Zaprojektowana przez włoskie studio Italdesign Giugiaro pierwsza generacja Lexusa GS zadebiutowała w USA, Europie i w wybranych krajach Azji w 1993 roku, choć tak naprawdę na rynku obecna była już od 1991. Jak to możliwe? Technicznie tożsame auto sprzedawane było w Japonii od 1991 jako Toyota Aristo. GS II o oznaczeniu wewnętrznym S160 produkowany był w latach 1997-2004. Co ciekawe, Japończycy zdecydowali się wprowadzić GS-a na rodzimy rynek dopiero w 2005 roku i był to GS III (S190), którego produkcja odbywała się w latach 2005-2011.
Prace nad czwartą, obecną generacją GS-a (L10) rozpoczęły się w 2007 roku. W kwietniu 2011 na salonie samochodowym w Nowym Yorku Lexus zaprezentował koncepcyjny model o nazwie LF-Gh. Był on nie tylko studyjną wersją obecnego GS-a, ale również bardzo odważnym projektem, który zapowiadał nową, ciekawszą stylistykę nadchodzących modeli japońskiej marki. Produkcyjną odmianę L10 zaprezentowano w sierpniu 2011 roku podczas Concours d’Elegance. Nowy GS okazał się nieznacznie „ugrzecznioną” odmianą odważnego LF-Gh. Na polskim rynku model ten dostępny jest od połowy 2012 roku. Produkowany jest w Japonii w mieście Tahara.

Napęd hybrydowy pojawił się w Grand Sedanie po raz pierwszy w modelu trzeciej generacji. Wersja 300h, którą po raz pierwszy zaprezentowano w 2013 roku na salonie samochodowym we Frankfurcie  poszerzyła ofertę GS'a czwartej generacji. Tym samym Lexus stał się pierwszą marką premium, która zaoferowała aż dwa różne warianty hybrydowe tego samego modelu: GS 300h oraz GS 450h. Pierwszy o mocy układu napędowego wynoszącej 223 KM, oraz drugi o mocy 343 KM.

GS 300h został wyposażony w napęd hybrydowy drugiej generacji, podobny do zastosowanego w IS 300h. W jego skład wchodzi silnik elektryczny o mocy 143 KM i 2.5-litrowy silnik benzynowy działający w cyklu Atkinsona,  wyposażony w nowej generacji układ wtryskowy D-4S, podwójny układ zmiennych faz rozrządu VVT-i oraz efektywny układ recyrkulacji spalin (EGR). Silnik spalinowy osiąga maksymalną moc 181 KM przy 6000 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 221 Nm w przedziale 4200-5400 obr./min. Łączna moc hybrydy wynosi 223 KM (a nie 324 KM, jak można się spodziewać, gdyż maksymalna moc silników nie jest osiągana w tym samym momencie, więc jej wartości nie są sumowane).

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Lexus GS 300h  
Mercedes E 300 Hybrid  
BMW 5 ActiveHybrid  
Wersja   F Sport 300 Hybrid ActiveHybrid
Cena bazowej wersji [PLN] 282 600 253 100 296 600
Długość [mm] 4850 4879 4907
Szerokość [mm] 1840 1854 1860
Wysokość [mm] 1475 1474 1464
Rozstaw osi [mm] 2850 2874 2968
Bagażnik min [litry] 451 540 375
Masa własna/DMC [kg] 1730/2235 1770/2430 1850/2400
Zawieszenie przód wielowachaczowe MacPherson MacPherson
Zawieszenie tył wielowachaczowe wielowachaczowe wielowachaczowe
Rozmiar kół/opon P: 235/40/R19;
T: 265/35/R19
225/55/R16 225/55/R17
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/tarczowe wentylowane tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe wentylowane

Napęd przekazywany jest na tylne koła za pośrednictwem elektronicznie sterowanej, bezstopniowej przekładni E-CVT, której pracę, dzięki predefiniowanym ustawieniom, można ręcznie kontrolować łopatkami dostępnymi bezpośrednio przy kierownicy. W przeciwieństwie do rozwiązań wykorzystanych przez konkurencję, zastosowana w GS'ie bezstopniowa skrzynia biegów płynniej przenosi moment na koła. Niestety, auto jest nieco mniej dynamiczne niż konkurencja. Pierwszą „setkę” osiąga dopiero po 9,2 sekundy, podczas gdy hybrydowe A6 dysponujące mocą 245 KM rozpędza się o 1,7 sek. szybciej, podobnie zresztą jak i hybrydowa E Klasa o mocy 204 KM, bazująca na 2.1 litrowym silniku Diesla. W przypadku Audi lepsze przyspieszenie okupione jest wyższym zużyciem paliwa, które według producenta wynosi średnio 6,2 litra na 100 km. Zużycie w Mercedesie jest natomiast o 0,3 litra na 100 km niższe. Oba wymienione modele konkurencji sprzedają się jednak zdecydowanie słabiej niż Lexus, za którym przemawia wieloletnie doświadczenie producenta w produkcji aut hybrydowych oraz wysoka pozycja w raporcie TUV.

Lexus GS 300h nie jest demonem szybkości. Jego prędkość maksymalna wynosi "zaledwie" 190 km/h. Konkurencja w tej materii osiąga wyniki zdecydowanie lepsze. Ale czy w polskich warunkach trzeba czegoś więcej? Przecież maksymalna dozwolona prędkość na autostradach wynosi 140 km/h. 190 daje nam więc wciąż spory zapas. Z tej jednostki napędowej będą się cieszyć osoby, które mając świadomość możliwości auta, cenią sobie spokojną jazdę oraz niskie zużycie paliwa, a przy okazji uprzywilejowanie przy parkowaniu w niektórych miastach. Posiadacze aut hybrydowych i elektrycznych mogą bowiem liczyć na zniżki w opłatach za parkowanie m.in. w centrach takich polskich miast jak Katowice, Szczecin, Kraków, czy Tarnów.

Praca układu napędowego jest płynna, a wnętrze samochodu na tyle dobrze wyciszone, że silnik słychać dopiero w zakresie wyższych prędkości obrotowych. Producent zapewnia, że średnia wartość zużycia benzyny wynosi 4,5 l/100 km. Jest to oczywiście, jak w przypadku innych hybryd tej marki wynik osiągalny, trzeba jednak stosować się do podstawowych zasad eco jazdy. Niestety, w normalnych warunkach miejskich zużycie paliwa naszego auta częściej będzie jednak oscylować pomiędzy 6 a 7 litrów na 100 km. Wynik ten, chociaż gorszy niż katalogowy, to i tak całkiem niezłe osiągnięcie przy silniku benzynowym o tak dużej pojemności. Lepsze rezultaty można osiągnąć w autach napędzanych silnikami wysokoprężnymi.

Lexus chciał, by za dynamicznym wyglądem GS-a poszły również sportowe doznania płynące z jazdy. By to osiągnąć, auto wyposażono w zawieszenie z podwójnymi wahaczami rozwidlonymi z przodu i układem wielodrążkowym z tyłu. Charakterystykę silnika oraz osiągi auta można zmienić tzw. selektorem trybu jazdy znajdującym się na tunelu środkowym. Do wyboru jest pięć trybów pracy : EV (pracuje tylko silnik elektryczny, dzięki czemu auto nie zużywa paliwa, rozwija jednak stosunkowo niewielkie prędkości), ECO (wykorzystywany jest zarówno silnik spalinowy, jak i elektryczny, a charakterystyka napędu zorientowana jest na minimalizację zużycia paliwa oraz obniżenie emisji), NORMAL, SPORT (napęd dynamiczniej reaguje na naciśnięcie pedału gazu) oraz SPORT+ (dostępny w wersji F Sport, dzięki układowi AVS zmienia się charakterystyka sztywności zawieszenia, a auto lepiej zachowuje się w zakrętach). Kierujący ma również możliwość wyłączenia kontroli trakcji.




Nie tylko wygląd, oszczędność paliwa i osiągi mają zachęcić klientów do wyboru hybrydowego GS-a. Lexus może się pochwalić nagrodą Wertmeister 2013, przyznawaną wspólnie przez „Auto Bild” i Eurotax samochodom, które najlepiej utrzymują wartość rynkową. GS 450h pod tym względem okazał się najlepszy w swojej klasie. Japończycy zwracają również uwagę na oszczędności płynące z obsługi serwisowej. Konstrukcja zespołu napędowego jest bezsprzęgłowa. Funkcje rozrusznika i alternatora realizowane są przez odpowiednie podzespoły napędu hybrydowego, co eliminuje potrzebę serwisowania i wymiany tych elementów przez cały okres eksploatacji auta. Tradycyjny pasek rozrządu został zastąpiony łańcuchem. Napęd hybrydowy ma również pozytywny wpływ na trwałość hamulców i ogumienia. Zgodnie z zapewnieniem producenta, w warunkach normalnej eksploatacji, przez 90 tys. km GS 300h nie wymaga wymiany tarcz hamulcowych i zużywa jeden komplet klocków hamulcowych oraz opon. Niestety, coś za coś. Zastosowanie napędu hybrydowego, a w zasadzie umiejscowienie akumulatorów będących częścią tego napędu, odpowiada za mniejszą aż o 96 litrów pojemność bagażnika w porównaniu do wersji benzynowej (547 litrów). Szkoda, że producent nie skorzystał z rozwiązania zastosowanego w hybrydowym Aurisie, w którym akumulatory "schowano" pod siedziskiem tylnego siedzenia. Również konkurencja oferuje w tej materii więcej przestrzeni, w tym Audi o ponad 70 litrów i Mercedes niemal 100 litrów.  
 
Wnętrze: lepiej z przodu niż z tyłu
Wnętrze samochodu jak przystało na Lexusa wykonane jest z wysokiej klasy materiałów. Lista wyposażenia opcjonalnego jest na tyle szeroka, że każdy będzie mógł skomponować auto wg własnych potrzeb. Tapicerka siedzeń, w zależności od wersji, może być zrobiona z tkaniny lub dobrej jakości skóry (Prezentowany egzemplarz posiadał skórzaną tapicerkę w kolorze bordo). Na liście wyposażenia standardowego bazowej wersji znajdziemy m.in.: tempomat (aktywny w wersji F Sport), 8-calowy wyświetlacz (12,3 cala w wersjach wyższych), kamerę cofania, dwustrefową, automatyczną klimatyzację, elektrycznie regulowaną skórzaną kierownicę, fotele przednie z funkcją zapamiętywania ustawień i regulacją odcinka lędźwiowego, czujnik deszczu, wysokiej klasy system audio firmy Mark Levinson z 12 głośnikami zapewniający system dźwięku przestrzennego w konfiguracji 7.1 o łącznej mocy 835 W, 17-calowe felgi, przyciemniane szyby, reflektory bi-ksenonowe i LED-owe światła do jazdy dziennej.

Wnętrze GS'a jest przestronne, jednak lekko ścięty dach nadający temu modelowi sportowego charakteru, ogranicza nieco przestrzeń nad głową pasażerów siedzących z tyłu. Osoby wysokie, o wzroście przekraczającym 1,90 m mogą czuć lekki dyskomfort. Tego problemu nie zauważą kierowca i pasażer siedzący z przodu. Tu miejsca jest bardzo dużo. Regulowane elektrycznie, bardzo wygodne fotele pomagają zająć odpowiednią pozycję za kierownicą, która również posiada wielostopniową regulację. Tylna kanapa wyposażona w system ISOFIX umożliwiający mocowanie fotelików dla dzieci. Niestety, ze względu na akumulatory układu hybrydowego, które umieszczone są za oparciem tylnych foteli, ich oparcie nie jest składane.

Jak już wcześniej wspomniano, ustawienia pracy silnika i zawieszenia odbywa się za pomocą selektora trybu jazdy umieszczonego na tunelu środkowym. Nasz wybór widoczny jest na centralnym wyświetlaczu, na którym widoczna jest również pełna telemetria pracy silnika. Do obsługi pozostałych systemów, w jakie wyposażone jest auto mamy manipulator Remote Touch. Nie jest on może tak precyzyjny, jak pokrętła stosowane w autach niemieckich i trzeba się do niego przyzwyczaić, jednak gdy opanujemy już posługiwanie się nim, bez problemu przy jego pomocy będziemy poruszali się kursorem widocznym na ekranie wyświetlacza, na którym znajduje się wiele przycisków sterujących, w tym przyciski sterujące pracą systemu multimedialnego.  

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Lexus GS 300h  
Mercedes E 300 Hybrid  
BMW 5 ActiveHybrid  
Wersja   F Sport 300 Hybrid ActiveHybrid
Cena bazowej wersji [PLN] 282 600 253 100 296 600
Budowa silnika/paliwo Benz. R4 16V + elektryczny Diesel R4 16V Common-Rail Benz. R6 24V + elektryczny
Pojemność silnika [cm3] 2494 2143 2979
Moc [KM/obr./min]* 223/6000 204/4200 340/5800
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] silnik benz. 215, elektr. 300 silnik diesla 500, elektr. 250 450/1200-5000
Skrzynia biegów bezstopniowy automat E-CVT 7-stopniowy automat 8-stopniowy automat
Napęd Tył Tył Tył
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 9,2 7,5 5,9
Prędkość maksymalna [km/h] 190 242 250
Spalanie miasto [l/100km] 4,7 4,2 6,7
Spalanie trasa [l/100km] 4,8 4,2 7,2
Spalanie średnie [l/100km] 4,5 4,2 7
* łączna moc układu napędowego

Bezpieczeństwo na miarę segmentu
W segmencie rynku, w którym klasyfikowany jest Lexus GS 300h, poziom bezpieczeństwa wszystkich oferowanych aut jest bardzo wysoki. Lexusa GS 300h również wyposażono w komplet rozwiązań odpowiadających za bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów.   Na wyposażeniu znajduje się m.in. w: 10 poduszek powietrznych, monitor martwego pola, system Night View, który nocą wyświetla obraz drogi na monitorze, system ochrony przed zderzeniem (PCS), system kontroli odległości od pojazdu poprzedzającego (ACC), projektor HUD wyświetlający najważniejsze informacje na przedniej szybie, system monitorowania zachowania kierowcy oraz inteligentne reflektory z funkcją doświetlania zakrętów. Samochód nie brał jeszcze udziału w teście zderzeniowym organizowanym przez Euro NCAP.

Koszty  związane z serwisem modelu Lexus GS 300h
Pełny przegląd auta wykonuje się co 30 000 km, lub co dwa lata.
Obsługa międzyprzeglądowa wykonywana jest w połowie okresu między pełnymi przeglądami, czyli co 15 000 km, lub raz w roku.                                                   

Ceny przykładowych elementów:
- ceny klocków hamulcowych -przód        446          
- ceny klocków hamulcowych -tył            248          
- ceny tarcz hamulcowych - przód;          671          
- ceny tarcz hamulcowych - tył;              718      

Tradycyjny pasek rozrządu został zastąpiony łańcuchem. Napęd hybrydowy o czym już wcześniej wspomniano, ma również pozytywny wpływ na trwałość hamulców i ogumienia. Na dystansie 90 tys. km GS 300h zużyje jedynie jeden komplet klocków hamulcowych oraz jeden komplet opon. Nie powinniśmy jednak wymieniać jeszcze tarcz.

Japończyk versus Niemcy
Lexus GS jest sedanem klasy wyższej. Jego wersje hybrydowe z powodzeniem mogą konkurować z autami napędzanymi silnikami Diesla. Jego największymi rywalami są: Audi A6, Mercedes klasy E oraz BMW serii 5, które w swoim portfolio mają zarówno jednostki wysokoprężne jak i hybrydy. W przypadku BMW trudno mówić jednak o bezpośrednim rywalu dla opisywanego GS'a 300h. Dlaczego? Ze względu na moc układu hybrydowego. Lexus dysponuje mocą 223 KM, tymczasem BMW Active Hybrid 5 aż 340 KM. Jego bezpośrednim rywalem będzie więc raczej GS 450h. Konkurencyjną hybrydę względem GS-a 300h ma za to w swojej gamie Audi. Jego A6 Limousine hybrid dysponuje mocą 245 KM. Hybrydę o podobnych osiągach oferuje też Mercedes (204 + 27 KM). E300 BlueTEC HYBRID o czym wspomniano już wcześniej, znacząco różni się jednak od rywali - z silnikiem elektrycznym współpracuje tu silnik Diesla.

Najtańsza wersja Lexusa GS 300h (Eco/Elite) to wydatek 208 500 zł. Obecnie w salonach japońskiej marki auto dostępne jest w promocyjnej cenie 184 900 zł. Specjalna oferta trwa do 31 marca lub do wyczerpania puli oferowanych 90 egzemplarzy. GS dostępny jest również w odmianach Elegance, Comfort, F SPORT i Prestige.  Gdyby dla kogoś osiągi 300h były niezadowalające, to Lexus w swojej ofercie ma również wersję 450h, o łącznej mocy 343 KM.

Siatka dilerów samochodów marki Lexus nie jest bardzo rozbudowana. W Polsce istnieje 11 placówek, rozlokowanych głównie w obrębie województwa mazowieckiego. Lexus GS jest drugim pod względem popularności modelem japońskiej marki w Polsce. Bardzo daleko mu jednak do konkurencji. Na nowego GS-a zdecydowało się w ubiegłym roku 173 klientów, a 143 z nich zarejestrowało swe auta na firmy. Dla porównania: w tym samym okresie zarejestrowano 1 251 egzemplarzy BMW serii 5, 857 Audi A6 i 819 Mercedesów klasy E. Statystyki rejestracyjne nie wyróżniają wersji hybrydowych, ale nie ma wątpliwości, że pod tym względem numerem jeden jest Lexus, w którego gamie nie znajdziemy wersji z silnikiem Diesla.

Czy GS 300h jest wart zainteresowania? Poprzednia generacja GS'a nie była zbyt ciekawa. Poza tym, w jej ofercie nie było wersji 300h. Dziś, po wprowadzonych zmianach sytuacja jet diametralnie inna. Jeżeli ktoś jest zainteresowany autem z tego segmentu, a nie chce wybierać któregoś z niemieckich modeli, GS jest bardzo dobrą alternatywą. Auto jest ładne, bardzo dobrze wykonane, świetne w prowadzeniu, zapewniające wysoki komfort jazdy. A to, że nie jest demonem prędkości? No cóż, jak już wcześniej podkreślono, na polskich drogach nie powinno to mieć znaczenia. Do zakupu powinien również przekonać wysoki poziom wyposażenia, a także wysoka cena odsprzedaży na rynku wtórnym oraz niska awaryjność.

Lexus GS 300h - Dokumentacja zdjęciowa Samaru
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane