/  / Lexus CT 200h – cisza i spokój

TEST | Lexus CT 200h – cisza i spokój

Lexus CT 200h 2014
© IBRM Samar
Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014Lexus CT 200h 2014

Lexus CT jest najmniejszym modelem marki, reprezentuje mało prestiżowy segment kompaktów, występuje tylko z jednym silnikiem, który na dodatek nie jest dieslem. Czym w takim razie może zainteresować klientów?

Lexus ma w Polsce trochę pod górkę. Segment premium to przecież domena niemieckich marek – Audi, BMW czy Mercedesa. Doliczyć do nich można jeszcze Volvo – mimo chińskiego kapitału ta firma ma przecież rodowód europejski. Jak w tym odnajduje się marka należąca do Toyoty? Lexus plasuje się tuż za nimi i zajmuje piątą pozycję pod względem liczby zarejestrowanych pojazdów w bieżącym roku. Mogłoby się wydawać, że jest to bardzo przyzwoity wynik. Niestety, strata do czwartego w rankingu Volvo jest ogromna (po ośmiu miesiącach 2014 roku prawie 3 tysiące sztuk). Importera cieszyć może natomiast duża przewaga nad następnymi markami, a szczególnie nad Infiniti - bardzo prestiżowym japońskim konkurentem (363 auta więcej).  

Lexus wprowadził model CT na europejski rynek w 2011 roku. Był to mały przełom w historii marki, ponieważ po raz pierwszy przygotowała samochód w segmencie kompaktów, jednocześnie najkrótszy w historii Lexusa. Chciała w ten sposób rzucić wyzwanie hegemonii europejskich marek na ich macierzystym kontynencie. W Polsce model nie sprzedawał się przeciętnie: ani źle, ani dobrze. Znacząco przegrywał z większymi braćmi – czy to modelem IS czy GS.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Lexus CT
Toyota Prius
Volkswagen Jetta
Wersja   Prestige Prestige Highline
Cena bazowa wersji [PLN] 159 900 124 000 124 990

Długość [mm] 4350 4460 4644
Szerokość [mm] 1765 1745 1778
Wysokość [mm] 1430 1490 1482
Rozstaw osi [mm] 2600 2700 2651
Bagażnik min/max [litry] 375/985 445/1120 374/b.d.
Masa własna/DMC [kg] 1410/1845 1370/1805 1430/2020
Zawieszenie przód McPherson McPherson McPherson
Zawieszenie tył wielowahaczowe belka skrętna wielowahaczowe
Rozmiar kół/opon 215/45 R17 215/45 R17 225/45 R17
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe

Mały, ale zgrabny

W 2014 roku Lexus CT przeszedł face lifting. Jak prezentują się jego obecne wymiary? Rzeczywiście, długość 4 350 mm to stosunkowa nieduża wartość. Rozstaw osi wynoszący 2 600 mm też nie jest zbyt wielki. Należy zauważyć, że Lexus CT jest niski, co korzystnie wpływa na jego sylwetkę. A właśnie wrażenia estetyczne mogą być dużym atutem tego modelu. Po facelifitngu Lexus zaczął odróżniać się od koleżanki z koncernu – Toyoty Auris. Zmiana grilla z prostego na rozszerzający się ku dołowi - obowiązującego w nowych Lexusach - sprawiła że samochód prezentuje się ciekawie. Ładne przetłoczenia oraz rozbudowane, masywne zderzaki sprawiają że auto nie jest „zwyczajne”. W porównaniu z do bólu konserwatywnym VW Jetta czy stonowaną Toyotą Prius, Lexus CT zdecydowanie wyróżnia się na parkingu. Może tył samochodu nie wygląda tak dobrze jak przód, lecz i tu trudno coś autu zarzucić.

Wewnątrz elegancki

Wykończenie wnętrza jest na najwyższym poziomie, w szczególności w przedniej części kabiny. Materiały są bardzo przyjemne w dotyku i nie powinny łatwo ulec zarysowaniu. Deska rozdzielcza powyżej zegarów obita skórą nie tylko ładnie wygląda, ale i nie odbija się na szybie podczas słonecznej pogody.

Dla osób lubiących dobre trzymanie boczne w fotelach jazda Lexusem CT będzie przyjemnością. Dodatkowym atutem tej wersji jest elektryczna regulacja siedzeń z pamięcią ustawień oraz regulacja odcinka lędźwiowego w fotelu kierowcy. Jeśli nie przeszkadza nam rozbudowany tunel środkowy, mocno oddzielający prowadzącego samochód od pasażera, powinniśmy bardzo dobrze czuć się we wnętrzu Lexusa CT.

Mimo niewątpliwego atutu w postaci całkiem dużej przestrzeni dla pasażerów z tyłu, zostali oni jednak trochę niedocenieni przez projektantów. Brak takich małych udogodnień jak rozkładany podłokietnik w tylnej kanapie czy schowki w drzwiach. Kwestia „małej praktyczności” została ewidentnie zaniedbana. Nawiewy dla pasażerów tylnego rzędu znajdują się pod fotelami przednimi. Takie rozwiązanie może być przydatne w chłodne dni, gdy chcemy się ogrzać, natomiast zimny nawiew na nogi nie jest ani przyjemny, ani zdrowy. Otwarcie tylnych okien podczas jazdy z prędkością powyżej 70 km/h powoduje hałas nie do wytrzymania. Zawirowania powietrza tworzą bardzo nieprzyjemny huk – minus dla projektantów. Dodatkową wadą jest wywietrznik z akumulatora silnika elektrycznego umiejscowiony po prawej stronie kanapy. Jest przy nim minimalnie głośniej, a co pewien czas bateria musi się schłodzić wyrzucając trochę powietrza do wnętrza auta.

Obsługa multimediów nie sprawia kłopotów. Wystarczy chwila nauki i wyczucie charakterystycznego dla Lexusa joysticka okazuje się stosunkowo proste. Mimo to, łatwo się zapomnieć podczas wpisywania adresu i zbyt dużo czasu poświęcić na przyglądanie się wyświetlaczowi w centralnej części auta. Lepiej zrobić to na postoju. Dużą wygodą jest możliwość konfiguracji tego, co będzie pokazywał ekran centralny oraz wyświetlacz przy prędkościomierzu. Z pewnością warto gdzieś zachować sobie wizualizacje ładowania baterii i działania silnika spalinowego. Ułatwi to jazdę i rozsądne wykorzystywanie zasobów akumulatora. Dziwi trochę fakt, że ekran w konsoli centralnej nie chowa się po wyłączeniu zapłonu, aczkolwiek jest to mało istotny gadżet.

Siła spokoju

Wrażenia z jazdy są bardzo pozytywne. Jedynym znaczącym utrudnieniem jest „lexusowe” położenie hamulca „ręcznego”. Znajduje się on pod… lewą nogą. Jego położenie nie jest wygodne, a dla Europejczyków przyzwyczajonych do dźwigni w tunelu środkowym może być trudny do odnalezienia, także dlatego, że nie jest w żaden sposób podświetlony. Po wciśnięciu przycisk Start (zaświecą się kontrolki, ale nic nie usłyszymy) i odpuszczeniu wyżej wymienionego hamulca wystarczy przełączyć ustawienie bezstopniowej skrzyni na D i bezszelestnie ruszyć. Pasażerowie przyzwyczajeni do silników spalinowych mogą być zaskoczeni niemal absolutną ciszą w samochodzie. Jest to zasługa nie tylko napędu hybrydowego, ale także znakomitego wyciszenia wnętrza. Podczas normalnej jazdy, nawet na drogach szybkiego ruchu, można rozmawiać szeptem.

Kierowca ma do dyspozycji cztery ustawienia pracy napędu. Jest to tryb Eco, Normal, Sport oraz EV. Ostatni służy do używania tylko silnika elektrycznego. Szczerze mówiąc, jest to mało potrzebne ustawienie. W trybie Eco samochód tak samo stara się maksymalnie wykorzystywać silnik elektryczny, a każde mocniejsze wciśnięcie gazu czy przekroczenie 45 km/h wyłącza ten tryb. Kiedy przekręcimy pokrętło na pozycję Sport, na desce rozdzielczej pojawia się obrotomierz, zegary podświetlają się na czerwono, a samochód jest gotowy do wykorzystania maksymalnej mocy układu. Mocniejsze naciśnięcie gazu sprawia, że obroty skaczą do 4 tysięcy i utrzymują się stale na tym poziomie, na którym silnik spalinowy osiąga najwyższy moment obrotowy. Osiągi nie są okazałe, a przeszło 10 sekund na przyspieszenie od 0 do 100 km/h nie robi na nikim wrażenia. Jednak moment obrotowy z silnika elektrycznego jest dostępny od samego początku dlatego rozpędzanie się do 50 km/h jest już ponadprzeciętne. Powyżej tej prędkości widać, że wolnossący silnik benzynowy nie ma dostatecznej siły, by ciągnąć ten niezbyt lekki pojazd. Niemniej jednak jego elastyczność jest co najmniej wystarczająca. Należy także pamiętać, że aby osiągnąć dobry wyniki spalania, trzeba rozsądnie korzystać z napędu hybrydowego. Dynamiczna jazda skutkuje spalaniem rzędu 7, a nawet 8 litrów na sto kilometrów. W tym wypadku nie będzie ani tanio, ani szybko.  

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Lexus CT
Toyota Prius
Volkswagen Jetta
Wersja   Prestige Prestige Highline
Cena bazowa wersji [PLN] 159 900 124 000 124 990

Budowa silnika/paliwo Silnik elektryczny + Benz., R4 16V, bezpośredni wtrysk paliwa Silnik elektryczny + Benz., R4 16V, bezpośredni wtrysk paliwa Silnik elektryczny + Benz., turbodoładowany, R4 16V, bezpośredni wtrysk paliwa
Pojemność silnika [cm3] 1798 1798 1390
Moc układu [KM/obr./min] 136/5200 136/5200 170/b.d.
Maks. moment obr. silnika spalinowego [Nm/obr./min] 142/4000 142/4000 250/1600
Moc silnika spalinowego [KM/obr./min] 99/5200 99/5200 150/5000-6000
Skrzynia biegów Bezstopniowa skrzynia CVT Bezstopniowa skrzynia CVT 7-stopniowa skrzynia automatyczna DSG
Napęd przód przód przód
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 10,3 10,4 8,6
Prędkość maksymalna [km/h] 180 180 210
Spalanie miasto [l/100km] 4,1 3,9 4,4
Spalanie trasa [l/100km] 4,0 3,7 3,9
Spalanie średnie [l/100km] 4,1 3,9 4,1

Jazdę Lexusem CT uprzyjemnia niezła widoczność do tyłu poprzez duże lusterka wewnętrzne i zewnętrzne, utrudnia natomiast długi zwis przedni. Łatwo zarysować auto o wysoki krawężnik lub podczas manewrowania na wąskim miejscu parkingowym. Znakomite za to są światła mijania w technologii LED. Jazda samochodem w nocy, ze względu na świetną widoczność i eleganckie podświetlenie wnętrza, sprawia dużą przyjemność. Szkoda jednak, że światła drogowe są halogenowe. Po ich włączeniu mamy przed sobą przestrzeń oświetloną w dwóch barwach – niebieskiej z LEDów oraz żółtej ze świateł halogenowych.

Prestiżowe zakupy

Czym w takim razie może zainteresować nabywców najmniejszy z Lexusów? Na pewno znakomitym wyciszeniem, niezłą stylistyką i ładnym wnętrzem. To są atuty, za które na pewno warto nieco dopłacić. Zastanawiając się nad zakupem Lexusa CT warto też spojrzeć na Toyotę Auris w wersji hybrydowej. Najbogatsza wersja Toyoty kosztuje tyle, ile najtańszy Lexus. Najdroższe wersje dzieli przeszło 60 tysięcy złotych. W Aurisie trzeba będzie dopłacić jeszcze dobrych parę tysięcy złotych za nawigację oraz kilka innych drobnostek, które są w standardzie w modelu CT. Wadą Toyoty jest to,  że elektryczna regulacja foteli  nie jest dostępna, nawet za dopłatą. Pozostałą różnicę w cenie należy tłumaczyć największymi atutami Lexusa – poziomem wyciszenia oraz stylistyką. Do tego dochodzi znakomite wykonanie, wyższe standardy serwisowe czy prestiż marki. Aurisów w wersji hybrydowej sprzedaje się kilka razy więcej niż CT200h. I z pewnością nie jest to argument przeciw Lexusowi.  

Plusy:
- wyciszenie,
- ładna stylistyka,
- dobre wyposażenie.

Minusy:
- wysoka cena,
- przeciętne osiągi,
- brak udogodnień w drugim rzędzie.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane