/  / Lepiej niż przed kryzysem

RYNEK | Lepiej niż przed kryzysem

IBRM Samar |
null
nullnullnullnull

Wrzesień był najlepszym od wielu lat miesiącem na rynku aut osobowych. To zarazem szesnasty z rzędu miesiąc wzrostów liczby rejestracji. Rewelacyjne wyniki Mazdy zapowiadają walkę japońskiej marki o miejsce w pierwszej 10-tce. Jeśli chodzi o cały rynek, to zakupy dokonywane przez firmy mogą poprawić jesienią humory producentom.

We wrześniu w Polsce zostało zarejestrowanych 23 578 nowych samochodów osobowych, o 17,52 proc więcej niż w sierpniu oraz o 9,77 proc. więcej niż we wrześniu roku ubiegłego. To już 16-ty z rzędu miesiąc, gdy liczba rejestrowanych aut osobowych rośnie w porównaniu z takim samym miesiącem 2013 r. To także najlepszy wrzesień od wielu lat. Słabszy wynik (16 740 sztuk) notowano nawet we wrześniu 2006 roku, gdy gospodarka na całym świecie prężnie się rozwijała i nikt nawet nie pomyślał  o możliwości nadejścia kryzysu. Trzeba jednak podkreślić, że tak dobre wyniki rynek zawdzięcza głównie zakupom dokonywanym przez firmy. Nie dość tego, ich udział w strukturze zakupów we wrześniu przekroczył 65 proc., co było najlepszym wynikiem od stycznia 2006 roku. Pokazuje to jednocześnie coraz bardziej dramatyczny odpływ klientów indywidualnych z autosalonów.

W ciągu III kwartałów tego roku krajowe wydziały komunikacji zarejestrowały 243 503 samochody osobowe, o 15,07 proc. więcej w porównaniu z sytuacją na koniec września 2013 r.

We wrześniu w rankingu najpopularniejszych marek niepodzielnie panuje Skoda. Polacy kupili i zarejestrowali 3 050 aut tej czeskiej marki, o 24,8 proc. więcej niż w sierpniu i o 15,66 proc. więcej w porównaniu z wrześniem 2013 r. W starciu o pozycję wicelidera podobnie jak miesiąc wcześniej zwyciężyła Toyota. Japońska marka zarejestrowała we wrześniu 2 241 aut, o 19,52 proc. więcej niż w sierpniu i o 28,5 w porównaniu z wrześniem 2013 r. Brąz przypadł w udziale Oplowi, który zarejestrował 2 001 aut, o 21,2 proc. więcej niż w sierpniu i o 43,03 proc. więcej w porównaniu z sytuacją sprzed roku.

W rankingu liczonym narastająco od początku roku na razie zmian nie ma. Pierwsze miejsce na koniec września należy do Skody (33 284 auta, + 28,64 proc. r./r.). Wiceliderem pozostaje Volkswagen (23 089 aut, wzrost o 17,22 proc. r./r.). Na trzeciej pozycji  jest Toyota, która zarejestrowała 22 389 samochodów, o 30,93 proc. więcej niż przed rokiem.  Do najlepszej trójki w klasyfikacji generalnej nadal aspiruje Opel. Marka należąca do koncernu General Motors  zarejestrowała w ciągu III kwartałów tego roku 18 834 auta, o 40,50 więcej niż przed rokiem.  To największa dynamika wzrostu w zestawieniu TOP10.

Gdy spojrzymy na zestawienie najlepszej 15tki, największą dynamiką wzrostu może się pochwalić zajmująca po III kwartałach 15 pozycję Mazda. W tym okresie Polacy kupili i zarejestrowali 5 377 samochodów tej marki, o 81,35 więcej w porównaniu z sytuacją sprzed roku. Respekt budzi także 11 pozycja Mazdy w rankingu wrześniowym. W tym miesiącu Polacy zarejestrowali 711 aut tej marki, o 113,51 proc. więcej niż we wrześniu 2013 r. Na drodze do wejścia do pierwszej 10-tki stanęła japońskiej marce Dacia (765 sztuk, spadek o 16,58 proc,). W najbliższych miesiącach zapowiada się zatem ostra walka o miejsce w tym elitarnym gronie.  
 
W pierwszej 15-tce rankingu rejestracji na koniec września cztery marki zanotowały spadki liczby rejestracji. Podobnie jak przed miesiącem dwie z nich to siostrzane koreańskie marki Hyundai - Kia. Importer Rio i Soula zarejestrował do końca września w Polsce 12 612 samochodów, o 6,66 proc. mniej niż przed rokiem. Z kolei ”starszy brat” Kii zarejestrował w tym okresie 11 167 aut, o 9,42 proc. mniej. Kolejną marką notującą słabsze wyniki od ubiegłorocznych jest  Nissan. Wynik zajmującej w zestawieniu jedenastą pozycję marki wynosi 8 357 sztuk, o 2,70 proc. mniej niż w takim samym okresie 2013 r. Ostatni w tym gronie Fiat zarejestrował w ciągu III kwartałów tego roku  5 809  nowych samochodów osobowych, o 10,49  proc. mniej niż przed rokiem.  
 
Dobrej formy nie traci segment premium. Od stycznia do września w Polsce zarejestrowano 23 721 nowych samochodów osobowych z wyższej półki, o 28,15 proc. więcej niż w ciągu III kwartałów 2013 r. (dynamika wzrostu jednak nieco spadła - na koniec sierpnia wynosiła 29,46 proc). Udział marek premium w całym rynku wyniósł 9, 74 proc. Wrzesień przyniósł powrót na pierwsze miejsce BMW , które zarejestrowało w kraju 632 auta, o 8,03 proc. więcej niż we wrześniu 2013 r, Marka ta prowadzi także w zestawieniu liczonym narastająco od początku roku. W ciągu III kwartałów Polacy kupili i zarejestrowali 5 894 samochody, o 30,20 proc. więcej niż przed rokiem. Na drugiej pozycji w zestawieniu miesięcznym był Mercedes We wrześniu Polacy kupili i zarejestrowali 604 auta z gwiazdą na masce, o 27,16 proc. więcej niż we wrześniu 2014r. W okresie styczeń – wrzesień marka zarejestrowała 5 048 aut, o 18,39 proc więcej. W klasyfikacji generalnej Mercedes nadal jednak o 33 sztuki ustępuje marce Audi. Stawkę czterech największych graczy w segmencie premium zamyka na koniec września Volvo (4 347 aut, wzrost o 19,85 proc.).
 
Dobre wyniki września pozwalają zachować na najbliższe miesiące nieco optymizmu. Jak podkreśla Dariusz Balcerzyk, ekspert IBRM Samar, wyniki rejestracji w ciągu ostatnich miesięcy mogą stanowić zapowiedź dobrej sprzedaży w czwartym kwartale, szczególnie że jesień to tradycyjnie okres wzmożonych zakupów wśród klientów instytucjonalnych, którzy obecnie dominują na polskim rynku sprzedaży nowych samochodów. Według prognoz Instytutu Samar, do końca br. tempo wzrostu zapewne nieco osłabnie, jednak wynik końcowy powinien być zbliżony do około 315 tys. zarejestrowanych aut. W grupie tej znajdują się również samochody wysłane po rejestracji za granicę.
 
 
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane