/  / Lekkie sprężyny Audi

Lekkie sprężyny Audi

Audi|
null
© Audi
null

Jeszcze w tym roku Audi wdroży do produkcji nowe, lekkie sprężyny zawieszenia, wykonane z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym. Rozwiązanie znajdzie zastosowanie w jednym z modeli klasy wyższej-średniej.

Sprężyna wykonana z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym (CRP) już na pierwszy rzut oka różni się od sprężyny stalowej. Ma jasnozielony kolor, a jej pręt jest grubszy od pręta sprężyny stalowej. Średnica sprężyny jest nieco większa, przy mniejszej liczbie skrętów. Przede wszystkim jednak jest o 40% lżejsza.

Podczas gdy sprężyna stalowa w modelu klasy wyższej-średniej waży prawie 2,7 kg, sprężyna z CRP o tych samych właściwościach ma ciężar około 1,6 kg. Łącznie, wszystkie cztery sprężyny wykonane z CRP redukują wagę samochodu o około 4,4 kg, z czego połowa odnosi się do masy nieresorowanej.

Rdzeń sprężyny składa się z długich, splecionych ze sobą włókien szklanych, nasączonych żywicą epoksydową. Wzdłuż kilkumilimetrowej średnicy włókna centralnego specjalna maszyna nawija kolejne włókna, na zmianę pod kątem +45 i -45 stopni. Tak powstałe warstwy naciągu i nacisku napierają na siebie. Dzięki temu mogą lepiej absorbować napięcia działające na sprężynę.

W ostatnim etapie produkcji włókno jest hartowane w specjalnym piecu w temperaturze ponad 100 stopni Celsjusza.

Włókna CRP można precyzyjnie dostosowywać do nałożonych na nie zadań, a surowiec, z którego są wykonane, ma najwyższej klasy jakość i właściwości. Jest wolny od korozji, również przy uderzeniu kamieniem oraz niewrażliwy na chemikalia (np. na środki czyszczące do felg). No i ostatnia zaleta: jego produkcja zużywa o wiele mniej energii niż produkcja sprężyn stalowych.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane