/  / Land Rover Discovery V - Disco na piątkę

PREZENTACJA | Land Rover Discovery V - Disco na piątkę

Land Rover Discovery 2017
© IBRM Samar
Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017Land Rover Discovery 2017

Od blisko 28 lat Land Rover Discovery jest dla miłośników turystyki off-roadowej wzorem samochodu osobowego, który utrzymuje idealną równowagę pomiędzy zdolnościami terenowymi, a funkcją rodzinnego pojazdu do codziennej jazdy. Ponad 1,2 mln użytkowników „Dyskoteki” w 91 krajach nie może się mylić. Jak przyjmą oni najnowszą, piątą, generację kultowego modelu?

LR Discovery zadebiutował na targach motoryzacyjnych Frankfurt Motor Show we wrześniu 1989 roku, początkowo wyłącznie w 3-drzwiowej wersji. Auto został zaprojektowane, aby wypełnić lukę pomiędzy spartańskim, wszędobylskim wołem roboczym jakim był model Land Rover Defender, a dziarsko zmierzającym w stronę luksusu Range Roverem – flagowym autem firmy. Było odpowiedzią angielskiego producenta na rosnący popyt na rodzinne auta terenowe. Nic zatem dziwnego, że już rok później na rynku pojawiła się odmiana pięciodrzwiowa. Dzięki udziałowi w popularnym w latach 90-tych XX wieku rajdzie Camel Trophy auto w charakterystycznym piaskowo-żółtym kolorze (sandglow) stało się synonimem terenowego twardziela.

W 1998 roku świat poznał model Discovery II. W stosunku do pierwszej generacji przeszedł gruntowne zmiany (m.in. otrzymał nowe silniki, mosty napędowe, nadwozie, ramę, nieco również urósł), choć utrzymał charakterystyczną sylwetkę ze stopniowanym dachem. Zupełnie nową konstrukcją był natomiast LR Discovery III, produkowany w latach 2004-2009, z podwoziem IBF (Integrated Body Frame - rama zintegrowana z nadwoziem), co spowodowało zmniejszenie możliwości terenowych, ale umożliwiło zaprojektowanie nowego nadwozia i wnętrza. W 2009 zadebiutował LR Discovery IV, który de facto był zmodyfikowaną wersją trzeciej generacji, w której dokonano face lifting oraz wielu drobnych zmian mechanicznych.


Polacy lubią stare „Dyskoteki”

Po polskich drogach i bezdrożach jeździ prawie 8,8 tys. „Dyskotek”. Ich średni wiek to 15,3 roku. Najwięcej zarejestrowano modeli LR Discovery I (3,6 tys. szt.) oraz II (2,8 tys. szt.). W ciągu ostatnich lat najwięcej nowych aut zarejestrowano w 2010 roku (332 szt.), najmniej zaś cztery lata później (89 szt.). W roku ubiegłym sprzedano nad Wisłą 127 szt. W tym roku, do końca lutego, zarejestrowano jeden Land Rover Discovery najnowszej, piątej, generacji. Polacy wybierają przede wszystkim modele z silnikami Diesla. W latach 2010-2016 takie auta stanowiły od 97,14% (w 2012 roku) do 100% (w 2011 i 2013 roku) wszystkich zarejestrowanych wówczas nowych aut tego modelu. Jednocześnie Discovery są rejestrowane głównie na firmy, które stanowią od 80% (w 2012 roku) do 94,38% (w 2014 roku) sprzedanych aut.

Po raz piąty

Model piątej generacji zbudowano w oparciu o solidną, pełnowymiarową strukturę nadwozia SUV Land Rovera. Nowy Discovery wygląda zupełnie inaczej niż „czwórka”, ale według zapewnień producenta nadal jest to Discovery. Charakterystyczny stopniowany dach (zapewniający najlepszą w klasie przestrzeń nad głową w trzecim rzędzie siedzeń) i wyraźnie widoczny słupek C inspirowane są wcześniejszymi modelami. W szczególności konstrukcja słupka T nadaje profilowi pojazdu bardziej wyrazisty wygląd, stanowiąc charakterystyczną cechę całej rodziny Discovery. Konstrukcja auta sprawia, że jest to jak dotąd najbardziej aerodynamiczny model, ze współczynnikiem oporu powietrza od 0,33. Nowa, jednoczęściowa klapa tylna zapewnia bardziej dynamiczną konstrukcję tyłu pojazdu, która nie była możliwa w przypadku wcześniejszego rozwiązania dzielonego.

Długość nowego Discovery wynosi 4970 mm, szerokość 2220 mm (bez lusterek), a wysokość 1846 mm, a zatem jest on o 141 mm dłuższy, a zarazem węższy i niższy niż przedtem. Rozstaw osi zwiększono o 38 mm i wynosi on obecnie 2923 mm, zapewniając pojemną przestrzeń kabiny, a kompaktowy projekt tylnego zawieszenia Integral Link minimalizuje jego obecność we wnętrzu pojazdu. Dzięki temu drugi rząd siedzeń można przesuwać do przodu i do tyłu o 160 mm, co umożliwia optymalizację przestrzeni bagażowej i miejsca na nogi zgodnie z wymaganiami oraz poprawia dostęp do trzeciego rzędu. Discovery ma do 2500 litrów ładowności lub do 1231 litrów za drugim rzędem siedzeń. Nowy Discovery wyposażone jest w pierwszą na świecie technologię inteligentnego składania foteli, umożliwiającą klientom rekonfigurację drugiego i trzeciego rzędu siedzeń przy minimalnym wysiłku z wykorzystaniem elementów sterujących z tyłu pojazdu oraz centralnego ekranu dotykowego. Wszystkie trzy rzędy są dostępne z systemem podgrzewania – z fotelami podgrzewanymi i chłodzonymi w rzędzie pierwszym i drugim – a także z systemami masującymi dostępnymi dla fotela kierowcy i fotela pasażera w pierwszym rzędzie.

Wszechstronność dobrze zaplanowana

Wnętrze auta stanowi kontynuację rewolucji we wzornictwie, zapoczątkowanej przez model Discovery Sport. Klienci mogą wybierać z bogatego asortymentu materiałów, w tym zdecydować się na luksusową tapicerkę skórzaną marki Windsor i naturalne, dębowe elementy fornirowe. Za sprawą technologii Auto Access Height, obniżającej wysokość nadwozia o wartość do 40 mm, pasażerowie łatwiej mogą wsiadać lub wysiadać. Innym kluczem do wszechstronności nowego Discovery jest system infotainment InControl Touch Pro Jaguara Land Rovera. Intuicyjne nastawy z dużym, 10-calowym ekranem dotykowym umieszczonym wysoko na centralnej konsoli umożliwiły zredukowanie liczby przycisków na centralnej konsoli o jedną trzecią, co zaowocowało przejrzystym wyglądem. Do sześciu  punktów zasilania 12V sprawia, że pojazd sprosta wymaganiom rodzin nawet najczęściej korzystających z urządzeń mobilnych, podczas gdy siedem gniazd USB (do dziewięciu, jeżeli zainstalowano system multimedialny tylnych foteli) umożliwia pasażerom w każdym rzędzie jednoczesne naładowanie smarfonów lub tabletów. Innym rozwiązaniem technologicznym dla aktywnych rodzin jest opaska na nadgarstek (Activity Key) do zamykania i otwierania pojazdu. Umożliwia ona klientom uprawianie sportu i cieszenie się aktywnym trybem życia bez noszenia ze sobą kluczyka. Przytrzymanie wodoodpornej opaski przy znaku „D” pojazdu na klapie tylnej jednocześnie zamyka auto i dezaktywuje zwykły kluczyk, który można w ten sposób bezpiecznie zostawić w środku.

Gama silników

Nowy Discovery napędzany jest przez cztero- i sześciocylindrowe jednostki dieslowskie i benzynowe produkowane przez Jaguar Land Rover. Td4 to silnik Diesla z rodziny Ingenium, o mocy 180 KM i pojemności 2.0 litrów, który jest najbardziej wydajną jednostką Discovery z emisją CO2 w wysokości 159 g/km i spalaniem rzędu 6,0l /100 km (średnio). Moment obrotowy wynosi 430Nm, a Discovery z tym silnikiem rozpędza się od 0 do 100 km/h w 10,5 sekundy. Do tej samej rodziny Ingenium należy silnik 2.0 Diesel o mocy 240 KM. Nowa jednostka Sd4 o momencie obrotowym 500 Nm przyspiesza auto do 100 km/h w 8,3 sekundy i umożliwia spalanie na poziomie 6,3 l/100 km. LR Discovery jest również dostępny z 258-konnym silnikiem dieslowskim V6 o pojemności 3.0 litrów. Ta jednostka napędowa z jedną turbosprężarką wyposażona jest w układ niskociśnieniowej recyrkulacji spalin, dwustopniową pompę oleju oraz udoskonalone dysze wtrysku paliwa. Silnik rozpędza pojazd do prędkości 100 km/h w 8,1 sekundy i oferuje średnie spalanie ok. 7,2 l/100 km. Najmocniejszy, doładowany silnik benzynowy V6 o pojemności 3.0 litrów, mocy 340 KM i momencie obrotowym 450 Nm, przyspiesza Discovery od 0 do 100 km/h w 7,1 sekundy. Wszystkie jednostki są połączone z ośmiobiegową automatyczną przekładnią ZF, którą można sterować manualnie za pomocą zamontowanych na kierownicy łopatkach zmiany biegów.

DANE TECHNICZNE

Land Rover Discovery 5  
Wersja   2.0 Td4 S 3.0 Si6 SE
Cena bazowa wersji [PLN] 236 200 315 400
Napędzane koła   4x4 4x4
Długość [mm] 4970
Szerokość [mm] 2073
Wysokość [mm] 1846
Pojemność silnika [cm3]   1999 2995
Paliwo Diesel Benzyna
Moc [KM] / obr./min. 180 / 4000 340 / 6500
Moment obrotowy [Nm] / obr./min. 430 / 1500 450 / 3500
Skrzynia biegów Automatyczna 8-biegowa
Masa własna / DMC [kg] 2105 / 2890 2155 / 2990
Prędkość maksymalna [km/h] 189 215
Przyspieszenie 0-100 km/h [s] 10,5 7,1
Zużycie paliwa w mieście [l/100km] 7,2 14,2
Zużycie paliwa poza miastem [l/100km] 5,6 9,3
Zużycie paliwa średnie [l/100km] 6.2 10,9
Emisja CO2 [g/km] 163 254

Discovery = teren

Nowy Discovery zachowuje zdolność swych antenatów do jazdy w terenie. Duży prześwit wynoszący 283 mm (o 43 mm więcej niż w „czwórce”), w połączeniu z kątem podejścia równym 34 stopni i kątem rampowym w wysokości 27,5 stopnia oraz 30-stopniowym kątem odejścia sprawia, że auto z łatwością pokonuje trudne przeszkody. Maksymalna głębokość brodzenia równa jest 900 mm (o 200 mm więcej niż w „czwórce”). Pneumatyczne zawieszenie zapewnia komfort i oferuje szeroki zakres dostosowań. Ten adaptacyjny układ można obniżyć aż o 60 mm, dzięki czemu zapewniony jest łatwiejszy dostęp do załadunku, a także podwyższyć o 75 mm, zwiększając w ten sposób prześwit. Wielotrybowy system Terrain Response 2 optymalizuje szereg ustawień, od czułości pedału gazu do charakterystyki zmiany biegów tak, aby można je było dostosować do warunków jazdy jednym ruchem pokrętła i pozwala na automatyczny wybór optymalnego ustawienia, jeżeli kierowca nie jest pewien najlepszego ustawienia. Podczas jazdy po szczególnie trudnym terenie, system All-Terrain Progress Control (ATPC) można zaprogramować w taki sposób, aby autonomicznie utrzymywał odpowiednią prędkość pełzania, wybraną przez kierowcę. Ta technologia umożliwia kierowcy skoncentrowanie się wyłącznie na kierownicy podczas omijania przeszkód, bez rozpraszania uwagi pedałami gazu czy hamulca, i może być również wykorzystana podczas postoju, do ruszania na śliskiej nawierzchni.

Cenna „piątka”

Land Rover Discovery nigdy nie był tani, nawet na tle konkurencji (np. Jeep Grand Cherokee, Toyota Land Cruiser,, czy Mitsubishi Pajero), co może wiązać się z faktem, że marka za wszelką, nomen omen, cenę chce być postrzegana jako należąca do segmentu premium. Za najtańsze Discovery S ze 180-konnym dieslem należy zapłacić 236 200 zł, za auto z silnikiem benzynowym (3,0 o mocy 340 KM) – 315 400 zł. Najdroższe wersje HSE Luxury 4WD, zarówno te z silnikiem benzynowym, jak i wysokoprężnym (3,0 o mocy 258 KM) kosztują od 395 900 zł. Prognozy wartości rezydualnej opracowane przez firmę INFO-EKSPERT wskazują, iż wartość auta, przy założonym rocznym przebiegu 30 tys. km, stanowić będzie po trzech latach użytkowania około 53-55% wartości początkowej. Co ciekawe, największy spadek wartości notuje wersja HSE Luxury z silnikiem wysokoprężnym o mocy 180 KM (będzie warta 52,3% wartości początkowej). Najmniejszą stratę notują dwie wersje Discovery: S z silnikiem Diesla o mocy 241 KM oraz S z jednostką o mocy 180 KM. Po trzech latach i przejechaniu ok. 90 tys. km warte będą 54,8% swych pierwotnych cen.



Naszym zdaniem


Jak każde auto, Discovery ewoluuje z generacji na generację. Pierwsza seria była znakomitym autem przeprawowym, druga wyprawowym, trzecia i czwarta skłaniały się w stronę segmentu SUV-ów. „Piątka” zdaje się podąża w tym samym kierunku. To już zdecydowanie bardziej SUV niż klasyczna terenówka, choć trudno jej odmówić zdolności off-roadowych. Co więcej, zarówno swą stylistyką, jak i bogatym wyposażeniem, ciąży ku luksusowemu Range Roverowi. I takie zbliżenie może być największym problemem wizerunkowym Discovery. Pomimo zapewnień producenta, że model jest dumnym spadkobiercą tradycji Discovery wydaje się, że zaczyna tracić swą wyrazistość, a co za tym idzie, zamazuje się jego odrębność w gamie LR. Z jednej strony mniej w nim klasycznej dzielności w terenie (a na dodatek gros przyjemności w tym względzie zabiera kierowcy wszechobecna elektronika), z drugiej - choć nadal jest autem rodzinnym, lecz raczej dla bogatej rodziny. Może zresztą niepotrzebnie martwimy się o zachowanie Discovery na bezdrożach, gdyż raczej niewielu znajdzie się odważnych, którzy po wydaniu 300-400 tysięcy zł (a nawet większej kwoty, zważywszy na ceny dodatkowego wyposażenia) zdecydują się na sprawdzenie swego auta w naprawdę trudnym terenie. Wydaje się, że strategią producenta jest pozycjonowanie aktualnej gamy pojazdów wyżej niż ich poprzedników. I tak Discovery Sport, który zastąpił Freelandera, plasuje się znacznie powyżej niego, Discovery odskakuje w stronę Range Rovera, a ten ucieka w niebotyczne sfery cenowe. Czy taki właśnie jest koszt bycia marką segmentu premium?

Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane