/  / Kwiecień 2016 - DPF ogranicza import VW Group

IMPORT | Kwiecień 2016 - DPF ogranicza import VW Group

CEPiK|
null
© IBRM Samar
nullnullnullnullnullnullnull

W kwietniu import używanych samochodów osobowych wyniósł 79 437 sztuk, czyli o 13,2% więcej niż w roku ubiegłym i o 1,7% więcej niż w marcu. To drugi "najlepszy" kwiecień w historii. Wynik skumulowany, po czterech miesiącach, wyniósł już 292 024 auta, tj. o 15,8% więcej w porównaniu do 2015 roku.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
Druga fala tsunami
Niemal 300 000 sprowadzonych aut w ciągu pierwszych czterech miesięcy pozwala szacować, że na koniec roku import używanych samochodów osobowych może przekroczyć pułap 900 000 sztuk. Dane z ostatnich 11 lat pokazują, że wynik z drugiego półrocza stanowi średnio 52% całorocznego importu. Ciągle też nie wiemy, jak wprowadzenie programu 500+ wpłynie na wzrost importu aut używanych z zagranicy, ale prawdopodobnie będzie to kolejny czynnik (po likwidacji 500-złotowej opłaty recyclingowej), który może stymulować tę część rynku. Dla przypomnienia, dotychczas rekordowy pod względem importu samochodów osobowych był rok 2008, w którym do Polski trafiło 1 062 609 aut. Rok wcześniej wjechały 970 283 sztuki.

Mija moda na TDI
Niekwestionowanym liderem importu - z liczbą 37 536 sztuk i udziałem w wysokości 12,9% - jest Volkswagen. Ciekawostką jest fakt, że w rankingu TOP30 marek, to właśnie do niego należy najmniejszy wzrost importu, wynoszący zaledwie +6,7%. Poza Seatem i Skodą, wszystkie inne marki z pierwszej 30-tki mogą pochwalić się co najmniej dwucyfrową zwyżką. Czy to przypadek, że najniższe wzrosty należą właśnie do aut z grupy Volkswagena? Nie. Kluczowym słowem pomocnym w rozwiązaniu tej zagadki jest DPF, czyli filtr cząstek stałych, a także wprowadzona w 2006 roku norma Euro 4, która niemal wymuszała na producentach montaż tego elementu. Najpopularniejsze roczniki wymienionych marek to 2005 i 2006, czyli ostatnie w których - w zależności od marki i modelu - można było jeszcze kupić silniki Diesla bez filtra cząstek stałych, a w ofercie była jeszcze oferowana legendarna już jednostka o poj. 1.9 TDI.  Wygląda więc na to, że czasy w których import samochodu z oznaczeniem TDI był najbezpieczniejszą opcją powoli mijają.

Koreańczycy kontra Mercedes
Marki koreańskie, w szczególności Hyundai i Kia, przeżywają renesans. Choć same wyniki, odpowiednio: 6 225 oraz 4 965 sztuk nie są szczególnie imponujące, to jednak wzrosty w wysokości 39 i 34% są najwyższe w TOP30. Auta te wyróżniają się też pozytywnie wiekiem, który nie przekracza 9 lat. Na drugim końcu jest Mercedes. Choć jego import wyniósł w czterech miesiącach 10 589 sztuk (+15,9%), to średni wiek wynosi blisko 14 lat. Czyli dobry Mercedes, to stary Mercedes.

Diesel rekordowo nisko
Największą grupę wśród aut z importu stanowią samochody marek niemieckich (43,7%), a spośród nich najpopularniejsze są samochody z grupy VW (63,2%). Mniejsze zapotrzebowanie na te samochody, szczególnie ze znaczkiem TDI, ma ogromny wpływ na udział Diesla w imporcie ogółem. W kwietniu wyniósł on 41,2%. To najniższy udział co najmniej od 2000 roku, czyli od momentu, od którego udostępniane są dane rejestracyjne. Dla porównania, 6 lat temu, w kwietniu 2010 roku, udział Diesla wyniósł 63,4%, co oznacza, że od tego czasu spadł o 22,2 punktu procentowego.

Więcej, ale starsze
Niestety, importujemy coraz starsze auta. Średni wiek* auta w tym roku wynosi 11 lat i 4 miesiące, podczas gdy w ubiegłym roku było to 10 lat i 5 miesięcy, co oznacza średni wzrost o 11 miesięcy. Udział aut w wieku 10+ wzrósł w tym czasie o 30,3%. Powyżej przedstawiany najważniejsze statystyki za pierwsze cztery miesiące bieżącego roku.

* wiek liczony w oparciu o rok produkcji, nieuwzględniający miesiąca produkcji i daty pierwszej rejestracji
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane