/  / Kontrowersyjne zasady egzaminów na "prawko"

Kontrowersyjne zasady egzaminów na "prawko"

infoWire.pl|
null
© Skoda
null

Egzamin teoretyczny ważny bezterminowo, jawna baza pytań, do tego możliwość zdawania egzaminu praktycznego własnym samochodem – to najważniejsze ze zmian, które weszły w życie 1 stycznia.

Największe kontrowersje wywołują jednak dwie nowości na teście praktycznym: właściwe zmienianie biegów i hamowanie silnikiem. Jazda z wykorzystaniem tych umiejętności określana jest mianem eco-drivingu. "Sprawdzanie, czy kierowca potrafi jeździć ekonomicznie, jest ryzykownym pomysłem, bo żeby prowadzić w ten sposób auto, zdający musi zmieniać biegi na podstawie wskazań obrotomierza - mówi serwisowi infoWire.pl Jakub Bielak z Akademii Bezpiecznej Jazdy.

Jeśli podczas egzaminu kursant będzie chciał uniknąć niebezpiecznej sytuacji i nieekonomicznie przyspieszy, egzaminator może uznać, że jeździ on nieekologicznie, i go oblać - przestrzega ekspert.

Warto pamiętać, że czynnikiem wpływającym na ekonomiczną jazdę są nie tylko obroty silnika; ważne jest także chociażby odpowiednie ciśnienie w oponach. Poza tym "nie można jednoznacznie określić jednego zakresu obrotów najodpowiedniejszego do zmiany biegów dla wszystkich samochodów - zaznacza Jakub Bielak. Niestety, szkoły nauki jazdy mogą nie być zainteresowane nauczaniem z eco-drivingu, gdyż sami instruktorzy musieliby przejść szkolenia, a to wiąże się z dodatkowymi kosztami.

To jednak nie koniec zmian – kolejne czekają nas już w roku 2016. Mowa między innymi o wprowadzeniu dla świeżo upieczonych kierowców obowiązku jeżdżenia autem z naklejonym zielonym listkiem. W obszarze zabudowanym – nawet gdy jest taka możliwość – nie będą oni mogli poruszać się szybciej niż 50 km/h, a poza obszarem zabudowanym będą musieli ograniczyć prędkość do 80 km/h.

Przyszli kierowcy będą musieli ponadto zdać egzamin z udzielania pierwszej pomocy.
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane