/  / Kiedy zimówki są niebezpieczne?

Kiedy zimówki są niebezpieczne?

Allegro.pl|
null
© Suzuki
null

Badania przeprowadzone przez serwis Allegro.pl pokazały, że Polacy starają się użytkować opony jak najdłużej. Eksperci wyjaśniają, kiedy opony zimowe stają się niebezpieczne i stanowią zagrożenie nawet dla naszego życia i zdrowia.

Z roku na rok coraz więcej kierowców przywiązuje uwagę do kwestii bezpieczeństwa. Jeszcze pięć lat temu zaledwie 55% Polaków dopasowywało odpowiednie opony do pory roku. Badania przeprowadzone przez serwis Allegro.pl pokazały, że sytuacja znacznie się poprawiła: ponad 90% ankietowanych zadeklarowało, że w roku ubiegłym poruszali się autem wyposażonym w opony zimowe, a dodatkowe 5% używało w tym okresie opon całorocznych.

Eksperci jednak ostrzegają: nawet najdroższa opona zimowa może stać się dla nas niebezpieczna i zawieść w najmniej oczekiwanym momencie. Na co należy zwrócić uwagę?

"Nasze badania pokazały, że Polacy starają się użytkować opony jak najdłużej. Ponad 30% ankietowanych zadeklarowało, że użytkuje opony powyżej trzech sezonów, natomiast aż 35% stwierdziło, że ten czas wynosi ponad cztery sezony - wylicza Piotr Ciesielski, opiekun kategorii "motoryzacja" w serwisie Allegro.pl

Najlepsze opony zimowe 2013/2014

"Wiąże się to z faktem, że 60% respondentów przy zakupie opon zimowych wybiera komplet fabrycznie nowy, co zawsze jest sporym obciążeniem dla domowego budżetu. Trzeba jednak pamiętać o wytrzymałości technologicznej produktu, jakim jest opona zimowa".

Nie liczy się data zakupu
Każda opona ma nabity owal, na którym oznaczona jest data produkcji. Pierwsze dwie cyfry oznaczają numer tygodnia, ostatnie dwie rok produkcji. Zgodnie z polskimi normami, granica nowości opony określona jest na trzy lata od daty produkcji.

Po pięciu latach od daty produkcji opona zaczyna gwałtownie tracić swoje właściwości. Eksperci radzą, aby nie używać opon mających więcej niż 5-6 lat.

"Oprócz wieku opony warto zwrócić uwagę przede wszystkim na stan i głębokość bieżnika - wyjaśnia Piotr Ciesielski. "Polskie prawo mówi, że głębokość bieżnika nie może być mniejsza niż 1,6 mm. Pamiętajmy jednak, że w przypadku zimówek te wartości są niewystarczające. Badanie przeprowadzone przez ADAC pokazały, że opony z 7,5-mm bieżnikiem mają zaledwie 60% skuteczności w porównaniu z oponami całkowicie nowymi, które mają 9 mm głębokości bieżnika. Jeszcze gorzej w badaniach wypadły opony z 4-mm bieżnikiem. Ich wynik był dwukrotnie gorszy od uzyskanego przez nowe opony".

Trzeba pamiętać, że w przypadku opon zimowych graniczną wartością bezpieczeństwa jest głębokość bieżnika na poziomie właśnie 4 mm; po jej przekroczeniu opona przestaje spełniać swoje zadanie. Trzeba wtedy pomyśleć o zmianie ogumienia na nowe.

Oprócz głębokości bieżnika warto na bieżąco kontrolować stan techniczny ogumienia. Jeżeli zauważymy wybrzuszenia, przecięcia lub inne uszkodzenia mechaniczne, lepiej udać się do serwisu wulkanizacyjnego, w którym profesjonalista zweryfikuje stan techniczny opony i zdecyduje, czy nadaje się ona do użytku.

Nie używasz? Też mogą się zniszczyć
Nie mniej ważny dla opony jest sposób jej przechowywania. To podstawa, aby zachować dobry stan techniczny ogumienia poza sezonem. Jakie kierowcy popełniają najczęściej błędy?

"Jednym z błędów, jakie można popełnić, jest wystawienie przechowywanych opon na bezpośrednie działanie promieni słonecznych, trzymanie ich w miejscu o zbyt dużej wilgotności lub zbyt suchym, gdzie panuje za wysoka temperatura - wyjaśnia Ciesielski z Allegro.pl. "Pamiętajmy, że sposób przechowywania opon ma kluczowy wpływ na ich żywotność i osiągi".

Umyte i wysuszone opony należy przechowywać w miejscu suchym, o umiarkowanej temperaturze, gdzie nie będą wystawione na działanie warunków atmosferycznych. Ogumienie nie może być wystawione na działanie promieni słonecznych, ponieważ może to prowadzić do pękania gumy.

Jeżeli opony składowane są jedna na drugiej, trzeba sprawdzić, czy na żadnej z nich nie ma zniekształceń. Systematycznie trzeba zmieniać kolejność ich ułożenia.

Jeżeli planujemy magazynować opony przez dłuższy czas, wówczas producenci zalecają, aby przechowywać je w pozycji pionowej, przynajmniej 10 cm nad ziemią. Co jakiś czas należy je obracać, dzięki czemu uniknie się deformacji.

Jeżeli opona jest zamontowana na felgach, najlepiej przechowywać ją poziomo, w stosie do maksymalnie czterech sztuk. Powietrze musi być obniżone, aby ciężar spoczywał na brzegach felg, nie na samych oponach.
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane