/  / Kia Sportage 2016 z nowym turbo

Kia Sportage 2016 z nowym turbo

null
© KIA
nullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull

Do polskich salonów wchodzi Sportage nowej generacji, a wraz z nim nowy benzyniak z turbodoładowaniem – czyli 1.6 T-GDI. Jednostka rozwija moc prawie 180 koni.

W porównaniu z poprzednikiem silniki dla Kii Sportage czwartej generacji ulepszono pod kątem zużycia paliwa, poziomu hałasu i wibracji oraz samych osiągów. Nowością w gamie jest konstrukcja 1.6 T-GDI. To benzynowiec z bezpośrednim wtryskiem paliwa i z turbodoładowaniem – oferowany tylko w wersji GT Line, która kosztuje od prawie 110 000 złotych.

Benzyniak rozwija moc 177 KM i moment obrotowy 265 Nm w zakresie 1500-4500 obr./min. Jest wyposażony w nową turbosprężarkę single-scroll z elektrycznie aktywowanym zaworem upustowym, co zapewnia szybszą reakcję na komendy wydawane pedałem przyspieszenia.

W konstrukcji 1.6 T-GDI wykorzystano też takie elementy jak wysokonapięciowe cewki zapłonowe, pochylenie układu dolotowego w kierunku środka silnika, niskooporowy łańcuch rozrządu oraz stopnień sprężania zwiększony do 10,0:1.



Ulepszony diesel 2.0
Jak pokazują statystyki, większość nabywców Sportage'a w Europie decyduje się jednak na samochody napędzane silnikiem wysokoprężnym. W ofercie zachowano 115-konnego diesla 1.7 CRDi. Dodatkowo, teraz oferowana jest również zmodernizowana jednostka napędowa "R" o pojemności 2,0 litrów.

Wspomniany turbodiesel występuje w dwóch wersjach – 136-konnej, która dysponuje momentem obrotowym 373 Nm, oraz 185-konnej, generującej moment 400 Nm. Obie jednostki mają o 5 kg "odchudzony" blok silnika i współpracują z systemem zarządzania energią akumulatora, a ich osprzęt obejmuje pompę olejową o zmiennej wydajności (optymalizującą ciśnienie oleju w czasie rzeczywistym), jak też nowy moduł filtrujący olej silnikowy.

W wyniku obniżenia temperatury spalania emisję NOx udało się obniżyć do poziomu wymaganego przez nową normę emisji spalin. Sprzyjają temu również relatywnie niski stopień sprężania, system recyrkulacji chłodzonych spalin oraz nowej konstrukcji filtr tlenków azotu.

Dzięki zastosowaniu turbiny z wirnikiem o niskiej bezwładności oraz elektrycznie sterowanego zaworu upustowego, skuteczność turbodoładowania jest znacznie wyższa niż u poprzednika. Usztywnienie sprężyn zaworowych i ciśnienie wtrysku na poziomie 2000 barów sprawiają, że proces spalania przebiega stabilnie.

Wyższa kultura pracy
Zmodernizowany diesel 2.0 podczas pracy jest w porównaniu z poprzednikiem mniej hałaśliwy. Na znaczną poprawę w tej dziedzinie mają wpływ nowe osłony termiczne oraz dźwiękochłonna pokrywa łańcucha rozrządu, jak lepsza izolacja akustyczna filtra cząstek stałych oraz intercoolera.

Mniejsze opory mechaniczne, hałas generowany przez jednostkę napędową i zużycie paliwa są także zasługą zastosowania techniki pokrycia tłoków silnika powłoką nano-diamentową.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane