/  / Kia Soul – dusza towarzystwa

TEST | Kia Soul – dusza towarzystwa

IBRM Samar|
Kia Soul 2015
© IBRM Samar
Kia Soul 2015Kia Soul 2015Kia Soul 2015Kia Soul 2015Kia Soul 2015Kia Soul 2015Kia Soul 2015Kia Soul 2015Kia Soul 2015Kia Soul 2015Kia Soul 2015Kia Soul 2015Kia Soul 2015Kia Soul 2015Kia Soul 2015Kia Soul 2015Kia Soul 2015Kia Soul 2015Kia Soul 2015Kia Soul 2015Kia Soul 2015Kia Soul 2015Kia Soul 2015Kia Soul 2015Kia Soul 2015Kia Soul 2015Kia Soul 2015Kia Soul 2015Kia Soul 2015Kia Soul 2015Kia Soul 2015Kia Soul 2015Kia Soul 2015Kia Soul 2015Kia Soul 2015Kia Soul 2015Kia Soul 2015Kia Soul 2015Kia Soul 2015Kia Soul 2015Kia Soul 2015Kia Soul 2015Kia Soul 2015Kia Soul 2015Kia Soul 2015Kia Soul 2015Kia Soul 2015Kia Soul 2015Kia Soul 2015Kia Soul 2015Kia Soul 2015Kia Soul 2015Kia Soul 2015Kia Soul 2015Kia Soul 2015Kia Soul 2015Kia Soul 2015Kia Soul 2015Kia Soul 2015Kia Soul 2015Kia Soul 2015Kia Soul 2015Kia Soul 2015Kia Soul 2015

Niewątpliwie przyciąga spojrzenia, wzbudzając spore zainteresowanie na ulicach. Oryginalna, nieszablonowa, nietuzinkowa, unikatowa, po prostu inna... Obecnie na rynku znajduje się jej druga generacja, oferująca solidny zastrzyk nowości.

Już sama bryła nadwozia jest intrygująca. Na pierwszy rzut oka można dostrzec nawiązania do aut typu SUV, ale również do klasycznego kombivana. Wszystko to za sprawą płaskich powierzchni maski, dachu czy tylnej klapy. Jedyne przetłoczenia jakie można dostrzec znajdują się w dolnej części drzwi. Całość uzupełniają masywne nadkola i 18” felgi aluminiowe z szerokimi, nisko-profilowanymi oponami.
Auto przyciąga spojrzenia i wzbudza zainteresowanie. Szczególnie wersje w pastelowych kolorach z dwubarwnym nadwoziem, kontrastującym czarnym lub białym dachem.

Dzięki tym wszystkim zabiegom Soul dość mocno wyróżnia się na tle konkurencji, która w tym segmencie jest niemała i ciągle się powiększa. Tym najpopularniejszym jest Opel Mokka, który  od stycznia do maja 2015 r. osiągnął 30% udział w segmencie. Skromne 2% Soula (142 szt.), plasują go na dziewiątym miejscu w rankingu. Być może na ten wynik ma wpływ równoległa sprzedaż podobnej rozmiarowo Kii Vengi, która kusi m.in. większym o 86 l bagażnikiem (440 l) i przesuwaną tylną kanapą, jakiej w Soulu nie znajdziemy.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

KIA Soul
Opel Mokka
Wersja   XL Cosmo
Cena bazowa wersji [PLN] 74 900 76 200 (72 200 po rabacie)

Długość [mm] 4140 4278
Szerokość [mm] 1800 1777
Wysokość [mm] 1593 1658
Rozstaw osi [mm] 2570 2555
Bagażnik min/max [litry] 354/994 356/1372
Masa własna/DMC [kg] 1137/1820 1335/1858
Prześwit [mm] 143 158
Zawieszenie przód McPherson McPherson
Zawieszenie tył belka skrętna belka skrętna
Rozmiar kół/opon 235/45 R18 215/55 R18
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe

Zaskakujące wnętrze
Jednak Soul oferuje nie tylko ciekawą stylistykę nadwozia, ale również przestronne, nowoczesne i solidnie wykończone wnętrze z przyjemnymi w dotyku tworzywami. Wygodne fotele i gruba, dobrze leżąca w dłoniach kierownica sprawiają, iż czujemy się w nim komfortowo, chętnie pokonując kilkuset kilometrowe trasy bez większego zmęczenia. Podobnego zdania powinni być również pasażerowie, którym przypadnie podróżować na tylnej kanapie, głównie za sprawą sporej ilości miejsca na nogi i  przestrzeni nad głową zapewniającymi pełną swobodę, zwłaszcza w wariancie z czterema osobami na pokładzie. Należy również wspomnieć o dogodnym rozmieszczeniu przycisków do sterowania wszelkimi urządzeniami wpływającymi na komfort podróżowania. W przypadku systemu nawigacji trzeba pochwalić jego łatwość w obsłudze, precyzję oraz czytelne odwzorowanie trasy. Zrozumiałe komunikaty głosowe sprawiają, że tak naprawdę nie ma konieczności spoglądania na wyświetlacz.

Jazda z uśmiechem
Testowany egzemplarz wyposażony był w wolnossący silnik benzynowy 1.6 GDI (132 KM) z bezpośrednim wtryskiem paliwa, napęd na przednią oś i 6-biegową manualną skrzynię biegów. Połączenie to zapewniało całkiem niezłą dynamikę jazdy przy rozsądnym zapotrzebowaniu na paliwo. Auto spaliło średnio 7,2 l benzyny na 100 km, w większości na drodze ekspresowej, autostradzie i górskich serpentynach. Wynik ten mieści się w granicach podawanych przez producenta (6,8 – 7,3 l).

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

KIA Soul
Opel Mokka
Wersja   XL Cosmo
Cena bazowa wersji [PLN] 74 900 76 200 (72 200 po rabacie)

Budowa silnika/paliwo Benzynowy, wolnossący, R4 16V, bezpośredni wtrysk paliwa Benzynowy, wolnossący, R4 16V, wielopunktowy wtrysk paliwa
Pojemność silnika [cm3] 1591 1598
Moc [KM (kW)/obr./min] 132 (97)/6300 115 (85)/5600
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 161/4850 155/3900
Skrzynia biegów 6-stopniowa skrzynia manualna 5-stopniowa skrzynia manualna
Napęd przód przód
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 11,0 12,5
Prędkość maksymalna [km/h] 185 170
Spalanie miasto [l/100km] 8,5 8,8
Spalanie trasa [l/100km] 5,8 5,7
Spalanie średnie [l/100km] 6,8 6,8

Jednak nie tylko rezultaty spalania cieszą. Dużą zaletą Soula jest również jakość prowadzenia. Auto mimo swojej pudełkowatej formy nie wychylało się zbytnio na zakrętach, a układ kierowniczy i dobrze zestrojone zawieszenie pozwalały na szybsze pokonywanie zakrętów, co przy górskich fragmentach trasy sprawiało dużo przyjemności.

Silniki, ceny, wyposażenie
Minusem Kii Soul jest niewątpliwie skromna oferta jednostek napędowych oraz brak napędu 4x4, który oferuje konkurencja, np. Opel Mokka, Nissan Juke czy najnowszy Suzuki Vitara.
Przednionapędowa Kia dostępna jest jedynie z testowaną jednostką benzynową 1.6 GDI (132 KM) oraz wysokoprężną 1.6 CRDi (128 KM). W obu przypadkach przeniesienie napędu następuje za pomocą 6-biegowej skrzyni manualnej, a od wersji „L” oferowana jest również 6-biegowa skrzynia automatyczna, za którą należy dopłacić 4 000 PLN.

CENY [PLN]

M
L
XL
1.6 GDI (132 KM) 6MT   59 900 64 900 74 900
1.6 GDI (132 KM) 6AT - 68 900 78 900
1.6 CRDI (128 KM) 6MT   67 900 72 900 82 900
1.6 CRDI (128 KM) 6AT - 76 900 86 900

Ceny katalogowe modelu przedstawiają się całkiem rozsądnie - od 59 900 PLN za bazową wersję „M”. Jeśli chodzi o wyposażenie tej wersji to fajerwerków nie ma, ale znajdziemy w niej wszystko co potrzebne, tzn. klimatyzację manualną, radio z USB i AUX, elektryczne szyby z przodu i z tyłu czy elektrycznie sterowane lusterka boczne, ale bez funkcji podgrzewania. Więcej dzieje się dopiero od wersji „L” (od 64 900 PLN), która wyposażona już jest m.in. w 16” felgi aluminiowe, podgrzewanie lusterek zewnętrznych, a także skórzaną kierownicę i drążek zmiany biegów. W przypadku tej wersji otrzymujemy możliwości doposażenia auta w kilka gadżetów typu: panoramiczny dach (4 000 PLN), dwubarwne nadwozie (3 000 PLN), „pakiet komfortowy” z radiem i kolorowym wyświetlaczem 4,3” czy automatyczną klimatyzacją jednostrefową (2 500 PLN). Topowa wersja „XL” wyposażona jest standardowo w 18” felgi aluminiowe, czujniki cofania (w poprzednich wersjach w opcji za 1 000 PLN) oraz umożliwia zakup fabrycznej nawigacji (6 000 PLN).

Kia Soul jest dość specyficznym samochodem. Auto powinno zainteresować szczególnie osoby, które nie chcą zniknąć w szarościach polskich dróg. Druga generacja Soula jest na pewno interesującą propozycją, którą warto rozważyć.

Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane