/  / Kia Rio sedan - bezkonkurencyjna?

TEST | Kia Rio sedan - bezkonkurencyjna?

Kia Rio 2014
© IBRM Samar
Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014Kia Rio 2014

Choć Polacy kochają tureckie kebaby, to jednak Polska bardzo różni się od Turcji jeżeli chodzi o preferencje nabywców aut. Sedany z segmentów B i C, nie były, nie są i prawdopodobnie nigdy nie będą tak popularne jak w Stambule, co poniekąd potwierdza bardzo mała oferta rynkowa aut trójbryłowych. Barw Azji broni Kia Rio.

W obecnej sytuacji rynkowej, Rio w wersji sedan ma tak naprawdę tylko dwóch konkurentów. Są nimi bliźniaki Peugeot 301/Citroen C-Elysee, które choć nieznacznie większe, to jednak biorąc pod uwagę oferowane rabaty, prezentują zbliżony poziom cenowy. Drugą i znacznie tańszą alternatywą jest Dacia Logan, ale - bez złośliwości - to raczej nie ta liga. Uprzedzając komentarze, Skoda Rapid jest liftbackiem z podnoszoną szybą, więc nie można brać jej pod uwagę w uczciwym porównaniu sedanów. Jako ciekawostka, w ubiegłym roku z rynku wypadły: Chevrolet Aveo, Fiat Linea, Honda City i Renault Thalia. Takie modele, jak Volkswagen Polo czy Toyota Yaris w wersji sedan, nigdy nie trafiły na nasz rynek. Podsumowując konkurencję, warto zwrócić uwagę, że w segmencie B rządzą hatchbacki. Obecnie, poza wspomnianymi sedanami, można zamówić tylko dwa kombi – SEAT-a Ibizę oraz Dacię Logan MCV. Schodząca z rynku Fabia dostępna jest już tylko ze stoku.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Kia Rio
Dacia Logan
Peugeot 301
Wersja   L Laureate Allure
Cena bazowej wersji [PLN]* 49 490 41 900
50 500
Długość [mm] 4365 4347 4442
Szerokość [mm] 1720 1733 1748
Wysokość [mm] 1455 1517 1466
Rozstaw osi [mm] 2570 2634 2652
Bagażnik min/max [litry] 400
510
506
Masa własna/DMC [kg] 1074/1590 998/1520 1090/1524
Zawieszenie przód McPherson McPherson McPherson
Zawieszenie tył belka skrętna belka skrętna belka skrętna
Rozmiar kół/opon 185/65/R15 185/65/R15 185/65/R15
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/tarczowe
tarczowe wentylowane/bębnowe tarczowe wentylowane/bębnowe
* podane ceny zawierają aktualnie obowiązujące rabaty

O ile Rio hatchback można czasami spotkać na polskich ulicach, to prezentowana odmiana jest już prawdziwym białym krukiem. Jako gorący przeciwnik sedanów, muszę stwierdzić, że Rio w tej wersji przypadła mi do gustu. Im dłużej nią jeździłem, tym bardziej podobała mi się jej wyjątkowo zgrabna sylwetka. W ciekawy sposób otwiera się bagażnik (mieszczący 400 litrów), bo klapa podnosi się sama do góry, jak w dużo droższych samochodach. Za ten trik odpowiadają mocne sprężyny. Prosty, ale bardzo funkcjonalny i godny naśladowania patent. Wysoko unosząca się boczna linia okien fajnie wygląda i dzięki niej, tylna szyba chowa się w drzwiach w całości, co jest naprawdę rzadkością w tej klasie aut. Cała sylwetka jest spójna i według mnie nie można jej nic zarzucić. Jak na segment B, to wyjątkowo zgrabny sedan, choć trzeba dodać, że spadająca linia dachu utrudnia posadzenie dziecka w nosidełku na tylnej kanapie.

Wnętrze Rio jest równie dobrze zaprojektowane. Ergonomicznie rozplanowana deska rozdzielcza nie wymaga żadnej nauki, wszystkie przełączniki są duże i logicznie rozmieszczone. Uwagę zwracają wystylizowane przyciski na dolnej części deski rozdzielczej, które można obsługiwać trzymając dłoń na dźwigni zmiany biegów. Fotele są naprawdę wygodne, ale nie zapewniają dobrego trzymania na zakrętach. Środkowy przesuwany podłokietnik z dodatkowym schowkiem jest praktyczny i funkcjonalny. W zasadzie dwa elementy wzbudziły u mnie mieszane odczucia. Pierwszym z nich jest kwadratowa dziura na konsoli centralnej, do której nie mieści się telefon. Drugim jest nielogicznie umieszczony uchwyt zamykania drzwi w miejscu podłokietnika. Podczas jazdy lewy łokieć opiera się na uchwycie, co denerwuje i przeszkadza na dłuższych odcinkach. Do poprawki przy liftingu.

Po pokonaniu 700 km mam mieszane odczucia. Największą bolączką tego modelu jest mało precyzyjny układ kierowniczy. W połączeniu ze zbyt mocnym elektrycznym wspomaganiem, które sztucznie sztywnieje wraz z rosnącą prędkością, kierowanie pojazdem na trasie nie jest relaksujące, żeby nie powiedzieć męczące. Samochód myszkuje po drodze i czasami można się poczuć jak w autach z systemem automatycznego utrzymania pasa ruchu, gdzie po puszczeniu kierownicy samochód skręca nerwowo lewo/prawo w celu zachowania kierunku jazdy na wprost. Mocne wspomaganie sprawdza się natomiast w mieście i podczas parkowania. W tym miejscu warto podkreślić, że bez czujników cofania, szczególnie w ciemnych parkingach podziemnych, manewr ten wymaga praktyki. Wysoki bagażnik i szerokie słupki C ograniczają widoczność. Dla porównania, słupek A z dodatkowym okienkiem jest fajnym rozwiązaniem. Jeżeli chodzi o zawieszenie, to jest ono dosyć komfortowe, ale głośno pracuje, szczególnie przy pokonywaniu poprzecznych nierówności. Wydaje się także zbyt miękkie. Twardsza charakterystyka przydałaby się szczególnie podczas jazdy na długich łukach z większymi prędkościami, gdzie samochód zaczyna się delikatnie bujać. Wiele z wymienionych mankamentów można rozwiązać zmieniając rozmiar kół. Testowe 15'tki z oponami o rozmiarze 185/65 nie do końca pasują do tego auta. Lepiej dopłacić do szerszych opon z niższym profilem.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Kia Rio
Dacia Logan
Peugeot 301
Wersja   L Laureate Allure
Cena bazowej wersji [PLN]* 49 490
41 900
50 500
Budowa silnika/paliwo Benz R4 16V Benz R3 12V Turbo Benz R4 16V
Pojemność silnika [cm3] 1396 898 1587
Moc [KM/obr./min] 109/6300 90/5250 115/6050
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 137/4200 135/2500 150/4000
Skrzynia biegów 6-biegowa manualna 5-biegowa manualna 5-biegowa manualna
Napęd przód przód przód
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 11,5 11,1 9,4
Prędkość maksymalna [km/h] 185 175 188
Spalanie miasto [l/100km] 7,0 6,4
8,8
Spalanie trasa [l/100km] 4,3
4,3 5,3
Spalanie średnie [l/100km] 5,3 5,0
6,5
* podane ceny zawierają aktualnie obowiązujące rabaty

Testowe Rio wyposażone zostało w większy silnik benzynowy o poj. 1.4 i mocy 109 KM. Tak wysoka moc była możliwa do uzyskania dzięki zastosowaniu systemu zmiennych faz rozrządu. Teoretycznie w miejskim aucie to wielkość w zupełności wystarczająca. Niby tak, ale co z tego, skoro dostępna jest przy 6300 obr/min. Jej największym mankamentem jest niski, bo mający tylko 137 Nm moment obrotowy, dostępny przy 4200 obr/min. Oczywiście na trasie mocy nie brakuje, ale silnik musi utrzymywać wysokie obroty, co okupione jest dużym hałasem w kabinie. W dzisiejszych czasach, teoretycznie słabsze jednostki, nawet trzycylindrowe, ale wyposażone w turbosprężarkę odpowiadającą za wyższy i "niżej" dostępny moment obrotowy, jeżdżą znacznie lepiej. Ten problem nie dotyczy tylko Kii, ale wszystkich producentów azjatyckich, którzy do tej pory nie wprowadzili do swoich ofert motorów z turbodoładowaniem. Kwestią otwartą pozostaje żywotność nowszych rozwiązań, ale bez dwóch zdań, silnikami z turbo jeździ się szybciej i przez to przyjemniej. Na pochwałę zasługuje zamontowana w Rio, 6-cio biegowa manualna skrzynia biegów, która pracowała bez zastrzeżeń. Przy prędkości 70 km/h wskaźnik zachęca do włączenia ostatniego biegu. Przy 140 km/h obrotomierz wskazuje wysoką jak na 6-przełożenie wartość 4 000 obr/min. Powinno być mniej, bo to obroty typowe dla przekładni 5-cio biegowych. Średnie spalanie podawane przez producent wynosi 5,3 l/100 km. Podczas jazdy na dystansie 700 km, z czego około 100 km w mieście, średnie spalanie wyniosło 6,1 l/100 km.

Rio, niezależnie od rodzaju nadwozia, zawsze mi się podobało i pomimo kilku wad, nadal uważam, że to najbardziej niedoceniany model w segmencie B. W klasie aut miejskich, Kia dogoniła już europejską konkurencję w kategoriach stylizacji, ergonomii, wyposażenia i bezpieczeństwa (5 gwiazdek w testach EuroNCAP). W dalszym ciągu kuleją właściwości jezdne, niedostatki w wykończeniu, czy brak nowoczesnych silników benzynowych z turbiną, które dają większą radość z jazdy. Część wad rekompensuje nabywcy rekordowa, bo aż 7-mio letnia gwarancja, która choć ma kilka wykluczeń, stanowi prawdziwy atut tego modelu i całej marki. Tak naprawdę największym konkurentem Rio, nie są modele ze Starego Kontynentu, ale stojąca obok w salonie Kia Venga. To znacznie większy i bardziej funkcjonalny samochód w podobnej cenie.

Zalety:
- doskonała ergonomia deski rozdzielczej,
- przestronne wnętrze i wygodne fotele,
- dobrze pracująca, 6-cio stopniowa skrzynia biegów,
- dobre wyposażenie przy zachowaniu korzystnej ceny,
- klapa bagażnika podnoszona z pilota (mocna sprężyna).

Wady:
- tanie plastiki, szczególnie na drzwiach, głuchy dźwięk przy każdym kontakcie,
- słabe wyciszenie wnętrza, dokuczliwe od 3 500 obr/min,
- niski moment obrotowy w testowanym silniku,
- bardzo mało precyzyjny układ kierowniczy…
- … ze zbyt mocnym wspomaganiem.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane