/  / KIA Picanto – jeszcze bardziej pikantna

PREZENTACJA | KIA Picanto – jeszcze bardziej pikantna

null
© KIA
nullKia Picanto IIIKia Picanto IIIKia Picanto IIIKia Picanto IIIKia Picanto IIIKia Picanto IIIKia Picanto IIIKia Picanto IIIKia Picanto IIIKia Picanto IIIKia Picanto IIIKia Picanto IIIKia Picanto IIIKia Picanto IIIKia Picanto IIIKia Picanto IIIKia Picanto IIIKia Picanto IIIKia Picanto III

W 14 lat po rynkowym debiucie Picanto pierwszej generacji, do salonów trafia trzecia odsłona tego malucha. KIA przygotowała danie ostre niczym tradycyjne koreańskie kimchi: porcja może i mała, ale doprawiona solidną ilością chili.

Kia Picanto to najmniejszy samochód z całej gamy tego producenta. Dzięki niewielkim wymiarom i przeznaczeniu do jazdy miejskiej został on zakwalifikowany do klasy aut mini, czyli do segmentu A. Nazwa modelu nawiązuje do francuskiego słowa „picquant”, co znaczy „pikantny”, ale również, w wolnym tłumaczeniu, „mający własny charakter”. I to też prawda.

Świat usłyszał o Picanto w 2003 roku podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie. W polskich salonach pierwsze egzemplarze pojawiły się w czerwcu 2004 roku. Głównym zadaniem konstruktorów było stworzenie godnego następcy przestarzałego modelu Kia Pride, który został wycofany z produkcji w 2000 roku. Dzięki wspólnemu właścicielowi marki Hyundai i Kia, auto mogło korzystać z wielu rozwiązań technicznych podobnych wielkościowo modeli. Nadwozie Picanto oparte zostało na skróconej płycie podłogowej znanej z Hyundaia Getz.

Druga generacja Kia Picanto zadebiutowała w roku 2010. Kolejne wcielenie zyskało na wymiarach. Jego długość całkowita wzrosła o 60 mm (do prawie 3,6 m), co w połączeniu z przemyślaną konstrukcją wnętrza oznaczało większą przestrzeń na nogi kierowcy i przedniego pasażera (o 36 mm) oraz zwiększoną do 200 litrów  objętość ładunkową bagażnika. Auto znalazło na całym świecie ponad 1,4 miliona nabywców, w tym ponad 300 000 w Europie.

DANE TECHNICZNE

Kia Picanto
Wersja   M 1.0 MPI M 1.2 MPI
Cena bazowa wersji [PLN] 39 990 41 990  
Napędzane koła   Przednie Przednie
Długość [mm] 3595
Szerokość [mm] 1595
Wysokość [mm] 1485
Pojemność silnika [cm3]   998 1248
Paliwo Benzyna Benzyna
Moc [KM] / obr./min. 67/5500 84/6000
Moment obrotowy [Nm] / obr./min. 96/3500 122/4000
Skrzynia biegów Manualna 5-biegowa
Masa własna / DMC [kg] 860/1400 864/1400
Prędkość maksymalna [km/h] 161 173
Przyspieszenie 0-100 km/h [s] 14,3 12,0
Zużycie paliwa w mieście [l/100km] 5,6 5,9
Zużycie paliwa poza miastem [l/100km] 3,7 3,8
Zużycie paliwa średnie [l/100km] 4,4 4,6
Emisja CO2 [g/km] 101 106

W Polsce model został rozsławiony dzięki rozgrywanemu w kraju pucharowi Picanto Lotos Cup, gdzie młodzi kierowcy stawiają pierwsze kroki w wyścigowym świecie. Według CEPiK w krajowym parku pojazdów zarejestrowano prawie 18,5 tys. aut tego modelu, a ich średni wiek wynosi 7,75 roku (w tym 12,7 tys. sztuk to auta pierwszej generacji). Co ciekawe, w roku swego debiutu Picanto w wersji podstawowej kosztowało 29 790 zł, a na zakup auta trzeba było przeznaczyć 13 przeciętnych wynagrodzeń brutto. W tym roku najnowszy model kosztuje o 10 200 zł więcej, ale by stać się jego właścicielem trzeba poświęcić tylko 9 przeciętnych pensji.

W 2016 roku Picanto zamykało pierwszą piątkę pojazdów w swoim segmencie. Przed nim uplasowały się takie modele jak: Skoda Citago, VW Up!, Toyota Aygo i Fiat 500. Picanto drugiej generacji najczęściej kupowane było przez klientów prywatnych, których udział wyniósł niemal 69%.

Efekt koreańsko-niemieckiej współpracy

Picanto Anno Domini 2017 zostało opracowane przez stylistów z centrum designu Kia w Namyang (Korea) i we Frankfurcie (Niemcy). Rozstaw osi modelu jest o 15 mm większy niż u poprzednika i wynosi 2 400 mm. Ponieważ jednocześnie udało się skrócić przedni zwis o 25 mm, koła znalazły się bliżej narożników auta. Nowe Picanto wydaje się dłuższe niż poprzednie, chociaż ma identyczną długość, która wynosi 3 595 mm. Z zewnątrz wygląd uzupełniają reflektory z kierunkowskazami i światłami do jazdy dziennej, które wykorzystują diody LED.

KIA oferuje nabywcom możliwość personalizacji wyglądu auta, m.in. za pomocą 11 dostępnych kolorów nadwozia. Sześć z nich to lakiery metalizowane w nowych barwach. Standardowo pojazd jest wyposażony w 14-calowe stalowe obręcze kół, a klienci mają do wyboru 2 wzory obręczy kół z lekkich stopów o rozmiarze 15” lub 16”.

Po raz pierwszy, Picanto będzie dostępne w wersji GT Line, inspirowanej wyglądem usportowionych modeli spod znaku GT, takich jak cee’d GT i Optima GT. W tej wersji wyposażenia wygląd pojazdu uzupełniają czerwone, srebrne i czarne elementy na osłonie chłodnicy i wlotach powietrza umieszczonych po bokach zderzaka i na progach oraz podwójna, chromowana końcówka układu wydechowego.

Więcej miejsca

Wnętrze Picanto jest bardziej nowoczesne i wykonane z materiałów wyższej jakości niż poprzednika. Poziomy układ linii optycznie poszerza wnętrze, które urosło w porównaniu z wnętrzem modelu poprzedniej generacji. Układ tablicy rozdzielczej został podporządkowany dużemu, centralnemu ekranowi dotykowemu o przekątnej 7 cali, który skupia większość elementów obsługi. Dzięki temu elementy sterowania różnymi systemami znajdują się na linii wzroku kierowcy. Dookoła tablicy rozdzielczej przebiega dekor w kolorze matowego chromu. Sporych rozmiarów otwory wentylacyjne, umieszczone w tablicy rozdzielczej, optycznie dzielą kabinę nowego Picanto na strefę kierowcy i strefę pasażera.

Ponieważ w segmencie miejskich aut rośnie popyt na samochody pięciodrzwiowe, Picanto trzeciej generacji nie będzie oferowane w wersji trzydrzwiowej. Chociaż z zewnątrz model nie jest większy od poprzednika – liczy 3 595 mm długości, 1 595 mm szerokości i 1 485 mm wysokości – ma przestronniejsze wnętrze. Nowa płyta podłogowa ma większy rozstaw osi i dłuższy tylny zwis, dzięki czemu więcej miejsca jest nie tylko w kabinie, ale również w bagażniku, którego pojemność urosła z 200 l do 255 l (wg VDA). To najwięcej wśród aut tej klasy. Asymetrycznie dzieloną kanapę można łatwo złożyć w części lub całości, a wówczas pojemność przedziału bagażowego wzrasta do imponujących 1010 l.

Nowe zawieszenie

Zawieszenie auta zaprojektowano tak, aby podczas pokonywania zakrętów nadwozie przechylało się o 1 stopień mniej niż w modelu poprzedniej generacji i aby reakcje układu kierowniczego były jeszcze szybsze. W tym celu, między innymi, o 2% zwiększono sztywność przedniego stabilizatora, który jest zamocowany nieco niżej i o 5% zwiększono sztywność stabilizatora z tyłu, który jest zamocowany trochę wyżej niż u poprzednika. Nieznacznie zmienione wymiary zewnętrzne Picanto – z większym rozstawem osi i krótszym zwisem z przodu – sprawiły, że środek ciężkości auta przesunął się nieznacznie do tyłu. W naturalny sposób ograniczyło to tendencję do nurkowania przodem podczas gwałtownego hamowania. Niezależne zawieszenie kół z przodu z kolumnami McPhersona i belka skrętna z tyłu zapewniają większą stabilność poprzeczną i wzdłużną nadwozia oraz szybsze reakcje kół na polecenia wydawane kierownicą.

Picanto jest wyposażone w system Torque Vectoring. Poprzez przyhamowanie odpowiednich kół (dodatkowa funkcja układu ESC – elektronicznej kontroli toru jazdy), które ma na celu ograniczenie poślizgu podsterownego  podczas pokonywania ostrych zakrętów, Kia Picanto zachowuje kierowalność i stabilność.

Silniki znane, lecz zmodernizowane

Do wyboru są dwa silniki benzynowe o pojemności 1,0 l i 1,25 l. Wolnossące jednostki napędowe z wtryskiem wielopunktowym (MPI) są znane z modelu poprzedniej generacji, ale zostały poddane licznym modyfikacjom, które miały na celu zwiększenie ich wydajności oraz osiągów. Obie jednostki współpracują z 5-biegową przekładnią mechaniczną, która przenosi napęd na przednie koła. Silnik o pojemności 1,25 l będzie oferowany również w połączeniu z 4-stopniową przekładnią automatyczną.

Podstawowa jednostka nowego Picanto – 1.0 MPI – osiąga maksymalną moc 67 KM przy 5500 obrotach na minutę, generuje maksymalny moment obrotowy o wartości 96 Nm i odznacza się średnią emisją dwutlenku węgla zaledwie 101 g / km. Silnik 1,25 l osiąga maksymalną moc 84 KM i maksymalny moment obrotowy 122 Nm.

Zaawansowane multimedia

Według producenta nabywcy nowej Kia Picanto będą mieć dostęp do najbardziej zaawansowanych systemów multimedialnych, które są oferowane w samochodach segmentu A. 7,0-calowy ekran dotykowy na środku deski rozdzielczej obsługuje system nawigacji z mapami 3D i jest przygotowany do obsługi aplikacji Apple CarPlay™ i Android Auto™. Picanto może być również wyposażone w kamerę parkowania z wizualizacją linii parkowania, aby manewrowanie autem na parkingach było maksymalnie bezpieczne i bezproblemowe.

Więcej bezpiecznej stali

Jak zapewnia producent, aby osiągnąć najwyższy możliwy poziom bezpieczeństwa, który może oferować miejski samochód, w konstrukcji nadwozia Picanto zdecydowano się zastosować dwa razy więcej stali o wysokiej wytrzymałości (AHSS) niż w konstrukcji poprzedniego modelu oraz zaoferować szereg nowoczesnych systemów poprawiających bezpieczeństwo.

Z generacji na generację udział stali o wysokiej wytrzymałości (AHSS) w nadwoziu modelu zwiększył się z 22% do 44%, co zaowocowało zmniejszeniem masy własnej nadwozia o 23 kg przy jednoczesnym wzroście jego wytrzymałości na rozciąganie o 12%. Ze stali o wysokiej wytrzymałości są wykonane, między innymi, elementy konstrukcyjne podłogi, słupki dachowe i ściana grodziowa między komorą silnika a kabiną. W nadwoziu zastosowano 8 razy więcej spoiwa między zgrzewanymi elementami niż w poprzednim modelu. Wszystkie te zmiany zaowocowały zwiększeniem sztywności skrętnej nadwozia o 32%.



Auto jest seryjnie wyposażone w 6 poduszek powietrznych (w czołowe, boczne i kurtynowe po stronie kierowcy i pasażera).
Pakiet systemów bezpieczeństwa obejmuje układ Vehicle Stability Management (VSM) z systemem elektronicznej kontroli stabilizacji toru jazdy (ESC), który zapewnia Kia Picanto stabilność zarówno podczas hamowania, jak i w trakcie pokonywania zakrętów. Ponadto, model będzie dostępny z autonomicznym układem wspomagania hamowania awaryjnego (AEB).

Sprzedaż nowego Picanto rozpocznie się w całej Europie na początku drugiego kwartału 2017 roku. Auto będzie oferowane z 7-letnią gwarancją (do przebiegu 150.000 km). Cena podstawowej wersji wynosi 39 990 zł i jest wyższa niż modeli bezpośrednio konkurujących z Picanto. Gdy jednak do ich cen bazowych dodać koszt standardowego wyposażenia Picanto, które w tych modelach jest dostępne za dopłatą, okazuje się, że wszystkie są droższe od „Koreańczyka”, a ich ceny zbliżają się, bądź nawet przekraczają pułap 45 tys. zł.

Naszym zdaniem

Producenci samochodów z Korei Południowej z każdym nowym modelem wypuszczonym na rynek udowadniają jak szybko potrafią nadrobić zaległości sprzed lat. Picanto trzeciej generacji to silny konkurent dla pozostałych modeli tego mocno obsadzonego segmentu (m.in. Toyoty Aygo, Skody Citigo, SEAT-a Mii, Fiata Pandy, VW Up!, czy Renault Twingo). Z pewnością to również jeden z najładniejszych samochodów w tej klasie. Uznanie wzbudza jakość wykończenia wnętrza. Materiały są dobrze wykonane i spasowane. Co prawda plastik jest dość twardy, ale to typowa cecha dla tego segmentu, więc trudno czynić z niej zarzut akurat wobec Picanto. Za to fotele są bardzo wygodne i świetnie trzymają, szczególnie podczas jazdy krętymi drogami. Na pochwałę zasługuje również układ jezdny. Mała KIA zachowuje się na zakrętach  neutralnie, przy czym znakomicie trzyma się drogi. Z dwóch dostępnych silników preferujemy mocniejszy o pojemności 1,2 l. Różnica 17 KM wobec jednostki 1,0 jest wyraźnie odczuwalna, a spalanie nie jest znacznie wyższe.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane