/  / Kia Picanto 1.2 85KM – Kijanka na ostro

TEST | Kia Picanto 1.2 85KM – Kijanka na ostro

Kia Picanto 2016
© IBRM Samar
Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016Kia Picanto 2016

W świecie małych aut wszystko jest mniejsze: wymiary, masy, moce i ceny. Nic dziwnego, że do tytułu lidera tego segmentu pretendować może... kijanka.

To pieszczotliwe określenie, pierwotnie oznaczające stadium larwalne płazów, przylgnęło do Kii Picanto dzięki organizowanemu od 2006 roku pucharowi wyścigowemu. Startujący w nim zawodnicy ścigali się „kijankami” o mocy 68KM. Przy nich testowany przez nas egzemplarz to prawdziwy potwór- napędza go silnik rozwijający całe 85KM. Nic dziwnego, że koreański maluch zgłasza pretensje do tronu w segmencie A.

To prawda, na samym szczycie łańcucha pokarmowego pojazdów, których długość nie przekracza 3,7 metra długości znajduje się odmiana Fiata 500 przygotowana przez firmę Abarth. Już w podstawowej wersji włoski maluch ma pod maską 135 koni, dzięki czemu rozpędza się do setki w mniej niż 8 sekund. Z racji jednak na cenę, porównywanie go z resztą maluchów nie jest wskazane. Za jednego Abartha możemy mieć dwa Picanto, Citigo lub inne, „zwykłe” maluchy. Bezpośrednimi konkurentami „koreańczyka” są zatem takie auta jak trojaczki grupy VW, Toyota Aygo, Renault Twingo, czy Hyundai i10 (krewny Picanto), Fiat Panda i 500.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Kia Picanto  
Skoda Citigo
Renault Twingo
Wersja   L Style Intens
Cena bazowa wersji [PLN] 44 500 41 620   45 300
Długość [mm] 3 595 3 563 3 595
Szerokość [mm] 1 595 1 645 1 647
Wysokość [mm] 1 480 1 489 1 557
Rozstaw osi [mm] 2 385 2 420 2 492
Bagażnik min/max [litry] 200/918 251/959 219/980
Masa własna/DMC [kg] 875/1 370 854/1 290 1 018/-
Rozmiar kół/opon 175/50 R15 175/65 R14 165/65 R15
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/bębnowe tarczowe wentylowane/bębnowe

Kijanka Picanto występuje na naszym rynku w dwóch wersjach silnikowych. Łagodniejszą odmianą jest wersja 67-konna. Odmiana „ostra” ma zaś wspomniane 85 KM. Taką moc generuje czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1.2 l. Niby nie jest to dużo, ale niewiele  popularnych aut w segmencie A ma mocniejsze jednostki.

Nadwozie Picanto otrzymało kilka dodatków powodujących, iż mała Kia wygląda jakby prężyła muskuły. Za takie wrażenie odpowiadają przede wszystkim masywne spojlery, przedni i tylny. Wygląd wzbogacają liczne przetłoczenia karoserii, kierunkowskazy w lusterkach oraz chromowane klamki. Dzięki przyciemnianym szybom w tylnej części auto zyskuje nie tylko większą intymność w środku, ale również nieco więcej charakteru. Lekkości bryle dodają 15-calowe felgi z lekkich stopów. Trzy ostatnie elementy są częściami składowymi pakietu Business Line. Pozostałe to: klimatyzacja automatyczna, złącze bluetooth z zestawem głośnomówiącym do telefonu, podgrzewana kierownica i fotele przednie, skórzana kierownica z funkcją sterowania radiem, system auto start/stop. Aby stać się właścicielem tak skonfigurowanego Picanto należy dopłacić 2.000 złotych do wersji wyposażenia „L” - naprawdę warto.

We wnętrzu Picanto prezentuje styl charakterystyczny dla aut koreańskich ostatnich lat. Deska rozdzielcza sprawia wrażenie masywnej. Przed kierowcą, w trzech owalnych tubach ze srebrnymi obwódkami umieszczono zegary. Radioodtwarzacz ze złączem bluetooth znalazł miejsce na konsoli centralnej, pomiędzy kratkami nawiewu. Poniżej umieszczono z kolei przyciski i pokrętła sterowania automatycznej klimatyzacji. Wnętrze szczelnie obudowano plastikiem. Jak na ten segment aut przystało, nie jest on zbyt wysokiej jakości. Mimo tego, w czasie jazdy po dziurawych drogach wnętrze nie wydaje nieprzyjemnych odgłosów, co świadczy o dobrym spasowaniu poszczególnych elementów. Tu i ówdzie czerń kabiny zdobią srebrne wstawki, także z tworzywa sztucznego.



Mimo, iż Picanto nie jest najmniejszym autem w swojej klasie, to jej wnętrze odwrotnie. Trudno co prawda oczekiwać od tak niewielkiego pojazdu komfortu dla czterech dorosłych osób, ale trojaczki VW pokazują, że można lepiej zagospodarować niewielką przestrzeń. Osoby o wzroście około 190 cm, aby móc zająć w miarę wygodną pozycję za kierownicą, muszą maksymalnie obniżyć i odsunąć fotel. Sytuację poprawia nieco możliwość regulacji położenia kolumny kierownicy w pionie. Bagażnik o pojemności 200 litrów wygląda nieźle na papierze, w praktyce aby go „zapchać” wystarczy torba sportowa i siatka z zakupami.

Coraz częściej w segmencie aut najmniejszych spotkać można silniki o liczbie cylindrów mniejszej niż 4, z pojemnością skokową nieprzekraczającą litra. W takim towarzystwie czterocylindrowy motor Kii o pojemności 1.2 litra może robić wrażenie. O tym z jaką jednostką napędową mamy do czynienia przekonujemy się od razu po przekręceniu kluczyka w stacyjce. W porównaniu do większości małych trzycylindrowców jego praca jest równa, a w uszy nie kłuje charakterystyczny stukot. Zaskoczenie czeka nas także po puszczeniu sprzęgła - auto ochoczo rusza do przodu, a po dodaniu gazu z lekkością wkręca się na obroty. Przyspieszenie do setki zajmuje według danych katalogowych 11.9 s. i jest to całkiem niezły wynik jak na ten segment. Prędkość maksymalna malucha Kii wynosi 175 km/h. Niestety spalanie nie należy do najmniejszych. Przy dynamicznej jeździe miejskiej zapotrzebowanie na paliwo zbliża się niebezpiecznie do 9 l/100km. Stosując zasady eco drivingu, gdy ruch uliczny nie jest zbyt gęsty, a sygnalizacja świetlna pracuje po naszej myśli, można zejść poniżej 6 l/100km.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Kia Picanto  
Skoda Citigo
Renault Twingo
Wersja   L Style Intens
Cena bazowa wersji [PLN] 42 500 41 620 45 300
Budowa silnika/paliwo Beznynowy, MPI, R4 16V Beznynowy, MPI, R3 12V Beznynowy, turbo, wtrysk bezpośredni, R3 12V
Pojemność silnika [cm3] 1 248 999 898
Moc [KM/obr./min] 85/6 000 75/6 200 90/5 500
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 121/4000 95/3000-4300 135/2500
Skrzynia biegów 5-stopniowa skrzynia manualna 5-stopniowa skrzynia manualna 5-stopniowa skrzynia manualna
Napęd przedni przedni przedni
Prędkość maksymalna [km/h] 175 171 165
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 11,9 13,2 10,8
Spalanie miasto [l/100km] 5,9 5,8 4,9
Spalanie trasa [l/100km] 3,8 3,9 3,9
Spalanie średnie [l/100km] 4,7 4,6 4,3

Picanto daje możliwość całkiem sprawnego przemieszczania się. Wystarczająca dynamika i wydajne zawieszenie pozwalają swobodnie poruszać się po mieście, ale i jazda poza nim nie budzi lęku. W zakrętach nadwozie nie zachowuje się nerwowo, a elastyczny silnik umożliwia komfortowe wyprzedzanie. Tarczowe hamulce na wszystkich kołach dbają o to, by wraz z ich rozgrzaniem droga hamowania nie wydłużała się. Choć auta segmentu A nie słyną z dobrego wyciszenia i Picanto nie stanowi tutaj wyjątku, to na tle konkurencji i tak wypada nieźle. Wyposażenie wnętrza Kijanki powoduje, że chwilami zapominamy o tym, jak niewielkim jest samochodem. Oświetlenie powitalne, podgrzewana kierownica, czy automatyczna klimatyzacja wciąż jeszcze nie są oczywistymi elementami wyposażenia nawet w segmentach większych aut.

Picanto to bardzo dobre auto miejskie. Co prawda, nie jest tak pojemne jak trojaczki grupy VW ale niewielkie wnętrze rekompensują inne zalety. Jest nieźle wyciszona, ma mocny silnik i dobrze się prowadzi. Do tego w przystępnej cenie oferuje wyposażenie odpowiednie dla pojazdów wyższych klas. Jeśli zatem macie już auto uniwersalne i szukacie czegoś do miasta, albo po prostu nie potrzebujecie pojemnego wnętrza, to kijanka na ostro godna jest uwagi.

Autor: Mikołaj Jakimowicz
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane