/  / Kia Niro vs Toyota Auris – pojedynek hybryd

Kia Niro vs Toyota Auris – pojedynek hybryd

null
null

Kia zaszachowała Toyotę, oferując hybrydowego Niro w cenie wyższej od hybrydowego Aurisa tylko o 3 000 zł. Toyota odpowiedziała rabatem 4 000 zł, dzięki czemu różnica wzrosła do 7 000 zł. Sprawdzamy, co oferują obie hybrydy w podstawowych wersjach i czy Auris ma się czego obawiać?

Dominacja Toyoty – wraz z marką Lexus - w segmencie hybryd nie podlega dyskusji. W pierwszym półroczu do tych dwóch marek należało 95% sprzedaży samochodów hybrydowych w Polsce. Liderem sprzedaży tego typu aut jest model Auris, do którego należy 45% rynku, czyli niemal co drugi samochód z takim napędem jest Aurisem. Do tej pory jednak model nie miał żadnego konkurenta.

Moda na SUV-y nie przemija…
… co doskonale wykorzystali Koreańczycy. Skoro popyt na hybrydy rośnie, a udział SUV-ów w sprzedaży zwiększa się z roku na rok, zaimplementowanie takiego napędu do modnego crossovera było naturalnym ruchem. I to jest duża przewaga Kii nad zwykłym hatchbackiem Toyoty. Kia jest większa od Aurisa, ma większy rozstaw osi, oferuje większą przestronność w kabinie i wyższą pozycję za kierownicą.


Kia Niro
Toyota Auris
Wersja M
Active
Cena bazowej wersji [PLN] 86 900
79 900
PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE
Długość [mm] 4355
4330
Szerokość [mm] 1805
1760
Wysokość [mm] 1545 (z relingami)
1475
Rozstaw osi [mm] 2700
2600
Bagażnik min/max [litry] 347/1345
360/1200
Zawieszenie przód MacPherson
MacPherson
Zawieszenie tył wielowahaczowe
wielowahaczowe
Masa własna/DMC [kg] 1425/1925
1310/1815
Rozmiar kół/opon 205/60 R16
195/55 R16
Hamulce przód/tył Tarczowe wentylowane/tarczowe
Tarczowe wentylowane/tarczowe

Dwie koncepcje napędu
W kwestiach napędu, każdy idzie swoją drogą. Patent Toyoty na sprawną i niezawodną hybrydę jest od lat taki sam - duży, niewysilony silnik benzynowy z wtryskiem wielopunktowym, zmienne fazy rozrządu oraz duży motor elektryczny. Kia wybrała inny wariant - mniejszy, ale mocniejszy silnik benzynowy z wtryskiem bezpośrednim i zmiennymi fazami rozrządu oraz - w porównaniu do Toyoty - słabszy motor elektryczny. Dane techniczne przemawiają za Toyotą. Doświadczenie również. Warto zwrócić jednak uwagę na prędkość maksymalną, która w Niro wynosi zaledwie 162 km/h. W czasach rozwoju autostrad, jazda z szybkością bliską prędkości maksymalnej mija się z celem. Jak dla mnie, to główna wada tego modelu.


Kia Niro
Toyota Auris
Wersja M
Active
Cena bazowej wersji [PLN] 86 900
79 900
SILNIK/OSIĄGI/SPALANIE
Budowa silnika spalinowego
Benz. R4, wtrysk bezpośredni, zmienne fazy rozrządu
Benz. R4, wtrysk wielopunktowy, zmienne fazy rozrządu
Pojemność silnika [cm3]
1560
1798
Moc silnika spalinowego [KM/obr./min]
105/5700
99/5200
Maks. moment obrotowy [Nm/obr./min]
147/4000
142/4000

Moc silnika elektrycznego [KM] 43,5
80
Maks. moment obrotowy silnika elektrycznego [Nm]
170
207

Maks. moc układu hybrydowego [KM]
141
136
Maks. moment obrotowy układu hybrydowego [Nm]
265
b.d.

Typ baterii
litowo-jonowo polimerowy
niklowo-metalowo wodorowy
Pojemność baterii [Ah]
6,5
6,5

Skrzynia biegów
aut. dwusprzęgłowa 6-biegowa
aut. bezstopniowa
Napęd
przód
przód
Zbiornik paliwa [l]
45
45
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek]
11,5
10,9
Prędkość maksymalna [km/h]
162
175
Spalanie miasto [l/100 km]
3,8
3,4
Spalanie trasa [l/100 km]
3,9
3,4
Spalanie średnie [l/100 km]
3,8
3,5

Wyposażenie
Jeżeli chodzi o wyposażenie standardowe, Kia deklasuje Toyotę. W porównaniu do japońskiego konkurenta oferuje dodatkowo: system utrzymania pasa ruchu, tempomat, dwie strefy klimatyzacji (Toyota jedną), 6 głośników zamiast 4, skórzaną kierownicę, elektrycznie sterowane szyby tylne, regulację wysokości fotela pasażera, światła przeciwmgielne i tańsze o 500 zł czujniki cofania. W obydwu przypadkach można dokupić pakiety bezpieczeństwa (w Toyocie za 2300 zł, w Kii za 3500 zł), obejmujące kilka mniej lub bardziej przydatnych asystentów jazdy. Oferty dodatkowych opcji są jednak bardzo skromne. Na plus Kii przemawia teoretycznie standardowa gwarancja - 7 lat/150 000 km kontra 5 lat/100 000 km u Toyoty. Jednak żeby dokładnie móc porównać obie oferty, trzeba zapoznać się szczegółowo ze wszystkimi wykluczeniami i zobowiązaniami kierowcy.


Kia Niro
Toyota Auris
Wersja M
Active
Cena bazowej wersji [PLN] 86 900
79 900
WYPOSAŻENIE
Poduszki czołowe/boczne/kurtynowe
S/S/S
S/S/S
Poduszka kolanowa kierowcy
S
S
System utrzymania pasa ruchu
S
2300 [pakiet Safety]
Tempomat
S
N
Czujniki cofania
1000
1500
Klimatyzacja aut./liczba stref
S/2
S/1
Radioodtwarzacz MP3/liczba głośników
S/6
S/4
Bluetooth/USB/AUX
S/S/S
S/S/S
Skórzana kierownica
S
N
Lusterka elektryczne/podgrzewane
S/S
S/S
Szyby elektryczne przód/tył
S/S
S/N
Regulacja wysokości fotela kierowcy/pasażera
S/S
S/N
Światła przeciwmgielne
S
N
Felgi aluminiowe
S
S
Lakier metalik
2300
2300
Aktywny tempomat
3500 [pakiet wspomagania jazdy]
N
Gwarancja
7 lat/150 000 km
5 lat/100 000 km

Podsumowanie
Hybrydowy Auris doczekał się konkurenta, który z pewnością odbierze mu klientów. Pytanie tylko ilu? Niro punktuje "Japończyka" modnym nadwoziem typu crossover oferującym lepsze walory użytkowe, bogatszym wyposażeniem standardowym i dłuższą gwarancją. Za Toyotą przemawia mimo wszystko niższa cena, lepsze parametry techniczne napędu i doświadczenie w produkcji aut hybrydowych, potwierdzone milionami sprzedanych aut, rzeszą zadowolonych klientów i ugruntowaną opinią o niezawodności. Kia ma przed sobą dobre perspektywy, a Toyota musi śledzić każdy ruch nowego konkurenta. Na tym wszystkim skorzystają klienci, którzy w końcu mają wybór.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane