/  / Jeep Compass – cień legendy

PREZENTACJA | Jeep Compass – cień legendy

Jeep Compass 2014
© IBRM Samar
Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014Jeep Compass 2014

Mało która marka kojarzy się tak jednoznacznie jak Jeep, utożsamiany z pojazdami terenowymi. Skoro jednak Porsche może produkować SUV-y, to dlaczego Jeep nie miałby sygnować swoim logo samochodów służących do jazdy po nawierzchni utwardzonej?

Wygląda jak terenówka. Ma masywne nadkola, słupki dachowe i potężny „grill”. Do tego wizerunku nie pasują trochę aluminiowe felgi, z drugiej jednak strony profil opon nie jest przesadnie niski. Również nazwa modelu wypisana dużymi literami na drzwiach sugeruje, że możemy się nim udać w cztery strony świata nie zważając na rodzaj nawierzchni. Podobnie jednak jak kowbojskie buty czy kapelusz nie robią z człowieka kowboja, tak wyżej wymienione atrybuty samochodu terenowego nie robią z niego terenówki.

Wchodzący na rynek w 2007 roku Compass walczyć miał w segmencie kompaktowych SUV-ów, czy może raczej crossoverów, bowiem ta druga nazwa lepiej opisuje charakter pojazdów, które mają tylko wyglądać jak samochody do jazdy po bezdrożach. O ile jednak terenowi "bracia" Compassa: Wrangler, Cherokee, czy Grand Cherokee prezentują własny styl, to Compass sprawia wrażenie, jakby rysowano go słabo zaostrzonym ołówkiem. Choć całość ozdobiona jest charakterystycznymi detalami, jak wyraźne przetłoczenie wzdłuż linii bocznej, masywne tylne słupki, czy klamki przesunięte na słupki drzwiowe, to stylistykę auta określić można jako zachowawczą.


Wnętrze zdradza podobieństwa do tego jakie znamy z Wranglera. Na wyraźnie wyodrębnionej konsoli centralnej umieszczono ekran wyświetlacza wielofunkcyjnego i dwa okrągłe nawiewy. Przeciętnej jakości plastiki deski rozdzielczej w kolorze czarnym, upstrzone są wstawkami z plastiku w kolorze srebrnym. W zestawieniu z brązową tapicerką skórzaną całość prezentuje się zaskakująco dobrze, choć w pierwszej chwili skóra sprawia wrażenie „ekologicznej”. Nieco do życzenia pozostawia precyzja spasowania materiałów. Cóż, taka jest uroda pojazdów marek zza wielkiej wody. Kolumna trójramiennej, dobrze leżącej w dłoniach kierownicy regulowana jest niestety tylko w jednej płaszczyźnie: góra-dół. Utrudnia to nieco zajęcie wygodnej pozycji, tym bardziej, że obudowa kolumny kierownicy jest dość masywna. Wnętrze zaopatrzono także w dużą liczbę schowków, choć ich rozmiary pozwalają „upchnąć” tylko niewielkie przedmioty. Ilość miejsca w kabinie porównywalna jest z tą oferowaną przez „zwykłe” kompakty z tym, że tylna kanapa, z racji na umieszczoną między przednimi fotelami konsolę zapewni wygodną podróż tylko dwóm osobom. Dzięki pochylanym oparciom drugiego rzędu siedzeń można modyfikować nieco pozycję zajmujących je osób, należy jednak pamiętać o niezbyt pojemnym (328 litrów) bagażniku, który po rozłożeniu oparć kanapy staje się jeszcze mniejszy.

Do napędu auta służy dwulitrowy, wolnossący silnik benzynowy. Moc 156 KM, przenoszona na przednią oś, pozwala na dynamiczne przyspieszanie, choć charakterystyka jednostki, w połączeniu z bezstopniową skrzynią automatyczną powodują, iż przy jeździe z wykorzystaniem pełnej mocy do wnętrza zaczyna przedostawać się sporo hałasów pochodzących z układu napędowego. Przy spokojnej jeździe hałas nie przeszkadza, a to właśnie do takiego przemieszczania się Compass został stworzony. Miękkie zawieszenie zapewnia komfort i nie przepada za nagłymi zmianami kierunku jazdy, poza tym auto prowadzi się pewnie i jest przewidywalne.


W motoryzacji 8 lat to dużo, choć jedne pojazdy lepiej znoszą próbę czasu, a inne gorzej. W przypadku Compassa czas, który upłynął od jego debiutu jest mocno odczuwalny tym bardziej, że  nigdy nie brylował w segmencie kompaktowych crossoverów. Z drugiej jednak strony ten Jeep nie ma za zadanie kusić nowoczesnymi rozwiązaniami, jakością wykonania, czy przestronnością kabiny. Mając za sobą legendę marki, ma on rozbudzać poczucie niczym nieskrępowanej wolności, wyrażającej się w możliwości pokonywania tysięcy mil w kierunku zachodzącego słońca, jak w amerykańskich „filmach drogi” czy westernach. A czy rzeczywiście tak działa? Na to pytanie każdy odpowie sobie sam.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane