/  / Jeep Cherokee Limited - kolejne wcielenie legendy

TEST | Jeep Cherokee Limited - kolejne wcielenie legendy

Jeep Cheeroke 2014
© IBRM Samar
Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cherokee 2014Jeep Cherokee 2014Jeep Cherokee 2014Jeep Cherokee 2014Jeep Cherokee 2014Jeep Cherokee 2014Jeep Cherokee 2014Jeep Cherokee 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014Jeep Cheeroke 2014

Już pierwsze zdjęcia nowego Cherokee podzieliły zagorzałych fanów Jeepa. Dla jednych jego wygląd stanowił przykład świeżej stylistyki nadwozia, inni odsądzali konstruktorów od czci i wiary za udziwnione kształty i odejście od tradycji modelu. Przyjrzyjmy się bliżej Cherokee najnowszej generacji, gdy już opadł nieco pył bitewny sporu wokół jego sylwetki.

Jeep to legenda. Niewiele jest na świecie marek samochodów o równie długiej tradycji i równie jednoznacznym wizerunku mocnego auta terenowego. Gdyby nie amerykańska marka nie byłoby całej grupy samochodów potocznie określanych „dżipami”. Nic więc dziwnego, że każde pojawienie się na rynku nowego modelu wzbudza wielkie emocje wśród entuzjastów motoryzacji, szczególnie tych spod znaku 4x4. W przypadku Cherokee kontrowersje towarzyszą mu od dawna, właściwie przy okazji prezentacji każdej nowej generacji.

Cherokee to w gamie Jeepa nazwa obecna od 1974 roku. Początkowo oznaczała sportową wersję modelu Jeep Wagoneer, produkowanego od początku lat 1960-tych. Cherokee (SJ) był początkowo dostępny tylko w wersji dwudrzwiowej. Odmiana czterodrzwiowa znalazła się w ofercie marki w 1977 roku. Samodzielny żywot Cherokee (XJ) rozpoczął w 1984 roku. Poza nazwą nie miał nic wspólnego ze swym poprzednikiem. Auto zostało zaprojektowane wspólnie z inżynierami Renault,  gdyż firma AMC, ówczesny właściciel marki Jeep, należała w części do francuskiego koncernu. Cherokee XJ był pierwszą terenówką bez ramy nośnej, co zaszokowało fanów Jeepa. Mimo tego „braku” (a może dzięki niemu) stał się alternatywą dla zwykłych pojazdów rodzinnych i na długo przed pojawieniem się segmentu SUV spopularyzował jeżdżenie autem terenowym na co dzień, nie tylko poza utwardzonymi szlakami.


Cherokee jest bowiem autem „na każdą pogodę i każdy teren", a kierowcę wspomaga w tym względzie cały szereg systemów do jazdy w terenie. Oferta wyposażenia obejmuje trzy systemy napędu 4x4 zapewniające optymalne osiągi w dowolnych warunkach jazdy: jednostopniowy, w pełni automatyczny Jeep® Active Drive I, system dwustopniowy Jeep® Active Drive II oraz Jeep® Active Drive Lock dla zarządzania momentem obrotowym z wykorzystaniem blokowania tylnego mechanizmu różnicowego oraz reduktora terenowego. Jeep Active Drive I oferowany w wersjach modelowych Cherokee Longitude i Limited posiada jednostopniowy moduł transferu mocy (PTU), która działa automatycznie i zapewnia płynność aktywacji napędu 4x4 przy dowolnej prędkości jazdy. Układ ten nie wymaga ingerencji czy udziału ze strony kierowcy i samoczynnie koryguje zjawisko znoszenia podczas dynamicznej jazdy, pozwalając skuteczniej panować nad pojazdem w sytuacjach pod- i nadsterowności. Do optymalizacji rozdziału mocy na kołach Jeep Active Drive I wykorzystuje system kontroli trakcji przy pomocy hamulców. Napęd 4x4 załączany jest za pośrednictwem w pełni zmiennego mokrego sprzęgła w obudowie tylnego mechanizmu różnicowego.

Jeep Active Drive II dostępny w wersji Cherokee Limited pozwala kontrolować rozdział momentu obrotowego na obie osie przy pomocy dwustopniowego modułu transferu mocy PTU z reduktorem terenowym. W trybie 4WD Low system ten umożliwia zblokowanie osi przedniej i tylnej w celu zwiększenia mocy dostępnej na kołach przy niskich prędkościach jazdy oraz podwyższenia siły pociągowej (holowania przyczepy). Przełożenie 2,92:1 reduktora terenowego umożliwia zwiększenie zdolności pokonywania wzniesień i podjazdów, sprawdza się również w przypadku konieczności pełzania podczas trudnej jazdy w terenie. Jeep Active Drive II współpracuje z systemem kontroli trakcji Selec-Terrain, modułem sterującym skrzyni biegów oraz systemem ESC.

Jeep Active Drive Lock należy do wyposażenia standardowego wersji Trailhawk. Układ ten łączy zalety systemu Jeep Active Drive II z dodatkową możliwością blokowania tylnego mechanizmu różnicowego do jazdy w warunkach skalistych lub ekstremalnych szlaków terenowych. Blokada tylnego mechanizmu różnicowego aktywowana może być ręcznie po załączeniu reduktora terenowego lub automatycznie - po wybraniu trybu „Rock" (jazda w warunkach skalistych).

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Jeep Cherokee
Audi Q5
Wersja Limited TDI
Cena bazowa wersji [PLN] 199 900 176 500
Budowa silnika/paliwo Diesel, R4 16V Common-Rail Diesel, R4 16V Common-Rail
Pojemność silnika [cm3] 1956 1968
Moc [KM/obr./min] 170/4000 190/3800
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 350/1500 400/1750-3000
Skrzynia biegów 9-biegowa automatyczna 7-biegowa automatyczna
Napęd 4x4 4x4
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 10,3 8,4
Prędkość maksymalna [km/h] 192 210
Spalanie miasto [l/100km] 7,1 6,4
Spalanie trasa [l/100km] 5,1 5,3
Spalanie średnie [l/100km] 5,8 5,7

Wszystkie warianty napędu 4x4 nowego Cherokee skojarzone są z systemem zarządzania trakcją Jeep Selec-Terrain działającym w czterech trybach: Auto, Snow (śnieg), Sport i Sand/Mud (piach/błoto); piąty tryb Rock (skały) dostępny jest w wersji Trailhawk. Selec-Terrain pozwala wybrać najlepszą charakterystykę przenoszenia napędu na różnych podłożach w warunkach jazdy szosowej i terenowej. Koordynuje działanie 12 systemów, w tym modułu sterującego silnikiem i układem hamulcowym, elektronicznej stabilizacji toru jazdy (ESC), modułu sterującego skrzyni biegów oraz systemu Selec-Speed Control. Ten ostatni obejmuje systemy kontroli wjazdu Hill Ascent Control i zjazdu Hill Descent Control, umożliwiając pokonywanie stromizn przy minimalnym wysiłku kierowcy. System ESC steruje momentem obrotowym silnika i ciśnieniem w układzie hamulcowym pozwalając utrzymać pożądaną prędkość podczas podjazdów i zjazdów w terenie i przejazdu przez przeszkody terenowe, umożliwiając kierowcy koncentrację na prowadzeniu samochodu. Dostępny tylko w wersji modelowej Trailhawk i działający w trybie 4-Low system Selec-Speed aktywowany jest przyciskiem systemu Selec-Terrain. Wybieranie prędkości jazdy w zakresie 1,6-8,5 km/h odbywa się ruchem +/- dźwigni sektora skrzyni biegów. Nowy Cherokee to również pierwszy SUV klasy średniej z odłączanym napędem osi tylnej. Przełączanie napędu pomiędzy 4x2 a 4x4 następuje automatycznie bez ingerencji kierowcy.

Cena legendy
Cherokee nie jest autem tanim, nawet w porównaniu do konkurencji. W najtańszej wersji Longitude, ze 140-konnym Dieslem i napędem wyłącznie na koła przednie kosztuje prawie 140 tys. zł. Cena testowanej przez nas wersji Limited zależy od zastosowanego systemu napędu 4x4: z Active Drive I wynosi od 192 900 zł, z Active Drive II – od 199 900 zł. W obu przypadkach to znacznie więcej niż za swe modele żąda konkurencja, np. za Mazdę CX-5 SkyPASSION 4x4, z silnikiem 2.2 Diesel o mocy 175 KM i automatycznej, 6-biegowej przekładni trzeba zapłacić 154 900 zł, za Audi Q5 Quattro, z silnikiem 2,0 Diesel (177 KM) i 7-biegową przekładnią – 172 500 zł, za BMW X3, z silnikiem 2.0 Diesel  (190 KM) i 8-przekładnią – 179 377 zł. Wyraźnie droższy od Cherokee jest jedynie nowy Land Rover Discovery Sport (następca modelu Freelander). Brytyjski konkurent kosztuje w wersji HSE Luxury z silnikiem 2,2 l Diesla i 9-przekładniową, automatyczną skrzynią biegów 295 380 zł.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane