/  / Jeep Cherokee już w Polsce

Jeep Cherokee już w Polsce

null
nullnullnullnullnullnullnullnullnull

Nowy Jeep Cherokee trafił do polskich salonów. Według producenta auto oferuje nową interpretację stylu życia „Jedź, dokąd chcesz i rób, co Ci się podoba”. Czym zamierza zdobyć sympatię klientów?

Trzy dekady temu Jeep Cherokee dał początek SUV-om średniej wielkości. Nowością modelu z roku 1984 było samonośne nadwozie, nadające pojazdowi sztywność, obniżające jego wagę i zużycie paliwa. Jeep Cherokee nowej generacji to , jak zapewnia producent, świeże spojrzenie na kategorię stworzoną przez Jeepa przed 30 laty. To pierwszy samochód w segmencie SUV średniej wielkości wyposażony w dziewięciobiegową automatyczną skrzynię biegów oraz  pierwszy pojazd tej klasy z odłączanym napędem osi tylnej. W ofercie producenta Cherokee  plasuje się pomiędzy modelem Compass a Grand Cherokee. Bezpośrednimi konkurentami modelu są: Volvo XC 60, BMW X3, Audi Q5 i Hondą CR-V.

Awangardowa tradycja

Nowy Jeep Cherokee wyróżnia się awangardową, dla niektórych po prostu dziwną, stylistyką. Zamierzeniem projektantów było stworzenie pojazdu, który pozostanie wierny tradycji marki, a zarazem wprowadzi ją w nową erę. Choć więc stylistyka auta jest nowoczesna, bazuje na tradycji marki, m.in. poprzez charakterystyczny 7-szczelinowy grill, obniżoną linię okien nawiązującą do drzwi połówkowych we Wranglerze, czy trapezoidalne nadkola. Kluczowym elementem przodu Cherokee jest spadzista pokrywa komory silnika. Kształt tylnej części karoserii podkreślają światła LED, stanowiące integralną część tylnych lamp.

Przy projektowaniu wnętrza pojazdu jego autorzy również czerpali inspirację z dziedzictwa marki. Oprawę konsoli centralnej wzorowano na zarysie atrapy chłodnicy wojskowego Jeepa-Willysa z lat 40. ubiegłego wieku. Wnętrze Cherokee wyraźnie nawiązuje też do stylistyki „większego brata”, Grand Cherokee.

Model oferowany jest w trzech wersjach wykończenia, inspirowanych egzotycznymi krajobrazami różnych zakątków globu, m.in. Maroka, Wielkiego Kanionu Kolorado i włoskiego Wezuwiusza. Wieczorny marokański krajobraz stanowił inspirację czarnych wnętrz. Brązowe wnętrze Jeepa było inspirowane Wielkim Kanionem Kolorado. Wyobrażenie Wezuwiusza zainspirowało projektantów wnętrza Vesuvio, wyróżniającego się ciemnobrązową i niebieską (Indigo Blue) skórą.
Cherokee wyposażony został w praktyczne schowki. Bezpiecznym miejscem na drobiazgi jest zamykana skrytka w górnej części konsoli centralnej. Przedni fotel pasażera można złożyć, a w oparciu fotela pasażera znajduje się ukryta wnęka na cenniejsze przedmioty.

4x4x3

W nowej generacji Cherokee są trzy systemy napędu 4×4: jednobiegowy, w pełni automatyczny Jeep® Active Drive I, system dwubiegowy Jeep® Active Drive II, umożliwiający zarządzanie momentem obrotowym i wykorzystujący reduktor terenowy, oraz Jeep® Active Drive Lock obejmujący wszystkie funkcje układu Jeep Active Drive II, a ponadto umożliwiający blokowanie tylnego mechanizmu różnicowego, oraz system Selec-Speed Control (tylko w modelach Trailhawk).
Oferowany w wersjach Longitude i Limited, system Jeep Active Drive I posiada w pełni automatyczny jednobiegowy moduł transferu mocy (PTU), który zapewnia płynną jazdę (niezależnie, od tego, czy korzysta się z napędu 4×4) przy dowolnej prędkości. Układ ten nie wymaga ingerencji ze strony kierowcy i samoczynnie koryguje zjawisko znoszenia podczas dynamicznej jazdy, pozwalając skuteczniej panować nad pojazdem w przypadku pod- i nadsterowności.

System Jeep Active Drive II, dostępny w wersji Cherokee Limited, obejmuje dwubiegowy moduł PTU, umożliwiający kontrolę rozdziału momentu obrotowego, oraz reduktor terenowy. W trybie 4-Low system ten pozwala na zblokowanie przedniej i tylnej osi w celu zwiększenia mocy przy niskich prędkościach jazdy oraz zwiększenia siły pociągowej.

Układ Jeep Active Drive Lock, dostępny w standardzie tylko w modelach Trailhawk, łączy wszystkie zalety systemu Jeep Active Drive II z dodatkową możliwością blokowania tylnego mechanizmu różnicowego w celu zwiększenia mocy dostępnej na kołach przy niskich prędkościach jazdy, podczas pełzania po skałach lub w trudnych warunkach terenowych. Blokadę tylnego mechanizmu różnicowego można aktywować ręcznie w każdym trybie reduktora terenowego; blokada włączy się automatycznie w niektórych trybach Selec-Terrain (takich jak „Rock” – Skały) w celu optymalizacji własności trakcyjnych.

Warianty napędu 4×4 skojarzone są z systemem zarządzania trakcją Jeep Selec-Terrain, działającym w czterech trybach: Auto, Snow (śnieg), Sport i Sand/Mud (piach/błoto); piąty tryb Rock (skały) dostępny jest w wersji Trailhawk. System pozwala kierowcy na dokonanie wyboru (za pomocą przełącznika Selec-Terrain) ustawienia jazdy szosowej i terenowej. Koordynuje i optymalizuje pracę nawet 12 systemów, w tym modułu sterującego silnikiem i układem hamulcowym, elektronicznej stabilizacji toru jazdy (ESC), modułu sterującego skrzyni biegów oraz – tylko w przypadku modeli Trailhawk – systemu Selec-Speed Control. Funkcja Selec-Speed Control wyposażona jest w tryb kontroli wjazdu (Hill Ascent Control) i zjazdu (Hill Descent Control), dzięki któremu auto może pokonywać wzniesienia o dużym stopniu nachylenia z minimalnym udziałem kierowcy.

W gamie jednostek napedowych dostępny jest nowy dwulitrowy silnik wysokoprężny Multijet II z turbodoładowaniem oraz silnik benzynowy V-6 Pentastar o pojemności 3,2 litra. Turbodiesel jest oferowany w dwóch wersjach o mocy odpowiednio 170 lub 140 KM i momencie obrotowym 350 Nm. 170-konna wersja dwulitrowego silnika dostępna jest z dziewięciostopniową automatyczną skrzynią biegów, natomiast wersja o mocy 140 KM oferowana jest w parze z sześciostopniową przekładnią manualną. W obu wersjach dwulitrowego turbodoładowanego silnika wysokoprężnego zastosowano technologię „Start/Stop”. W europejskiej gamie modelowej ofertę jednostek napędowych uzupełnia silnik benzynowy V-6 Pentastar o pojemności 3,2 litra, mocy 272 KM i momencie obrotowym 315 Nm, z dziewięciostopniową, automatyczną skrzynią biegów.

Bezpieczeństwo i rozrywka

Bezpieczeństwo jazdy i ochrona pasażerów stanowiły priorytet w procesie konstrukcyjnym nowego Jeepa Cherokee. Dzięki temu nowa generacja Jeepa klasy średniej otrzymała prestiżową pięciogwiazdkową ocenę w teście bezpieczeństwa Euro NCAP, uzyskując łączny wynik 83/100. Cherokee uznany został też przez organizację Euro NCAP za „najlepszy w swej klasie” samochód w kategorii Small Off Road 4×4 w roku 2013. W zeszłym roku otrzymał kolejne prestiżowe wyróżnienie w dziedzinie bezpieczeństwa, tym razem w USA, gdzie uzyskał najwyższy możliwy wynik w każdym z czterech testów amerykańskiego Instytutu Ubezpieczeniowego Ruchu Drogowego (IIHS), zdobywając tym samym tytuł „Top Safety Pick”.

Na standardowe wyposażenie Jeepa Cherokee w dziedzinie bezpieczeństwa składa się siedem poduszek powietrznych (czołowe wielostopniowe, boczne fotelowe, boczne kurtynowe i poduszka kolanowa kierowcy) oraz system elektronicznej stabilizacji toru jazdy ESC, w skład którego wchodzą podsystemy zapobiegania dachowaniu (ERM) oraz ABS z kalibracją terenową. Jako seryjne lub opcjonalne dostępne są systemy takie jak: system ostrzegający przed najechaniem na przeszkodę (Forward Collision Warning) z funkcją ograniczania skutków kolizji (Crash Mitigation), asystent parkowania równoległego/prostopadłego (ParkSense Parallel/Perpendicular Park Assist), adaptacyjny tempomat (Adaptive Cruise Control) z funkcją Stop&Go, system monitorujący i sygnalizujący opuszczenie pasa ruchu (Lane Departure Warning-Plus), system monitorowania martwych punktów (Blind Spot Monitoring) oraz system monitorujący otoczenie tylnej części pojazdu (Rear Cross Path Detection).

Jeep Cherokee wyposażony jest w nowoczesne funkcje, które zapewniają dostęp do części informacyjno-rozrywkowej wyposażenia, takie jak: bezprzewodowa ładowarka indukcyjna smartfonu, pełnokolorowy siedmiocalowy, konfigurowalny wyświetlacz TFT Mulltiview, czy zaawansowany system UConnect, wyposażony w ekran dotykowy o przekątnej 8,4 cala, stanowiący centrum sterowania multimediami. Komfort podróżowania dodatkowo podnosi dostępny opcjonalnie system nagłośnienia Alpine klasy Premium o mocy 506 watów, złożony z dziewięciu głośników i subwoofera.

Duża różnorodność cen

Jeep Cherokee jest dostępny w Polsce w trzech różnych wersjach wyposażenia: Longitude, Limited i Trailhawk. Modele Longitude i Limited są wyposażone w wydajne dwulitrowe silniki wysokoprężne Multijet II o mocy 140 lub 170 KM, współpracujące odpowiednio z manualną sześciostopniową skrzynią biegów lub nową automatyczną skrzynią dziewięciostopniową. W modelach Limited i Trailhawk jest dostępny silnik benzynowy o pojemności 3,2 litra – Pentastar V-6 – współpracujący z dziewięciostopniową automatyczną skrzynią biegów.

Rozpiętość cen Jeepa Cherokee jest duża i zależy od wersji, na którą zdecyduje się nabywca. Najtańsza wersja Longitude z napędem tylko na przód to wydatek 139 900 zł brutto, za taką samą wersję, ale z napędem na cztery koła trzeba zapłacić co najmniej 153 900 zł. Chętny na model Trailhawk musi liczyć się z wydatkiem sięgającym 193 900 zł. Najdroższa wersja Limited kosztuje 199 900 zł.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane