/  / Jazda na zimówkach – nieobowiązkowa, ale bezpieczna

Jazda na zimówkach – nieobowiązkowa, ale bezpieczna

Oponeo|
null
© Oponeo.pl
null

Już 2 lata temu pojawił się pomysł, aby wprowadzić w Polsce obowiązek wymiany opon na zimowe w okresie od 1 listopada do 31 marca. Sprawa była szczególnie mocno dyskutowana 12 miesięcy temu, ale w końcu z pomysłu zrezygnowano. Według Ministerstwa Transportu, decyzja powinna zależeć od zdrowego rozsądku kierowcy.

Polska cały czas pozostaje jednym z niewielu krajów Europy Środkowo-Wschodniej, w którym nie ma obowiązku wymiany opon. Takie przepisy obowiązują między innymi w Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji, Litwie, Estonii, Rumunii, Szwecji czy też Norwegii. W wielu innych krajach regulacje prawne nakazują wymiany opon na zimowe w określonych warunkach - np. podczas jazdy po terenach górskich lub gdy wymagają tego znaki drogowe.

Ponad 90% kierowców nad Wisłą deklaruje, że wymienia opony na zimowe. Jednak Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego szacuje na podstawie danych pochodzących z warsztatów samochodowych, że w rzeczywistości na taki krok decyduje się zaledwie 2/3 zmotoryzowanych jeżdżących po polskich drogach.

Musimy jednak pamiętać, że o ile wymiana opon na zimowe nie jest w naszym kraju obowiązkowa, o tyle zdrowy rozsądek podpowiada, aby zmienić ogumienie na takie, które jest przystosowane do gorszych warunków panujących na przełomie każdego roku. Ani opona letnia, ani całoroczna nie zapewni nam tak dobrych osiągów, jak opona zimowa.

"Przede wszystkim opona zimowa jest wykonana z innego rodzaju mieszanki, dzięki której jest bardziej elastyczna i zachowuje swoje właściwości jezdne nawet w niższych temperaturach - tłumaczy Filip Fischer, kierownik działu obsługi klienta w Oponeo.pl. "Poza tym ogumienie zimowe ma zupełnie inny bieżnik".

Najczęściej producenci stosują bardziej agresywny bieżnik kierunkowy, który zapewnia lepsze odprowadzanie wody, śniegu i błota pośniegowego spod koła, co zwiększa przyczepność i zmniejsza ryzyko wystąpienia tzw. aquaplaningu.

Bieżnik opony zimowej jest także wyposażony w liczne nacięcia (lamele), które pozwalają na mocniejsze wgryzanie się w śnieg i pozytywnie wpływają na trzymanie się drogi. Różnice w przyczepności są ogromne. Sama droga hamowania na oponie zimowej jest o 25% krótsza przy zalegającym śniegu lub na lodzie w porównaniu do opony letniej.

Lepsza przyczepność jest także w trakcie opadów deszczu, kiedy na drodze jest morko i pojawiają się kałuże.
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane