/  / Jakie samochody wybierają Polacy?

Jakie samochody wybierają Polacy?

Motoraporter|
null
© Motoraporter
nullnullnullnullnull

Zmieniają się preferencje dotyczące wyboru samochodu używanego. Już wiemy, jakie auto chce kupić statystyczny Polak. Poszukuje: Forda, Audi, BMW, Opla, Mazdę lub Volkswagena, najchętniej w wieku 4-8 lat, o przebiegu 101-150 tys. kilometrów.

Zdecydowanie zmieniają się preferencje dotyczące zakupu samochodu używanego - wynika z najnowszego opracowania firmy Motoraporter. Na pierwszym miejscu nie znajduje się tak popularne dotychczas kombi, a pojazdy z nadwoziem typu hatchback.

W pierwszym półroczu 2013 prawie co trzecim sprawdzanym przez Motoraportera pojazdem było kombi. Natomiast w roku bieżącym to jedynie 22% ogółu sprawdzanych aut.

"Nie widać jednak, aby Polacy zaczęli masowo wybierać inne typy nadwozia. Wydaje się, że powodem takiego trendu mogła być możliwość pełnego odliczenia VAT dla przedsiębiorców przy zakupie samochodu nowego. Taka zachęta mogła skusić grupę kierowców do zakupu nowego samochodu zamiast używanego - twierdzi Marcin Ostrowski, prezes Motoraportera. "Czy jest to trend stały, czy tylko jednorazowa sytuacja, będzie można powiedzieć dopiero za rok. Być może fiskus znów miło zaskoczy przedsiębiorców - dodaje Ostrowski.

W lekkim odwrocie znajdują się tak popularnie dotychczas diesle. W pierwszym półroczu ten typ silnika wybierała ponad połowa klientów zlecających sprawdzenie samochodu używanego ekspertom Motoraportera. W pierwszym półroczu 2014 jest to 49% (-6%).

Najpopularniejsze marki na rynku samochodów używanych, czyli zmiana lidera
Najpopularniejszymi markami samochodów używanych w pierwszym półroczu 2014 są: Ford (10%), ex aequo Audi (8%) oraz BMW (8%), a także Opel, Mazda i Volkswagen (po 6%). Na podium nie znalazł się natomiast Opel (11% w pierwszym półroczu 2013 vs. 6% w 2014) oraz Honda (6% vs. 4%).

"W naszym zestawieniu pojawiają się modele, których w zeszłym roku nie było lub były bardzo mało popularne wśród naszych klientów. Przykładem są dwa modele Forda. W zeszłym roku najpopularniejszym modelem, który sprawdzali nasi eksperci, był Ford Focus (prawie połowa realizowanych zleceń aut tego producenta). W bieżącym roku zdecydowanie najpopularniejsze jest Ford Mondeo - mówi Ostrowski.

Prawie co dziesiąty sprawdzany przez Motoraportera samochód to BMW – zarówno w 2013, jak i 2014 roku. "Od początku publikowania naszych raportów marka ta znajduje się w pierwszej trójce najpopularniejszych wśród klientów Motoraportera. Drugi rok z rzędu najchętniej zlecane do sprawdzenia to pojazdy Serii 3 (ponad 1/3 wszystkich oględzin naszych ekspertów). I to zarówno w roku 2013, jak i 2014 - dodaje.

Pilnie poszukiwany: samochód z przebiegiem do 150 000 km, silnikiem do 2000 cm3
Porównując pierwsze półrocze 2014 i 2013 widać, że najchętniej kupowane są samochody z silnikiem do 2000 m3. W chwili obecnej ponad 70% klientów Motoraportera preferuje takie właśnie auta. Jest to wzrost o 16% w stosunku do pierwszego półrocza zeszłego roku.

"Nietrudno zgadnąć, jakie są tego powody. Oczywiście koszty paliwa, którego ceny nie chcą spaść ku rozpaczy większości zmotoryzowanych tankujących ON lub Pb, oraz koszty ubezpieczenia uzależnione od pojemności silnika. Dodatkowo wśród naszych klientów najpopularniejsze są również samochody maksimum 8-letnie, które posiadają już nowocześniejsze silniki, mniejsze oraz bardziej oszczędne - mówi Marcin Ostrowski z Motoraportera.  
"Powoli przestajemy się bać samochodów, które na liczniku mają więcej niż legendarne już 200 000 km. Takich aut nasi eksperci sprawdzili w tym półroczu o 4% więcej niż w pierwszym półroczu 2013. Choć zdecydowanie preferowane przez klientów Motoraportera są samochody z dużo mniejszym przebiegiem. Zadbany, rzetelnie serwisowany, z uczciwie podanym przebiegiem (nawet jeśli jest to ponad 200 000 km) to nadal dobry zakup i nie należy takich samochodów od razu odrzucać podczas analizowania ogłoszeń motoryzacyjnych - przekonuje Ostrowski.

Najczęściej wybieranymi samochodami używanymi są pojazdy 4-8 letnie. Jest to ponad połowa wykonywanych przez ekspertów Motoraportera oględzin w pierwszym półroczu 2014. O połowę spadła natomiast ilość sprawdzanych modeli mających mniej niż 3 lata. W pierwszym półroczu 2013 takie pojazdy stanowiły prawie 1/3 realizowanych zleceń. W tym roku jest to 15%.

"Realizując na zlecenie naszych klientów tysiące oględzin samochodów używanych w pierwszym półroczu 2014 muszę przyznać, że obecny raport może nieco zaskakiwać. Będzie tak, jeśli na rynek motoryzacyjny będziemy patrzeć tylko z perspektywy rynku samochodów używanych. Jeśli jednak spojrzymy na rynek jako całość (czyli samochody używane i nowe), to zobaczymy logiczną i spójną całość - podsumowuje Marcin Ostrowski.

"Przykładem jest pełne odliczenie VAT oferowane przedsiębiorcom na początku bieżącego roku. Skutkowało to między innymi mniejszym zainteresowaniem zakupem samochodu używanego typu kombi (przedsiębiorcy kupili nowe?) oraz większym zainteresowaniem zakupem samochodów pochodzących z rynku krajowego (49% w I półroczu 2014 vs. 21% w 2013 roku), bo przy wymianie flot takie właśnie samochody się na rynku wtórnym pojawiły".
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane