/  / Jakich aut szukali Polacy w 2013 roku?

Jakich aut szukali Polacy w 2013 roku?

otoMoto.pl|
DB2008AU00861_S.jpg
© Volkswagen
DB2008AU00861_S.jpg

Auto marzeń Polaka powinno być czarne, mieć benzynowy silnik, zostać wyprodukowane w 2008 roku, kosztować nie więcej niż 10 tys. zł i nazywać się Volkswagen Golf. Tak wynika z rankingu najpopularniejszych pojazdów w 2013 roku dostępnych na polskim rynku, przygotowanego przez serwis ogłoszeń motoryzacyjnych otoMoto.pl.

Serwis po raz kolejny stworzył ranking na podstawie statystyk z wyszukiwarki otoMoto.pl. Co zmieniło się na naszym rynku przez ostatnie kilka lat i jakie są obecnie preferencje Polaków? Odpowiedź zawiera raport pod nazwą „Internetowy Samochód Roku 2013”.

Auta niemieckie na czele
Zestawienie 10 najczęściej poszukiwanych modeli ubiegłego roku, tradycyjnie już opanowały samochody należące do niemieckich koncernów. Wyjątkiem jest ósme miejsce, które należy do Hondy Civic. To pierwsza taka sytuacja od 2010 roku, kiedy to na dziesiątym miejscu znalazł się Renault Kangoo.

Najpopularniejszym modelem został - czwarty rok z rzędu – Volkswagen Golf. Jednakże hitem polskiego rynku nie jest już 1,9 TDI. Polacy częściej wyszukiwali wersji z silnikiem benzynowym. Najpopularniejszy rocznik to 2008, a kolor czarny. Liczba zapytań o ten model z roku na rok sukcesywnie rośnie. Dwa lata temu wynosiła 1,2 mln, w 2012 roku 3,6 mln, a w tym roku o milion więcej.
 
Na drugiej pozycji znalazło się Audi A4, które awansowało z miejsca trzeciego uzyskując prawie 4 mln zapytań. Szczególnie poszukiwana jest wersja B6. Na najniższym miejscu podium stanął Volkswagen Passat (3 826 873 wyszukań na otoMoto.pl). Jeszcze rok temu wydawało się, że popularnością może przebić swojego mniejszego kuzyna. Najczęściej wybieraną wersją jest B6.

Rankingi dotyczące samochodów osobowych w Polsce w 2013 roku zdominowane zostały przez marki wchodzące w skład Grupy VW. Pod względem sprzedaży nowych aut marki: Skoda, Volkswagen i Audi, odpowiadały łącznie za ponad 23% sprzedaży wszystkich nowych pojazdów osobowych. W pierwszej dziesiątce rankingu najczęściej wyszukiwanych modeli w serwisie otoMoto.pl aż sześć modeli należało do marek właśnie z Grupy VW.

Na szczycie listy znajdują się marki niemieckiej i stan ten jest niezmienny od 2010 roku. Dopiero od 7 miejsca trend ten zostaje przełamany przez markę Fiat, która pomimo swoich problemów na rynku aut nowych, utrzymuje się w pierwszej dziesiątce wśród najczęściej wyszukiwanych marek samochodów używanych. Od 2012 roku na końcu zestawienia TOP20 znajdują się marki koreańskie. Sukcesy na rynku samochodów nowych znalazły niewielkie odzwierciedlenie na rynku wtórnym, jednak na pojawienie się marki Kia i Hyundai w pierwszej dziesiątce przyjdzie nam jeszcze poczekać. Na razie marki te zajmują odpowiednio 20 i 21 miejsce.

Skąd taka popularność marek zza zachodniej granicy? Michał Roszkowski, szef działu badań rynku motoryzacyjnego TNS Polska, partnera badawczego raportu wyjaśnia: - Kiedy pominiemy aspekty czysto cenowe i ekonomiczne, na czele rankingu ważności czynników wyboru samochodów na naszym rynku znajduje się marka. W dalszej kolejności znajduje się niezawodność samochodu, a dopiero na kolejnych miejscach wygląd, wyposażenie i pozostałe czynniki związane z samochodem i jego funkcjonalnością. To marka w dużej mierze determinuje nasze decyzje zakupowe na rynku samochodów nowych i używanych, a na podstawie naszych doświadczeń  i opinii o marce budujemy koszyk zakupowy na rynku motoryzacyjnym. Marki niemieckie, w tym VW, a ostatnio również Skoda, zapożyczając niektóre wartości w ramach mariażu z VW, przodują w ocenach wspomnianych aspektów wizerunkowych. Ostatnie sukcesy najnowszego Golfa (nagroda Car of The Year 2013) na pewno umacniają aktualny wizerunek marki VW w oczach konsumentów.

Rocznik najważniejszy
Niezmiennie głównymi czynnikami branymi przez Polaków pod uwagę przy zakupie używanego samochodu jest rocznik, rodzaj paliwa i cena. Wyposażenie dodatkowe, takie jak: klimatyzacja, centralny zamek, elektryka czy wspomaganie kierownicy lub radio znajdują się na końcu najczęściej wybieranych kryteriów przez poszukujących.

Ciekawostką jest, że jeszcze w 2012 roku bezwypadkowość szukanego pojazdu miała znaczenie jedynie dla co setnego użytkownika (0,88 proc.), a w roku 2013 szukający samochodu używanego zwracali już baczniejszą uwagę na historię wybranego modelu. Była ona istotna aż dla ponad 10 proc.

Polacy szukają też coraz droższych samochodów używanych. Jeszcze trzy lata temu, w 2011 roku, najczęściej poszukiwane były pojazdy do 5 tys. zł. Dwa lata temu poprzeczka cenowa zdecydowanie się podniosła. Najpopularniejsze w 2012 roku progi cenowe to odpowiednio 10 tys. zł, 5 tys. zł i 15 tys. zł. W 2013 roku zaś najpopularniejszym progiem pozostała kwota 10 tys. zł. Co ciekawe, próg „do 20 tys. zł” awansował z miejsca 7 na miejsce 4 wśród najczęściej wybieranych przedziałów cenowych.

Mocno zmieniły się preferencje Polaków co do wybieranego rodzaju paliwa. Rok temu silnik diesla pojawiał się w połowie wszystkich zapytań o typ zasilania, teraz w zaledwie jednej trzeciej. Najmocniej wzrosła popularność pojazdów z LPG, ten parametr zaznaczało ponad 25 procent poszukujących.

- Szukamy oszczędności na paliwie, ale jesteśmy gotowi zapłacić za auto nieco więcej niż w ubiegłych latach - mówi Radosław Dobrołęcki, dyrektor serwisu otoMoto.pl – Najpopularniejszy przedział cenowy to „do 10 000 zł”. Ale częściej niż w poprzednich latach wybieramy opcję „do 20 000” czy „do 30 000”. Jeśli dodamy do tego 6-procentowy wzrost sprzedaży nowych aut w 2013 roku – to doniesienia z rynku motoryzacyjnego przestają brzmieć tak pesymistyczne.

Nowa Octavia bezkonkurencyjna
W kategorii aut nowych najczęściej szukano Skody Octavii. To w końcu niekwestionowany lider wszystkich rankingów sprzedaży w Polsce. Przez ostatnie dwa lata ten model ustępował rumuńskiej Dacii Duster, która przebojem wdarła się na pierwsze miejsce wśród najczęściej wyszukiwanych aut nowych w latach 2011 i 2012.

Również w przypadku pojazdów użytkowych niemieccy producenci cieszą się największym zainteresowaniem – Mercedes i Volkswagen zajmują dwa pierwsze miejsca. Polskie akcenty znalazły się za to w innych kategoriach rankingu. Kolejny rok wśród maszyn rolniczych zwycięża Ursus. Co ciekawe, najbardziej poszukiwane modele to egzemplarze, które mają średnio po 20 lat – i ze względu na swoją prostą i niezawodną konstrukcję wciąż cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem. I tu kolejna ciekawostka – najpopularniejsze modele, czyli Ursus c360 i Ursus 3512 były bazą do stworzenia kolejnych modeli koparko-ładowarki Ostrówek. A ta z kolei maszyna, zwana „koparką ciągnikową” pojawiła się na trzecim miejscu wśród najbardziej poszukiwanych maszyn budowlanych.

Ranking tworzyli przez cały rok 2013 użytkownicy serwisu otoMoto.pl. Za każdym razem, gdy korzystali z wyszukiwarki na stronie - oddawali głosy. Tak powstały statystyki odnośnie popytu na rynku motoryzacyjnym w Polsce. Z kolei każda wystawiona oferta daje nam informacje na temat podaży. Tegoroczną edycję rankingu stworzono na podstawie ponad 460 milionów zapytań i ponad 9 milionów ofert z serwisu otoMoto.pl.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane