/  / Jak Volvo, to musi być bezpieczne!

Jak Volvo, to musi być bezpieczne!

Volvo|
null
© Volvo
nullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull

To już tradycja, że każdy kolejny model Volvo wyznacza nowe standardy w zakresie bezpieczeństwa. W nowym Volvo XC90 po raz pierwszy pojawią się dwa rozwiązania: aktywacja systemów bezpieczeństwa tuż przed niezamierzonym opuszczeniem drogi i system zapobiegający kolizjom czołowym.

Nowe Volvo XC90 będzie pierwszym samochodem seryjnym, w którym zostanie zastosowany system minimalizujący konsekwencje, jeśli pojazd wypadnie z drogi. A te najczęściej są bardzo poważne. W Stanach Zjednoczonych wypadki, w których bierze udział tylko jeden samochód, to prawdziwa plaga. Ginie w nich połowa wszystkich ofiar śmiertelnych wypadków drogowych.

W Szwecji ginie w ten sposób statystycznie prawie 1/3 wśród wszystkich ofiar wypadków drogowych. Z kolei w Polsce w takich zdarzeniach każdego roku śmierć ponosi 600 osób, co stanowi 18% wszystkich wypadków.

W modelu XC90 zastosowano funkcję stałego monitorowania pozycji auta. W chwili wykrycia, że pojazd wypadnie z drogi, przednie pasy bezpieczeństwa zostają napięte i takie pozostają aż do całkowitego zatrzymania auta. Dzięki temu kierowca i pasażerowie zachowują pozycję, która zmniejsza ryzyko odniesienia poważnych obrażeń.

Specjalnie opracowana konstrukcja ramy siedzenia, jego oparcia i siedziska mają za zadanie rozproszyć energię powstałą podczas nagłego uderzenia samochodu (np. w twarde podłoże). To rozwiązanie ma także na celu ochronę kręgosłupa podczas najpoważniejszych wypadków.

Aby zmniejszyć ryzyko niezamierzonego opuszczenia drogi, nowe XC90 będzie wyposażone w system Lane Keeping Aid, który pomaga utrzymać pojazd na właściwym pasie ruchu, a nawet dokonuje niewielkich korekt toru jazdy. Driver Alert Control wykrywa i sygnalizuje zmęczenie oraz spadek koncentracji kierowcy. Natomiast Rest Stop Guidance wskazuje najbliższy punkt, w którym można się zatrzymać i odpocząć.


Zapobieganie zderzeniom czołowym
W nowym Volvo XC90 znajdzie się też pierwszy na świecie seryjny system zapobiegający zderzeniom czołowym. Samochód samoczynnie zahamuje, jeśli wykryje ryzyko takiego wypadku. Do tego rodzaju zderzeń często dochodzi w miastach, ale także na jednopasmowych szosach, których w Polsce jest bardzo dużo.

System nie zawsze będzie w stanie całkowicie zapobiec zderzeniu. Może jednak istotnie zmniejszyć prędkość i konsekwencje takiej kolizji.

Stal borowa i roll-over
Podczas wprowadzania pierwszej generacji XC90 zorganizowano specjalny pokaz prasowy z symulacją wielokrotnego koziołkowania pojazdu (roll-over crash test). Kilkanaście lat temu tego rodzaju wypadki dla pasażerów SUV-ów oznaczały najczęściej tragiczne konsekwencje, ponieważ w samochodach załamywał się dach.

Testowy egzemplarz XC90 doskonale poradził sobie z tym trudnym sprawdzianem m.in. dzięki zastosowaniu w jego konstrukcji stali borowej. W najnowszym XC90 jest jej aż pięciokrotnie więcej niż w jego poprzedniku. Stanowi ona około 40% masy karoserii.

Aby zapobiec tego typu wypadkom, w nowym XC90 standardowo będzie montowany system Roll Stability Control. W chwili wystąpienia ryzyka przewrócenia się samochodu system reaguje podobnie jak systemy kontroli trakcji, chwilowo redukując moment obrotowy silnika lub dohamowując wybrane koła.

Jeśli dachowania nie da się uniknąć, napełnione zostaną kurtyny boczne, a pirotechniczne napinacze pasów, zastosowane przy wszystkich siedmiu siedzeniach, odpalą się samoczynnie.

Bezpieczeństwo w standardzie
Nowy model Volvo XC90 będzie posiadał bardzo szeroki pakiet systemów bezpieczeństwa w wyposażeniu standardowym. Oto wybrane z nich:
- Full Autobrake (system samoczynnie hamujący pojazd w sytuacji nieuniknionego uderzenia w tył pojazdu)
- Driver Alert (wykrywanie zmęczenia i dekoncentracji kierowcy)
- Brake Assist (system wspomagający hamowanie awaryjne)
- Forward Collision Warning (ostrzeżenie o ryzyku kolizji czołowej; za dopłatą z opcją samoczynnego hamowania)
- Pedestrian Detection (wykrywanie pieszych znajdujących się blisko jadącego samochodu)
- Lane Departure Warning (ostrzeżenie o niezamierzonym opuszczeniu pasa ruchu; za dopłatą z systemem automatycznie utrzymującym na właściwym pasie)
- Road Sign Information (odczytywanie znaków drogowych)
- Auto Steering Road Edge (system zapobiegający niezamierzonemu wypadnięciu auta z drogi)
- WHIPS (system chroniący odcinek szyjny kręgosłupa w przypadku uderzenia z tyłu)

Opcje dodatkowe
W XC90 znajdzie się szereg udogodnień podnoszących nie tylko bezpieczeństwo, ale i komfort jazdy. Queue Assist to funkcja umożliwiająca jazdę w korku przy minimalnym zaangażowaniu uwagi kierowcy. W ramach pakietu IntelliSafe pojawi się funkcja Park Assist Pilot, czyli możliwość automatycznego parkowania na miejscach równoległych i prostopadłych.

Opcja Surround View 360° wykorzystując cztery kamery daje możliwość obserwacji pojazdu i otoczenia z lotu ptaka. Cross Traffic Alert dzięki radarowym czujnikom w zderzakach ułatwi wyjeżdżanie tyłem z prostopadłych miejsc parkingowych na drogę o ruchu poprzecznym. Za dopłatą będzie można wybrać także udoskonalony system ostrzegający o pojazdach znajdujących się w martwym polu.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane