/  / Jak SUV, to najchętniej z silnikiem Diesla

Jak SUV, to najchętniej z silnikiem Diesla

BOSCH|
null
© Bosch
null

10 najpopularniejszych modeli SUV-ów w Niemczech jest wyposażonych w układ wtryskowy firmy Bosch. Także w wielu kompaktowych SUV-ach stosuje się systemy Bosch Common Rail.

Popularność samochodów typu SUV potwierdzają statystyki nowo rejestrowanych samochodów prowadzone przez niemiecki urząd ruchu drogowego KBA. Zainteresowanie klientów modelami takimi jak Volkswagen Tiguan, BMW X3 czy Audi Q5 sprawia, że statystycznie już co szósty nowo rejestrowany samochód w Niemczech to SUV. Z kolei w USA udział rynkowy tej kategorii wynosi około 30%.

W nadchodzących latach zgodnie z zapowiedziami pojazdy te będą coraz popularniejsze na całym świecie. Szacuje się, że do roku 2017 zostanie wprowadzonych około 50 nowych modeli SUV-ów.

Decyzje zakupowe kierowców SUV-ów podyktowane są głównie komfortem (wysoka pozycja fotela kierowcy, dobra widoczność zza kierownicy) oraz bezpieczeństwem jazdy (duża, masywna karoseria). Według nabywców wysoki komfort nie powinien jednak wiązać się z dużym zużyciem paliwa.

"W samochodach typu SUV klienci wybierają najczęściej silnik Diesla - mówi Markus Heyn, prezes działu branżowego Diesel Systems w spółce Robert Bosch GmbH. Statystyki potwierdzają jego opinię: w samej tylko Europie udział SUV-ów z silnikiem Diesla wynosi około 80%.

"Dzięki wysokiej mocy i oszczędnej pracy silnik Diesla jest idealny do większych samochodów - uważa Heyn. Wysoki moment obrotowy gwarantuje przyjemność z jazdy i sprawia, że nawet kompaktowe SUV-y mogą być z powodzeniem wykorzystywane do ciągnięcia przyczepy kempingowej lub przyczepy z łodzią.

Efektywny, wysokociśnieniowy układ wtryskowy Common Rail obniża zużycie paliwa i zwiększa zasięg pojazdu. Kierowcy nowych samochodów osobowych z silnikiem Diesla mogą na jednym tankowaniu przejechać około 30% więcej kilometrów niż kierowcy wersji benzynowych.

Pierwsze SUV-y z dieslem także w Ameryce
W SUV-ach na rynek USA i Azji wersje z silnikami Diesla należą do rzadkości. Wyjątek stanowi produkowany przez grupę Chrysler samochód Jeep Grand Cherokee. To pierwszy amerykański SUV dostępny w wersji z silnikiem Diesla.

W nadchodzących latach na amerykański rynek trafią kolejne dieslowskie SUV-y. Jednak wśród samochodów importowanych nadal przeważają wersje benzynowe. W ich przypadku kupujący powinni przykładać wagę do nowoczesnego układu bezpośredniego wtrysku benzyny. Oszczędza on do 12% paliwa w porównaniu do klasycznych silników z wtryskiem pośrednim.

Inną alternatywą dla SUV-ów są napędy hybrydowe typu Plug-in. Stanowią one połączenie oszczędnego silnika spalinowego z wydajnym napędem elektrycznym. Hybryda plug-in pozwala pokonać do 60 km z napędem czysto elektrycznym. Jednak z uwagi na zdecydowanie wyższy koszt zakupu takiego samochodu układy hybrydowe znajdują chętnych tylko wśród tych klientów, dla których dynamiczna i oszczędna jazda są ważniejsze niż koszty.

Dodatkowy napęd elektryczny oferuje jeszcze większą dynamikę niż diesle, a przy konsekwentnym ładowaniu akumulatora z gniazdka można zaoszczędzić do 90% kosztów energii.
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane