/  / Jak nowa Astra zrzuciła kilogramy

Jak nowa Astra zrzuciła kilogramy

null
© Opel
nullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull

Wielkimi krokami zbliża się premiera nowej Astry. W wersji 5-drzwiowej samochód marki Opel jest lżejszy od swojego poprzednika nawet o 200 kilogramów.

Zasadniczą rolę w obniżeniu masy odgrywa nowa, gruntownie odchudzona architektura Astry. Sam szkielet nadwozia i elementy strukturalne są lżejsze o ponad 20% (280 zamiast 357 kg). Kolejne 50 kilogramów zaoszczędzono dokonując modyfikacji elementów podwozia. Efekt ten uzyskano dzięki zastosowaniu wysokowytrzymałej i ultrawysokowytrzymałej stali, bardziej kompaktowym ramom pomocniczym, a także zmianom konstrukcyjnym w przednim i tylnym zawieszeniu.

Ponadto inżynierowie zrezygnowali z pełnego zestawu paneli poprawiających aerodynamikę spodu w Astrze. Zamiast tego zoptymalizowano kształt poszczególnych elementów podwozia i zespołu napędowego, osiągając podwójną korzyść: obniżenie masy oraz kosztów produkcji.

Kolejne zabiegi optymalizujące wymiary i masę Astry zaowocowały krótszymi zwisami z przodu i z tyłu, a także krótszym układem wydechowym, którego masa zmniejszyła się o 25%, czyli o 4,5 kilograma. Mniejsze koła i opony ważą nawet o 11,5 kilograma mniej niż w poprzednim modelu.



To samo dotyczy hamulców: układ, który musi poradzić sobie ze spowolnieniem mniejszej masy, ma bardziej kompaktową konstrukcję i jest lżejszy o 10 kilogramów, a przy tym jeszcze skuteczniejszy.

Lżejsze silniki i fotele
Debiutujący w Astrze silnik 1.4 ECOTEC Direct Injection Turbo waży znacznie mniej niż stosowane dotychczas porównywalne jednostki. Sam aluminiowy blok jest o 10 kilogramów lżejszy od żeliwnego bloku jego poprzednika. O tyle samo lżejsze są również skrzynie biegów.

Kurację odchudzającą przeszło wnętrze Astry. Dotyczy to między innymi foteli: są one teraz bardziej funkcjonalne i komfortowe od wcześniejszych konstrukcji, a przy tym zajmują mniej miejsca i są lżejsze. Udało się to osiągnąć m.in. poprzez zastosowanie lżejszej pianki poliuretanowej oraz stelaża z ultrawysokowytrzymałej stali.

Przednie fotele i tylna kanapa w nowej Astrze są w sumie o około 10 kilogramów lżejsze od tych elementów wnętrza w poprzednim modelu.

Korzyści ze zgubionych kilometrów
Niższa masa podzespołów przekłada się na zauważalnie lepszą zwrotność pojazdu oraz – co zrozumiałe – na mniejszy apetyt samochodu na paliwo. Według danych fabrycznych, Astra ze wspomnianym silnikiem 1.0 Turbo 105 KM i przekładnią Easytronic 3.0 zużywa w cyklu mieszanym od około 4,2 litra benzyny na 100 kilometrów (przy emisji CO2 na poziomie 96 g/km).
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane