/  / Jak Dawid z Goliatem

Jak Dawid z Goliatem

null
© Smart
nullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull

Oto materiał video, który przedstawia symulowane zderzenie czołowe Mercedesa Klasy S z nowym Smartem Fortwo. W badaniu chodziło o sprawdzenie zakresu bezpieczeństwa, jaki swoim pasażerom oferuje maluch ze stajni Daimler AG.

Wnętrze nowego Smarta Fortwo i Forfour jest chronione przez twardą skorupę, zwaną tridionem. W jej konstrukcji dominuje formowana na gorąco stal ultra-wysokowytrzymała oraz stal wielofazowa. Zbiornik paliwa zamontowano poza strefą zgniotu, z przodu tylnej osi.

Zgodnie ze strategią bezpieczeństwa Mercedes-Benz o nazwie "Real Life Safety", podczas testów zderzeniowych główny nacisk położono na próby przeprowadzane z udziałem znacznie większych i cięższych pojazdów, łącząc doświadczenia z tymi zgromadzonymi przez firmę Renault (partner w pracach projektowych nad nowym Smartem/Renault Twingo).

Nowe Smarty uzyskały dobre wyniki w zderzeniach czołowych z o wiele większymi i cięższymi od siebie limuzynami Klasy C i S. Łącznie, z uwagi na globalne ambicje modeli liczba przeprowadzonych testów zderzeniowych jest czterokrotnie wyższa niż ta wymagana na rynku europejskim.


Kierowca i pasażer Smarta Fortwo (oraz pasażerowie tylnej kanapy Smarta Forfour) mają standardowo do dyspozycji trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z ogranicznikiem siły napięcia i napinaczami. Standardem jest też wskaźnik zapięcia pasów na tylnej kanapie, mocowania ISOFIX na siedzeniach pasażera/pasażerów oraz poduszki czołowe, boczne przednie (obejmujące swoją powierzchnią obszar klatki piersiowej i głowy) oraz poduszka kolanowa dla kierowcy.

Zaawansowane systemy wspomagające, zarezerwowane wcześniej dla modeli z wyższych segmentów, w dalszym stopniu zwiększają komfort i bezpieczeństwo. Ich lista obejmuje m.in. system Crosswind Assist (standard; z pomocą układu hamulcowego eliminuje wpływ bocznego wiatru na prowadzenie), ostrzeganie przed kolizją czołową (opcja) oraz układ monitorowania pasa ruchu Lane Keeping Assist (opcja).

Podwozie nowego Smarta cechuje nowa architektura przedniej osi z elementami z poprzedniej generacji Klasy C (kolumny MacPhersona), zoptymalizowana tylna oś De Dion (nowe amortyzatory dwururowe i osobne sprężyny śrubowe baryłkowe z izolującymi hałas podkładkami elastomerowymi), odczuwalnie zwiększone ugięcie wszystkich czterech sprężyn i wyższy profil opon. W rezultacie zawieszenie zapewnia znacznie większy komfort tłumienia.

Układ jezdny nadal ma lekko podsterowną charakterystykę, a inżynierowie zachowali dotychczasową koncepcję z różnymi rozmiarami ogumienia na przedniej i tylnej osi. Na życzenie oferowane jest obniżone o 10 mm zawieszenie sportowe z twardszymi sprężynami.

Nowy Smart występuje z układem kierowniczym z przekładnią zębatkową, systemem Direct-Steer o zmiennym przełożeniu oraz elektrycznym wspomaganiem, przyczyniającym się do lepszej wydajności. Z układem hamulcowym zintegrowano funkcję wspomagającą pokonywanie wzniesień oraz asystenta hamowania.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane