/  / Infiniti Q50 2.0t - spotkanie w Zurychu

TEST | Infiniti Q50 2.0t - spotkanie w Zurychu

null
© IBRM Samar
nullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull

Jesienią 2013 roku pojawił się nowy zawodnik w klasie premium - Infiniti Q50. Pojazd zaskoczył rywali najmocniejszą w segmencie jednostką hybrydową i nowatorskim układem kierowniczym. Teraz pod jego maskę trafił 2-litrowy silnik benzynowy z turbo o mocy 211 KM.

Dla wielu entuzjastów motoryzacji Infiniti nadal jest dość egzotyczną marką. Najczęściej kojarzy się z zaokrąglonymi SUV-ami importowanymi z USA, albo sportowymi coupe przypominającymi Nissana 350Z. Zresztą, nie jest to tylko polska specyfika. Nawet w Zurychu, w którym na każdej ulicy można spotkać bardzo drogi albo nietuzinkowy samochód, żadnego przedstawiciela tej marki nie widzieliśmy. Co więcej, jeden z przechodniów oglądając nasze testowe auto zapytał ze zdziwieniem, czy to Tesla? W najbliższych latach ta sytuacja może się radykalnie zmienić, ponieważ na rynku pojawiły się sedany - Q70 i Q50. Ten ostatni ma największe szanse na stałe zaistnieć na rynku europejskim.

Samochód rywalizuje w segmencie premium z takimi modelami jak BMW serii 3, Audi A4, Lexus IS czy Mercedes klasy C. Co ciekawe, z tym ostatnim ma bardzo dużo wspólnego, ponieważ oba modele mają jednego dostawcę silników - Daimlera AG. Niemiecki potentat oferuje te same motory - Diesla o poj. 2.2 litra i mocy 170 KM oraz debiutujący w Infiniti silnik benzynowy z turbo. Montowany w Q50-tce 7-stopniowy automat również pochodzi od Daimlera. Warto w tym miejscu podkreślić, że konstruktorzy Infiniti wprowadzili "swoje" usprawnienia w kupowanych podzespołach.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Infiniti Q50
Mercedes C
Lexus IS
Wersja   Premium 250 Elite
Cena bazowej wersji [PLN]* 151 500 158 400
137 500
Długość [mm] 4790 4686 4665
Szerokość [mm] 1820
1810
1810
Wysokość [mm] 1445 1442 1430
Rozstaw osi [mm] 2850 2840 2800
Bagażnik min/max [litry] 500
480
480
Masa własna/DMC [kg] 1678/b.d. 1405/2045 1555/2090
Zawieszenie przód wielowahaczowe wielowahaczowe wielowahaczowe
Zawieszenie tył wielowahaczowe wielowahaczowe wielowahaczowe
Rozmiar kół/opon 255/55/R17 205/60/R16 205/55/R16
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane
tarczowe wentylowane tarczowe wentylowane
* podane ceny zawierają aktualnie obowiązujące rabaty

Jak już wspomniano, nowy silnik ma 2 litry pojemności, turbodoładowanie i moc 211 KM dostępną przy 5 500 obr/min. Parametr mocy nie jest w nim jednak najważniejszy, ale wysoki moment obrotowy o wartości 350 Nm, dostępny w zakresie 1 250 - 3 500 obr/min. W połączeniu z "mercedesowską", 7-biegową automatyczną skrzynią biegów, zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 7,2 sekundy i jazdę z prędkością maksymalną 245 km/h. To osiągi godne klasy premium, choć gorsze od C klasy z takim samym silnikiem. Przyczyną różnic jest masa pojazdów (patrz tabela). Pomimo to samochód w każdych warunkach ma zapas mocy i nie musi się specjalnie wysilać podczas wyprzedzania, zapewniając tym samym bezpieczeństwo pasażerom. Producent podkreśla, że przy oszczędnej jeździe średnie spalanie w cyklu mieszanym może wynieść jedynie 6,3 l/100 km. Nam podczas jazd testowych, które odbywały się na szwajcarskich drogach, nie udało się uzyskać tak niskiego spalania, ale jadąc z maksymalną dopuszczalną prędkością na każdym odcinku trasy, pojazd zużył na dystansie około 200 kilometrów średnio 8,8 l/100 km, czyli naprawdę nieźle.

Silnik to jednak nie wszystko. Model Q50 zasłynął przede wszystkim z pierwszego montowanego seryjnie systemu kierowniczego bez połączeń mechanicznych DAS (w wersji Premium dopłata 3 564 PLN). "Działanie systemu bezpośredniego kierowania adaptacyjnego polega na przesyłaniu drogą elektroniczną danych na temat ruchów kierownicą na przednie koła, gdzie bardzo czuły siłownik napędza przekładnie" - tak sposób jego działania wyjaśnia producent. System jest bardzo szybki, nie ma opóźnień przy gwałtownym skręcie kół, a w dodatku nie przenosi na kierownicę żadnych drgań. Dodatkowo kierowca ma możliwość wyboru trybu jazdy i siły wspomagania, które może zapisać w pamięci samochodu.

W przypadku nowych rozwiązań zawsze powstaje pytanie o ich niezawodność. Infiniti zapewnia, że choć podczas testów na dystansie 400 tysięcy kilometrów system nie zawiódł, to jest bardzo dobrze zabezpieczony. Poza trzema oddzielnymi modułami sterującymi, dodatkowym zabezpieczeniem jest tradycyjny mechanizm zwrotniczy. W normalnych warunkach sprzęgło rozłącza ten mechanizm, aby nie zakłócał reakcji na ruchy kierownicy.


Q50, z racji małej sprzedaży, nadal jest rzadko spotykany na polskich drogach. Samochód ma jednak swój indywidualny charakter i trudno go pomylić z jakimkolwiek pojazdem na rynku. Szczególnie jego przód nawiązuje do pozostałych modeli z gamy Infiniti. Atrakcyjnie prezentuje się też profil z nisko poprowadzoną linią dachu. Takie rozwiązanie ma niestety swoje wady - wsiadanie na tylną kanapę jest utrudnione, a ilość miejsca nad głową niewielka. Miejsce pracy kierowcy jest natomiast bardzo komfortowe i tak jak cały samochód, oferuje wysoki poziom wykończenia. Dla pasażera miejsca jest już mniej, z racji nienaturalnego wybrzuszenia jakie znajduje się po prawej stronie tunelu środkowego, które ogranicza miejsce na stopy.

To co najbardziej rzuca się w oczy, gdy już zajmiemy miejsce za kierownicą, to dwa dotykowe ekrany na desce rozdzielczej. System ten w Infiniti nazywa się "InTouch". Górny ekran o przekątnej 8" wyświetla nawigację oraz sześć wprowadzonych fabrycznie aplikacji: skrzynkę odbiorczą, kalendarz, zegar, kompas, parametry jazdy (z analizą takich aspektów jak zużycie paliwa i… przeciążenia), a także informacje techniczne (od ciśnienia powietrza w oponach, aż po pełną historię serwisową auta). Dolny ekran o przekątnej 7" wyświetla informacje, dotyczące pozostałych funkcji, takich jak klimatyzacja, muzyka, a także aplikacje pobrane z telefonu lub sklepu z aplikacjami Infiniti - App Garage. Po krótkim zapoznaniu, całość można sprawnie obsługiwać, podobnie jak to się dzieje, gdy kupujemy nowego smartfona.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Infiniti Q50
Mercedes C
Lexus IS
Wersja   Premium Premium Elite
Cena bazowej wersji [PLN]* 151 500
158 400
137 500
Budowa silnika/paliwo Benz R4 16V Turbo Benz R4 16V Turbo Benz V6 24V
Pojemność silnika [cm3] 1991 1991 2499
Moc [KM/obr./min] 211/5500 211/5500 207/6400
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 350/1250-3500 350/1200-4000 250/4800
Skrzynia biegów 7-biegowa automatyczna 7-biegowa automatyczna 6-biegowa automatyczna
Napęd tył tył tył
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 7,2 6,6 8,8
Prędkość maksymalna [km/h] 245 250 225
Spalanie miasto [l/100km] 8,6 6,8
11,9
Spalanie trasa [l/100km] 5,0
4,4 6,7
Spalanie średnie [l/100km] 6,3 5,5
8,6
* podane ceny zawierają aktualnie obowiązujące rabaty

System InTouch jest seryjnym wyposażeniem modelu. Pozostałe elementy wyposażenia standardowego obejmują m.in.: klimatyzację dwustrefową, kamerę cofania, wielofunkcyjną kierownicę, tempomat, światła przeciwmgielne w technologii LED, czy "samonaprawiający" się lakier. Dopłata do koloru metalicznego wynosi 3 130 PLN. Infiniti szczyci się też systemem utrzymania toru jazdy, montowanym wraz z opcjonalnym systemem DAS.

Zaletą nowego silnika jest nie tylko niższa cena, ale również niższa akcyza i co jest z tym związane, niższe ceny wyposażenia dodatkowego w porównaniu do wersji 2.2d oraz 3.5 Hybrid. Najdroższą opcją jest Pakiet Multimedialny, obejmujący system nawigacji z nagłośnieniem BOSE i 14 głośnikami, który kosztuje 11 388 PLN. W ofercie znajduje się szereg  elektronicznych gadżetów odpowiedzialnych za komfort i bezpieczeństwo, przeważnie połączonych w pakiety. Dziwi natomiast dopłata za składaną i dzieloną kanapę - 1 391 PLN…

Polski importer szacuje, że wersja z nowym silnikiem będzie miała 25% udziału w sprzedaży modelu, który dotychczas najchętniej wybierany był w postaci hybrydowej (blisko 70%). Pozostałe 30% należało do Diesla. Q50, niezależnie od wersji silnikowej, jest godnym rywalem w segmencie Premium. Ma doskonałe układy napędowe, wysoki poziom wykończenia, innowacyjny układ kierowniczy, a w dodatku posiada bardzo konkurencyjną cenę. W polskich warunkach przeszkodą w rozpowszechnieniu modelu (jak i całej marki) jest bardzo skromna, bo licząca zaledwie dwa punkty dealerskie, sieć sprzedaży - w Warszawie i Katowicach. Niezbyt wiele, jednak unikatowość auta to dla niektórych jego największa zaleta.

Zalety:
- konkurencyjna cena,
- wysoka jakość wykonania,
- duży komfort podróżowania,
- innowacyjny układ kierowniczy,
- doskonałe układy napędowe.

Wady:
- bardzo skromna sieć sprzedaży,
- ograniczona przestrzeń na nogi.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane