/  / Hyundai Tucson - uroda i bajery kosztują

TEST | Hyundai Tucson - uroda i bajery kosztują

null
nullnullnullnullnull

Najnowszy Hyundai Tucson w topowej wersji 2.0 CRDI Premium 4WD nie jest tani, częściowo jednak jego wysoką cenę rekompensują liczne systemy podnoszące bezpieczeństwo i komfort jazdy.

Pierwsza generacja Tucsona produkowana była w latach 2004-2009, a druga – sprzedawana w Europie pod nazwą ix35 – w latach 2009-2015. O ile poprzednia generacja samochodu nie grzeszyła urodą to najnowszy Tucson mający premierę w zeszłym roku nadrobił to z nawiązką.

Bryła terenowo-rekreacyjnego auta ma wiele oryginalnych, dynamicznych przetłoczeń. Wysoki przód auta z ogromnym wlotem powietrza, dopracowana pod względem stylizacji wznosząca się ku tyłowi boczna linia nadwozia i 19-calowe koła sprawiają, iż nikogo nie trzeba przekonywać, że mamy do czynienia ze sporym, 4,5-metrowym samochodem.


Wnętrze Tucsona jest obszerne, uwaga ta dotyczy nie tylko foteli przednich, ale również tylnych, co jest rzadkością w proponowanych przez konkurencję tego typu pojazdach. Z tyłu siedzą wygodnie dwie dorosłe osoby o wzroście ponad 180 cm, miejsca na nogi także tam nie brakuje. Fotele są właściwie wyprofilowane, wyposażono je nie tylko w elektryczne ogrzewanie, ale również w wentylację, co jest rzadkością w tej klasie. Działa świetnie, komfort jazdy w upalne dni jest zdecydowanie lepszy niż w aucie wyposażonym wyłącznie w klimę. Skórzana perforowana tapicerka jest miękka w dotyku i przygotowana do cyrkulacji powietrza. Jakość plastików deski rozdzielczej i ich spasowanie są bez większych zastrzeżeń, w poprzedniku było tylko przeciętnie. Kabina w testowanym aucie była dwukolorowa (czarny i jasnobeżowy). Taki kontrastowe zestawienie zawsze wypada korzystniej niż ciemnej, jednobarwnej tonacji. Obszyta skórą i podgrzewana elektrycznie kierownica dobrze leży w rękach, umieszczone na niej przełączniki min. do tempomatu są proste w obsłudze. Słabo natomiast wypadły w Tucsonie głośniki, barwa dźwięku i moc nie zrobią na słuchaczach wrażenia.

Bagażnik w Hyundaiu ma objętość 513 litrów, jest ustawny i można powiększyć go po złożeniu tylnej kanapy do 1503 litrów. Elektrycznie sterowana klapa ułatwia jego załadunek w sytuacji,  gdy obie ręce zajęte mamy zakupami. Kompaktowy SUV azjatyckiego giganta mierzy wysoko, chce konkurować z Nissanem Qashqai, Hondą CRV czy Volkswagenem Tiguanem. Dlatego producent w stosunku do poprzednika zadbał o wyższą jakość, mocniejsze silniki i więcej elektronicznych systemów.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Hyundai Tucson
Honda CR-V
Volkswagen Tiguan
Wersja   Premium 185 KM 2.0 CRDi Automat-6 4WD Executive 160 KM 1.6 Diesel Automat-9 4WD Highline 190 KM 2.0 TDI Automat-7 DSG 4Motion
Cena bazowa wersji [PLN] 169 990 162 000   162 980
Długość [mm] 4475 4605 4486
Szerokość [mm] 1850 1820 1839
Wysokość [mm] 1645 1685 1672
Rozstaw osi [mm] 2670 2630 2677
Bagażnik min/max [litry] 513 / 1503 589 / 1669 400 / 1655
Masa własna/DMC [kg] 1615 / 2250 1658 / 2200 1648 / 2260
Rozmiar kół/opon 245 / 45 R19 225 / 60 R18 235 / 55 R18

Pod maską Tucsona pracował dwulitrowy turbodiesel o mocy 185 KM, współpracujący z automatyczną skrzynią. Jednostka napędowa jest w sumie cicha, na trasie prawie jej nie słychać. Wysoki moment napędowy (aż 400 Nm) ułatwia wyprzedzanie,  auto jest dynamiczne i do setki potrzebuje tylko 8 sekund, jak na ważący ponad 1600 kg samochód to dobry wynik. Przekładnia działa bez zarzutu, komu zależy na dynamice, może załączyć tryb sportowy. Ja z niego praktycznie nie korzystałem, Tucson ma dostateczną ilość wigoru.  Dlatego tym większe było moje zaskoczenie, gdy przy spokojnej jeździe na trasie (100-110 km/h) zużycie paliwa nie chciało zejść poniżej 7,5 litra na 100 km. Korzystając z tempomatu udało obniżyć się je do 7,2, ale to i tak za dużo wobec deklarowanych przez producenta wartości. Tą wersję trudno nazwać ekonomiczną.

Na uwagę zasługuje mnogość systemów bezpieczeństwa w opisywanym aucie. Nie będę wymieniał wszystkich, moją uwagę zwróciły dwa. Pierwszy z nich (LKS) ma za zadanie utrzymanie pasa ruchu. Jeśli kierowca nie czyni tego dokładnie, system robi poprawkę i koryguje tor jazdy. Muszę przyznać, że na początku trzeba się do tego nieco przyzwyczaić. Na krętej drodze kierownica wykonuje zdecydowane ruchy korekcyjne, a samochód jedzie jakby na nic miał nasz „nienaganny” styl jazdy i ciągle coś po nas poprawia.

Ale to drobiazg w porównaniu z układem AEB czyli automatycznego hamowania. System ten ostrzega kierowcę przed zderzeniem czołowym i działa w oparciu o kamerę i radar. Jeśli zbliżymy się za bardzo do poprzedzającego nas pojazdu, układ najpierw delikatnie hamuje, a gdy nasza reakcja jest spóźniona, w hamulce idzie cała para. Przećwiczyłem to na skrzyżowaniu w Warszawie w 100 procentach. Gdy zapaliło się zielone światło do skrętu w lewo, wszyscy ruszyli dziarsko, aby przeskoczyć cykl świateł. Nagle, jadący przed mną kierowca Lanosa, wystraszony skręcającym równolegle do niego tramwajem stanął w miejscu, a w ułamku sekundy zrobił to samo Tucson, łamiąc mi prawie żebra napiętym pasem bezpieczeństwa.  W tym czasie moja noga dopiero zmieniała pozycję z pedału gazu na hamulec. Jak mawiają znawcy tematu, byłoby po zawodach. Celowo wymieniłem te dwa systemy bezpieczeństwa. We współcześnie produkowanych samochodach nie są już oczywiście żadną nowością, ale co innego o nich czytać w teorii, co innego sprawdzić ich działanie na własnej skórze.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Hyundai Tucson
Honda CR-V
Volkswagen Tiguan
Wersja   Premium 185 KM 2.0 CRDi Automat-6 4WD Executive 160 KM 1.6 Diesel Automat-9 4WD Highline 190 KM 2.0 TDI Automat-7 DSG 4Motion
Cena bazowa wersji [PLN] 169 990 162 000 162 980
Budowa silnika/paliwo Turbodiesel, Common rail, R4, 16V Turbodiesel, Common rail, R4, 16V Turbodiesel, Common rail, R4, 16V
Pojemność silnika [cm3] 1995 1597 1968
Moc [KM/obr./min] 185 / 4000 160 / 4000 190 / 3500
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 400 / 1750-2750 350 / 2000 400 / 1900-3300
Skrzynia biegów 6-stopniowa skrzynia automatyczna 9-stopniowa skrzynia automatyczna 7-stopniowa, dwusprzęgłowa skrzynia automatyczna
Napęd 4x4 4x4 4x4
Prędkość maksymalna [km/h] 201 197 212
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 8,0 10,0 7,9
Spalanie miasto [l/100km] 8,8 5,6 6,5
Spalanie trasa [l/100km] 5,6 4,8 5,2
Spalanie średnie [l/100km] 6,5 5,1 5,7

Zawieszenie w koreańskim aucie łączy odpowiedni komfort jazdy z niezłą precyzją prowadzenia. Dość sztywne nastawy gwarantują właściwy kontakt z podłożem w zakrętach, a podczas jazdy po nierównych nawierzchniach sprawnie tłumi drgania.  Poza drogami utwardzonymi  Tucson sprawdza się doprawdy doskonale. Podczas stromego podjazdu na grząskiej, piaszczystej drodze dyskretnie załączył się napęd 4x4, a żadne z kół nie straciło przyczepności do podłoża. Koreańczyk  w tempie pieszego, bez najmniejszego wysiłku pokonuje tego typu bezdroża. Na weekendowe wypady idealny.

Ten ciekawy SUV kusi bogactwem systemów podnoszących bezpieczeństwo i komfort jazdy. Jednak jest dość kosztowny w eksploatacji i drogi w zakupie. W opisywanej tutaj najdroższej wersji wyposażeniowej Premium kosztuje - bagatela - 169.900 zł.

Janusz Steinbarth
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane