/  / Hyundai i40 – stara szkoła

TEST | Hyundai i40 – stara szkoła

Hyundai i40 Wagon 2015
© IBRM Samar
Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015Hyundai i40 Wagon 2015

Na polskich drogach pojawił się odświeżony Hyundai i40. Poza zmianami stylistycznymi, model otrzymał gamę mocniejszych silników, nowy dwusprzęgłowy automat, bogatsze wyposażenie oraz lepsze materiały wykończeniowe. Czy to wystarczy, żeby zagrać czołówce segmentu na nosie?

Model i40 zastąpił w 2011 roku Sonatę, która nigdy nie zdobyła dużej popularności w Europie. Następca zdecydowanie zerwał z konserwatywną stylistyką poprzednika. Nowoczesna sylwetka przetrwała próbę czasu i pomimo pływu 5 lat wciąż prezentuje się świeżo. Z tego względu projektanci nie zdecydowali się na radykalny lifting, a zmiany podyktowane zostały głównie chęcią upodobnienia auta do linii aktualnie produkowanych modeli.

Wnętrze praktycznie się nie zmieniło, choć producent deklaruje użycie lepszych materiałów. Stylistyka deski rozdzielczej kojarzy się jednoznacznie z Hyundaiem i innymi modelami tego producenta. Choć nie każdemu musi się podobać, to jednak nic nie można zarzucić  intuicyjności jej obsługi. Duże przyciski, każdy z oddzielną funkcją, to stara dobra szkoła projektowania. Jeżeli można by się minimalnie do czegoś przyczepić, to do niebieskiego podświetlenia. W tej klasie aut nie prezentuje się najlepiej i trudno się do niego przyzwyczaić, choć to tylko subiektywne odczucie. Dla niektórych osób zaskoczeniem może być fakt, że ekrany komputera pokładowego "przeskakują" tylko w jedną stronę, ale to drobiazg. W testowym egzemplarzu znalazła się podgrzewana kierownica. Osoba, która pierwszy raz jedzie tym samochodem i ktoś przed nią włączył ogrzewanie kierownicy, może mieć problemy ze znalezieniem wyłącznika. Znajduje się on po lewej stronie kolumny kierownicy, za lewą łopatką zmiany biegów.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Hyundai i40
Peugeot 508
Toyota Avensis
Wersja   Premium Allure Prestige
Cena bazowa wersji [PLN]* 137 900 125 300 141 900

Długość [mm] 4775 4829 4820
Szerokość [mm] 1815 1828 1810
Wysokość [mm] 1470 1476 1480
Rozstaw osi [mm] 2770 2817 2700
Bagażnik min/max [litry] 553/1719 518/1556 543/1609
Masa własna/DMC [kg] 1539/2150 1500/2140 1490/2100
Zawieszenie przód MacPherson MacPherson MacPherson
Zawieszenie tył wielowahaczowe wielowahaczowe wielowahaczowe
Rozmiar kół/opon 225/45 R18 215/55 R17 215/55 R17
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane
tarczowe wentylowane tarczowe wentylowane
* podane ceny nie zawierają obowiązujących rabatów

Podobnie jak każdy samochód z segmentu D, także Hyundai oferuje pasażerom odpowiednią przestronność. Szeroka kabina pozwala na bezproblemowe umieszczenie na tylnej kanapie trzech fotelików dla dzieci. Zarówno z przodu jak i z tyłu nie brakuje miejsca na nogi, a ustawny bagażnik ma poj. 553 litrów, z możliwością powiększenia do 1 719 litrów. Co ważne, pod podłogą znalazło się pełnowymiarowe koło zapasowe, coś dziś jest rzadkością. Kierowca ma do dyspozycji bardzo wygodny fotel, który choć nie wygląda na taki, zapewnia ochronę plecom podczas kilkugodzinnej wyprawy. Niestety są też wady - jedna większa, druga mniejsza. Tą większą jest szeroki słupek A, który wraz z blisko osadzonymi lusterkami bardzo ogranicza widoczność na skos. W mieście trzeba być podwójnie wyczulonym na rowerzystów, bo w pewnym momencie ich nie widać. Mniejszą wadą, na którą mogą uskarżać się pasażerowie drugiego rzędu siedzeń, jest tunel środkowy ograniczający miejsce na nogi. Hyundai nie ma napędu na cztery koła, więc powinien wziąć przykład od innych i postarać się skonstruować w tym miejscu płaską podłogę.

Pod maską prezentowanego pojazdu znalazł sie wzmocniony o 5 KM Diesel o poj. 1.7 litra i mocy 141 KM. Dysponuje on momentem obrotowym o wartości 340 Nm, dostępnym w przedziale od 1 750 do 2 500 obr/min. Dopracowana jednostka połączona została z debiutującym w ofercie 7-stopniowym dwusprzęgłowym automatem. To optymalny napęd dla tego pojazdu, choć trzeba pamiętać, że mamy do czynienia z rodzinnym kombi, a nie samochodem sportowym. Osiągi można uznać za wystarczające - przyspieszenie do 100 km/h w czasie 11 sekund nie jest jakimś super wynikiem, podobnie jak prędkość maksymalna na poziomie 200 km/h.

Silnik swoją siłę pokazuje w trasie. Jak na swoją pojemność jest bardzo elastyczny, a w razie potrzeby potrafi być oszczędny. Nowy automat choć działa płynnie, to wydaje się wolniejszy od konkurencji i nastawiony bardziej na ekonomię niż na dynamiczną jazdę. W trybie ECO, przy 70 km/h włącza się 7-bieg, a obroty spadają wtedy do zaledwie 1 200 obr/min. Przy takiej jeździe podawane przez producenta zużycie paliwa – 4,4 l/100 km, jest realne do uzyskania. Oczywiście jazda z taką prędkością nie jest możliwa na dłuższą metę. Zmiana trybu na Sport i częstsze wachlowanie manetkami na kierownicy zwiększają tę wartość o 2 litry, co przy masie własnej znacznie przekraczającą 1,5t należy uznać za dobry wynik. Podczas jazdy autostradą z prędkością 140 km/h, obrotomierz pokazuje niecałe 2 500 obr/min. Doskonałe wyciszenie kabiny i opływowa sylwetka sprawiają, że w kabinie jest cicho i słychać tylko szum wiatru. Do takiej jazdy ten samochód został stworzony.


Zawieszenie pojazdu jest nastawione bardziej na komfort, niż na szybkie pokonywanie zakrętów. Jego zaletami jest cicha praca i to pomimo zastosowania 18-calowych felg. W zasadzie słychać tylko większe poprzeczne nierówności. Jeżeli chodzi o przechyły nadwozia, to w ciasnych zakrętach są odczuwalne, jednak podczas pokonywania długich łuków w autostradowym tempie samochód prowadzi się bardzo pewnie i to niezależnie od obciążenia.

Adekwatnie do klasy pojazdu, auto może być bogato wyposażone. Wersja poliftingowa otrzymała nowy, 7-calowy wyświetlacz centralny, który pokazuje m.in. obraz z nawigacji. Jej obsługa wymaga przyzwyczajenia, a i system do najlepszych nie należy. Sposób doboru optymalnych dróg jak i czas przeliczania nowego kierunku wymaga dopracowania. Dla osób które nie użytkują auta na co dzień, niedogodnością może być sposób parowania telefonu za pomocą Bluetooth, który z góry zakłada, że system obsługuje tylko i wyłącznie kierowca. Żeby to zrobić trzeba zatrzymać samochód i ustawić przekładnię w tryb parkingu. Podczas podjeżdżania w korkach sprawia to trudność. Ponadto na pokładzie zmodernizowanej i40-tki znalazły się nowe systemy bezpieczeństwa coraz powszechniejsze w każdym segmencie rynku, takie jak asystent monitorujący odległość od poprzedzającego pojazdu,  system utrzymania pasa ruchu i czytnik znaków drogowych. Nowością są też inteligentne światła drogowe, które same się włączają w zależności od sytuacji na drodze.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Hyundai i40
Peugeot 508
Toyota Avensis
Wersja   Premium Allure Prestige
Cena bazowa wersji [PLN]* 137 900 125 300 141 900

Budowa silnika/paliwo Diesel R4 16V Turbo Diesel R4 16V Turbo
Diesel R4 16V Turbo
Pojemność silnika [cm3] 1685 1997 1995
Moc [KM/obr./min] 141/4000 150/4000 143/4000
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 340/1750-2500 370/2000 320/1750-2500
Skrzynia biegów 6-biegowa manualna 6-biegowa manualna 6-biegowa manualna
Napęd przód przód przód
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 11,0 8,3 10,1
Prędkość maksymalna [km/h] 200 210 200
Spalanie miasto [l/100km] 5,2 4,6
5,7
Spalanie trasa [l/100km] 4,4
3,6 4,0
Spalanie średnie [l/100km] 4,7 3,9
4,6
* podane ceny nie zawierają obowiązujących rabatów

Ceny odmiany kombi z silnikiem benzynowym 1.6 135 KM rozpoczynają się od 90 900 zł. Prezentowany egzemplarz wyposażony został we wszystkie możliwe opcje za wyjątkiem panoramicznego okna dachowego (dopłata 4 500 zł) i kosztuje aż 147 200 zł. Choć wyposażenie jest bardzo bogate, to jednak cena tak skonfigurowanego modelu wydaje się wysoka. Warto rozważyć zakup gorzej wyposażonych wersji z tym samym układem napędowym. Ich ceny rozpoczynają się od 107 990 zł za wariant Classic, ale najlepszą relację cena/wyposażenie oferuje Comfort  (ceny od 116 900 zł).

Podsumowanie
Koreański reprezentant klasy  średniej to kawał solidnego auta za rozsądne pieniądze, z dodatkową wisienką na torcie w postaci 5-letniej gwarancji bez limitu kilometrów. Wygląda nowocześnie, ma komfortowe zawieszenie, jego obsługa jest zaskakująca prosta, wyposażenie może być bardzo bogate, a układy napędowe zaspokoją wymagania większości kierowców. Co więcej, dotychczasowe opinie użytkowników i testy długodystansowe potwierdzają wysoką jakość pojazdu. Ciekawostką jest fakt, że samochód ten cieszy się względnie dużą popularnością wśród osób prywatnych (udział 37%, przy średniej w segmencie na poziomie 17%), co też ma pewne znacznie na rynku wtórnym, na którym utrzymuje wysoką wartość rezydualną. Jednym słowem, niedocenianie auto godne uwagi. Pytanie, czy nowa Kia Optima nie odbierze mu klientów.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane